Ο φανατικός και ο καιροσκόπος

Ο φανατικός και ο καιροσκόπος Facebook Twitter
6

Εικονογράφηση: Dreyk the Pirate/ LIFOΌπως το ελληνικό καλοκαιράκι μαστίζεται από μύγες και κουνούπια –ιδίως όταν οι δήμοι δεν ραντίζουν για λόγους οικονομίας τα φρεάτια- έτσι και στο δημόσιο βίο μας ευδοκιμούν εξ αρχαιοτάτων χρόνων δύο κατηγορίες ανωφελών πολιτών: Οι φανατικοί και οι καιροσκόποι.

 

Ο φανατικός αναγνωρίζεται αμέσως, κάνει την παρουσία του όσο μπορεί πιο αισθητή. Όντας σε διαρκή υπερένταση, αγορεύει, βρίζει, τραγουδάει έστω εμβατήρια στη διαπασών.


Δύο είναι οι θεμελιώδεις υπαρξιακές ανάγκες του φανατικού.


Πρώτον, να ερμηνεύει ό,τι συμβαίνει γύρω του και μέσα του κατά έναν τρόπο απλό, συνοπτικό και κατηγορηματικό. Για αυτό και ρέπει προς τις ολιστικές ιδεολογίες ή μάλλον προς τις εκλαϊκεύσεις τους, οι οποίες εξηγούν και συνοψίζουν τον κόσμο σε πέντε φράσεις-συνθήματα: «Κλείσε μες στην ψυχή σου την Ελλάδα και θα αισθανθείς να λαχταρίζει κάθε είδους μεγαλείο», «Νόμος είναι το Δίκιο του Εργάτη», «Έφτασε η ώρα να πάρουν τα όνειρα εκδίκηση». Οι παραπάνω -ή οι όποιες άλλες φράσεις τον εμπνέουν- έχουν διατυπωθεί από σπουδαίους πράγματι ποιητές και φιλοσόφους. Ανήκουν όμως σε εκτεταμένα κείμενα, αποτελούν τμήματα ευρύτερων συλλογισμών. Σιγά μην νοιαστεί ο φανατικός για τα συμφραζόμενα, για τα πριν ή τα μετά. Απομονώνει ό,τι τού ταιριάζει, το απομνημονεύει, το αναρτά στο facebook, το επαναλαμβάνει μονότονα σε κάθε ευκαιρία. Σαν να έχει ξεκολλήσει από έναν επιβλητικό τοίχο ένα τούβλο και να το κραδαίνει απειλητικά εναντίον αληθινών είτε φανταστικών εχθρών.

Ο φανατικός και ο καιροσκόπος Facebook Twitter
Σε ευτυχείς πλην σπάνιες ιστορικές στιγμές, κουμάντο κάνουν άνθρωποι με έμπνευση και με ανδρεία, που ξέρουν από ελιγμούς μα δεν ξεχνούν τον τελικό τους προορισμό... Eικονογράφηση: Ατελιέ LIFO


Η δεύτερη ανάγκη του φανατικού είναι να ανήκει. Να αποτελεί μέλος μιας μεγάλης οικογένειας, ενός άτυπου -καλύτερα- στρατού, ο οποίος καλπάζει αενάως προς τον τελικό θρίαμβο, που θα επέλθει ίσως αύριο, ίσως στα βάθη της Ιστορίας. Περισσότερο από κάθετι, ο φανατικός τρέμει την μοναξιά. Το να βρεθεί αντιμέτωπος με τον εαυτό του, το να αναγκαστεί να δώσει τις δικές του απαντήσεις στα ερωτήματα που θέτει η ζωή. Προκειμένου να αποφύγει έναν τέτοιο εφιάλτη αυτοσυνείδησης και συνεπώς ενηλικίωσης, σπεύδει να ενταχθεί. Να τεθεί υπό την προστατευτική αιγίδα του κόμματος, της αίρεσης, ακόμα και του συνδέσμου ποδοσφαιρικών οπαδών. 


