ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

Ο Χρόνης Πεχλιβανίδης και ο κόσμος του Σουφισμού

Ο Χρόνης Πεχλιβανίδης και ο κόσμος του Σουφισμού Facebook Twitter
6

Από τον Χρήστο Παρίδη 

 

Ο Χρόνης Πεχλιβανίδης και ο κόσμος του Σουφισμού Facebook Twitter
Δημόσια έκφραση του Σουφισμού στο Σουδάν.

 

Έχει ξεκινήσει προ ημερών στο Μουσείο Μπενάκη μια διαφορετική έκθεση με βίντεο-εγκαταστάσεις με θέμα τον ισλαμικό σουφισμό χάρη στο υλικό ενός σπουδαίου ταξιδιώτη και κινηματογραφιστή, του Χρόνη Πεχλιβανίδη. Επτά προβολές από την Τουρκία, το Ιράν και το Σουδάν, μυστικές τελετές που κατέγραψε στο περιθώριο των ταξιδιών του για λογαριασμό των εκπομπών του για την ΕΡΤ, «Ταξιδεύοντας με τη Μάγια Τσόκλη» και «Μουσικές του Κόσμου». Η έκθεση συμπληρώνεται από φωτογραφίες εγκαταλειμμένων τεκέδων ανά την ελληνική επικράτεια, από αντικείμενα από τη συλλογή του Μουσείου Μπενάκη που έχουν χρησιμοποιηθεί από σουφιστές ή έργα εμπνευσμένα από τον ισλαμικό μυστικισμό.

Ο σύγχρονος αυτός οριενταλιστής και σκηνοθέτης ντοκιμαντέρ εξηγεί στη συνέντευξη που ακολουθεί πώς προέκυψαν τα τεκμήρια του σουφισμού που προβάλλει στο κτίριο της Πειραιώς:

 

Ο Χρόνης Πεχλιβανίδης και ο κόσμος του Σουφισμού Facebook Twitter
Θήκη καθρέπτη με ζωγραφική παράσταση με δύο μύστεςΙράν 19ος αιώνα. Μουσείο Μπενάκη 14543

 

 

Στην έκθεση προβάλλονται πέντε «τελετές ανάμνησης», όπως αποκαλούνται, από την Τουρκία, το Ιράν, το Αφγανιστάν και μία δημόσια σύναξη στο Σουδάν…

Η πρώτη μου επαφή στο Ιράν ήταν όταν είχα ταξιδέψει εκεί για τα γυρίσματα της σειράς «Μουσικές του Κόσμου». Βρέθηκα σε ένα μοναστήρι κοντά στην Ταυρίδα, στο κουρδικό Ιράν. Χρειάστηκαν δύο ημέρες να με δεχτούν, να με εμπιστευτούν και να μπω με κάμερα. Σε όλες αυτές τις επισκέψεις μου κάποιοι με δέχτηκαν πιο εύκολα και στην περίπτωση κάποιων άλλων έπρεπε να γίνω κομμάτι τους.

 

Η πρώτη σου επαφή με τον σουφισμό πού έγινε;

Για μένα προέκυψε όταν, τυχαία, βρέθηκα σε έναν σκοτεινό τεκέ σούφι στην περιοχή Φιντικλί της Κωνσταντινούπολης. Με καλοδέχτηκαν. Δεν με γνώριζαν, δεν τους γνώριζα. Κάθισα μαζί τους, έφαγα το λιτό δείπνο τους και μετά με κάλεσαν στον πάνω όροφο. Τουρκικά δεν μιλούσα. Δειλά-δειλά έβγαλα την κάμερά μου και με ένα απλό νεύμα έδωσαν την έγκρισή τους. Η τελετή ξεκίνησε κι εγώ άρχισα να καταγράφω. Ένιωσα να χάνομαι μέσα σε μια ρυθμική επανάληψη κινήσεων και ψιθύρων προσευχής. Ήταν σαν να αιωρούμαι μαζί με την κάμερά μου. Έφυγα λίγο αργότερα, γεμάτος πρωτόγνωρα συναισθήματα. Λες και βρήκα έναν δρόμο, ένα μονοπάτι μοναχικό. Αυτό το μονοπάτι ακολούθησα και το ακολουθώ εδώ και χρόνια σε όλα μου τα ταξίδια.

