ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

Η Αθήνα ξεχωρίζει σα τη μύγα μες το γάλα

Η Αθήνα ξεχωρίζει σα τη μύγα μες το γάλα Facebook Twitter
Πάνω: Οδός Αθηνάς - Τέλη '50- αρχές '60
20

Ζώντας την πραγματικότητα της Αθήνας, ελλοχεύει για τον καθένα μας ο κίνδυνος του «εθισμού». Να πιστέψουμε, δηλαδή, ότι μια σειρά από ελληνικές συνήθειες, λιγότερο ή περισσότερο αποδεκτές, αποτελούν το «μέτρο» και για τις άλλες μητροπόλεις του πολιτισμένου κόσμου. Πάρτε, για παράδειγμα, τις πορείες και τις διαδηλώσεις. Ένας Αθηναίος θεωρεί αυτονόητο ότι μια μικρή ομάδα διαμαρτυρομένων έχει το δικαίωμα να κλείσει έναν κεντρικό δρόμο ή να πορευτεί για μία ώρα, προκαλώντας ένα ακόμα κυκλοφοριακό κομφούζιο στους δρόμους. Ή τη συγκοινωνία: ένας Αθηναίος είναι συμβιβασμένος με την ιδέα ότι μετά τις 12 θα πρέπει να ψάξει για ταξί, αν θέλει να επιστρέψει σπίτι του.

Μεγαλώσαμε έτσι, δεν φταίμε εμείς. Αλλά ήρθε η ώρα να αναρωτηθούμε με ψυχραιμία: αυτό που συμβαίνει στην Αθήνα το βρίσκει κανείς και σε άλλες πόλεις της Μεσογείου, με τις οποίες υποτίθεται μοιραζόμαστε παρόμοιο ταπεραμέντο, πληθυσμιακά δεδομένα και κλιματολογικές συνθήκες; Είναι η Αθήνα ένα «εξωτικό φρούτο» στον ευρωπαϊκό μικρόκοσμο ή τα πράγματα είναι περισσότερο σύνθετα; Επιλέξαμε τρεις διαφορετικές κατηγορίες καθημερινής κοινωνικής ζωής (πορείες, ωράριο μέσων μαζικής μεταφοράς και καταστημάτων) για να δούμε στο τέλος αν η «συνταγή» της Αθήνας φέρνει αποτελέσματα, «πουλάει», «φέρνει» δουλειές, είναι, δηλαδή, ένα παραγωγικό μοντέλο που μπορούμε να συνεχίζουμε να το ακολουθούμε πιστά. Ή, αντίθετα, κάνουμε κάτι λάθος και βάζουμε τρικλοποδιές στον εαυτό μας, εκεί που δεν υπάρχει λόγος; Προσπαθήσαμε να δούμε τι γίνεται σε τρεις άλλες πόλεις του ευρωπαϊκού Νότου με ομοειδή χαρακτηριστικά: Ρώμη, Μαδρίτη, Λισσαβώνα. Ιδού τα αποτελέσματα:

Πορείες. Εδώ η Αθήνα ξεχωρίζει σαν τη μύγα μέσα στο γάλα. Η καλά ριζωμένη κουλτούρα «μαζευόμαστε, κλείνουμε έναν δρόμο και κάνουμε μια πορεία» έχει οδηγήσει σε μια εξαμβλωματική κατάσταση, με αποτέλεσμα πολλές ώρες την εβδομάδα το κέντρο να παραμένει κλειστό εξαιτίας των διαδηλώσεων. Η Ελληνική Αστυνομία, λες και το κάνει επίτηδες, αποδεικνύεται πολύ large, αποκλείοντας πανεύκολα δρόμους για όση ώρα το επιθυμούν οι (μικρές) ομάδες διαδηλωτών. Από την πλευρά τους τα συνδικάτα και τα κόμματα  ούτε που θέλουν ν’ ακούσουν περί «ρύθμισης» της πονεμένης αυτής ιστορίας, που προσθέτει χασούρα στη χασούρα της κρίσης. Έτσι, η σχετική πρωτοβουλία του δημάρχου Αθηναίων θα έχει πιθανότατα την τύχη άλλων, προγενεστέρων.

