ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Φιλελεύθερη Αριστερά;

Φιλελεύθερη Αριστερά; Facebook Twitter
20
  • Από κείμενο του Αυγουστίνου Ζενάκου στο περιοδικό «Unfollow»:
  • «Ας μη γελιόμαστε. Φιλελεύθεροι στην Ελλάδα δεν υπάρχουν. [...] Γι' αυτό η μόνη πολιτική δύναμη που μπορεί να διασώσει τα φιλελεύθερα προτάγματα στην Ελλάδα είναι η Αριστερά. Όπως άλλωστε έκανε πάντα».
  • Με την πρώτη φράση συμφωνώ. Δυστυχώς. Έχοντας παλέψει 40 χρόνια για τη διάδοση του Φιλελευθερισμού στην Ελλάδα (προσοχή: καμία σχέση με τον νεο-φιλελευθερισμό!), πρέπει να ομολογήσω την ήττα μου. Οι πραγματικοί φιλελεύθεροι στη χώρα μας μετριούνται στα δάχτυλα και δεν κατάφεραν ποτέ να επηρεάσουν τη δημόσια ζωή και σκέψη. Είναι φανερό πως από εδώ δεν πέρασε ο Διαφωτισμός.
  • Συμφωνώ ακόμα και με τη δεύτερη φράση. Πράγματι οι αυθεντικοί Αριστεροί θα έπρεπε να είναι φιλελεύθεροι. Κι ο Μαρξ είναι παιδί του Διαφωτισμού και η απελευθέρωση του ανθρώπου από την εκμετάλλευση είναι φιλελεύθερο αίτημα.
  • Δυστυχώς, η τρίτη με βγάζει από τα ρούχα μου. «Όπως έκανε πάντα». Μα πάντα η Αριστερά έκανε το αντίθετο!  Όσοι αριστεροί σκέπτονταν ελεύθερα (δηλαδή διαφορετικά) βρέθηκαν απομονωμένοι, κυνηγημένοι, αφορεσμένοι και συχνά νεκροί. Ακόμα και είδωλα της αριστερής διανόησης, από τον Τρότσκυ και τη Ρόζα Λούξεμπουργκ μέχρι τον Γκράμσι και τον Τσε, αντιμετώπισαν την κομματική «ορθοδοξία». Καμία παράταξη παγκόσμια δεν έχει κατασπαράξει τόσα στελέχη της.
  • Πάντα με μπέρδευε αυτό το «κίνημα απελευθέρωσης» που υποδούλωνε τα μυαλά. Στο όνομα της «ενότητας» έπεφτε η δογματική «γραμμή» και αλίμονο αν κάποιος την αγνοούσε.
  • Όποιος δει τι τραβάει σήμερα ο Πέτρος Τατσόπουλος από τους Ζντάνωφ («αστυνομία σκέψης» κατά Όργουελ) του ΣΥΡΙΖΑ έχει ένα πρόσφατο παράδειγμα. Τόλμησε να εκφράσει ελεύθερα τη γνώμη του. Π.χ. είπε (και είχε απόλυτα δίκιο) ότι ήταν λανθασμένη η απόφαση για τη συγκέντρωση στο Σύνταγμα.
  • Πώς τόλμησε! Οχετός ύβρεων τον περιέλουσε.
  • Σε έναν άλλο κόσμο (εκείνον, τον «εφικτό»), Αυγουστίνε Ζενάκο, η Αριστερά ίσως να είναι φιλελεύθερη. Σε αυτήν τη γη, και σε όλη την ιστορία της, ήταν δυστυχώς το αντίθετο. Σήμερα θαυμάζουμε την τριλογία Ακυβέρνητες Πολιτείες του Στρατή Τσίρκα, αλλά η τότε Αριστερά τον διέγραψε και ο Ζντάνωφ της εποχής, Μάρκος Αυγέρης, εκτόξευσε εναντίον του λίβελο.
  • Πέτρο, είσαι σε καλή παρέα!
