Από τον Βαγγέλη Γεωργίου
(Φωτογραφίες-πλάνα από τα Επίκαιρα του Εθνικού Οπτικοακουστικού Αρχείου, ΕΟΑ)
Ιδανικό βήμα για να ανακοινώνουν οι ελληνικές κυβερνήσεις αυτά που δεν θα κάνουν και να σιωπούν γι αυτά που πρέπει να κάνουν ήταν και είναι η Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης.
Ωστόσο τον καιρό της Χούντας τους άνακτες δεν τους ενδιέφεραν τα λόγια, ούτε οι πράξεις –όχι όλες- αλλά τα...θεάματα. Επί των ημερών της Χούντας η ΔΕΘ HELEXPO βίωσε μέρες δόξας και σχετικής ευρηματικότητας χτίζοντας τα μεγαλύτερα περίπτερά της στους χώρους των οποίων ξεκίνησαν να φιλοξενούνται οι μεγαλύτερες διεθνείς διοργανώσεις που βλέπουμε και σήμερα. Τότε ήταν που ξεκίνησαν οι εκθέσεις της Γούνας και του Μαρμάρου.
Τον Μάιο του 1969, στην 3η Πανελλήνια Γεωργική και Βιομηχανική Έκθεση στην Λαμία εμαφανίστηκε ένας στόλος τρακτέρ από τα γύρω χωριά της Φθιώτιδας για να λάβουν μέρος στο πρώτο στην Ελλάδα –και ίσως στον κόσμο- Ράλι Τρακτέρ
Αλλά επειδή μιλάμε για τέλη 1960 όταν οι 35 στους 100 Έλληνες ζούσαν από την γη, η Χούντα επινόησε μια άλλη Έκθεση, 300 χιλιόμετρα νοτιότερα της Θεσσαλονίκης. Οι χουντικοί στοχεύοντας να αγγίξουν τις αγροτικές καρδιές σκέφτηκαν παράλληλα με τα μάρμαρα και τις γούνες της ΔΕΘ να αφήσουν το εκθεσιακό τους σημάδι ιδρύοντας την Πανελλήνια Γεωργική και Βιομηχανική Έκθεση στην κεντρική Ελλάδα, στην Λαμία. «Τα ελληνικά προϊόντα αν δεν είναι καλύτερα είναι τουλάχιστον εφάμιλλα των ξένων προϊόντων και έχουν επίσης ένα μεγάλο προσόν: κατασκευασμένα από ελληνικά χέρια..» έλεγαν τα ελληνικά επίκαιρα της εποχής.
Στη νέα αυτή Έκθεση της Κεντρικής Ελλάδας η αστείρευτη πηγή κιτς «φαντασίας» των συνταγματαρχών αποπειράθηκε να αγκαλιάσει τον αγροτικό κόσμο αναβαθμίζοντας το φρεζάρισμα ενός χωραφιού σε.. άθλημα. Η λεπτή φωνή των Επίκαιρων της εποχής εκθείαζε το 1o πανελληνίως ράλι τρακτέρ που αποσκοπούσε στην «ενίσχυση της ευγενούς άμιλλας μεταξύ των γεωργών» περιλαμβάνοντας τα εξής αγωνίσματα άνευ κράνους και προστατευτικής στολής:
- κάλυψη τμήματος δρόμου
- διεξαγωγή δεξιοτεχνίας
- φρεζάρισμα/όργωμα
Και επειδή ένα καλό νέο σπορ χρειάζεται και «κατηγορίες», στο ράλι συμμετείχε ίσως και το μοναδικό τρακτέρ «νάνος» μάλλον από το χωριό Αχλάδι της Ανατολικής Φθιώτιδας.
Τον Μάιο του 1969 στην 3η Πανελλήνια Γεωργική και Βιομηχανική Έκθεση στην Λαμία εμαφανίστηκε ένας στόλος τρακτέρ από τα γύρω χωριά της Φθιώτιδας για να λάβουν μέρος στο πρώτο στην Ελλάδα –και ίσως στον κόσμο- Ράλι Τρακτέρ. Ενώ οι αγρότες πετούσαν την σκούφια τους με την Χούντα να διαγράφει μονοκοντυλιά τα αγροτικά τους χρέη για να αντιμετωπίσει δήθεν την φτώχεια ειδικά οι Φθιώτιδες αγρότες άγγιξαν και την δόξα. Το ποζεριλίκι του επαρχιώτη αγρότη στη υπηρεσία της Χούντας.
Έτσι ενώ φέτος (2014 ) είχαμε τον 1ο αγώνα «Τρέξε Χωρίς Τερματισμό» στην ΔΕΘ-HELEXPO με δράσεις κοινωνικής ευθύνης και ευαισθητοποίησης η κιτς κουλτούρα Χούντας το «τερμάτισε» μισό αιώνα πριν, ευαισθητοποιώντας την αγροτιά πάνω σε τρακτέρ σπάζοντας την βαρεμάρα της σαλονικιώτικης έκθεσης.
σχόλια