Οι 10 σκηνοθέτες που θα έπρεπε να έχουν κερδίσει Όσκαρ

Οι 10 σκηνοθέτες που θα έπρεπε να έχουν κερδίσει Όσκαρ Facebook Twitter
12

Δεν θα αναφερθούμε σε περιπτώσεις εντελώς εξωοσκαρικές, όπως ο Αντρέϊ Ταρκόφκσι, ή ο Θόδωρος Αγγελόπουλος, ή ακόμη και σε Αμερικανούς πρωτοπόρους, αλλά σε δημιουργούς που έχουν ήδη προταθεί για Όσκαρ, αγγλόφωνους και μη, και που η Ακαδημία τους έχει, ή τους είχε όσο ζούσαν,  υπόψιν στις καλές τους στιγμές.

 

 

 

- ΑΛΦΡΕΝΤ ΧΙΤΣΚΟΚ

 

Οι 10 σκηνοθέτες που θα έπρεπε να έχουν κερδίσει Όσκαρ Facebook Twitter

 

Ήταν υποψήφιος 4 φορές με τη Ρεβέκκα, τη Σωστική Λέμβο, το Σιωπηλό Μάρτυρα και το Ψυχώ. Στις ψηφοφορίες, δεν υπάρχει περίπτωση να μην συμπεριληφθεί στην πρώτη πεντάδα. Πανθομολογουμένως, η μαεστρία του και η ικανότητα του να ελίσσεται στα είδη δεν έχει ταίρι. Κι όμως, αρκέστηκε σε ένα τιμητικό βραβείο, για το οποίο απλά ευχαρίστησε και εξαφανίστηκε.

 

 

 

- ΣΤΑΝΛΕΪ ΚΙΟΥΜΠΡΙΚ

 

Οι 10 σκηνοθέτες που θα έπρεπε να έχουν κερδίσει Όσκαρ Facebook Twitter

 

Ούτε το Μπάρι Λίντον, ούτε το Κουρδιστό Πορτοκάλι, ούτε το ΣΟΣ Μόσχα Καλεί Πεντάγωνο, αλλά ούτε και το 2001, Οδύσσεια του Διαστήματος μπόρεσαν να κερδίσουν τους αντιπάλους τους- κι ας μη συζητήσουμε για τις παραλείψεις, όπως τη Λάμψη, που ακόμη  μνημονεύεται, και δικάιως, ως ένα από τα πλέον καινοτόμα και τρομακτικά θρίλερ όλων των εποχών. Για το 2001 πήρε το βραβείο των ειδικών εφέ, μάλλον χαριστικά, καθώς την επιμέλεια τους είχε βασικά ο Ντάγκλας Τράμπολ. Κι αυτός παρέλαβε τιμητικό, μέσω βίντεο, λίγο πριν πεθάνει.

 

 

 

- ΙΝΓΚΜΑΡ ΜΠΕΡΓΚΜΑΝ

 

Οι 10 σκηνοθέτες που θα έπρεπε να έχουν κερδίσει Όσκαρ Facebook Twitter

 

Όσο κι αν φαίνεται απίστευτο, ο μεγάλος Σουηδός έχει μπει στην πεντάδα των σκηνοθετών τρεις φορές κι έχει χάσει και τις τρεις από τον Τζορτζ Ρόϊ Χιλ για τη σκηνοθετική ρύθμιση χαρακτήρων και πλοκής στο μεγάλοκόλπο από το Κεντρί, από τον Τζέϊμς Μπρουκς για το καλοκουρδισμένο μελόδραμα Σχέσεις Στοργής και από τον, ήμαρτον, Τζον Άβιλντσεν, με το Ρόκι. Κάποτε, οι ξένοι σκηνοθέτες έμπαιναν πιο συχνά στα Όσκαρ, κυρίως στις ανοιχτόμυαλες δεκαετίες του 60 και του 70. Τώρα, ούτε οι κριτικοί τους προτιμούν, πόσω μάλλον οι ψηφοφόροι των Όσκαρ, που επιλέγουν με πιο γειτονικά κριτήρια. Ευτυχώς που ο Μπέργκμαν πήρε το Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας για το Φάνι και Αλέξανδρος. Κατά καιρούς, διάφοροι "ξένοι", όπως ο Φελίνι, ο Αντονιόνι, ο Κουροσάβα, ακόμη και ο Χιρόσι Τεσιγκαχάρα,  έχουν υπάρξει υποψήφιοι, αλλά τυχεροί (πραγματικά τυχεροί) ήταν ο Ανγκ Λι, ο Μπερνάρντο Μπερτολούτσι και...ο Μισέλ Χαζαναβίζιους.

