Κείμενο - φωτο: Δανάη Βαρδαλή
SXSW Interactive: Ό,τι συμβαίνει στο Τέξας δεν πρέπει να μένει στο Τέξας.
Το φεστιβάλ South By South West (SXSW) στο Ώστιν, μπορεί φέτος να μη φιλοξένησε καμία ελληνική μπάντα, η συμμετοχή όμως 23 ελληνικών start up εταιρειών στο Interactive κομμάτι της διοργάνωσης ήταν ένα πολύ σημαντικό βήμα για την εξωστρέφεια της ελληνικής επιχειρηματικότητας και την εξερεύνηση των δυνατοτήτων ανάπτυξης και χρηματοδότησης που ανοίγει η διεθνής ψηφιακή αγορά.
Το σκηνικό της εκπομπής του Jimmy Kimmel που την περασμένη εβδομάδα μετέφερε τα γυρίσματά του από το Λος Άντζελες στο Ώστιν του Τέξας, στο πλαίσιο του φεστιβάλ SXSW εκεί, δεν θα μπορούσε να συνοψίζει καλύτερα το κλίμα της πόλης αυτές τις ημέρες. Αμέτρητες φωτεινές επιγραφές νέον, καντίνες παντού, κλειστοί δρόμοι, τρίκυκλα ταξί στα οποία κάνουν πεντάλ σωσίες του Ryan Gosling, κόσμος ξεχυμένος στους δρόμους, στα μπαρ και τα αμέτρητα live stage, με τη διάσημη φιλοξενία του Νότου να κάνει τον κάθε επισκέπτη να νιώθει καλοδεχούμενος. Πίσω όμως από την πολύβουη 6η Οδό, που τις δέκα ημέρες που διαρκεί το ετήσιο φεστιβάλ SXSW μοιάζει με ένα ατελείωτο Mardi Gras, και πέρα από τη διάχυτη μυρωδιά του φαγητού και της μαριχουάνας -οι φήμες λένε πως το Τέξας θα ακολουθήσει σύντομα το παράδειγμα/φορολογικό θαύμα του Κολοράντο και θα τη νομιμοποιήσει-, κάτι ακόμη συμβαίνει.
Το φεστιβάλ SXSW ξεκίνησε το 1987 και σήμερα έχει εξελιχθεί στο μεγαλύτερο παγκοσμίως φεστιβάλ και showcase συνεδριακού τύπου για τη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία, αλλά και για την τεχνολογία και την ψηφιακή επιχειρηματικότητα. Περισσότεροι από 2.000 καλλιτέχνες εμφανίζονται στα τουλάχιστον 100 live stage του, εκατοντάδες σκηνοθέτες, ηθοποιοί και κινηματογραφικοί παραγωγοί παρουσιάζουν εκεί τις δουλειές τους, ενώ το Interactive κομμάτι προσελκύει περίπου 33.000 συμμετοχές από όλο τον κόσμο. Ξεκινώντας από μια ιδιωτική πρωτοβουλία και έχοντας στο πλευρό του την υποστήριξη των φορέων της πόλης του Ώστιν -πρωτεύουσα της πολιτείας του Τέξας- το SXSW κατάφερε όχι μόνο να εξελιχθεί σε μία διεθνούς εμβέλειας και τεράστιας οικονομικής σημασίας διοργάνωση, αλλά και να βάλει για τα καλά το Ώστιν στο χάρτη του παγκόσμιου πολιτισμικού και τεχνολογικού τουρισμού.
Στο μουσικό κομμάτι της φετινής διοργάνωσης του SXSW δεν υπήρχε καμία επίσημη ελληνική συμμετοχή. Απουσία που όμως αντισταθμίστηκε και με το παραπάνω από τη συμμετοχή 23 ελληνικών start up εταιρειών, που ήρθαν στο Ώστιν για να «δοκιμάσουν» τις ιδέες και τα προϊόντα τους στη διεθνή αρένα, να αναζητήσουν επενδυτές, συνεργασίες, αλλά κυρίως για να δικτυωθούν στον παγκόσμιο ιστό της ψηφιακής και όχι μόνο επιχειρηματικότητας, κυνηγώντας το «νέο αμερικάνικο όνειρο». 23 ελληνικά start up, που βρέθηκαν στο SXSW με την υποστήριξη του Hellenic Initiative, του International Accelerator αλλά και σε μεγάλο βαθμό του ίδιου του Άγγελου Αγγέλου (ιδρυτή της Angelou Economics, που ερχόμενος στις ΗΠΑ ως φοιτητής στα τέλη της δεκαετίας του 1970 γνωρίζει καλύτερα από καθέναν τις δυσκολίες και την υποστηρικτική δομή που χρειάζεται ένας μη Αμερικανός νέος επιχειρηματίας που προσπαθεί να εδραιωθεί εκεί. Ανάμεσά στις νεοφυείς εταιρείες που βρέθηκαν φέτος στο SXSW οι ήδη καταξιωμένοι Horizon, το Eventora Connect, τα ολοένα ανερχόμενα Clio Muse και Bluperty, τα Goodvideo, Respi, Gamifico, Incelligent, Nimbata, e-Satisfaction, Truckbird, isMood, SourceLair, Collegelink καθώς και το Gridmates που έχει ήδη εδώ και ένα χρόνο «μετακομίσει» στο Ώστιν, αλλά και τα μουσικόφιλα tape.ly και soundyarn.com. Start up εταιρείες στο χώρο της ψηφιακής επιχειρηματικότητας που είτε έχουν ήδη καταφέρει να κάνουν ένα σημαντικό βήμα παραέξω και προσπαθούν να το εξελίξουν είτε κάνουν τώρα το ξεκίνημά τους, αναζητώντας γνώση, πόρους, πάνω από όλα όμως, δικτύωση. Και το SXSW Interactive είναι το ιδανικό μέρος για να το πετύχει κανείς αυτό.