 

Ο Χρόνης Πεχλιβανίδης και ο κόσμος του Σουφισμού Facebook Twitter
Τελετή του Τάγματος Καντερί από τον Ιράν.

 

Ο Χρόνης Πεχλιβανίδης και ο κόσμος του Σουφισμού Facebook Twitter
Δημόσια έκφραση του Σουφισμού στο Σουδάν.

 

Μόνος σου, βέβαια, όχι με συνεργείο, για να γυρίσεις ντοκιμαντέρ…

Είχα μπει σε έναν κόσμο ιερό, οπότε δεν μπορούσε να γίνει με συνεργείο. Αυτό που ήθελα ήταν να κάνω καταγραφή. Άρχισα, λοιπόν, να ψάχνομαι και χρειάστηκαν έξι-επτά χρόνια για να συγκεντρωθεί ένα επαρκές υλικό. Δεν είμαι ακαδημαϊκός, κινηματογραφιστής είμαι, και με ενδιέφερε να καταλάβω αρχικά τι ήταν αυτό που έβλεπα κι έπειτα να το μεταφέρω ως εικόνα.

 

Οι εικόνες από τα σύνορα Ιράν - Αφγανιστάν πότε γυρίστηκαν;

Πέντε χρόνια πριν, και μάλιστα ήταν πολύ επικίνδυνη περιοχή για να την επισκεφτεί κανείς. Χρειάστηκαν πάνω από τέσσερις φορές μέχρι να δεχτούν να πάω με κάμερα.

 

Γιατί αυτή η μυστικοπάθεια; Τι κρύβουν;

Ο σουφισμός δεν είναι αποδεκτός από το σκληροπυρηνικό Ισλάμ. Θεωρείται μάλλον αιρετική λατρεία, ουσιαστικά απαγορευμένη από το ορθόδοξο τελετουργικό. Με ρωτάνε συχνά αν παίρνουν κάτι για να έρχονται σε έκσταση, αλλά δεν έχω δει τίποτα το παράξενο. Έτσι απλά μπαίνουν σε τρανς, χωρίς καμιά βοήθεια.

 

Ο Χρόνης Πεχλιβανίδης και ο κόσμος του Σουφισμού Facebook Twitter
Δημόσια έκφραση του Σουφισμού στο Σουδάν.

 

Ο Χρόνης Πεχλιβανίδης και ο κόσμος του Σουφισμού Facebook Twitter
Τελετή ανάμνησης (ζικρ) του τάγματος Νιματουλλαχί, σύνορα Ιράν με Αφγανιστάν

 

Η μεγάλη σύναξη στο Σουδάν, που θυμίζει και λίγο χριστιανικά spirituals του αμερικανικού Νότου, είναι σουφισμός;

Στο Σουδάν υπάρχει μεγάλη παράδοση, άλλωστε γι’ αυτό προσθέσαμε και τα στιγμιότυπα από το σχολείο, κατά τα οποία τα παιδιά μαθαίνουν το Κοράνι. Οι συναντήσεις αυτές γίνονται κάθε Πέμπτη και Παρασκευή, έχουν δημόσιο και μαζικό χαρακτήρα και κατεβαίνουν σ’ αυτές πολλές αδελφότητες, τα Ριχάτ, που η καθεμία έχει τον σεΐχη της – πνευματικό πατέρα. Κατεβαίνουν ολόκληροι στρατοί, ένας χαμός! Είμαι τυχερός που πρόλαβα και τα κατέγραψα γιατί είναι δύσκολο πια να ταξιδέψεις στο Σουδάν.

 

Παίζεις και αυτό το ξεμάτιασμα από το Σουδάν.

