Γιώργος Παξινός:«Δεν υπάρχει ψυχή, όλα πηγάζουν από τον εγκέφαλο»

Γιώργος Παξινός:«Δεν υπάρχει ψυχή, όλα πηγάζουν από τον εγκέφαλο» Facebook Twitter
Η γάτα συνήθως δεν σκοτώνει αρουραίους, αλλά μόνο ποντικούς. Εντούτοις μπορείς να την κάνεις να επιτεθεί σε έναν αρουραίο, αν της ερεθίσεις ένα συγκεκριμένο μέρος του εγκεφάλου, στον υποθάλαμο, που έχει να κάνει με την επιθετικότητα.
34

Ο κορυφαίος Έλληνας νευροεπιστήμων της διασποράς Γιώργος Παξινός αρνείται ότι υπάρχει καν ελεύθερη βούληση στον άνθρωπο, δηλώνει άθεος και φανατικός ποδηλάτης, ενώ τονίζει ότι η θέση της Ελλάδας πρέπει να είναι στην Ευρώπη.

 

Οι άνθρωποι πρέπει να εγκαταλείψουν την ψευδαίσθηση πως υπάρχει ψυχή, αφού όλα -και τα συναισθήματα- προέρχονται και ελέγχονται από τον εγκέφαλο, λέει σε συνέντευξή του στον Παύλο Δρακόπουλο από το Αθηναϊκό & Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων.


Υπάρχει τελικά ψυχή και τι εννοούμε σήμερα με αυτό τον όρο, υπό το φως των σύγχρονων επιστημονικών ανακαλύψεων;
Η μεγάλη πλειονότητα των νευροεπιστημόνων δεν θεωρεί ότι χρειάζεται ο όρος «ψυχή».Δεν θεωρούν ότι υπάρχει "φάντασμα μέσα στη μηχανή", στον οργανισμό μας. Η ψυχολογία έχασε την ψυχή της το 1930, όταν οι ψυχολόγοι (σ.σ. οι μπιχεβιοριστές) σταμάτησαν να μιλάνε για ψυχή και άρχισαν να μιλάνε για συμπεριφορά, για ερέθισμα-αντίδραση. Σήμερα πια ο ψυχολόγος δεν χρειάζεται να επικαλεσθεί τον όρο «ψυχή» για να δουλέψει με έναν ασθενή που έχει μία φοβία, μια κατάθλιψη, μια έμμονη ιδέα. Βέβαια, δεν μπορεί να αποδειχθεί ότι δεν υπάρχει ψυχή. Αρκείσαι να πεις ότι δεν υπάρχει κάποια ένδειξη γι' αυτήν και ότι δεν χρειάζεσαι να την επικαλεσθείς για να κάνεις τη δουλειά σου ως ψυχολόγος. Βέβαια, η ευθύνη της απόδειξης δεν είναι δικιά μου, αλλά εκείνου που ισχυρίζεται ότι υπάρχει ψυχή.

Ζούμε χωρίς καν να ξέρουμε τι είναι η συνείδηση. Εγώ ως μεγαλύτερο πρόβλημα θεωρώ ότι η ανθρωπότητα πρέπει να έχει το «γνώθι σ αυτόν», να καταλάβει ο άνθρωπος ποιος είναι. Δεν ξέρουμε ποιοι είμαστε και γιατί είμαστε εδώ πέρα

Είναι ξεπερασμένο αυτό που πιστεύει ο μέσος άνθρωπος, ο οποίος τοποθετεί τα συναισθήματα στην καρδιά του; Είναι πια ξεκάθαρο για τους επιστήμονες ότι όλα τα συναισθήματα, από τα πιο αρνητικά (μίσος) έως τα πιο θετικά (αγάπη-έρωτας), εδράζονται στον εγκέφαλο-νου και δεν έχουν καμιά σχέση με την καρδιά;
Οι καρδιοχειρουργοί έδειξαν ότι αν ένας άνδρας κάνει μεταμόσχευση καρδιάς, μετά δεν αγαπά τη γυναίκα του πεθαμένου. Βέβαια, ο εγκέφαλος δεν κάνει ταχυπαλμία, όταν η αγαπημένη μας μάς φιλά, ενώ η καρδιά κάνει ταχυπαλμία. Όμως η καρδιά μας είναι ο σκλάβος του εγκεφάλου, ο οποίος την κατευθύνει.