Μες στην ομάδα, όλα μοιάζουν απλά. Η καθημερινότητα ορίζεται από κανόνες -όσο αυστηρότεροι, τόσο πιο ανακουφιστικοί-, κανόνες που υποκαθιστούν τις προσωπικές επιλογές, τα γούστα και τις παρορμήσεις. Μες στην ομάδα, ο καθένας έχει τη θέση του. Ακόμα και ο τελευταίος τροχός να είσαι, θα ανταμειφθείς για την προσφορά σου με ένα χτύπημα στην πλάτη από τον αρχηγό, με μια καλή κουβέντα που ισοδυναμεί με παράσημο. Εάν αποδειχθείς φιλότιμος, δραστήριος, κυρίως δε πειθαρχημένος, σε περιμένει εγγυημένα προαγωγή. Θα γίνεις στέλεχος, θα έχεις κι εσύ κατώτερους για να τους διατάζεις. Μπορεί να μην ανέλθεις ποτέ στις ηγετικές βαθμίδες – ποιος όμως θέλει τις ευθύνες πού εκείνες συνεπάγονται; Όνειρο του φανατικού αποτελεί να γίνει ήρωας ή άγιος, όχι πολιτικός ή αρχιεπίσκοπος. Για να κρατάς τιμόνι, πρέπει να μπορείς να το στρίβεις. Να μην κολλάς στα δόγματα, να διαθέτεις ευελιξία, να αναθεωρείς –σιωπηλά κατά προτίμησιν- ό,τι με πάθος υποστήριζες την προηγουμένη.


Σε ευτυχείς πλην σπάνιες ιστορικές στιγμές, κουμάντο κάνουν άνθρωποι με έμπνευση και με ανδρεία, που ξέρουν από ελιγμούς μα δεν ξεχνούν τον τελικό τους προορισμό. Που αναλαμβάνουν την ευθύνη και τη φέρνουν εις πέρας είτε πεθαίνουν στις επάλξεις της. Στην αρχαία Ελλάδα, τέτοιος ήταν ο Περικλής. Στη σύγχρονη, ο Ελευθέριος Βενιζέλος. Ανάμεσα τους, πριν και μετά από εκείνους, κυβέρνησαν αναρίθμητοι καιροσκόποι.


Ο καιροσκόπος βρίσκεται στους αντίποδες του φανατικού. Ενώ ο ένας καθορίζεται από την τυφλή του πίστη, ο άλλος δεν πιστεύει σε απολύτως τίποτα πλην του εαυτού του και τού πεπρωμένου του. Κάποτε χαϊδεμένο και άλλοτε κακοποιημένο παιδί -το οποίο λαχταρά να διατηρήσει ή να βρει επιτέλους την αγάπη που στερήθηκε- ο καιροσκόπος επιλέγει γήπεδο με ένα και μοναδικό κριτήριο: Τις πιθανότητες που έχει να επιβληθεί και να αρχηγεύσει. Εισέρχεται ορμητικός, με την λάμψη της νιότης του, φιλάει σεβαστικά τα χέρια των παλαιοτέρων κι αρχίζει ακαριαία να συλλογίζεται πώς θα τους ανατρέψει βίαια, εάν δεν καταφέρει να τους συνταξιοδοτήσει τιμητικά. Κατέχει από ένστικτο ο καιροσκόπος πλήθος ρόλων: Ξέρει να κολακεύει αλλά και να βγάζει γλώσσα, μπορεί να παίρνει ρίσκα –με τις πλάτες, κατά προτίμησιν, των άλλων-, να παριστάνει πότε τον εμπνευσμένο, πότε τον συγκινημένο, πότε τον ονειροπόλο... Συνάπτει τις πιο χρήσιμες συμμαχίες και τις προδίδει την κατάλληλη στιγμή.

 

___________

Ο καιροσκόπος βρίσκεται στους αντίποδες του φανατικού. Ενώ ο ένας καθορίζεται από την τυφλή του πίστη, ο άλλος δεν πιστεύει σε απολύτως τίποτα πλην του εαυτού του και τού πεπρωμένου του.

___________

 


Εφόσον πρόκειται για χαρισματικό καιροσκόπο, το μεγαλύτερο του χάρισμα είναι ο χειρισμός των φανατικών. Τους διατηρεί, κατ'αρχάς, σε κατάσταση αμείωτου ψυχικού βρασμού. Τους πείθει πως κάθε στιγμή είναι κρίσιμη, κάθε σύγκρουση απολύτως καθοριστική για την τελική έκβαση του αγώνα. Δεν τους αφήνει στιγμή να χαλαρώσουν. Στα διαστήματα της νηνεμίας, επινοεί φανταστικούς κινδύνους, σατανικές συνομωσίες, που μόνο ο ίδιος –υποτίθεται- μπορεί να διακρίνει. Υποδεικνύει επίσης εχθρούς, εθνικούς ή ταξικούς, που επιβάλλεται να εξοντωθούν δίχως έλεος. Οι εσωτερικοί του αντίπαλοι βαφτίζονται πράκτορες και χαφιέδες και εκκαθαρίζονται με συνοπτικές διαδικασίες. Οποιοσδήποτε εν ολίγοις διαφέρει με το θάρρος της γνώμης του ρίχνεται από τον καιροσκόπο βορά στους φανατικούς.