«Δυστυχώς ο μόνος δρόμος για τα ελληνικά start-up αυτή τη στιγμή είναι να αναζητήσουν ευκαιρίες χρηματοδότησης και ανάπτυξης από το εξωτερικό. Και παρ'όλο που το ελληνικό επιχειρηματικό “οικοσύστημα” έχει βελτιωθεί σε εντυπωσιακά επίπεδα, οι ξένοι επενδυτές δεν νιώθουν τη σιγουριά να επενδύσουν σε εταιρείες που διατηρούν την έδρα τους στην Ελλάδα. Γι' αυτό εάν κάποιος έχει σοβαρά σχέδια για την εταιρεία του, θα πρέπει να επισκεφθεί τις ΗΠΑ αξιοποιώντας το χρόνο παραμονής που του επιτρέπει η τουριστική βίζα και μέσω και της υποστήριξης του International Accelerator, να κάνει κάποια ουσιαστικά ραντεβού με τουλάχιστον 30 – 40 ανθρώπους του χώρου», μας λέει ο κ. Άγγελος Αγγέλου, ιθύνων νους πίσω από τον International Accelerator. Μέσα από το περίπτερο του International Accelerator στο tradeshow του SXSW αλλά και μέσα από τα ποικίλα events και τις ευκαιρίες δικτύωσης που προσφέρει η διοργάνωση, τα ελληνικά start up πήραν μία καλή πρώτη γεύση των όσων μπορεί να προσφέρει η πόλη αλλά και οι διάφοροι μέντορες, που μπορούν να τους καθοδηγήσουν στο άνοιγμα τους προς την αμερικάνικη αγορά επενδύσεων.
Και όλα αυτά, την ίδια ακριβώς στιγμή, που σε κάποια άλλη αίθουσα του συνεδριακού κέντρου ο ιδρυτής και CEO του Buzzfeed, Jonah Peretti μοιράζεται με το κοινό όλα τα πολύτιμα μαθήματα που μπορεί να διδαχθεί μια εταιρεία από το θαύμα των social media ενώ ο σκηνοθέτης του «Machete» Robert Rodriguez παίζει σε κάποιο μπαράκι με την μπάντα του και σύσσωμο το cast του «Entourage» βρισκεται στο πάρτυ του tumblr. Σε κάποια άλλη αιθουσα η Jessica Alba μιλάει για το ρόλο της ως επιχειρηματία μέσω του υπερεπιτυχημένου site της The Honest Company, ο Al Gore για την κλιματική αλλαγή, ενώ ο σουπερστάρ των social media Guy Kawasaki χρησιμοποιεί ως παράδειγμα στην ομιλία του το πασχαλινό έθιμο με τις ρουκέτες στους Βροντάδες της Χίου. Ο punk θρύλος, συγγραφέας,ηθοποιός, ραδιοφωνικός παραγωγός και stand-up comedian Henry Rollins συζητά με το κοινό σε κάποια άλλη αίθουσα ενώ o Edward Snowden πραγματοποιεί μια «μυστική» εμφάνιση μέσω τηλεδιάσκεψης για μια ομάδα επίλεκτων συνέδρων, και ο Wyclef Jean αναλύει το φιλανθρωπικό του έργο στην Αϊτή και τη «σκιά» των Fugees που τον κυνηγάει τόσα χρόνια μετά. Και παρ'όλο που υπάρχουν ουρές παντού, καμία ουρά δεν συγκρίνεται με αυτήν έξω από το αμφιθέατρο όπου ο Ryan Gosling ετοιμάζεται να συνομιλήσει με τον σκηνοθέτη Guilliermo Del Toro.