Έχει εντοπισθεί κάποιο «κύκλωμα» στον ανθρώπινο εγκέφαλο, που να μπορεί να εξηγήσει γιατί ένας άνθρωπος ξαφνικά μετατρέπεται σε εγκληματία;
Έχω μελετήσει την επιθετικότητα από τότε που ήμουν στο Γιέηλ. Η γάτα συνήθως δεν σκοτώνει αρουραίους, αλλά μόνο ποντικούς. Εντούτοις μπορείς να την κάνεις να επιτεθεί σε έναν αρουραίο, αν της ερεθίσεις ένα συγκεκριμένο μέρος του εγκεφάλου, στον υποθάλαμο, που έχει να κάνει με την επιθετικότητα. Φαίνεται πως υπάρχουν αδρανή συστήματα μέσα στον εγκέφαλο, που μπορούν να ενεργοποιηθούν τεχνητά μέσω ηλεκτρικού ρεύματος.


Μπορούν, αντίστροφα, να ξεριζωθούν από τον ανθρώπινο εγκέφαλο οι εγκληματικές τάσεις;
Ακριβώς αυτό προσπαθούσα στο Γιέηλ: να κάνω μια γάτα να μην σκοτώνει ποντίκια. Πράγματι, βρήκαμε μια εγκεφαλική περιοχή, στον θάλαμο, που αν την ερέθιζες με ηλεκτρικό ρεύμα, τότε σταματούσες την επιθετικότητά της γάτας. 'Αρα πρέπει να υπάρχουν συστήματα στον εγκέφαλο, που είτε βοηθούν, είτε καταστέλλουν την επιθετικότητα. Δεν μπορεί, έτσι, να αποκλείσει κανείς ότι στο μέλλον θα βρεθεί κάποια χημική ουσία που θα καταστέλλει τις επιθετικές τάσεις.


Πόσο μοιάζει ο ανθρώπινος εγκέφαλος με τον εγκέφαλο των ζώων; Είμασθε καταδικασμένοι να έχουμε επιθετικά ζωικά ένστικτα;
Δεν έχω βρει ανατομικές διαφορές μεταξύ του εγκεφάλου του ανθρώπου και των πιθήκων. Είναι βέβαια επικίνδυνο να βγάλει κανείς συμπεράσματα από αυτές τις ομοιότητες. Ίσως θα είναι κάποτε εφικτό να ελεγχθεί περισσότερο το ζωικό στοιχείο στον άνθρωπο, αλλά δεν ξέρω πόσο επιθυμητό θα ήταν αυτό. Μπορεί να έχουμε ακόμη ένα μεγάλο μέρος από τον εγκέφαλο των ερπετών, αλλά το ερώτημα είναι τι μπορούμε να χάσουμε, αν τον καταστείλουμε. Πάντως κάτι χρειάζεται να γίνει με την επιθετικότητα, γιατί οι άνθρωποι σκοτώνονται για τόσες αιτίες, όπως φυλετικές ή θρησκευτικές. Περισσότερα εγκλήματα γίνονται στο όνομα του Θεού, παρά του Διαβόλου.


Είναι αυτό που λέμε «συνείδηση» το μεγαλύτερο μυστήριο για τους νευροεπιστήμονες ή υπάρχει κάτι ακόμη πιο μυστηριώδες;
Κανείς δεν έχει δώσει ακόμη τον κατάλληλο ορισμό, αλλά όλοι μας ζούμε χωρίς καν να ξέρουμε τι είναι η συνείδηση. Εγώ ως μεγαλύτερο πρόβλημα θεωρώ ότι η ανθρωπότητα πρέπει να έχει το «γνώθι σ αυτόν», να καταλάβει ο άνθρωπος ποιος είναι. Δεν ξέρουμε ποιοι είμαστε και γιατί είμαστε εδώ πέρα.


Πιστεύετε ότι υπάρχει Θεός; Είναι δυνατό να εξηγήσει κανείς τα θαύματα του νου καθαρά εξελικτικά, χωρίς να ανατρέξει σε έναν θεϊκό Νου-Δημιουργό;

Είμαι άθεος. Ο Θεός δεν χρειάζεται καθόλου για να αντιληφθείς τι συμβαίνει στον εγκέφαλο. Δεν κάνω προσευχές για να έχω επιφοίτηση του Αγίου Πνεύματος, αλλά κάνω πειράματα. Ασφαλώς δεν μπορείς να αποδείξεις ότι δεν υπάρχει Θεός. Υπάρχουν λίγοι θρησκευόμενοι νευροεπιστήμονες και τελικά μπορεί αυτοί να έχουν δίκιο. Όμως εγώ δεν έχω δει καμία ένδειξη του Θεού.