 

 

 

- ΝΤΕΪΒΙΝΤ ΛΙΝΤΣ

 

Οι 10 σκηνοθέτες που θα έπρεπε να έχουν κερδίσει Όσκαρ Facebook Twitter

 

Πιό κοντά στο Όσκαρ βρέθηκε με τον Άνθρωπο Ελέφαντα, παρά με τις ισχνά σε συνολικές υποψηφιότητες, αριστουργήματα του, Μπλε Βελούδο και Οδός Μαλχόλαντ. Ο Λιντς έφερε τον σουρεαλισμό κοντύτερα στα γούστα πιο mainstream επαγγελματιών, αλλά βραβείο δεν έχει πάρει ακόμη- πάει ολοταχώς για τιμητικό σε μερικά χρόνια από τώρα. Η σκηνή που οι χαμένοι Ντέϊβιντ Λιντς και Ρόμπερτ Όλτμαν συγχαίρονται με παρηγορητική αξιοπρέπεια, τη βραδιά που αμφότεροι έχασαν από τον Ρον Χάουαρντ, είναι ιστορική στη μνήμη των σινεφίλ- εσείς, αν ήσασταν ο συμπαθής Ρον, δεν θα το κόβατε στα δυο να το μοιράσετε;

 

 

 

-ΡΟΜΠΕΡΤ ΟΛΤΜΑΝ

 

Οι 10 σκηνοθέτες που θα έπρεπε να έχουν κερδίσει Όσκαρ Facebook Twitter

 

Τι κι αν έσκιζε τα ιμάτια της η αείμνηστη Πολίν Κέϊελ για τις άφθαστες αρετές του Όλτμαν και τν πρωτοποριακή του ματιά στο αμερικανικό σινεμά; Τα Όσκαρ έμειναν ασυγκίνητα, το ίδιο κι εκείνος, που σε συνεντεύξεις του (τον είχα συναντήσει, για το Pret a Porter και μπορώ να το πιστοποιήσω) σνόμπαρε το θεσμό και τα μέλη της Ακαδημίας, σε βαθμό χλεύης. Παρ' όλ' αυτά, όταν του έδωσαν το Όσκαρ καριέρας, το παρέλαβε με ταπεινότητα, αν και κάπως συγκαταβατικά στην άκρη του πικραμένου του ματιού.

 

 

 

- ΟΡΣΟΝ ΓΟΥΕΛΣ

 

Οι 10 σκηνοθέτες που θα έπρεπε να έχουν κερδίσει Όσκαρ Facebook Twitter

 

Ο Γουέλς πήρε ο Όσκαρ (δεν ήταν παρών στην απονομή) για τον Πολίτη Κέϊν, αλλά για το σενάριο. Το αντίστοιχο της σκηνοθεσίας κατέληξε στον Τζον Φορντ για την Κοιλάδα της Κατάρας, μια ωραιότατη ταινία, που ωστόσο είχε την ατυχία να πέσει πάνω στην κορυφαία, η οποία πολεμήθηκε όσο καμία άλλη, από το συγκρότημα του θιγμένου εκδότη Γουίλιαμ Ράντολφ Χερστ. Η απουσία δεσμού της Ακαδημίας και του ιδιόρυθμου Γουέλς συνεχίστηκε, με μοναδική, μικρή παρουσία, εκείνη της Άγκνες Μούρχεντ, υποψήφιας για τον δεύτερο γυναικείο ρόλο στους Υπέροχους Άμπερσον. Ο Γουέλς δεν πήγε καν να παραλάβει το τιμητικό του Όσκαρ, στέλνοντας αντ' αυτού τον παλιόφιλο Τζον Χιούστον.

