Σήμερα στη Στέγη η Καμεράτα θα παρουσιάσει με όργανα εποχής (έχει κι αυτό τη σημασία του ως προς το πως προσεγγίζουμε αυτά τα έργα) το ορατόριο [μεγάλο έργο φωνητικής μουσικής με συνοδεία ορχήστρας] Μεσσίας του Χαίντελ το οποίο θα μπορούσαμε να πούμε πως είναι το πιο γνωστό από τα έργα που συνέθεσε ο γερμανός συνθέτης του οποίου το έργο επηρέασε βαθιά πολλούς από τους μεταγενέστερους συνθέτες, μεταξύ των οποίων ήταν ο Φραντς Γιόζεφ Χάυντν, ο Μότσαρτ και ο Μπετόβεν, ενώ συνολικότερα θα λέγαμε πως συνέβαλε στη μετάβαση από την εποχή της μουσικής μπαρόκ στην κλασσική περίοδο.
Τον Ιούλιο του 1741, ο Charles Jennens, Άγγλος ευγενής με φιλολογικά και καλλιτεχνικά ενδιαφέροντα, έστειλε στον στενό του φίλο Χαίντελ ένα νέο λιμπρέτο για ένα ορατόριο . Την ίδια εποχή, γράφει σε επιστολή του: «Ελπίζω [ο Χαίντελ] να βάλει στο έργο όλη του την Τέχνη και τη μεγαλοφυΐα, ώστε η σύνθεση αυτή να ξεπεράσει κάθε προηγούμενη, γιατί το θέμα της ξεπερνά κάθε άλλο: Το θέμα είναι Ο ΜΕΣΣΙΑΣ.»
Ο Χαίντελ πράγματι κατάφερε και ολοκλήρωσε στο χρόνο-ρεκόρ των 24 ημερών τη σύνθεση του ορατορίου το οποίο πρωτοπαρουσιάστηκε με εξαιρετική επιτυχία στο Δουβλίνο, στις 13 Απριλίου 1742. Την ιστορική πρεμιέρα παρακολούθησαν 700 θεατές, γεμίζοντας ασφυκτικά τo Great Music Hall του Δουβλίνου. Προκειμένου να χωρέσουν όσο το δυνατόν περισσότεροι θεατές, η διεύθυνση του θεάτρου ζήτησε από τους άνδρες θεατές να μη φέρουν σπαθιά και από τις γυναίκες να αποφύγουν να φορέσουν κρινολίνα. Η τεράστια επιτυχία της πρεμιέρας συνεχίστηκε στο Covent Garden του Λονδίνου, εξασφαλίζοντας στο έργο την αθανασία και καθιστώντας το ίσως το δημοφιλέστερο χορωδιακό έργο όλων των εποχών.
Το ορατόριο Μεσσίας είναι βασισμένο σε χωρία της Παλαιάς και της Καινής Διαθήκης και είναι διαρθρωμένο σε τρία μέρη: Το πρώτο αναφέρεται στην προετοιμασία της έλευσης του Μεσσία και τη Γέννηση. Το δεύτερο στα Πάθη, τη Σταύρωση και την Ανάσταση, που σκιαγραφείται με τη μουσική επιτομή της θεϊκής Δόξας, το περίφημο χορωδιακό "Hallelujah". Το τρίτο αναφέρεται στη θεϊκή υπόσχεση για σωτηρία, στον ερχομό της Δευτέρας Παρουσίας και του θριάμβου έναντι του θανάτου και της αμαρτίας.
Απόψε στη Στέγη λοιπόν για πρώτη φορά σε ιστορικά τεκμηριωμένη ερμηνεία το δημοφιλέστερο χορωδιακό αριστούργημα όλων των εποχών θα παρουσιαστεί μ' ένα εξαιρετικό διεθνές επιτελείο σολίστ και τη χορωδία που ζωντάνεψε τη «Θεοδώρα» του Χέντελ και την «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» του Γκλουκ με την Καμεράτα σε όργανα εποχής, υπό τη μπαγκέτα του Γιώργου Πέτρου.
Δες εδώ και ένα απόσπασμα από τις πρόβες
>>> DATA
Συναντήσεις ΙΙ: "Μεσσίας" του Handel
George Frideric Handel
Messiah, ΗWV 56
Ορατόριο σε τρία μέρη
Διάλειμμα μεταξύ 1ου και 2ου μέρους
Ηelene Le Corre: σοπράνο
Ειρήνη Καράγιαννη: μέτζο-σοπράνο
Jason Darnell: τενόρος
Πέτρος Μαγουλάς: μπάσος
Μικτή χορωδία του Δήμου Αθηναίων
Διεύθυνση χορωδίας: Σταύρος Μπερής
Μουσική διεύθυνση: Γιώργος Πέτρου
ΜΕ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥΣ ΥΠΕΡΤΙΤΛΟΥΣ
Τιμές εισιτηρίων: 28 - 18 - 15 ευρώ και 15 - 10 ευρώ (μειωμένα)
Προπώληση εισιτηρίων από τα καταστήματα Public, Ελευθερουδάκης, Παπασωτηρίου και Ιανός, από τα εκδοτήρια της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών (Λεωφόρος Συγγρού 107-109, 12:00-21:00), τηλεφωνικά στο 210-9005800, καθώς και ηλεκτρονικά στο www.sgt.gr
σχόλια