Στην Ιταλία, αν κλείσεις δρόμο πραγματοποιώντας μια μικρή σε αριθμό διαδήλωση, μπορεί να σου κοστίσει μερικές μέρες στη φυλακή ή κάποια χιλιάδες ευρώ πρόστιμο. Σίγουρα θα πρέπει να έχεις υποβάλει σχετικό αίτημα στην Αστυνομία αλλά και στον δήμο τρία 24ωρα πιο νωρίς. Επίσης, απαγορεύεται η παρακώλυση των δημόσιων υπηρεσιών, τρένων κ.λπ. Φυσικά, στις μεγάλες πορείες εννοείται πως κλείνουν δρόμοι και «παρακωλύεται» η δημόσια συγκοινωνία. Διαφορετικά, στην περίπτωση, δηλαδή, μικρού αριθμού συγκεντρωμένων, πραγματοποιούνται ομιλίες σε δημόσιους χώρους, κυρίως σε πλατείες. Έτσι, όταν μιλάμε για πορείες στην Ιταλία, έχουμε να κάνουμε με μαζικές συγκεντρώσεις χιλιάδων ατόμων. Στην Ισπανία τα πράγματα δεν είναι πολύ διαφορετικά. Ούτε εκεί ενδημεί η ελληνική κουλτούρα ως προς το συγκεκριμένο θέμα. Εκεί δεν υπόκεινται σε έγκριση οι πορείες, αλλά οι διοργανωτές έχουν την υποχρέωση να γνωστοποιήσουν τη διαδήλωση πριν από δέκα τουλάχιστον μέρες. Μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις γίνεται δεκτή η γνωστοποίηση με 24ωρη προθεσμία.

Ωράριο λειτουργίας μέσων μαζικής μεταφοράς. Εδώ, ο μέτριος βαθμός της Αθήνας οφείλεται στην σχετική ανυπαρξία νυχτερινής συγκοινωνίας. Με εξαίρεση τις Παρασκευές και τα Σάββατα, όταν το μετρό και ο η Ηλεκτρικός λειτουργούν μέχρι τις 2:20 μετά τα μεσάνυχτα, και ελάχιστες γραμμές τρόλεϊ και λεωφορείων που πραγματοποιούν νυχτερινά δρομολόγια, έχουμε ακόμα πολύ δρόμο μπροστά μας. Στη Ρώμη τις καθημερινές το μετρό λειτουργεί λιγότερες ώρες από το δικό μας (5:30 π.μ.-11:30 μ.μ.), με εξαίρεση τα Σάββατα (μέχρι 12:30 π.μ.). Εκεί που μας «τρώει» η Ρώμη είναι στη νυχτερινή συγκοινωνία, καθώς κυκλοφορούν 20 διαφορετικές γραμμές λεωφορείων. Στη Μαδρίτη το μετρό κινείται από τις 6 το πρωί μέχρι τη 1:30 μετά τα μεσάνυχτα. Κι εδώ μπόλικη νυχτερινή συγκοινωνία, σχεδόν στο σύνολο των γραμμών. Στη Λισσαβώνα το μετρό αρχίζει στις 6:30 το πρωί και σταματάει στη 1 μετά τα μεσάνυχτα. Kαι εδώ υπάρχει δίκτυο νυχτερινών λεωφορείων με οκτώ γραμμές.

Ωράριο καταστημάτων. Αυτό που κάνει τη «διαφορά» είναι η Κυριακή. Η καθολική Ιταλία πολύ πρόσφατα, με έναν από τους πρώτους νόμους της τεχνοκρατικής κυβέρνησης Μόντι, επέτρεψε τη λειτουργία καταστημάτων και τις Κυριακές. Στην Ισπανία τα καταστήματα μπορούν να είναι ανοιχτά την πρώτη Κυριακή κάθε μήνα και όλες τις Κυριακές τον Δεκέμβριο και μέχρι τα Θεοφάνεια. Και στην Πορτογαλία επιτρέπεται η λειτουργία καταστημάτων τις Κυριακές, αλλά δεν είναι ο κανόνας. Στη συντριπτική τους πλειονότητα τα μικρά καταστήματα παραμένουν κλειστά. Αντίθετα, τα μεγάλα εμπορικά κέντρα είναι ανοικτά και τις Κυριακές.