20

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

14 σχόλια
Απ τη δικη μου πλευρα με ενδιαφερει περισσοτερο αν η αριστερα ειναι λογικη παρα αν ειναι "φιλελευθερη" ή "συντηρητικη". Και δυστυχως απ οτι φαινεται δεν... δυστυχως δεν... Φυσικα, αυτο δεν σημαινει οτι τα υπολοιπα κομματα τα πανε καλυτερα στις σχεσεις τους με την λογικη... ουτε και εδω καμια τυχη... δυστυχως... Η πνευματικη φτωχια, το νεο-ελληνικο βολεμα, η αδιακοπη πλυση εγκεφαλου, και η συνεχης υποστηριξη της Ορθοδοξης ψευτο-δημοκρατιας της στρουγκας, δυστυχως δεν μας αφηνουν να εχουμε πολυ καλες σχεσεις με την λογικη... Οσο για την αθανατη ορθοδοξη ελληνικη εκκλησια, τον στυλοβατη του ελληνισμου, αυτη κι αν εχει ξεκοψει παντελως καθε σχεση με την "κολασμενη" λογικη... "Οσο για τα δεινά της χώρας την εποχή της κρίσης και του ΔΝΤ, ναυαρχίδα στην προσπάθεια για την αρπαγή του φυσικού πλούτου της χώρας από τα αρπακτικά του διεθνιστικού συστήματος είναι η λέσχη Μπίλντεμπεργκ, που αποτελεί τον πολιτικό βραχίονα του δαιμονιώδους σιωνιστικού τέρατος και η οποία είναι η συντονίστρια των διάφορων μασονικών και ναζιστικής υφής οργανώσεων που στοχεύουν στην παγκόσμια ολιγαρχική και τυραννική διακυβέρνηση" Οι διαφορες κυβερνησεις, οι πολιτικοι απ ολα τα κομματα, οι πνευματικοι και θρησκευτικοι καθοδηγητες, οι φωστηρες και σωτηρες της χωρας -βλεπε αρχοντοτσελικες- με την αδεια και την ανοχη των πολιτων της ψευτο-δημοκρατιας της στρουγκας, εκαναν μια χωρα ολοκληρη, μια υπεροχη χωρα, να φτασει στο σημειο να γινει περιγελος του κοσμου! Δυστυχως εμεις οι ιδιοι αναγκασαμε την λογικη να φυγει κατατρομαγμενη απ το παραθυρο, και τωρα πια δεν νομιζω οτι εχει και τοσο μεγαλη σημασια αν καποιοι ειναι "φιλελευθεροι" ή "συντηρητικοι"...
"Προοδευτική" Αριστερά και "Συντηρητική" Δεξιά.Αν όντως αυτονόητα και δεδομένα τα παραπάνω επίθετα, γιατί είναι αδύνατον να βρεις πρόταση αριστερού χωρίς να τονίζει την προοδευτικότητα των αντιλήψεων του.Μήπως και δεν ισχύει και νομίζουν ότι κρύβουν τον 'Δογματισμό' τους κάτω από το χαλί, λέω..
Έχετε δίκιο κύριε Δήμου πως η αριστερά έπραττε το αντίθετο. Θα ήταν όμως καλό σήμερα όλοι αυτοί οι οποίοι αναγνωρίζουν πως οι εώς τώρα κοινωνικές δομές δεν είναι και οι καλύτερες να αγωνιστούν κάτω από τον μανδύα της μεγάλης διαφωτιστικής ανθρωπιστικής παράδοσης- της οποίας ο μαρξ και όλη η αλλαγή που έφερε στην ιστορία είναι τέκνο(στο πλαίσιο , αλλά η ίδια δεν είναι τέκνο του μαρξ- και να τον διευρύνουν να ράψουν τα νέα του σκέλη, τις νέες θεωρίες, λέξεις και πράξεις προσπαθώντας να βάλουν λίγο χρώμα στους γκρίζους ψυχισμούς τις γκρίζες πόλεις και τις γκρίζες σκέψεις μας. Είναι χρέος ανθρώπων οι οποίοι βλέλπουν το αδιέξοδο που έρχεται-όχι σε οικονομικό, αλλά σε ευρύτερα ανθρωπικό επίπεδο- να βάλουν κάτω τις σκέψεις και τα μυαλό τους. Δεν πρέπει να ταυτίζουμε την επανάσταση με τον μαρξ, αλλά πρέπει οπωσδήποτε να ψάξουμε για μία επανάσταση, ψυχοκοινωνική και ευρύτερα απελευθερωτική.