Ο καιροσκόπος είναι κατά βάθος τραγικό πρόσωπο. Ξέρει πως ο παράδεισος που μέρα-νύχτα υπόσχεται στους φανατικούς δεν πρόκειται να ανατείλει ποτέ. Διαισθάνεται πως η τελική πράξη της προσωπικής του εποποιίας θα ποτιστεί με το αίμα του. Ζωντανό θα τον κατασπαράξουν οι οπαδοί του όταν επιτέλους αντιληφθούν –και ο πλέον αφελής ξυπνάει κάποτε- πως επί χρόνια και ζαμάνια τούς κορόιδευε, πουλούσε φύκια για μεταξωτές κορδέλες. Πως εξαργύρωνε τις ζητοκραυγές τους για να διασκεδάζει τις προσωπικές φοβίες του. Στην καλύτερη περίπτωση, εάν έχει προφτάσει να πεθάνει εν δόξη, θα φτύσουν στον τάφο του.


Σε αντίθεση με τους φανατικούς, οι καιροσκόποι γνωρίζουν άριστα τι συμβαίνει. Για αυτό και ποντάρουν τα ρέστα τους στη στιγμή, για αυτό και καβαλάνε την ευνοϊκή συγκυρία. Μοναδική τους παρηγοριά, η κοινή των θνητών μοίρα: «Ως όναρ παρέρχεται και ως ανθός διαλύεται πας άνθρωπος, βασιλεύς ή στρατιώτης...» Ή για να το θέσουμε χύδην λαϊκά, «ό,τι φάμε κι ό,τι πιούμε κι ό,τι...»
Τα τελευταία χρόνια, η Ελλάδα παράγει σε αφόρητα μεγάλες ποσότητες τόσο φανατικούς όσο και καιροσκόπους. Αλοίμονο σε όσους δεν καταδέχονται να καταντήσουν ψευτοβοσκοί που ανεμίζουν σημαίες ευκαιρίας ή να ενταχθούν στο τυφλωμένο ποίμνιο.-

