They all called themselves Luther Blissett
ο υποτιθέμενος Luther Blissett
Προσπάθησαν να τα κάνουν όλα κουλουβάχατα,να κεράσουν χάος στο χάος και τα κατάφεραν. Το Luther Blissett Project ,μια κολλεκτίβα καλλιτεχνών,συγγραφέων,ακτιβιστών (μικρανήψια του Ντεμπόρ οι περισσότεροι) κατόρθωσε να δημιουργήσει έναν νέο λαικό ήρωα,έναν νέο μύθο,μια νέα μεγάλη αφήγηση στα μούτρα της βιομηχανίας του θεάματος και των μηντιακών εκτελεστών της.
Χρησιμοποιώντας το ανύπαρκτο,ψευδεπίγραφο,απατηλό όνομα Λούθερ Μπλίσετ σαν ένα είδος κοινής ταυτότητας (ένα «απερίγραπτο ψευδώνυμο που σημαίνει όλοι και κανένας») ξεγέλασαν τρομακτικά εύκολα εφημερίδες, περιοδικά,ιστότοπους, τηλεοπτικά δίκτυα. Με τη συστηματική διασπορά ψευδών ειδήσεων-στα όρια της φάρσας- απέδειξαν περίτρανα την ηλιθιότητα του καπιταλισμού και της κυρίαρχης κουλτούρας.
Το σχέδιο ήταν πενταετές (από το 1994 ως το 1999) και στις δράσεις του περιελάμβανε και την έκδοση βιβλίων ,υπονομεύοντας επί της ουσίας την έννοια του συγγραφέα ως του ενός και μοναδικού σημαίνοντος.Το Q, ένα ιδιαίτερο ιστορικό θρίλερ για την ζωή και τη δράση των Αναβαπτιστών,μια ριζοσπαστικής θρησκευτικής κομμούνας του 16ου αιώνα κυκλοφόρησε και στην Ελλάδα (Ο Εκκλησιαστής,εκδόσεις Τραυλός,μτφ. Χρύσα Κακατσάκη ) αποκτώντας φανατικούς οπαδούς.
Με ιστορική του έδρα την Μπολώνια (κάποιοι ακόμα πιστεύουν ότι βασικός σχεδιαστής του ήταν ο Ουμπέρτο ΄Εκο,καθηγητής στο εκεί Πανεπιστήμιο), το Luther Blissett Project, εξαπλώθηκε και σε άλλες Ευρωπαικές χώρες (Γερμανία,Πορτογαλία,Ισπανία) δημιουργώντας ένα ιδιότυπο πολιτιστικό αντάρτικο.
Ο πραγματικός Λούθερ Μπλίσετ,ένας Τζαμαικανός επιθετικός της Αγγλικής Γουότφορντ (που η μεταγραφή του στη Μίλαν κόστισε μια περιουσία και επιστράφηκε νύχτα και μισοτιμής) είδε το όνομά του να γίνεται σύνθημα,γκράφιτι,μπροσούρα για λόγους άσχετους με την ποδοσφαιρική του καρριέρα. Αμήχανος αρχικά,επέτρεψε επί της ουσίας ''να συμβεί όλο αυτό'' απολαμβάνοντας μια νέα ανύπαρκτη δόξα.
Το γιατί επιλέχθηκε δεν το ξέρει κανείς με σιγουριά-ίσως η απογοητευτική του ποδοσφαιρική πορεία να ήταν ο βασικός λόγος,ίσως κι αυτός να αποτέλεσε μια καλοπληρωμένη φάρσα, όπως άλλωστε και η εξουσία...
ο πραγματικός Λούθερ,ως αυτοκόλλητο της Panini
Μεγάλα σουξέ ,πάντως, των Λούθερ Μπλίσσετ ήταν η εξαφάνιση του (ανύπαρκτου) Βρετανού εννοιακού καλλιτέχνη Harry Kipper στα Ιταλογιουγκοσλαβικά σύνορα ,που ξεσήκωσε την αντίστοιχη Χαρδαβελλονικολούλεια εκπομπή, καθώς και η υπόθεση Darko Maver ,ενός (ανύπαρκτου πάλι) προκλητικού Σέρβου γλύπτη και περφόμερ που βρέθηκε σκοτωμένος στο κελί του εξαιτίας βομβαρδισμών του ΝΑΤΟ.
Στην περίπτωση του Μάβερ (που υποτίθεται ότι σόκαρε με τις περφόμανς διαμελισμένων σωμάτων) στην παγίδα έπεσαν και αρκετοί έγκριτοι κριτικοί τέχνης,γκαλερίστες και εικαστικοί που παρουσίαζαν το έργο του επικαλούμενοι ,μάλιστα, και στενή γνωριμία με τον αδικοχαμένο καλλιτέχνη.
Οι Λούθερ Μπλίσετ διαλύθηκαν τον Δεκέμβριο του 1999,μετά από ένα συμβολικό seppuku (παραδοσιακό γιαπωνέζικο χαρακίρι) αποκαλύπτοντας με ντοκουμέντα τις φάρσες της κολλεκτίβας και την βλακεία των αποδεκτών τους.
Τον Γενάρη του 2000 κάποια από τα μέλη τους μετονομάστηκαν σε Wu Ming («ανώνυμοι» ή «πέντε ονόματα» στα κινέζικα) συνεχίζοντας μέσω ενός νέου συγγραφικού αντάρτικου (Wu Ming,Αλτάι,μτφ. Ειρήνη Δουλάμη,εκδ. Εξάρχεια ) να σαμποτάρουν τη γλώσσα των κυρίαρχων μύθων,της μαζικής κουλτούρας και της διαστροφής της πραγματικότητας από τα κέντρα εξουσίας.
-------------------------------------------------------------------------
Bonus info
O Kων/νος Ταχτσίδης είναι η ψυχή των Luther Blisset, της ελληνικής μπάντας που δημιουργήθηκε το 2012 και συνεχίζει το δικό της υπέροχο μουσικό αντάρτικο.
Είναι ωραίο να είναι κανείς ανώνυμα Διάσημος.
σχόλια