Όλα καλά μέχρι και την 6η παράγραφο. Θα προτιμούσα να θυμηθείτε πόσοι αριστερές προσωπικότητες προδόθηκαν από το "κόμμα" και πόσοι δεξιοί με όραμα και γνήσιο πατριωτισμό περιθωριοποιήθηκαν από την "υγιή" δεξιά παράταξη. Δεν πειράζει.Εγώ πάντως, που με θεωρώ ανένταχτο αριστερό, δεν μπορώ να αποδεχτώ ως "πνευματικό μου πατέρα" τον, κατά δήλωσή του, επιβήτορα της μισής Αθήνας. Πολύ δε περισσότερο να τον βάλω δίπλα στη Ρόζα Λούξεμπουργκ και τον Τσε.
Νομίζω ότι το πρόβλημα εδώ είναι ο τρόπος που το "πολιτμπούρο" αντιμετωπίζει τον Τατσόπουλο κι όχι το ορθόν ή μη των απόψεών του.Αυτό νομίζω καυτηριάζει ο Δήμου.(Με την ουσία του σχολίου σου συμφωνώ).
1. Ουδείς φιλελεύθερα σκεπτόμενος δύναται να επιβιώσει στις παραδοσιακές κομματικές αγέλες οι οποίες, κατά κανόνα, ανεξαρτήτου χρώματος και ιδεολογικής προέλευσης, εφαρμόζουν το... δημοκρατικό συγκεντρωτισμό.2. Και αυτό διότι ο γνησίως φιλελεύθερα σκεπτόμενος υπακούει πρωτίστως στην εσώτερη φωνή τής συνείδησής του και δεν διανοείται να υπαγάγει εαυτόν (άκριτα) σε κομματογενείς λοχίες και γραφικούς αρχηγίσκους. Υπ΄ αυτήν την έννοια είναι άναρχος.3. Βέβαια, μια τέτοια διανοούμενη μορφή, θεωρεί ως υπέρτατη αξία το Άτομο και το σεβασμό τής όποιας προσωπικότητας, ως εκ τούτου ανθίσταται πεισματικά και μονίμως ενάντια σε κάθε εξουσία (κρατική,κομματική, θρησκευτική, ιδεολογική, γλωσσική, θεσμική και άλλη).4. Δεν είναι λοιπόν απορίας άξιον που (ιδίως στην Ελλάδα και στην Κύπρο) οι ειλικρινείς εκφραστές τής φιλελεύθερης στάσης ζωής (στην ουσία, περί αυτού πρόκειται) λογαριάζονται ως "αποσυνάγωγοι", "σνομπ", "ελιτίστες", "ιδιόρρυθμοι" και "αιρετικοί". Ενώ στην πραγματικότητα είναι απολύτως συνεπείς πως τη φιλόσοφη ανθρωποκεντρική ηθική και βιοσοφία τους.Μετά τιμήςΚάπα
Υπάρχουν φορές που οι εμβριθείς αναλύσεις και οι πολύωρες συζητήσεις κρύβουν εσκεμμένα ένα πολύ απλό και ρητό ερώτημα: "Θέλει ο ΣΥΡΙΖΑ να κυβερνήσει;" Αν δεν το απαντήσει πρώτα στον εαυτό του, τότε συγχωρήστε με...αλλά πάω να δω μπάλα.