6

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ

σχόλια

5 σχόλια
"...Ο καιροσκόπος είναι κατά βάθος τραγικό πρόσωπο. Ξέρει πως ο παράδεισος που μέρα-νύχτα υπόσχεται στους φανατικούς δεν πρόκειται να ανατείλει ποτέ..." Υπάρχει και μια κατηγορία καιροσκόπων, τους οποίους ο φιλόσοφος Harry G. Frankfurt περιγράφει με τον χαρακτηρισμό "Bullshitters" (στο κλασικό πλέον δοκίμιό του On Bullshit--που πρωτοδημοσιεύτηκε το 1986, και που μπορείτε εύκολα να κατεβάσετε σε pdf). Η λέξη Bullshitter ίσως θα μπορούσε να αποδοθεί ως χαρισματικός αεριτζής/παπάρας. Η διαφορά του Ψεύτη από τον Bullshitter, λέει ο Frankfurt, έγκειται στο ότι ο Ψεύτης, αν μη τι άλλο γνωρίζει την αλήθεια (όπως ο καιροσκόπος όπως τον ορίζετε), ενώ ο Bullshitter αγνοεί την αλήθεια, και αδιαφορεί για το αν αυτό που λέει/προτείνει είναι αληθές ή ψευδές. Απλώς δεν τον ενδιαφέρει. The bullshitter is not concerned with consistency between what they're saying at the moment, and anything they've previously said. He simply doesn't care. In contrast, the liar must know the truth of the matter under discussion in order to better conceal it from the listener or the reader being deceived with a lie, while the bullshitter’s sole concern is personal advancement and advantage to his or her agenda. Bullshit thus is a greater enemy of the truth than are lies.Πολλοί κουτοπόνηροι πολιτικοί ξεκινούν ως Bullshitters και καταλήγουν Ψεύτες, ειδικά αν είναι αυτοδημιούργητοι (όπως π.χ. ο Τσίπρας)--οπότε στη αρχή απατούν τον εαυτό τους σκεπτόμενοι "που ξέρεις, ίσως και να γίνονται οι παπαριές που τους λέω. Κάτσε πρώτα να γίνω Πρωθυπουργός και βλέπουμε". Αν ο μη γένοιτο καταλάβουν την εξουσία, τότε αντιλαμβάνονται ότι οι παπαριές τους είναι ανέφικτες, και μεταμορφώνονται σε Ψεύτες για να παραμείνουν στα πράγματα. Άλλοι πολιτικοί, όπως π.χ. ο Σαμαράς, που ανήκουν σε πολιτικά τζάκια--οπότε είναι και σε θέση απ'την αρχή της καριέρας τους να γνωρίζουν περισσότερα για το το είναι εφικτό και τι όχι--είναι μάλλον Ψεύτες από την αρχή. Αν και ποτέ δεν ξέρεις. Για τον Ανδρέα, που ήταν συνεχιστής πολιτικής δυναστείας αλλά και δημιουργός κόμματος, είναι δύσκολο να αποφανθεί κανείς αν ήταν Bullshitter πριν το '81 και μετά Ψεύτης, ατόφιος Ψεύτης, ατόφιος Bullshitter, ή Ψεύτης στην αρχή και μετά, όταν άρχισε να γλεντοκοπάει και να μην τον νοιάζει τίποτα, Bullshitter. Άλλο τέτοιο μυστήριο αποτελεί ο Κωστάκης.
Υπάρχουν και οι αποχρώσεις αυτών των δύο κατηγοριών Ελλήνων ανδρών.Λίγοι είναι ξεχωριστοί μαύρο και άσπρο. Επίσης Ο φανατικός που έγινε καιροσκόπος και ο καιροσκόπος που έγινε φανατικός. Ο τελευταίος μάλιστα όταν πέφτει από τα βέλη του πιο φανατικού από όλους, του θεού 'Ερωτα.Στις Ελληνίδες γυναίκες έχουμε πιο πολύπλοκες κατηγορίες από αυτές τις δύο των ανδρών που χρειάζεται επαγγελματία ψυχολόγο για να παρουσιασθούν. Θα αναφερθούν δύο για αρχή, αυτές με παιδιά και αυτές χωρίς παιδιά αλλά με σκυλιά,γατιά ή συντρόφους-παιδιά. Δείξε μου τα παιδιά ή κατοικίδιο κάποιας Ελληνίδας για να σου πω περίπου τι χαρακτήρας είναι. Κάτι σημειώσεις:Ο Περικλής ήταν ο απόλυτος φανατικός της πόλης του,της τέχνης και της δόξας που φέρνει με αποτέλεσμα την απογύμνωση του ταμείου της Αθηναϊκής Συμμαχίας, των πολέμων εναντίον των απείθαρχων πόλεων-συμμάχων και της τελικής καταστροφής της Αθήνας σαν δύναμη. Πέθανε άδοξα μέσα στην περικυκλωμένη πόλη του.Ο Βενιζέλος ήταν ο απόλυτος καιροσκόπος που έτυχε να είναι με τους νικητές του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου, με αποτέλεσμα τον Διχασμό της Ελλάδας σε Βενιζελικούς και Βασιλικούς. Δεν δίστασε να επιτρέψει τον βομβαρδισμό της Αθήνας από το ναυτικό της Αντάντ για να υποχρεώσει τον βασιλιά να μπει η Ελλάδα στον πόλεμο εναντίον των Γερμανών ή να εξοριστεί. Ήταν η εποχή των δύο Ελλάδων, αυτή της Αθήνας και αυτή της Θεσσαλονίκης!Πέθανε άδοξα εξόριστος στην Γαλλία μετά εναλλαγές στην εξουσία, αρχή μιας αλαζονικής κήρυξης εκλογών το 1920 που οδήγησε στην ήττα του και στην Μικρασιατική Καταστροφή μέσα στον Ελληνικό Διχασμό. Είχε μάλιστα το θράσος στον καιροσκοπισμό του να υπογράψει μετά την Γενοκτονία των Μικρασιατών και Ποντίων Ελλήνων σύμφωνο φιλίας με τον εκτελεστή τους, Κεμάλ.
