Oι τελευταίες εμπειρίες ήταν τραυματικές. Δύο γάμοι, δύο Κτήματα. Το ένα στο Κορωπί, το άλλο στο Καπανδρίτι. Τα Κτήματα κυριεύουν τόσο πολύ τη μνήμη που σου απαλείφουν τις εικόνες από την εκκλησία – ομολογώ τη μία εκκλησία δε τη θυμάμαι, αλλά τα Κτήματα, ναι . Με λεπτομέρειες που συγκλονίζουν!
Στον πρώτο γάμο είχα προσφερθεί να μεταφέρω και συγγενείς με το αυτοκίνητο – οι συσκέψεις πίσω από το κεφάλι μου για το πού περίπου είναι το Κτήμα έδιναν κι έπαιρναν. Κι όσο οδηγούσαμε μες στα χωράφια τόσο υπογείως ηδονιζόμασταν που η ταλαιπωρία ήταν για καλό σκοπό. Ακόμα κι όταν πήγαμε σε άλλο Κτήμα και πέσαμε πάνω σε ένα άλλο ζευγάρι – το καταλάβαμε γιατί ήταν άγνωστοι οι συγγενείς – δεν βαρυγκομήσαμε. Διότι το Κτήμα είναι πλέον θεσμός – πιο πολύ κι απ’ το μυστήριο.
Αν δεν διαλέξει το σόϊ ένα Κτήμα της προκοπής με τα λευκά τραπέζια φερ φορζέ και τις πλαστικές καρέκλες γύρω από τη ροτόντα, πώς θα τροφοδοτηθεί η βραδιά με τις γαργαλιστικές λεπτομέρειες της αφήγησης των πεθερών; Και τα Κτήματα ευημερούν. Ο κάθε πικραμένος που είχε 2-3 στρέμματα εκτός Αθηνών έκανε την έμπνευση εμπόριο – κι έτσι η πρωτοτυπία των γάμων απογειώθηκε. Γάμοι φασόν με πρόγραμμα μπας-κλας.
Η πρόσφατη μόδα είναι το βίντεο με φωτογραφίες του γαμπρού και της νύφης από την παιδική, εφηβική, μετεφηβική και τέλος ώριμη προ γάμου ηλικία. Σε ταμπλό ψηλά, κολλημένο στο εντευκτήριο του Κτήματος με προτζέκτορα και τεχνικό επιτελείο για την προβολή. Ξεκινάμε με το πιτσιρίκι που πόζαρε, τις εκδρομές από το σχολείο, τα μπάνια στη θάλασσα, τα πάρτυ με τις συμμαθήτριες, τα ανέμελα φοιτητικά χρόνια και τη μελαγχολική γεύση που άφησε ένας έρωτας που χάθηκε.
Προσμένω τη στιγμή που η προβολή του βίντεο θα προκαλέσει ηχηρό διαζύγιο τη νύχτα του γάμου γιατί θα έχει ξεφύγει μια φωτογραφία από το σόϊ όπου η νύφη ήταν αγκαλιά με έναν φίλο ή το αντίθετο. Τα σλάϊντς πέφτουν βροχή και μιας και ακολουθούν την επιστροφή του ζευγαριού στο κεντρικό τραπέζι, κάπου κάπου διακόπτουν και την ακατάσχετη λαιμαργία που έχει προκαλέσει ο μπουφές.
Οι ουρές στο μπουφέ του γάμου και τα παραφορτωμένα από φαγητό πιάτα είναι νομίζω σημαντικότερες εικόνες κι από τον ασπασμό του πεθερού στον γαμπρό την ώρα που φέρνει τη νύφη και πέφτει το χειροκρότημα στο προαύλιο. Πρέπει να είναι η μοναδική φορά που οι Έλληνες τηρούν την ουρά – γιατί ξέρουν ότι το φαγητό είναι ΕΚΕΙ! Δεν φεύγει. Όποιος και να προηγηθεί, το πιάτο με το αρνί θα ξαναγεμίσει – και ο σερβιτόρος με τη μισολερωμένη φορεσιά και το υψηλό φρόνημα, θα εξυπηρετήσει το πόπολο.
Άλλες σημαντικές στιγμές είναι, πρώτον ειδικά τώρα το καλοκαίρι, η ευγενική προσήλωση των καλεσμένων στο Μυστήριο – πάνω από τους μισούς ούτε που μπαίνουν στην Εκκλησία και περιμένουν το χειροκρότημα στο τέλος. Και δεύτερον, το ποζάρισμα για τις φωτογραφίες του γαμπρού που περιμένει τη νύφη. Αν υπολογίσεις ότι όσο να ναι όλο και κάποια παραξενιά στριφογυρίζει τον μεγαλωμένο με αξίες βαρέως μάγκα άρρενος, καραδοκεί η στιγμή που ο γαμπρός θα πετάξει την ανθοδέσμη στο φωτογράφο για τα καψώνια με τις επιτηδευμένες πόζες.
Τους γάμους πλέον, συνοδεύει μια έκπληξη: Νεωτερισμός που αποδίδεται στα συν του πληρώματος της Εκκλησίας είναι ότι σταμάτησε ο εκσφενδονισμός του ρυζιού μέσα στην Εκκλησία και το Ησαϊα Χόρευε είναι πλέον μία τυπική διαδικασία. Όπως καταλαβαίνει κανείς εύκολα, το ρύζι μοιράζεται πλέον στο προαύλιο όχι γιατί το ποίμνιο το ζήτησε προκειμένου να αερίζεται περιμένοντας εκτός, αλλά γιατί οι ιερωμένοι ήταν στα πρόθυρα της βλασφημίας.
Η Εκκλησία δεν έπαψε ποτέ να είναι μία από τις Εξουσίες και θα ήταν άχαρο να ακούσεις τον παπά να βρίζει τα Θεία για το σπυρί του ρυζιού που του κοκκίνισε το μάτι. Κρατήθηκε μία κρατήθηκε δύο, ας στα κομμάτια κι ο γαμπρός κι η νύφη κι όλο τους το σόϊ. Να πάτε αλλού να ρίξετε τα ρύζια σας!
σχόλια