 

 

 

- ΚΟΥΕΝΤΙΝ ΤΑΡΑΝΤΙΝΟ

 

Οι 10 σκηνοθέτες που θα έπρεπε να έχουν κερδίσει Όσκαρ Facebook Twitter

 

Ο πιό γνωστός σκηνοθέτης του κόσμου, μαζί με τον Στίβεν Σπίλμπεργκ και τον Μάρτιν Σκορσέζε, έχει δυο Όσκαρ, αλλά μόνο για τα σενάρια του, στο Pulp Fiction και το Τζάνγκο. Όπως και στην περίπτωση των άλλων δύο, μάλλον θεωρείται δεδομένος και οι ταινίες του αποτελούν μέρος ενός συνολικού έργου, παρά περιπτώσεις που χρήζουν ξεχωριστής μνείας. Ή, απλά, πέφτει πάντα σε κάποιον άλλο δυνατότερο για τα γούστα της Ακαδημίας, όπως τον Ρόμπερτ Ζεμέκις, για το Φόρεστ Γκαμπ. Και ο Αλεξάντερ Πέϊν έχει δύο Όσκαρ σεναρίου, ενώ στην ίδια κατηγορία έχει τιμηθεί και ο Πέδρο Αλμδόβαρ, για το Μίλα Της.

 

 

 

- ΝΤΕΪΒΙΝΤ ΦΙΝΤΣΕΡ

 

Οι 10 σκηνοθέτες που θα έπρεπε να έχουν κερδίσει Όσκαρ Facebook Twitter

 

Είχαμε αρχίσει να ανησυχούμε πως δεν θα τον δούμε ποτέ υποψήφιο, και να που παρολίγο να κερδίσει, με τον Μπέντζαμιν Μπάτον και το Social Network. Ειδικά για το τελευταίο, θα έπρεπε τουλάχιστον να έχει προτιμηθεί έναντι του Τομ Χούπερ και το Λόγο του Βασιλιά, τουλάχιστον στην σκηνοθεσία. Ίσως και να θεωρείται ψυχρός στην επεξεργασία των χαρακτήρων, όπως και ο επίσης τεχνίτης Κρίστοφερ Νόλαν. Τότε όμως, πώς ο Στίβεν Σόντερμπεργκ έχει Όσκαρ;

 

 

 

- ΤΕΡΕΝΣ ΜΑΛΙΚ

 

Οι 10 σκηνοθέτες που θα έπρεπε να έχουν κερδίσει Όσκαρ Facebook Twitter

 

Ερημίτης, αφαιρετικός, ποιητικός και auteur με τον δικό του τρόπο, ο Μάλικ έκανε τη μεγάλη επιστροφή με την Λεπτή Κόκκινη Γραμμή και αμέσως έπεσε σύρμα για την αναγνώριση του, κυρίως από το παράρτημα των σκηνοθετών. Υποψήφιος ξαναβρέθηκε με το Δέντρο της Ζωής, αλλά το έντονο και επίμονο, χαρακτηριστικό στιλ του φαίνεται να μην χωνεύεται εύκολα από τους πιο αφηγηματικά προσανατολισμένους. Τουλάχιστον, ας πάρει κάποτε Όσκαρ ο επίσης καλλιτεχνικά ασυμβίβαστος Πόλ Τόμας Άντερσον για το όραμα που προσφέρει σε ένα χώρο όπου ελάχιστοι φιλόδοξοι μπορούν ακόμη να γυρίσουν ταινίες όπως τις ονειρεύονται.

