Πώς να προκαλέσεις εθνική αναταραχή με μια φωτογραφία στο Facebook

Πώς να προκαλέσεις εθνική αναταραχή με μια φωτογραφία στο Facebook Facebook Twitter
8

Από το New Yorker

Στα μέσα Μαρτίου η Amina Tyler, μια γυναίκα 19 χρονών από την Τυνησία, πόσταρε στο Faceboook δύο φωτογραφίες του εαυτού της στις οποίες πόζαρε γυμνόστηθη. Στη μια απ ' αυτές κοιτάζει κατ' ευθείαν στην κάμερα, το μεσαίο της δάχτυλο υψωμένο, με τα λόγια «Fuck Your Morals» γραμμένα στο γυμνό της σώμα. Στην άλλη φοράει μαύρο eyeliner, ή ίσως kohl, και φωτεινό κραγιόν, το στόμα της κλειστό σε ένα σφιχτό συνοφρύωμα. Με ένα βιβλίο στο δεξί χέρι κι ένα τσιγάρο στο αριστερό, στο στήθος της είναι γραμμένες τέσσερις σειρές στα αραβικά: «το σώμα μου ανήκει σε μένα, και δεν είναι η πηγή τιμής κανενός».

Πώς να προκαλέσεις εθνική αναταραχή με μια φωτογραφία στο Facebook Facebook Twitter

 

Η Tyler είχε ιδρύσει ένα τυνησιακό τμήμα της ριζοσπαστικής φεμινιστικής ομάδας FEMEN ένα μήνα πριν, το Φεβρουάριο, όταν είδε φωτογραφίες της ομάδας στο διαδίκτυο. Η FEMEN, με βάση το Κίεβο, αριθμεί πάνω από 150.000 ενεργά μέλη και έχει γίνει διάσημη, όπως γράφει η σελίδα της στη Wikipedia, για τις «αισθητά ερωτικές διαμαρτυρίες», αποκλειστικά γυμνόστηθες, ενάντια σε ομάδες και άτομα που αντιλαμβάνεται ως διεφθαρμένα, συμπεριλαμβανομένης της βιομηχανίας του σεξ , την Εκκλησία, τα δικαστήρια της Σαρία, τον Πούτιν και τον Σίλβιο Μπερλουσκόνι.

Μπορεί να φαίνεται γελοίο ότι το κριτήριο μιας ομάδας για συμμετοχή περιλαμβάνει το να βγάλεις τη μπλούζα σου και να φωτογραφηθείς. Αλλά πολλοί Τυνήσιοι δεν γέλασαν. Η Τυνησία, η γενέτειρα της Αραβικής Άνοιξης, σύμφωνα με την οργάνωση Human Rights Watch «για πολλά χρόνια ήταν η πιο προοδευτική αραβική χώρα όσον αφορά τα δικαιώματα των γυναικών». Ωστόσο, δύο χρόνια μετά την επανάσταση, ο Ισλαμισμός σημειώνει άνοδο – το ισλαμικό κόμμα Ennahda ψηφίστηκε και ανέλαβε την εξουσία τον Οκτώβριο του 2011 – και τα δικαιώματα των γυναικών έχουν δεχτεί πλήγμα.

Πώς να προκαλέσεις εθνική αναταραχή με μια φωτογραφία στο Facebook Facebook Twitter

Οι υπερσυντηρητικοί Σαλάφι ειδικότερα έχουν κερδίσει σε δύναμη από το 2011 και μετά. Ο Almi Adel, ηγέτης της Επιτροπής της Τυνησίας για την Προώθηση της Αρετής και την Πρόληψη των Κακών Έξεων, ζήτησε την τιμωρία της Tyler «σύμφωνα με το νόμο της Σαρία, με 80 έως 100 βουρδουλιές, αλλά λόγω της σοβαρότητας της πράξης της, αξίζει να λιθοβοληθεί μέχρι θανάτου». Προειδοποίησε ότι «η πράξη της θα μπορούσε να προκαλέσει μια επιδημία. Θα μπορούσε να είναι μεταδοτική και να δώσει ιδέες σε άλλες γυναίκες. Γι' αυτό είναι απαραίτητο να απομονωθεί [το περιστατικό]. Της εύχομαι να γιατρευτεί». Τα ΜΜΕ της Τυνησίας ανέφεραν ότι θα μπορούσε να καταδικαστεί σε ένα με δύο χρόνια φυλάκιση και με πρόστιμο μέχρι χίλια δηνάρια (περίπου 480 ευρώ).

Μετά τη δημοσίευση των φωτογραφιών της Tyler, άγνωστοι χάκαραν την σελίδα του Facebook της Τυνησίας, δημοσιεύοντας θρησκευτικά βίντεο και στίχους. Ένα από τα μηνύματα ήταν «Δόξα τω Θεώ χακάραμε αυτή την ανήθικη σελίδα και τα καλύτερα έρχονται». Ένα άλλο ήταν «η σελίδα αυτή καταρρίφθηκε και αν το θέλει ο Θεός, αυτή η ακολασία θα εξαφανιστεί από την Τυνησία». Εν τω μεταξύ τα πρακτορεία ειδήσεων μανιωδώς ανέφεραν ότι η Tyler έχει κλειστεί σε ψυχιατρικό νοσοκομείο, ότι οι γονείς της την έχουν αποκυρήξει. Η Bochra Bel Haj Hmida, μια δικηγόρος που ασχολείται με τα δικαιώματα των γυναικών και λέει ότι εκπροσωπεί την Tyler, επιμένει ότι βρίσκεται στο σπίτι με την οικογένειά της. Όταν προσπάθησα να επικοινωνήσω με την Tyler μέσω της Bel Haj Hmida, απάντησε με ένα μονολεκτικό e-mail που περιείχε απλά τη λέξη 'Bonjour". Δεν έχει ανταποκριθεί με άλλο τρόπο στα αιτήματα για σχολιασμό.