Το Ώστιν βέβαια δεν αποτελεί τεχνολογικό κόμβο αποκλειστικά χάρη στο SXSW και η μεταμόρφωσή του από μία μποέμ φοιτητούπολη σε ένα επιχειρηματικό «οικοσύστημα» παρόμοιο με αυτό της Σίλικον Βάλεϊ, δεν έγινε από τη μια στιγμή στην άλλη. Για πολλούς, ένας από τους βασικούς αριχτέκτονες αυτής της μεταμόρφωσης είναι και ο Έλληνας οικονομολόγος και επιχειρηματίας Άγγελος Αγγέλου, πρώην αντιπρόεδρος και οικονομικός διευθυντής του εκεί Εμπορικού Επιμελητηρίου, ιδρυτής της συμβουλευτικής εταιρείας Angelou Economics αλλά και του International Accelerator, ενός επιταχυντή για ξένες start up εταιρείες που προσπαθούν να βρουν χρηματοδότηση και να δραστηριοποιηθούν στις ΗΠΑ. Όπως σημειώνει ο κ. Αγγέλου, η ιδιωτική πρωτοβουλία είναι η βασική κινητήρια δύναμη πίσω όχι μόνο από την επιτυχία και την ολοένα αυξανόμενη ακτινοβολία του SXSW αλλά και του ίδιου του τεχνολογικού «θαύματος» που συμβαίνει τα τελευταία χρόνια στο Ώστιν. «Στις ΗΠΑ κανείς δεν μπορεί να έχει καμία προσδοκία (χρηματοδότησης) από το κράτος και αυτό είναι κάτι που σίγουρα γνωρίζουν πολύ καλά και οι Έλληνες επιχειρηματίες. Πρέπει να σχεδιάσεις το κάθε σου βήμα αναζητώντας μέντορες και χρηματοδότες αποκλειστικά από τον ιδιωτικό τομέα, παρακάμπτοντας όσο το δυνατόν περισσότερο την κρατική γραφειοκρατία. Και αυτή είναι η νοοτροπία πάνω στην οποία έχει αναπτυχθεί σε μεγάλο βαθμό και ολόκληρο το τεχνολογικό και οινομικό οικοσύστημα στο Ώστιν. Όλα τα αντίστοιχα οικοσυστήματα στις ΗΠΑ δημιουργούνται στις πόλεις όπου υπάρχουν μεγάλα πανεπιστήμια. Η πολιτεία του Τέξας βέβαια έχει μια διακυβέρνηση άκρως φιλική απέναντι σε κάθε ιδιωτική πρωτοβουλία, περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη πολιτεία των ΗΠΑ ίσως».
Τα τελευταία χρόνια η ανάπτυξη της πόλης είναι ραγδαία, και το τοπίο της αλλάζει τόσο αρχιτεκτονικά όσο και πληθυσμιακά, χάρη στις αμέτρητες νέες εταιρείες -κυρίως τεχνολογίας και λογισμικού- που μετακομίζουν ή ξεκινούν τη δραστηριότητά τους εκεί. Ο περσινός «τζίρος» μάλιστα των venture capitals για εταιρείες start up με έδρα το ΄Ωστιν έφτασε στο 1 δισ.δολάρια. Πέρα από τη διαρκή ανανέωση του ανθρώπινου δυναμικού -λόγω του πανεπιστημίου- η πόλη αυτή τη στιγμή φιλοξενεί περισσότερες από 230 ξένες εταιρείες που μετέφεραν τις δραστηριότητές τους εκεί απασχολώντας περίπου 30.000 εργαζόμενους. Κατά κάποιο τρόπο η πόλη έχει την μοναδική ικανότητα να δημιουργεί μια “comfort zone” για όλους τους νέους επιχειρηματίες που εγκαταλείπουν την πατρίδα τους και έρχονται εκεί, για να αναπτύξουν εκεί τις εταιρείες και τις επιχειρηματικές ιδέες τους.
Πριν ένα περίπου χρόνο, ο Γιώργος Κουτίτας αποφάσισε να αφήσει τη δική του “comfort zone” στη Θεσσαλονίκη, προκειμένου να αναζητήσει επενδυτές και μια νέα αγορά για το δικό του start up Gridmates, υπό την αιγίδα του International Accelerator. Όπως είπε και στη διάρκεια της παρουσίασης «Austin, the new gateway for entrepreneurship» (Ώστιν, η νέα πύλη για την επιχειρηματικότητα), το να έχεις μια start up εταιρεία είναι σαν να είσαι ο surfer που προσπαθεί να πιάσει το μεγάλο κύμα. Και το να αφήσεις τη χώρα σου και το comfort zone σου, για να κυνηγήσεις το «μεγάλο κύμα» σε μια νέα χώρα, όσα υποσχόμενο και να είναι, είναι σίγουρα δύσκολο. Το Ώστιν όμως, με το όχι γιγάντιο μέγεθός του (περίπου 1 εκατομμύριο κάτοικοι), τους πολλούς φοιτητές αλλά και τη southern hospitality προσφέρει τα πάντα στη μισή τιμή και στο μισό χρόνο. Και όπως σημείωσε ο ίδιος -και πιθανώς υπάρχει και στο μυαλό κάθε Έλληνα που αυτή τη στιγμή προσπαθεί να επιταχύνει την επιχειρηματική ιδέα του- το καλύτερο σενάριο που μπορεί να έχει ένας νέος επιχειρηματίας αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα είναι και πάλι χειρότερο από το χειρότερο σενάριο που μπορεί να του προκύψει δοκιμάζοντας την τύχη του εκεί.
σχόλια