Το σίγουρο είναι ότι τη βραδιά των εκλογών ένα μεγάλο μέρος της συζήτησης, της αγωνίας και του ενφδιαφέροντος του κοινού για την έκβαση των αποτελεσμάτων είχε μεταφερθεί στα δημοφιλή κοινωνικά δίκτυα. Ποιο όμως επικράτησε στις προτιμήσεις του κοινού; Ποια κόμματα κέρδισαν τη μάχη του hashtag και των αναφορών σε αυτά; Ποια ήταν συναισθήματα που μετέφεραν οι χρήστες προς τα κόμματα και την εκλογική διαδικασία με τις αναφορές τους;
Ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής κι Επικοινωνιών Ελλάδος, σε συνεργασία με την νεοφυή εταιρεία isMOOD, δημοσίευσαν μόλις μια αποκαλυπτική έκθεση που απαντά στα παραπάνω ερωτήματα με σαφήνεια.
Αναλυτικά:
Ψήφο εμπιστοσύνης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έδωσαν οι χρήστες του Διαδικτύου, την περίοδο των φετινών βουλευτικών εκλογών, με τις αναφορές, που σχετίζονταν με την εκλογική αναμέτρηση, να "πέφτουν βροχή" φθάνοντας τις 480.190. Το διάστημα από 1 έως 27 Ιανουαρίου, κυρίαρχο κανάλι έκφρασης στα social media αναδείχθηκε το Twitter, το οποίο συγκέντρωσε το 54% των αναφορών, με το Facebook να ακολουθεί στη δεύτερη θέση με ποσοστό 40%, τα Blogs/Portals να αντιπροσωπεύουν το 5% και τα Forums το υπόλοιπο 1%.
Όπως προκύπτει από το Monitoring Report για τις εθνικές εκλογές του 2015, που ετοίμασε για λογαριασμό του sepe.gr η νεοφυής εταιρεία isMOOD, το διάστημα 01/01/2015 - 27/01/2015, τα σχόλια, που κυριάρχησαν στο Twitter, ήταν - κατά κύριο λόγο - ειρωνικά, καυστικά και με αρνητική χροιά. Συγκεκριμένα, ενώ μόλις το 22% των αναφορών στο δημοφιλές κοινωνικό μέσο ήταν θετικές, τα αρνητικά σχόλια αντιπροσώπευσαν το 54% και τα ουδέτερα το υπόλοιπο 24%.
Το κόμμα του ΣΥΡΙΖΑ, που αναδείχθηκε πρώτο στις βουλευτικές εκλογές της 25ης Ιανουαρίου, κυριάρχησε και στην ψηφιακή ...κάλπη, κερδίζοντας ποσοστό 40% των συνολικών σχολίων και αναφορών. Η σημερινή Αξιωματική Αντιπολίτευση έλαβε τη δεύτερη θέση και στην κάλπη των social media, αποσπώντας ποσοστό 22% των αναφορών, ενώ τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ανέδειξαν ως τρίτο κόμμα το ΠΑΣΟΚ, με ποσοστό 10% των αναφορών.
Υψηλά στις προτιμήσεις των χρηστών των social media βρέθηκε και το κόμμα του Γιώργου Παπανδρέου, με τις αναφορές, που το αφορούν, να αντιπροσωπεύουν το 9% του συνόλου, την περίοδο 01/01/2015 - 27/01/2015.
Για την τέταρτη θέση ισοψήφησαν ΚΚΕ και Ποτάμι, που συγκέντρωσαν έκαστο το 5% των αναφορών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ενώ μια θέση στα σχόλια των χρηστών των social media είχε και το κόμμα των Ανεξάρτητων Ελλήνων με 4%, η Χρυσή Αυγή με 3% και η ΔΗΜΑΡ με 2%.
Digital κάλπες
Όπως ήταν αναμενόμενο, η δραστηριότητα των χρηστών αυξανόταν όσο το ραντεβού με την κάλπη πλησίαζε, για να κορυφωθεί την Κυριακή των εκλογών.
Με δεδομένα τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της φετινής εκλογικής αναμέτρησης (εξαιρετικά σύντομη προεκλογική περίοδος και μάλιστα εν μέσω χειμώνα), τα social media εξελίχθηκαν σε βασικό κανάλι προβολής για κόμματα και υποψηφίους. Συνολικά, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έδωσαν ένα ηχηρό παρών στις φετινές εκλογές στην Ελλάδα, σε βαθμό μεγαλύτερο - ίσως - από κάθε άλλη εκλογική αναμέτρηση του παρελθόντος.
Όπως προκύπτει από την ανάλυση της χρήσης των Social Media, που διενήργησε η isMOOD, την περίοδο 01/01/2015 - 27/01/2015 ανέβηκαν 248.178 Tweets, που αφορούσαν το σχολιασμό των εκλογών, των πολιτικών και των κομμάτων, με ειρωνικό και καυστικό - κατά κύριο λόγο - ύφος.
Στην, επίσης, δημοφιλή σελίδα κοινωνικής δικτύωσης του Facebook "ανέβηκαν" 187.597 posts σχετικά με τις εκλογές, τα οποία αφορούσαν - κυρίως - κοινοποίηση συνδέσμων, με περιορισμένο, ωστόσο, σχολιασμό γεγονότων ή και άλλων συνδέσμων άρθρων. Ωστόσο, οι αναρτήσεις στο Facebook φαίνεται ότι δημιούργησαν μεγαλύτερο engagement, ενώ προκάλεσαν και μεγάλο αριθμό απαντήσεων άλλων χρηστών.
Τέλος, η έρευνα της isMOOD κατέγραψε 44.508 blog posts σχετικά με κινήσεις πολιτικών και κομμάτων, με λίγα, ωστόσο, comments από πλευράς χρηστών και μικρή ποσότητα άρθρων με άποψη αναφορικά με τα γεγονότα.