χμ.. το κειμενο του Ζενακου παντως ασχολειται με το πως ανθρωποι που ειναι στην ουσια δεξιοι παρουσιαζουν τους εαυτους τους ως φιλελευθερους και δεν μπορεσα να μην παρατηρησω οτι καποιες απ'τις αποψεις που παρουσιαζονται ως "μη φιλελευθερες" ταυτιζονται με αποψεις που εχετε εκφρασει στο παρελθον κ. Δημου. Απ'τη στιγμη που αποφασισατε να σχολιασετε το αρθρο δε θα ηταν πιο ουσιωδες να τοποθετηθειτε επι της ουσιας παρα να ασχοληθειτε αποσπασματικα με μια φραση που αλλωστε παιζει απλα το ρολο ενος συνθηματος;
@Daniel Deronda 27.11.2013 | 14:49Ο Ζενάκος προσπαθεί να ξεωρίσει τους γιαλαντζί φιλελεύθερους από τους πραγματικούς. Η φράση που απασχολεί τον Νίκο Δήμου είναι η κατακλείδα, άρα η ουσία της θέσης του Ζενάκου.
Είναι πράγματι μεγάλος ο καημός του φιλελευθερισμού στην Ελλάδα. Στους περισσότερους άμα κάνεις λόγο για τέτοιο πράγμα, το συγχέουν με το νεοφιλελευθερισμό και γίνεται της ασυνεννοησίας. Κι εσείς αναγκαστίκατε να κάνετε τη διευκρίνιση. Ναι, ιδανικά οι αριστεροί θα έπρεπε να ικανοποιούν τα κριτήρια του φιλελευθερισμού... Και έχουν υπάρξει τέτοιοι άνθρωποι, και στην Ελλάδα. Στην πιο πρόσφατη ιστορία της, συνήθως, δεν έπεσαν θύματα μεν αιματηρών διώξεων, όπως στο παρελθόν, αλλά απλώς παραγνωρίστηκαν, παραμερίστηκαν, χρησιμοποιήθηκαν στην καλύτερη περίπτωση ως ένα άλλοθι "ευρωπαϊκού προφίλ" τη στιγμή που οι καίριες θέσεις δίνονταν πάντα σε "φλογερούς ρήτορες" με σημαία χιλιοφορεμένα τσιτάτα.Δεν είναι, προφανέσατα, εξίσου τραγική η μοίρα τους με τη μοίρα θυμάτων εγκλημάτων, όπως οι αναφερθέντες στο άρθρο. Είναι όμως σχεδόν εξίσου θλιβερή, όχι τόσο για τους ίδιους, όσο για το επίπεδο του πολιτικού διαλόγου στη χώρα.
Με αφορμή το κείμενο στο Unfollow.Ας μη γελιόμαστε αντιεξουσιαστές στην Ελλάδα δεν υπάρχουν. Ή μάλλον υπάρχουν αλλά είναι λίγοι και δεν έχουν καμία απολύτως σχέση με τον χώρο που νομίζουμε.Μπολσεβίκοι είναι κατά βάθος όλοι αυτοί οι τάχα μου αντικρατιστές που έχουν ως μοναδική τους φιλοδοξία να χωθούν στο ευρύτερο δημόσιο όπως και οι γονείς τους ώστε να "πολεμάνε" το σύστημα που τους ταΐζει εκ των έσω... Και για αυτό ωρύονται περισσότερο από όλους όταν γίνεται οποιαδήποτε προσπάθεια μείωσης του κράτους και του ρόλου του στην ζωή μας.Τραγέλαφος!
Αυτή είναι η αντίφαση του Σοσιαλισμού που είχαμε. Αν οι του δημοσίου και του ιδιωτικού πολεμάνε ταυτόχρονα το κράτος, τότε απλά πολεμάνε μεταξύ τους. Γιατί στην ουσία το ίδιο πράγμα και το αυτό διεκδικούν.Άλλωστε το Δημόσιο, είναι μια από τις επιλογές που έχεις, αν δεν θέλεις να νιώθεις υπάλληλος.Αρκετά όλα αυτά ώστε να υπάρχει ΚΚΕ ακόμα στην Ελλάδα.