Διάφορα
20

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ

σχόλια

16 σχόλια
Ειμαι κατοικος εξωτερικου. Δεν εκτιμησα ΠΟΤΕ παραπανω τις ομορφιες της Ελλαδας και ειδικα της Αθηνας μεχρι που εφυγα πριν λιγους μηνες και καταλαβα ποσα ομορφα πραγματα ειχα μπροστα μου και παντα κοιτουσα να μιζεριασω και να παραπονεθω για μικροπραγματα. Ειλικρινα σας ευχομαι δευτερη πατριδα να μην γνωρισετε ποτε.Αγκαλιαστε την Αθηνα, και με τα καλα και με τα κακα της το αξιζει.
Η Αθήνα είναι σαν τη μυίγα μεσ' το γάλα επειδή κλείνουν οι δρόμοι με τις διαδηλώσεις, δεν υπάρχουν νυχτερινά δρομολόγια κι ανοιχτά μαγαζιά τις Κυριακές; Κατά λοιπά όλα εντάξει; Δεν σας ενοχλεί τίποτ' άλλο; Όταν πάτε στη Ρώμη και στην κάθε Ρώμη δεν νιώθετε μια κάποια ζήλεια για την οπτασία που βλέπετε, δεν παθαίνετε κατάθλιψη κάνοντας τη σύγκριση, το μόνο που θαυμάζετε είναι τα νυχτερινά δρομολόγια; Και τ' ανοιχτά πολυκαταστήματα τις Κυριακές; Εάν δηλαδή τα είχαμε αυτά θα μοιάζαμε με τη Ρώμη και την κάθε Ρώμη; Δεν θα ήμασταν πια σαν τη μυίγα μεσ' το γάλα; Τόσο απλό λοιπόν είναι; Ε τότε κανένα πρόβλημα! Ας ελπίσουμε ότι οι προτάσεις σας θα εισακουστούν κι ένα πρωϊ θα ξυπνήσω όχι σε μια χαβούζα πλέον αλλά σε μια χαβούζα τελειοποιημένη! Με μαγαζιά τις Κυριακές, δρομολόγια ολονύχτια και διαδηλώσεις με άδεια απ' τον Καμίνη! Τί ευτυχία. Ποιός τη χάρη μου. Και τύφλα να' χουν Ρώμες, Λισαβόνες, Πράγες, Βιένες, Βουδαπέστες...
Kαι εγω θα προτιμουσα τα καταστηματα να δουλευουν τις Κυριακες 12 με 6 και να ειναι κλειστα καποια αλλη μερα πχ Δευτερα (ποιος κατεβαινει για ψωνια Δευτερα πρωι ρε παιδια?) Το μετρο ειναι ενα μεταφορικο μεσο με υψηλο λειτουργικο κοστος. Η λειτουργια του δεν δικαιολογειται μετα τα μεσανυχτα οταν ο αριθμος των επιβατων ειναι περιορισμενος.Θα ηταν πιο λογικο να υπαρχει ενα αυτονομο δiκτυο νυχτερινων λεωφορειων με δικη τους τιμολογιακη πολιτικη και δικο τους branding. Το εισιτηριο θα μπορουσε να ειναι πιο ακριβο απο το κανονικο για να καλυψει το επιπλεον κοστος ελεγχου εισιτηριων (που θα πρεπει να ειναι σχολαστικοτατο) και ασφαλειας (που θα πρεπει να ειναι αυτηροτατη). Αλλα σιγουρα πιο οικονομικο απο τον (ημιπαρανοικο και μπιχλα) ταριφα.ΦιλικαΦιλικα
Η αρχισυνταξία του περιοδικού διαβάζει αυτά που γράφει ο κύριος Ρηγόπουλος; Έχω μείνει άφωνη. Να του δώσουμε κι ένα μαστίγιο να επιβάλει την τάξη στην Αθήνα και να κρατάει τους ιδιοκτήτες των μικρομάγαζων να δουλεύουν μέρα νύχτα με χάπια καφεϊνης και σπρέυ που δεν αφήνουν τα βλέφαρα να κλείσουν
συντριβάνια και λοιποί πότε θα καταλάβατε ότι ζούμε σε καπιταλιστική χώρα; μαζί με τα άλλα κακά της μοίρας μας έχουμε και τη λεγόμενη ελευθερία του λόγου, οπότε η αρχισυνταξία του περιοδικού δε νομίζω ότι θα επρεπε να τραβάει κανένα ιδιαίτερο ζόρι για το τι λέει ο κος Ρηγόπουλος.