Χαρακτηριστικός σαμάνος, σαν να λέμε πρακτικός εξορκιστής, ξεματιαστής. Η ασθενής γονατίζει μπροστά στον εκπρόσωπο του Θεού, συχνά με ένα ύφασμα, γεγονός που υποδηλώνει τον συμβολικό της θάνατο και τη μεταγωγή της σε μια οριακή κατάσταση στην οποία η εσωτερική αλήθεια θα λάμψει, το πνεύμα που τη διακατέχει θα μιλήσει ή θα εξορκιστεί, η μαγεία θα αποκαλυφθεί, η λύση θα δοθεί. Πολλές φορές, μάλιστα, η ασθενής εισέρχεται σε μια κατάσταση βαθιάς, λιγότερο ή περισσότερο, έκστασης. Η σκηνή φαίνεται βίαια, όχι όμως περισσότερο από αυτές των χριστιανικών εξορκισμών, αληθινών ή κινηματογραφικών.

 

Τι είδους άνθρωποι συμμετέχουν στον σουφισμό;

Οι πιο πράοι, αυτοί που αναζητούν την ένωση με τον Θεό. Ας μην παρεξηγηθούν οι πρακτικές τους, ο εκστασιασμός… Πρόκειται για μια εσωτερική εμπειρία που δεν εκφράζεται με λόγια, βιώνεται ωστόσο με ιδιάζουσες μυστικές πρακτικές που δεν περιορίζονται στην ορθοπραξία του ισλαμικού νόμου αλλά την υπερβαίνουν μέσα από την αγάπη για το θείο… Στον τεκέ Αλεβί στο Ικόνιο είναι όλοι πάμφτωχοι άνθρωποι της αγάπης και της ψυχής. Ειναι το εναλλακτικό Ισλάμ, τα «μαύρα πρόβατα» για τους υπόλοιπους.

 

Ο Χρόνης Πεχλιβανίδης και ο κόσμος του Σουφισμού Facebook Twitter
Τελετή ανάμνησης (ζικρ) του τάγματος Νιματουλλαχί, σύνορα Ιράν με Αφγανιστάν

 

Ο Χρόνης Πεχλιβανίδης και ο κόσμος του Σουφισμού Facebook Twitter
Τελτή Αλεβιδών, Τουρκία.

 

Γιατί ο τεκές είναι συνώνυμος με το ντουμάνι καπνού;

Δεν υπάρχει σε άλλη γλώσσα αυτή η έκφραση, παρά μόνο στα ελληνικά. Ούτε καν στα τουρκικά. Φαίνεται ότι πάει πίσω στα χρόνια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, που ίσως οι Έλληνες έβλεπαν τους τεκέδες να ντουμανιάζουν. «Τεκέ το καταντήσατε» λέμε ακόμα και σήμερα, και υπάρχει μια αλήθεια σ’ αυτό. Καπνίζουν πέντε-έξι πακέτα ο καθένας εκεί μέσα. Και πολύ τσάι, φυσικά!

 

Υπάρχει σουφισμός στη Δύση;

Ο σουφισμός και οι πρακτικές του σήμερα απαντούν και στην Αμερική σε μη μουσουλμάνους ως μια έκφραση γιόγκα. Μια new age πρακτική κατά την οποία οι συμμετέχοντες στροβιλίζονται με σκοπό την πνευματική χαλάρωση. Και στην Αθήνα το εφαρμόζει ο Βίκος Ναχμίας και η ομάδα του. Οι Έλληνες, πάντως, μπορούμε να εντοπίσουμε πολλά κοινά με τα εν γένει χαρακτηριστικά του σουφισμού. Και γιατί όχι; Τεκέδες υπήρχαν στην Αθήνα μέχρι τον 19ο αιώνα. Οι ζωγραφιές των περιηγητών, όπως αυτή του Χαμάμ των Αέρηδων, το αποδεικνύουν. Και για τους πιο ψαγμένους, υπάρχουν τεκέδες στη Θράκη, τη Μακεδονία αλλά και την Κρήτη, ερείπια μιας άλλης εποχής... Αλλά και δίπλα μας, στις γειτονιές μας, καλά κρυμμένοι...

 

Ο Χρόνης Πεχλιβανίδης και ο κόσμος του Σουφισμού Facebook Twitter
Τελτή Αλεβιδών, Τουρκία.

