Η αναγέννηση ενός αριστουργήματος

Η αναγέννηση ενός αριστουργήματος Facebook Twitter
2

Πληροφορίες, οπτικοακουστικό υλικό και αποσπάσματα από το nytimes.com και το metmuseum.org

 

Η αναγέννηση ενός αριστουργήματος Facebook Twitter
Το γλυπτό έχει ύψος σχεδόν δύο μέτρα και υπολογίζεται πως κατασκευάστηκε μεταξύ 1490 και 1495. Από το 1936 και έπειτα εκτίθεται στη συλλογή του Μητροπολιτικού Μουσείου Τέχνης της Νέα Υόρκης.

To μαρμάρινο άγαλμα του Αδάμ, φιλοτεχνημένο από τον Tούλιο Λομπάρντο , είναι ένα από τα πιο σημαντικά έργα της τέχνης της Αναγεννησιακής Βενετίας που εκτίθεται εκτός της Ιταλίας σήμερα. Κατασκευασμένο στις αρχές του 1490 για τον τάφο του Δόγη Andrea Vendramin, αποτελεί το μοναδικό γλυπτό από αυτό το μνημειακό συγκρότημα. Ο δημιουργός του έχει αποδώσει τον Αδάμ με αριστουργηματικό τρόπο. Το γλυπτό έχει ύψος σχεδόν δύο μέτρα και υπολογίζεται πως κατασκευάστηκε μεταξύ 1490 και 1495. Από το 1936 και έπειτα εκτίθεται στη συλλογή του Μητροπολιτικού Μουσείου Τέχνης της Νέα Υόρκης.

 

Το βάθρο στο οποίο στέκονταν το άγαλμα κατέρρευσε, παρασέρνοντας μαζί του το έργο. Ο αγώνας των συντηρητών για την αποκατάσταση είχε μόλις αρχίσει. Την Τρίτη ο Αδάμ επιστρέφει στην θέση και τίποτα δεν θα μαρτυρά την άτυχη στιγμή του εκείνο το Κυριακάτικο απόγευμα.

Το 2002, ο Αδάμ καταστράφηκε σε ένα ατύχημα. Ήταν Κυριακή απόγευμα όταν το γλυπτό βρέθηκε στο δάπεδο του Μητροπολιτικού Μουσείου Τέχνης της Νέας Υόρκης. Ο τότε διευθυντής του μουσείου Philippe de Montebello, αναφέρει πως το θέαμα ήταν απογοητευτικό και θλιβερό. Η καταστροφή έμοιαζε ολοκληρωτική. Το βάθρο στο οποίο στέκονταν το άγαλμα είχε καταρρεύσει, παρασέρνοντας μαζί του το έργο. Οι συντηρητές αρχαιοτήτων που κλήθηκαν να σπεύσουν στο Μουσείο εντόπισαν 28 τμήματα του αγάλματος που ήταν σε καλή κατάσταση και εκατοντάδες μικρά θραύσματα διασκορπισμένα στο δάπεδο.

Την επόμενη κιόλας μέρα το Μουσείο ανακοίνωσε την δέσμευση του να επιδοθεί σε έναν μαραθώνιο ώστε να συναρμολογήσει το γλυπτό και να επιδιορθώσει κάθε ζημιά για να το επιστρέψει στη θέση του. Το στοίχημα ήταν τεχνικά τεράστιο μια και το άγαλμα έπρεπε να επανέλθει στην μορφή που είχε πριν την καταστροφή. Ο αγώνας των συντηρητών για την αποκατάσταση είχε μόλις αρχίσει.

Η αναγέννηση ενός αριστουργήματος Facebook Twitter
The Metropolitan Museum of Art, phograph studio/ Joseph Coscia jr

Αυτό που ακολούθησε ήταν μια επίπονη διαδικασία αποκατάστασης που δεν είχε προηγούμενο στην ιστορία του Met και που είχε διάρκεια σχεδόν 12 χρόνια. Το έργο πήρε τόσο καιρό που οι φήμες πως η ομάδα αδυνατούσε να το ολοκληρώσει οργίαζαν. Την Τρίτη όμως ο Αδάμ επιστρέφει στην θέση και τίποτα δεν θα μαρτυρά την άτυχη στιγμή του εκείνο το Κυριακάτικο απόγευμα. Η διεύθυνση του Μουσείου δίνει στη δημοσιότητα εντυπωσιακό οπτικοακουστικό υλικό που αποκαλύπτει βήμα-βήμα όλη την διαδικασία της επιστημονικής ομάδας που διεκπεραίωσε το πρότζεκτ.