 

 

 

-ΣΤΙΒΕΝ ΦΡΙΑΡΣ

 

 

Πολυγραφότατος και ικανός για ταινίες ποικιλίας με κεντημένη λεπτοδουλειά σε τραγωδίες που δεν βαραίνουν επικίνδυνα, ο Στίβεν Φρίαρς έχει υποψηφιότητες για υπέροχες ταινίες, όπως οι Κλέφτες, οι Επικίνδυνες Σχέσεις και η Βασίλισσα. Τι κι αν έχει "αόρατο" στιλ; Δεν παύει να διαθέτει τη διακριτική γραφή που υπηρετεί το σενάριο και ξακρίζει την ψυχολογική υφή, όπως ακριβώς έκανε παλιά ο Γουίλιαμ Γουάϊλερ, ο οποίος πήρε 3 Όσκαρ, αλλά ποτέ δεν συμπεριελήφθηκε στις λίστες των κορυφαίων όλων των εποχών, ακριβώς γιατί δεν λάτρεψε περισσότερο την κάμερά του, έναντι των έμψυχων αντικειμένων που πραγματευόταν.

 

 

 

Διάφορα
12

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ

σχόλια

5 σχόλια
Μας δουλεύεται κύριε Κουτσογιαννοπουλε που θα εκθειάσετε το Social Network και ειδικα για την σκηνοθεσια του.Την ιδια χρονια που δεν ηταν καν υποψηφιος ο Κριστοφερ Νολαν για το Inception...? παρεμπιπτόντως δεν εχω εντοπίσει την κριτική σας για το Inception στο σαιτ, ενω εχετε κριτικάρει οτιδήποτε αλλο εχει βγει. Διακρίνω ενα προβλημα που εχετε εσεις συγκεκριμένα με τον "τεχνίτη" Νολαν.
Πόσο ωραίο και «δίκαιο» άρθρο. Σκεφτούμε όμως πως ίσως από εδώ και στο εξής θα πρέπει να υπάρξει, αν αυτό είναι εφικτό, ένας διαχωρισμός των σκηνοθετικών βραβείων Όσκαρ. Στους σκηνοθέτες που κάνουν ρεαλιστικό κινηματογράφο (ρεαλιστικά στοιχεία, χαρακτήρες, συνθήκες) και σε εκείνους που κάνουν ταινίες εντελώς φαντασίας. Δεν ξέρω αν μπορώ να γίνω κατανοητός, αλλά είναι κάπως άδικο, ας πούμε, να μη παίρνει το βραβείο σκηνοθεσίας ο Ταραντίνο ή ο Stephen Frears ή ο Paul Thomas Anderson γιατί το ένα και μοναδικό βραβείο σκηνοθεσίας ανά διαγωνισμό το πέρνει το «Gotzila» ή το «The Lord of the Rings» ή δεν ξέρω κι εγώ, ας πούμε το «Transformers», το «Ironman» και πάει λέγοντας. Ομολογουμένως ωραίες ταινίες στο είδος τους, όμως με τον πολύ διαφορετικό-ανόμοιο τρόπο σκηνοθεσίας, μέσα εκτέλεσης και έκφρασης. Από τη μία ταινίες γυρισμένες «παραδοσιακά», «ακαδημαϊκά», αν μου επιτρέπονται οι όροι, (οπωσδήποτε με κάποιες «πινελιές» της σύγχρονης ψηφιακής τεχνολογίας, δεν μπορεί να λείπει αυτό) και από την άλλη, ταινίες κυριολεκτικά βουτηγμένες στο «απέραντο γαλάζιο» (βλέπε blue box) ή τον «ήλιο τον πράσινο» (βλέπε green box) και στα ψηφιακά ειδικά εφέ. Για να μην αδικώ την σκηνοθεσία ταινιών φαντασίας, ο συλλογισμός μου ισχύει και για αυτές. Όταν φερειπείν, το ένα και μοναδικό βραβείο πάει σε μία «ρεαλιστική» ταινία, ισχύοντας τα χαρακτηριστικά και οι διαφορές που προανέφερα, παραγκωνίζοντας μία καταπληκτική ταινία φαντασίας.Δεν ξέρω, αλλά νομίζω πως τα τελευταία χρόνια με την έκρηξη και την αλματώδη εξέλιξη της ψηφιακής τεχνολογίας, έχουμε χάσει το μέτρο...