 

Ο Χρόνης Πεχλιβανίδης και ο κόσμος του Σουφισμού Facebook Twitter
Τεκές Κιουτουκλού Μπαμπα, Ξάνθη.

 

Ο Χρόνης Πεχλιβανίδης και ο κόσμος του Σουφισμού Facebook Twitter
Κάλυμμα κεφαλής με κεντητή επιγραφική διακόσμηση, Ιράν 20ος αιώναΜουσείο Μπενάκη

 

 

 

Χρόνης Πεχλιβανίδης. «Ένα ταξίδι στον κόσμο του σουφισμού»

Έως 27/07/2014

Μουσείο Μπενάκη

Κτίριο Οδού Πειραιώς

www.benaki.gr

Ελλάδα
6

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Ο ποταμός Κηφισός δε θα άντεχε πλημμύρες σαν αυτές του Ιανού, του Ντάνιελ και της Βαλένθια»

Ελλάδα / «Ο ποταμός Κηφισός δεν θα άντεχε πλημμύρες σαν αυτές του Ιανού, του Ντάνιελ και της Βαλένθια» τονίζει καθηγητής ΕΜΠ

«Το πρώτο μέλημά μας είναι να μην έχουμε θύματα και αυτό μπορεί να γίνει με την έγκαιρη και τεκμηριωμένη προειδοποίηση προς τους κατοίκους της περιοχής», τόνισε ο Ομότιμος καθηγητής ΕΜΠ, Αναστάσιος Στάμου
LIFO NEWSROOM