Το έργο αποκατάστασης και η καταγραφή του αποτυπώνουν την νέα στάση που υιοθετείται από μουσεία σε όλο τον κόσμο τα οποία δείχνουν πρόθυμα να μοιραστούν τέτοιες καινοτόμες εργασίες, όχι μόνο επαγγελματικά αλλά και με το κοινό. Πρόκειται για μια δραματική αντιστροφή του παρελθόντος, όταν οι συντηρητές εκτελούσαν τέτοιες εργασίες κάτω από άκρα μυστικότητα φοβούμενοι πως η αποκάλυψη της διαδικασίας θα στερούσε γοητεία και μυστήριο από ένα έργο και θα επηρέαζε αρνητικά τους θεατές.

 

Σήμερα, «η αποκατάσταση είναι η αιχμή του δόρατος της ιστορίας της τέχνης», δήλωσε ο Emilie Gordenker, διευθυντής της Βασιλικής Πινακοθήκης Mauritshuis στη Χάγη. Όπως αναφέρει στους New York Times, στα άμεσα σχέδια του είναι μια μεγάλη έκθεση που επικεντρώνεται σε μια εις βάθος αποκατάσταση του πίνακα ζωγραφικής, "Σαούλ και Δαβίδ, την οποία περιέγραψε ως καθηλωτική. Το ίδιο συνέβη και στην Uffizi Gallery της Φλωρεντίας όπου οι συντηρητές προχωρούσαν με τις εργασίες τους πίσω από γυάλινες προθήκες με τους επισκέπτες να παρακολουθούν όλη τη διαδικασία. Εξίσου εντυπωσιακή ήταν η περίπτωση των Καρυάτιδων στο Μουσείο της Ακρόπολης με την διαδικασία καθαρισμού τους να καταγράφεται λεπτό προς λεπτό και να είναι ορατή στους επισκέπτες του μουσείου. 

 

Κανείς στο Met δεν πίστευε ότι η διαδικασία θα πάρει 12 χρόνια. Αλλά, ο κ de Montebello  επανέλαβε σε πρόσφατη συνέντευξή του, ότι ήθελε ο Αδάμ να επανέλθει σε μια κατάσταση που θα καθιστούσε αδύνατον για κάποιον μη ειδικό να καταλάβει τι είχε συμβεί. Το μουσείο συγκέντρωσε μια ομάδα από τρεις συντηρητές οι οποίοι συνεργάστηκαν με μια ομάδα διαβούλευσης που αποτελούνταν από μηχανικούς και επιμελητές. Χρησιμοποιώντας μια τεχνολογία χαρτογράφησης με λέιζερ δημιουργήθηκε ένας τρισδιάστατος "εικονικός Αδάμ" ο οποίος θα έδειχνε στην ομάδα τα σημεία του αγάλματος που θα δέχονταν την μεγαλύτερη πίεση  όταν θα επανέρχονταν σε όρθια θέση. Οι προσθήκες καρφιών υαλοβάμβακα που έγιναν σε λίγα σημεία εξασφάλισαν την μελλοντική ασφάλεια και έκαναν το γλυπτό πιο ανθεκτικό στο βάρος. 

 

Η αναγέννηση ενός αριστουργήματος Facebook Twitter
Christopher Heins/The Metropolitan Museum of Art

Το τελικό κομμάτι που επανατοποθετήθηκε ήταν το κεφάλι του γλυπτού, το οποίο την 1η Απριλίου 2013 ολοκλήρωσε την συναρμολόγηση. Από τότε ολόκληρο το γλυπτό έχει καθαριστεί και χρωματιστεί ώστε τα πρόσθετα μέρη να δένουν με την αρχική πέτρα.

 

 

Η Patricia Rubin, διευθύντρια του Ινστιτούτου Καλών Τεχνών αναφέρει πως όλη η αποκάλυψη της διαδικασίας κάνει ακόμη πιο συναρπαστική την επιστροφή του Αδάμ στο βάθρο του Μουσείου."Είναι κάτι που θυμίζει τον παράγοντα DIY. Μια διαδικασία που όλοι ταυτίζονται. Αυτό που συνέβη στο άγαλμα θυμίζει το δίλημμα που όλοι αντιμετωπίζουμε κάθε φορά που μια πορσελάνη σπάει στο σπίτι μας..."

 

Το εντυπωσιακό 12ετές πρότζεκτ αποκατάστασης σε timelapse video από το The Metropolitan Museum of Art, New York

 

Αρχείο
2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

2 σχόλια