Πώς να προκαλέσεις εθνική αναταραχή με μια φωτογραφία στο Facebook Facebook Twitter

Στα τέλη Μαρτίου η Tyler είπε στην ιταλίδα δημοσιογράφο Federica Tourn ότι πιστεύει ότι αν την εντοπίσει η αστυνομία της Τυνησίας θα ξυλοκοπηθεί ή θα βιαστεί. Ισχυρίστηκε ότι «δε μπορούν να κάνουν κάτι χειρότερο από αυτά που ήδη συμβαίνουν εδώ στις γυναίκες, με τον τρόπο που είναι αναγκασμένες οι γυναίκες να ζουν καθημερινά. Πρέπει επίσης να σπουδάζουμε για να μπορέσουμε να παντρευτούμε, γιατί οι νέοι άντρες σήμερα θέλουν μια γυναίκα που εργάζεται». Αλλά οι γυναίκες, όπως είπε, είναι έτοιμες για αλλαγή: «έχουμε φτάσει στο απόγειο της αυτοδιάθεσης: δεν υπακούμε πλέον σε καμία αρχή, ούτε οικογενειακή, ούτε θρησκευτική. Ξέρουμε τι θέλουμε και παίρνουμε τις δικές μας αποφάσεις». Στην πρώτη συνέντευξη της Tyler με το Canal Plus αφού άρχισε να κρύβεται σε κάποιο χωριό μερικές ώρες έξω από την πρωτεύουσα της Τυνησίας είπε «φοβάμαι για τη ζωή μου και για τις ζωές των μελών της οικογένειάς μου» και ότι «πρέπει να εγκαταλείψει την Τυνησία».

Στις 4 Απριλίου έγινε μια διαμαρτυρία «ημέρα γυμνόστηθης Τζιχάντ» προς τιμή της Tyler. Μια αίτηση για την υπεράσπισή της έχει 15.000 υπογραφές, και μεταξύ τους και την υπογραφή του αθεϊστή Richard Dawkins. Στο Παρίσι τριάντα γυμνόστηθες γυναίκες που προσπάθησαν να πλησιάσουν στην πρεσβεία της Τυνησίας απετράπησαν από την αστυνομία. Πέντε γυναίκες στάθηκαν γυμνόστηθες μπροστά από ένα ισλαμικό πολιτιστικό κέντρο στις Βρυξέλλες, κρατώντας πλακάτ. Η αστυνομία συνέλαβε δύο γυναίκες μόλις έφτασαν στο μοναδικό τζαμί της πόλης στο Κίεβο.

Είναι εύκολο να κοροϊδέψει κανείς τις τακτικές και τη φρασεολογία της FEMEN- το γυμνό δεν είναι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για να καταπολεμηθεί η αντικειμενοποίηση της γυναίκας. Όμως, όπως γράφει η μπλόγκερ Sara Salem, το θέμα των FEMEN είναι πιο περίπλοκο από έναν πόλεμο μεταξύ του σατανικού φεμινισμού – το σύνθημα των Σαλάφι – και του σατανικού Ισλαμισμού. Μερικοί αμφισβητούν την επίδραση που έχει ο online ακτιβισμός στον πραγματικό κόσμο, αλλά η φωτογραφία της Tyler χωρίς αμφιβολία προκάλεσε ένα πραγματικό αποτέλεσμα. Η Tyler δήλωσε στο Canal Plus ότι θέλει να εγκαταλείψει την Τυνησία και να σπουδάσει δημοσιογραφία. Στην ψηφιακή εποχή, δεν υπάρχει εκδότης ή μεσολαβητής που αποφασίζει πώς θα πλαισιωθεί μια δημόσια μάχη. Μια γυναίκα έχει το δικό της δωμάτιο, το δικό της σώμα, τη δική της φωτογραφική μηχανή και μία δικιά της σελίδα στο Facebook.

Αρχείο
8

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

6 σχόλια
"Πρέπει επίσης να σπουδάζουμε για να μπορέσουμε να παντρευτούμε, γιατί οι νέοι άντρες σήμερα θέλουν μια γυναίκα που εργάζεται"Να κι ένα κοινό με την ελληνική κοινωνία...
"το γυμνό δεν είναι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για να καταπολεμηθεί η αντικειμενοποίηση της γυναίκας" Το αντίθετο θα έλεγα, το γυμνό δεν θα έπρεπε να είναι λόγος για την αντικειμενοποίηση της γυναίκας, κι αυτό παλεύουν να αλλάξουν οι femen. Ισότιμη γυναίκα δεν είναι η γυναίκα που "δεν προβάλλει το σώμα της αλλά την προσωπικότητά της", ή που είναι "σέξι χωρίς να είναι ξέκωλη" ή όλα αυτά με τα οποία έχουμε αλληλολιβανιστεί τόσα χρόνια. Δεν υπάρχει ισότητα και σεβασμός υπό όρους ή ισότητα που καταρρίπτεται άμα τη εμφανίσει βυζιών...