Το σχόλιο σου, είναι εντελώς άκυρο (με όλο το σεβασμό). Επειδή με παραξένεψαν αυτά που γράφεις, έκανα τον κόπο να κοιτάξω τα βραβεία όσκαρ απ' το 2002 μέχρι και πέρυσι και μόνο ΜΙΑ ταινία φαντασίας έχει πάρει όσκαρ σκηνοθεσίας, ο Άρχοντας των Δαχτυλιδιών. Άντε να βάλουμε μέσα και το "η ζωή του Πι", που εγώ προσωπικά δεν τη θεωρώ κλασσική ταινία φαντασίας. Οι υπόλοιπες ταινίες που αναφέρεις δεν ήταν ούτε καν υποψήφιες για καλύτερη σκηνοθεσία!! Δεν παίζει κανένας ανταγωνισμός ανάμεσα σε "μη-φαντασίας" και "φαντασίας" ταινίες στα όσκαρ...
Ίσως δεν έγινα κατανοητός από όλους. Όχι άδικα... Δεν έγραψα πως οι ταινίες φαντασίας που αναφέρω πήραν Όσκαρ σκηνοθεσίας. Αν είναι δυνατόν! Ως (φανταστικά) παραδείγματα πραγματικών ταινιών φαντασίας που -ας πούμε- (το γράφω στο αρχικό μου σχόλιο), θα μπορούσαν να πάρουν το Όσκαρ έτσι όπως έχουν γίνει τα βραβεία τα τελευταία χρόνια. Το μόνο πραγματικό παράδειγμα είναι «Ο Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» και η σωστή η προσθήκη σου, «Η Ζωή του Πι». Απλώς με κάποιον, ίσως ασαφή, τρόπο προσπάθησα να τονίσω την υπερβολική χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας που έρχεται αντιμέτωπη με την "ρεαλιστική" σκηνοθεσία ταινιών μέσα σε ρεαλιστικές συνθήκες γυρισμάτων. Προσωπικά με χαλάει όταν διαπιστώνω πως ο περιβάλλων χώρος είναι εντελώς ψεύτικος, ψηφιακός, χωρίς αυτό να χρειάζεται απαραίτητα. Με ένα σωστό, εκτεταμένο ρεπεράζ, δηλαδή την αναζήτηση και την επιλογή των χώρων που απαιτούνται για τα γυρίσματα μιας ταινίας, το αποτέλεσμα θα ήταν σαφώς καλύτερο και με την σημαντικότατη εργασία και ύφος του διευθυντή φωτογραφίας να λαμβάνεται σοβαρά υπ' όψιν χωρίς να προσπαθεί ο θεατής να μαντέψει που μπήκε και που όχι, green, blue box και το πενάκι του 3d animator. Κακώς για εμένα, με το παραμικρό, προσθέτουν φανταστικά τοπία και χώρους με ψηφιακό τρόπο. Σε κάποιες περιπτώσεις επιβάλλεται, αλλά κάπου, κάποιοι το έχουν παρακάνει. Είναι μεγάλη κουβέντα το θέμα των ιδικών εφέ και κατά πόσο επηρεάζει θετικά ή αρνητικά την σκηνοθεσία και την φωτογραφία μίας ταινίας ρεαλισμού. Εκεί ήθελα να εστιάσω. Αν δεν κάνω λάθος, σε κάποια συνέντευξη πριν λίγο καιρό το θέμα της κατάχρησης των ψηφιακών τοπίων στα γυρίσματα το σχολίασε (αρνητικά) ο Κουέντιν Ταραντίνο. Ελπίζω τώρα να έγινα, έστω κάπως, κατανοητός. :)Κάποιες ενδιαφέρουσες φωτογραφίες