σχόλια

2 σχόλια
anonymous liberty, ή διαφημιστής είσαι ή δημοσιοσχεσίτης. Σπάνια συναντά κανείς τόση διαστρεβλωση συμπυκνωμένη σε τόσες λίγες γραμμές. Η προσπάθειά σου να αναποδογυρίσεις τη λογική θα ήταν κωμική αν δεν υπήρχε ο κίνδυνος κάποιοι πιο αμόρφωτοι από σένα να τσιμπήσουν αυτά τα αστοιχείωτα που γράφεις και να τα αναπαράγουν.Έχουμε και λέμε:γράφεις:"επειδή έτσι το θέλει η θρησκεία των Αλεβήδων. Είναι διαφορετική θρησκεία από τον Ισλαμισμό μέχρι το σημείο που υπέφεραν διωγμούς και εξόντωση από τους βανίλα Μουσουλμάνους.απαντώ: δεν είναι θρησκεία ο σουφισμός (του οποίου ένα μέρος είναι οι αλεβί). Είναι ένα από τα πολλά κλαδιά του Ισλάμ (και όχι ισλαμισμού, αυτές είναι δικές σου λεξιπλασίες).Επίσης, οι επιρροές των σούφι περιλαμβάνουν και τον Πλάτωνα και τον Βούδα και τους σχολιαστές των, χωρίς να μπορεί κάποιος (σώφρων) να λέει ότι οι σούφι είναι αρχαίοι έλληνες ή βουδιστές...γράφεις:"Βασικά χαρακτηριστικά του Αλεβισμού είναι: Αγάπη και σεβασμός για όλους τους ανθρώπους ("Το σημαντικό δεν είναι η θρησκεία, αλλά το να είσαι ανθρώπινο ον").απαντώ: βλέπεις να έχουν οι χριστιανοί σεβασμό για όλους τους ανθρώπους;γράφεις: "Ανεκτικότητα απέναντι σε άλλες θρησκείες κι εθνικές ομάδες ("αν πληγώσεις κάποιον, οι τελετουργικές προσευχές που έχεις κάνει δεν αξίζουν τίποτα")"απαντώ: με όποιο τρόπο κι αν ορίσεις την ανεκτικότητα, η Ελλάδα δεν κολλάει με τίποτεγράφεις: "Σεβασμός για τους εργαζόμενους ("η υψηλότερη πράξη λατρείας είναι να εργάζεσαι")."απαντώ: Δεν θεωρώ μειονέκτημα το να είσαι σούφι και να μην εργάζεσαι...γράφεις: "Ισότητα ανδρών και γυναικών. Τα δυο φύλα προσεύχονται δίπλα-δίπλα και ασκείται μονογαμία".απαντώ: ας ξεχάσω τον γυναικωνίτη στην κάθε εκκλησία και την απαγόρευση εισόδου των γυναικών στο Άγιο Όρος... Μονογαμία σημαίνει να μην έχεις σεξουαλικές σχέσεις εκτός γάμου - μας αφορά κάτι τέτοιο ως χριστιανούς και δεν το ήξερα;γράφεις: "Και τα τέσσερα χαρακτηριστικά είναι χριστιανικές αξίες που δεν βρίσκονται στον σημερινό Μουσουλμανισμό"ερωτώ: από πού προκύπτει αυτό; πού ακριβώς το στηρίζεις;στο Ισλάμ, η φροντίδα για τους φτωχούς είναι ένας από τους 5 πυλώνες του (ζακάτ). Για το ότι οι μουσουλμάνοι (όλοι) δεν εργάζονται, είναι πασίγνωστο σε όλους τους κατοίκους του Σείριου.Και μια τελευταία παρατήρηση: vanilla αποκαλούνται από τους ασκούντες S/M πρακτικές οι άνθρωποι που ΑΠΛΩΣ ΔΕΝ ακολουθούν αυτές τις πρακτικές. Ο όρος δεν σημαίνει κάτι υποτιμητικό αλλά ούτε και κάτι σκληροπυρηνικό.Οι σούφι έχουν δεχθεί πολλές επιθέσεις από άλλες εκφράσεις του ισλάμ, αλλά οι επιθέσεις αυτές δεν έχουν μόνο θεολογικές βάσεις αλλά και πολιτικές, κοινωνικές και οικονομικές - όπως πολύ σωστά το θέτει και ο κύριος Πεχλιβανίδης.
Όχι βέβαια!. Αλλά επειδή έτσι το θέλει η θρησκεία των Αλεβήδων. Είναι διαφορετική θρησκεία από τον Ισλαμισμό μέχρι το σημείο που υπέφεραν διωγμούς και εξόντωση από τους βανίλα Μουσουλμάνους."Βασικά χαρακτηριστικά του Αλεβισμού είναι:Αγάπη και σεβασμός για όλους τους ανθρώπους ("Το σημαντικό δεν είναι η θρησκεία, αλλά το να είσαι ανθρώπινο ον").Ανεκτικότητα απέναντι σε άλλες θρησκείες κι εθνικές ομάδες ("αν πληγώσεις κάποιον, οι τελετουργικές προσευχές που έχεις κάνει δεν αξίζουν τίποτα").Σεβασμός για τους εργαζόμενους ("η υψηλότερη πράξη λατρείας είναι να εργάζεσαι").Ισότητα ανδρών και γυναικών. Τα δυο φύλα προσεύχονται δίπλα-δίπλα και ασκείται μονογαμία."Και τα τέσσερα χαρακτηριστικά είναι χριστιανικές αξίες που δεν βρίσκονται στον σημερινό Μουσουλμανισμό.