Εγω σαν καταναλωτης θα ανταλλαζα ενα 11-15 τις Κυριακες με ολοκληρη τη Δευτερα. Τουλαχιστον ας μενουν ανοιχτα τα super market! Λυσεις υπαρχουν, οπως και νομοι προστασιας των εργαζομενων
Πολυ πιθανο το παραδειγμα απο την πολη που ζω ισως να μην ειναι αντιπροσωπευτικο για συγκριση γιατι η καταναλωση εδω αγγιζει τα ουρανια αλλα ειναι απιστευτα βολικο για καποιον που δουλευει 10-12 ωρες τη μερα να μπορει να παει οτι ωρα και μερα θελει στο σουπερ μαρκετ, να μπορει να αγορασει ενα βιβλιο η ενα φορτιστη για το κινητο στις 11 το βραδυ και να μην ειναι υποχρεωμενος να στριμωξει ολες τις δουλειες της εβδομαδας σε ενα πρωινο σαββατου.
Αν και πολύ θέλω ανοιχτά μαγαζιά και κυριακή (έστω ένα 11-5)καταλαβαίωνω ότι αντί να προσλάβουν έξτρα προσωπικό, το πιθανότερο είναι να ξεζουμίσουν το υπάρχον, οπότε, δεν τολμώ καν να το σκεφτώ. Πρόσφατα έπεσα από τα σύννεφα σε σούπερμάρκετ που η υπάλληλος με φυσικότητα μου είπε ότι το αφεντικό αδυνατεί να υποστηρίξει κι άλλο προσωπικό και εδώ και χρόνια δουλεύει 6ήμερο. Τώρα θα μου πεις, στα μικρά εμπορικά έτσι δεν είναι;Κατα τ'άλλα, ας ζούσα στη Ρώμη κι ας μην είναι καλό το μετρό της (όντως δεν είναι).
Μα τι λέτε; Ανοιχτά τις και τις Κυριακές; Ναι δεν μας έφταναν οι άλλες μέρες να ψωνίζουμε και έχουμε μεγάλο καημό τι να κάνουμε με τα λεφτά που περίσσεψαν. Προφανώς και κάτι τέτοιο θα εξυπηρετούσε μόνο τις πολυεθνικές και τα μεγάλα εμπορικά. Σχετικά με τις διαδηλώσεις το άρθρο είναι εντός τόπου αλλά εκτός χρόνου. Πρέπει να λάβετε υπόψη τις πολιτικοκοινωνικές συνθήκες που ως γνωστό επικρατούν στη χώρα. Όταν τεράστιο μέρος του κόσμου θεωρεί ότι δεν εκπροσωπείται ούτε από τους κυβερνώντες ούτε από το σύστημα είναι αστείο να περιμένουμε την λήψη άδειας για την πραγματοποίηση διαδήλωσης εναντίον του. Υπάρχουν ακόμη πολλά παραδείγματα ακόμη και σε χώρες όπως η Αγγλία όπου διαδηλωτές έχουν καταλάβει δημόσιους χώρους παρά τις αντιρρήσεις των αρχών για αρκετά μεγάλο διάστημα (πχ occupy St’ Paul etc). Αυτό που όμως με ξενίζει περισσότερο είναι η ψευδαίσθηση πολλών ότι επειδή έχουν ακόμα την δουλεία τους ή μία κάποια οικονομική ευχέρεια έχουν και το δικαίωμα να ζουν στην Ελλάδα σαν να μην τρέχει τίποτα. Μα όταν οι μισοί και πλέον νέοι είναι άνεργοι και πολλοί από αυτούς που δουλεύουν είναι ανασφάλιστοι και δεν βγάζουν ούτε το νοίκι πώς μου θες ρε φίλε και τους δρόμους ανοιχτούς και τις συγκοινωνίες να λειτουργούν ρολόι και τα μαγαζιά τις Κυριακές για να διευκολύνεσαι;Πρέπει να καταλάβουμε πώς όταν καίγετε το σπίτι του γείτονα οι καπνοί θα έρθουν και στο δικό μας για να μην πω οι φλώγες…