γυρισμάτων:http://www.otherside.gr/wp-content/uploads/2012/06/fwtografies-apo-gyrismata-tainiwn-14.jpghttp://www.otherside.gr/wp-content/uploads/2012/06/fwtografies-apo-gyrismata-tainiwn-13.jpghttp://www.otherside.gr/wp-content/uploads/2012/06/fwtografies-apo-gyrismata-tainiwn-02.jpghttp://www.otherside.gr/wp-content/uploads/2012/06/fwtografies-apo-gyrismata-tainiwn-05.jpghttp://www.otherside.gr/wp-content/uploads/2012/06/fwtografies-apo-gyrismata-tainiwn-09.jpghttp://www.otherside.gr/wp-content/uploads/2012/06/fwtografies-apo-gyrismata-tainiwn-06.jpghttp://www.otherside.gr/wp-content/uploads/2012/06/fwtografies-apo-gyrismata-tainiwn-03.jpghttp://www.otherside.gr/wp-content/uploads/2012/07/fwtografies-apo-paraskinia-gnwstwn-tainiwn-11.jpghttp://www.otherside.gr/wp-content/uploads/2012/07/fwtografies-apo-paraskinia-gnwstwn-tainiwn-12.jpghttp://www.otherside.gr/wp-content/uploads/2012/07/fwtografies-apo-paraskinia-gnwstwn-tainiwn-22.jpghttp://www.otherside.gr/wp-content/uploads/2012/07/fwtografies-apo-paraskinia-gnwstwn-tainiwn-25.jpghttp://www.otherside.gr/wp-content/uploads/2012/10/spanies-fwtografies-apo-gyrismata-klassikwn-tainiwn-37.jpghttp://www.otherside.gr/wp-content/uploads/2012/05/spanies-fwtografies-apo-gyrismata-06.jpghttp://www.otherside.gr/wp-content/uploads/2012/05/spanies-fwtografies-apo-gyrismata-26.jpghttp://www.otherside.gr/wp-content/uploads/2014/02/spanies-fwtografies-apo-gyrismata-klassikwn-tainiwn-122.jpghttp://www.otherside.gr/wp-content/uploads/2012/07/fwtografies-apo-paraskinia-gnwstwn-tainiwn-16.jpghttp://www.otherside.gr/wp-content/uploads/2012/08/kill-bill-06.jpghttp://www.otherside.gr/wp-content/uploads/2012/08/kill-bill-04.jpghttp://www.otherside.gr/wp-content/uploads/2012/08/kill-bill-01.jpghttp://www.otherside.gr/wp-content/uploads/2013/07/spanies-fwtografies-apo-gyrismata-klassikwn-tainiwn-69.jpghttp://www.otherside.gr/wp-content/uploads/2013/07/spanies-fwtografies-apo-gyrismata-klassikwn-tainiwn-81.jpghttp://www.otherside.gr/wp-content/uploads/2013/07/spanies-fwtografies-apo-gyrismata-klassikwn-tainiwn-85.jpghttp://www.otherside.gr/wp-content/uploads/2013/05/spanies-fwtografies-apo-gyrismata-klassikwn-tainiwn-47.jpghttp://www.otherside.gr/wp-content/uploads/2013/05/spanies-fwtografies-apo-gyrismata-klassikwn-tainiwn-54.jpghttp://www.otherside.gr/wp-content/uploads/2013/05/spanies-fwtografies-apo-gyrismata-klassikwn-tainiwn-61.jpghttp://www.otherside.gr/wp-content/uploads/2013/05/spanies-fwtografies-apo-gyrismata-klassikwn-tainiwn-62.jpg