Όχι όλες οι θρησκείες δεν είχαν τον ίδιο σκοπό και δεν είναι ίδιες.Ας αφήσουμε την αρχαία ελληνική ειδωλολατρία και τις άλλες πολυθεϊστικές θρησκείες γιατί εκεί η έννοια του θεού είναι εντελώς διαφορετική από τις μονοθεϊστικές.Ας συγκρίνουμε την Χριστιανική Ορθόδοξη με την Μουσουλμανική θρησκεία στις πηγές τους. Στην Μουσουλμανική δεν υπάρχει σαν κεντρικό θέμα ότι η δημιουργία του ανθρώπου είναι «κατ’ εικόνα» Θεού.Στο Κοράνι ο θεός έπλασε τον άνθρωπο σαν το καλύτερο είδος ανάμεσα στα ζώα. Οι νόμοι του Θεού είναι για υποταγή και συμμόρφωση με το θέλημα του με απολαβές υλικές στην μετά θάνατο ζωή, τα αιώνια πιλάφια και ουρί του παραδείσου. Η μόνη σχέση του ανθρώπου με τον Αλλάχ είναι τυφλή υποταγή στο θέλημα του. Η πίστη είναι η μόνη δυνατότητα ανύψωσης του Θεού μπροστά στην παντοδυναμία του Θεού. Οι μουλάδες δίνουν ιερές γνωματεύσεις για δολοφονίες συγγραφέων, δημοσιογράφων, αυτοκτονίες τρομοκρατών και μαζικές δολοφονίες αμάχων με έπαθλο τον παράδεισο των υλικών αγαθών. Η αφοσίωση των θυτών στον σκοπό του θρησκευτικού τους ηγέτη μέχρι αυτοκτονία είναι μέρος της τυφλής πίστης προς τον θεό ή τον αντιπρόσωπο του. Η έννοια του επιθετικού Ιερού Πολέμου για βίαιο προσηλυτισμό των άλλων λαών ή εξόντωση τους εδραιώθηκε από τον Μωάμεθ. Με αυτό τον τρόπο ο ίδιος εξόντωσε όσες φυλές της Σαουδικής Αραβίας δεν δέχθηκαν την διδασκαλία του και με τον ίδιο τρόπο οι διάδοχοι του εξόντωσαν τους Ζωροάστρες στην Περσία που αρνήθηκαν το Ισλάμ ρίχνοντας τους ζωντανούς στην ιερή φωτιά. Η κυριαρχία του Θεού μέσω επιθετικής κατάκτησης. Η μάζα των μουσουλμάνων θεωρεί εκπαίδευση την αποστήθιση όλου του Κορανίου γι’ αυτό τα σχολεία έχουν εκατομμύρια μαθητές και μόνο ένα βιβλίο, το Κοράνι. Την μάθηση στην τυφλή υποταγή και την κακομεταχείριση της γυναίκας σαν κατώτερη από τον άνδρα. Όταν οι Άραβες έκαψαν την βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας μετά την κατάκτηση της πόλης η λογική ήταν γιατί χρειάζονται όλα αυτά τα βιβλία όταν η μόνη γνώση που χρειάζεται είναι αυτή που βρίσκεται στο Κοράνι. Δεκαπέντε αιώνες μετά η ίδια φιλοσοφία επικρατεί.Ο Μουσουλμανισμός αρνείται να αποδεχθεί τις εικόνες του Θεού και των Αγίων με αποτέλεσμα την καταστροφή τους με τύφλωμα όλων των εικόνων, τοιχογραφιών, ψηφιδωτών και άλλων παραστάσεων της παρουσίας του Θεού στην Γη. Η ενανθρώπηση του Θεού δια μέσου του Υιού είναι απαράδεκτη για το Ισλάμ μια και ο Θεός είναι άμορφος και αόριστος ενώ ο άνθρωπος είναι ένα απομακρυσμένο δημιούργημα του που δεν έχει σχέση με το θείο.Ο αμαρτωλός στο Ισλάμ πρέπει να τιμωρείται με νομικές ποινές σαν να είναι εγκληματίας. Οι ομοφυλόφιλοι που συλλαμβάνονται, καταδικάζονται σε θάνατο μαζί με τους πρώην μουσουλμάνους που ασπάσθηκαν τον Χριστιανισμό. Ο λιθοβολισμός του ζευγαριού που παντρεύτηκε από έρωτα ή της μαθήτριας που βιάστηκε και πληρώνει για το «έγκλημα» της. Όχι μόνο αυτό αλλά η πολιτική δικαιοσύνη εκφράζεται από τον θρησκευτικό δικαστή ή μουφτή . Ο αμαρτωλός όμως στην Ορθοδοξία δεν είναι εγκληματίας αλλά πάσχων πνευματικά που προτρέπεται σε πνευματική θεραπεία. Πόσες άλλες ακόμη διαφορές. Δεν υπάρχει ελεύθερη θέληση στο Ισλάμ όπως στην Ορθοδοξία αλλά η μοίρα αποφασίζει. Η αποφυγή της εργασίας με τις γυναίκες να δουλεύουν στα χωράφια όλη μέρα και οι άνδρες να κάνουν τον ναργιλέ στα καφενεία ακόμη και σήμερα…..