Oι συγκοινωνίες στη Ρώμη μακράν χειρότερες από της Αθήνας, ποιότητα και προγραμμα δρομολογίων (συν αξιοπιστία του). Όσον αφορά τις διαδηλώσεις δε μας λέτε ποιά είναι η ουσιαστική διαφορά ανάμεσα στις πόλεις που γίνεται η σύγκριση, το πόσο πριν πρέπει να ενημερωθούν οι αρχές; Και για το ωράριο καταστημάτων, στην εποχή μας η Κυριακή θα ήταν τελειωτικό χτύπημα, και όχι, δεν είμαστε η εξαίρεση της Ευρώπης!
Συμφωνώ για τις πορείες και μέχρι εκεί. Στο μετρό της Ρώμης δεν μπαίνω ούτε στις 15.00 το μεσημέρι πόσο μάλλον μετά τις 12 το βράδυ μακράν το χειρότερο της Ευρώπης. Για τις μικρές επιχειρήσεις θα είναι η χαριστική βολή να είναι ανοιχτά τις Κυριακές με τις επιλογές τους να είναι 1. να μείνουν κλειστά ενώ τα πολυκαταστήματα είναι γεμάτα κόσμο 2. να προσλάβουν έξτρα προσωπικό(αντέχουν??) 3. να δουλεύουν χωρίς ρεπό όλη την εβδομάδα. Επειδή είναι πολύ ωραίο να κατηγορούμε για όλα την Ελλάδα, μόλις γύρισα από μια εβδομάδα στη Νότια Γαλλία και σας πληροφορώ ότι τα εστιατόρια είναι κλειστά για γεύμα από τις 14.00 έως τις 19.00!!!!! να μην μπορεί δλδ ο επισκέπτης να φάει οποιαδήποτε ώρα τον βολεύει και το βράδυ οι κουζίνα κλείνει 10.30(στο 95% των εστιατορίων) και επιπλέον από πέρασμα μου από τις Ιταλικές πόλεις την Δευτέρα τα μαγαζιά ανοίγουν στις 15.00 το μεσημέρι Τίποτα από τα προηγούμενα δεν μου φαίνονται λογικά, με τόσο τουρισμό σε αυτές τις περιοχές, και όμως το θέμα μας είναι ότι στην Αθήνα οι ντεμπέληδες έμποροι είναι κλειστά τις Κυριακές!!!!!!!!!!!
Να μην είναι ανοιχτά τα "μεγάλα καταστήματα" τις Κυριακές. Για ποιο λόγο; Για να αυξήσουν τα κέρδη τους; χεστήκαμε για τα κέρδη τους. Και όχι. Δεν θα σταματήσετε τις διαδηλώσεις. Έχω ζήσει χρόνια στην Αυστρία και ξέρω τι θα πει αστυνομικό κράτος (μια και γι αυτό το είδος κράτος μιλάς και έτσι θα ήθελες να είναι τα πράγματα). [...]
Αλέξη (Τσίπρα;) έχεις ζήσει στην Αυστρία και ξέρεις τι θα πει αστυνομικό κράτος; Για το 1939 μιλάς ή για πιο πρόσφατα; ... Αν τα θυμάσαι από τότε, ΟΚ, πάω πάσο. Αν όμως έζησες πιο σε 21ο αιώνα, για πε μας κι εμάς που δε ζήσαμε στην Αυστρία τι θα πει αστυνομικό κράτος;
Λαθος καταλαβες μεγαλε: στην Αυστρια το κρατος ειναι το κανονικο. Εδω ειναι που λογω της ανυπαρξιας του ο καθενας εχει δικαιωμα να μας π....ει κανονικοτατα επειδη πιστευει οτι εχει δικιο
Μια διόρθωση, για να μη μπερδευτεί και κανείς: τις Παρασκευές και τα Σάββατα μέχρι τις 2:20 λειτουργεί ΜΟΝΟ το μετρό. Ο ΗΣΑΠ κλείνει περίπου 12:30, όπως τις καθημερινές.
Εμένα δεν με πειράζει να μένουν κλειστά τα καταστήματα την Κυριακή. Έχουν δικαίωμα οι υπάλληλοι να ξεκουράζονται την Κυριακή,όπως χιλιάδες άλλοι εργαζόμενοι.Ας μην ζητάμε να θυσιαστούν τα πάντα στο βωμό της κατανάλωσης.