"Ο καιροσκόπος βρίσκεται στους αντίποδες του φανατικού. Ενώ ο ένας καθορίζεται από την τυφλή του πίστη, ο άλλος δεν πιστεύει σε απολύτως τίποτα πλην του εαυτού του και τού πεπρωμένου του. "Εν αντιθέσει με τον φανατικό, ο καιροσκόπος μπορεί και διαφεύγει των αντιπαθειών αρκετές φορές πριν τον πάρουν χαμπάρι. Γιατί, αντιλαμβανόμενος το τι παίζει τριγύρω, μπορεί να δακτυλοδείχνει τον ίδιο του τον εαυτό και χωρίς να το καταλάβει κανείς να μετατρέπει σε αποδιοπομπαίους τράγους όσους του μοιάζουυν πλην αυτού!Δεν είναι μετριόφρων, αλλά μέσω μιας μετριοπάθειας που τον μετατρέπει χωρίς και ο ίδιος να το καταλάβει, από αγκιτάτορα σε θύμα, μπορεί να πείθει για αρκετό καιρό τους πάντες. Το μόνο λογικό, είναι ότι πρόκειται για έναν χλιαρό μέτριο επαναστάτη με πολλα εγωτικά κόμπλεξ. Μονίμως φαντάζεται το πως θα μπορούσε να τελειώσει ιδανικά η ζωή του αλλά κάνει τα πάντα για να το "κοινωνίσει" χρίς να επιτρέπει καμία περίπτωση να συμβεί. Είναι ένας "νορμάλ" σύγχρονος άνθρωπος.Και τυχερά εξοπλισμένος με το να νιώθει πρώτα και μετά να μιλάει, αλλά να μιλάει καλά. Το τί νιώθει και γιατί παύει να έχει σημασία. Το πρόβλημά του είναι ότι δεν τον αγάπησε κανείς όπως οι γονείς του...Γι αυτό και είναι ένας φανατικός καιροσκόπος, που σημαίνει ότι υπάρχουν τρεις κατηγορίες τελικά γι αυτόν μόνο που κρύβει την μία: φερειπείν, α)οι φανατικοί, β) οι καιροσκόποι γ) αυτός.Σίγουρα, και αυτό είναι το βάσανό του, θα είναι πάνττε λιγότερο επικίνδυνος από τους φανατικούς, ενώ θα μέμφεται μονίμως καιροσκόπους...
Έτσι ακριβώς. Μάλιστα οι καιροσκόποι κυβερνούν και οι φανατικοί τους ψηφίζουν. Οι υπόλοιποι ήμαστε καταδικασμένοι.ΥΓΝομίζω κε Χωμενίδη ότι μια θέση δίπλα στον Ελευθέριο Βενιζέλο δικαιούται και ο Χαρίλαος Τρικούπης για τη νεότερη Ελλάδα. Άλλωστε το αλάνθαστο κριτήριο του ελληνικού λαού να επιβραβεύει πάντα τους λαϊκιστές έλαβε εφαρμογή άλλη μια φορά στις τελευταίες εκλογές (του 1895) όπου ο Τρικούπης δεν εξελέγη ούτε βουλευτής και αναφώνησε το ιστορικό "ανθ' ημών ο Γουλιμής".
Η δική σου(μου,του)ψήφος που ανήκει τότε;Ή μήπως οι προσωπικές επιλογές οι δικές σου ή του Χωμενίδη(για τις δικές μου δεν θα μιλήσω σίγουρα κάπου έχω καταταχθεί ήδη στο μυαλό σου)αποτελούν ανώτερες,αποστασιοποιημένες επιλογές;Ή μήπως θαρρούμε πως οι δικές μας επιλογές ανήκουν ευθύς εξ'αρχής στην μερίδα των «εμπνευσμένων ανδρείων» που αναφέρει ο Χωμενίδης.Σάμπως και τα 2 παραδείγματα που ανέφερε είναι η επιτομή,παρά τα κάποια θετικά που μπορεί να είχαν,παρά μόνον για τον ίδιο και κάποια μερίδα η οποία λογίζεται σαν αυτόν...άρα φανατικός;Ή μήπως καιροσκόπος ο οποίος βαυκαλίζει εαυτόν και ιδίους με όμορφα λόγια περί της αντικειμενικότητας και την λογική από την οποία διακατέχονται.Δεν ξέρω,ας μου απαντήσει ο ίδιος σε ποια από τις 2 κατηγορίες του εντάσσει τον εαυτό του.Αλλά να,ξέχασα,είναι και αυτή η μοναξιά της ανωτερότητας και της ιδιαιτερότητας από την οποία νομίζουμε πως πάσχουμε όλοι.Και νόμιζα πως τέτοια «σύνδρομα» διακατέχουν τα άτομα μικρότερης ηλικία και μεγαλύτερης ανωριμότητας(σαν και του λόγου μου),όχι ανθρώπους μεγαλύτερους,ωριμότερους(που εντάσσουν και τον εαυτό τους στην μερίδα της «διανόησης»).Άλλο πράγμα η πρωτοπορία από εξέχουσες μονάδες(οι οποίες αυτήν τους την πρωτοπορία την διέθεσαν για το κοινότερο καλό,δίχως την ανάγκη για συνοδεία από μεγαλορρημοσύνες) και άλλο το προσωπικό βαυκάλημα προς τέρψιν εσωτερικευμένων αστοχιών.