Πιστεύετε πράγματι πως δεν υπάρχει ελεύθερη βούληση στον άνθρωπο; Τότε όμως ποιος μέσα μας παίρνει τις αποφάσεις, π.χ. να κόψει το τσιγάρο ή να επενδύσει σε αυτήν την μετοχή και όχι στην άλλη;
Ο νους είναι η ενέργεια των νευρώνων. Και, σαν τη Βουλή των Ελλήνων, κάθε νευρώνας λέει το δικό του και κάποιος νικάει στο τέλος. Στο συναισθηματικό πεδίο, π.χ. στην αγάπη, δεν υπάρχει ελεύθερη βούληση. Δεν μπορείς να κατευθύνεις τα συναισθήματά σου με τη θέλησή σου. Για άλλα θέματα, πέρα από τα συναισθήματα, είναι δυσκολότερο να αποδείξει κανείς ότι επίσης δεν υπάρχει ελεύθερη βούληση. Νομίζεις ότι εσύ αποφασίζεις πως θα πας να δεις αυτή την ταινία και όχι την άλλη, όμως στην πραγματικότητα ο εγκέφαλός σου έχει αποφασίσει από πριν και σε ενημερώνει. Οι αποφάσεις σου είναι θέμα νευρώνων. Δεν είσαι παρά ένας φελλός πάνω στα κύματα του εγκεφάλου και όχι το ίδιο το κύμα.

Είμαι άθεος. Ο Θεός δεν χρειάζεται καθόλου για να αντιληφθείς τι συμβαίνει στον εγκέφαλο. Δεν κάνω προσευχές για να έχω επιφοίτηση του Αγίου Πνεύματος, αλλά κάνω πειράματα

Πολλοί επικρίνουν τη Νευροεπιστήμη ότι τείνει να εξελιχθεί σε νέα παγκόσμια μόδα, ίσως επειδή παρέχει «εύκολες» και μονοδιάστατες εξηγήσεις για την ανθρώπινη φύση. Μήπως αυτή η σύγχρονη «λατρεία» του εγκεφάλου είναι υπερβολική;
Είναι πράγματι υπερβολική. Ακούς σε άσχετα ζητήματα για τη σεροτονίνη στον εγκέφαλο και τέτοια πράγματα, αν και στην πραγματικότητα δεν έχει καμια δουλειά η σεροτονίνη στο συγκεκριμένο θέμα. Η νευροεπιστήμη παραχρησιμοποιείται, επειδή ο κόσμος νομίζει ότι με αυτήν μπορεί να δίνει απαντήσεις.


Οι «άτλαντες» του ανθρώπινου και ζωικού εγκεφάλου ανοίγουν νέες δυνατότητες για την αντιμετώπιση των ασθενειών. Μήπως όμως οι ίδιες έρευνες ανοίγουν επίσης τον δρόμο για να γίνει κατάχρησή τους; Θα πρέπει να φοβόμαστε ότι κάποτε ο έλεγχος του νου ίσως καταστεί πραγματικότητα;
Θα μπορούσε να συμβεί, αλλά η πιθανότητα για κάτι τέτοιο ωχριά μπροστά στην άλλη πιθανότητα, τη θετική για την κοινωνία.


Οι μυστικές υπηρεσίες, όπως η CIA, κάνουν τέτοια πειράματα;
Παλαιότερα γίνονταν. Σήμερα, αν γίνονται ακόμη, δεν πρέπει να είναι κάτι σημαντικό. Στο παρελθόν έγιναν πράγματι ανήθικα πειράματα, αλλά πρόσφατα δεν έχω ακούσει κάτι σχετικό.


Είστε μέλος του Αυστραλιανού Κόμματος Ποδηλατών (Wikipedia). Έχετε κάποια αλλεργία με τα μεγάλα κόμματα ή σας αρέσει τόσο πολύ το ποδήλατο;
 Ήμουν και υποψήφιος με αυτό το κόμμα. Βέβαια, πήραμε μόνο 0,1% στις εκλογές. Παλαιότερα υποστήριζα το μεγάλο κόμμα των Εργατικών, αλλά απογοητεύθηκα στην πορεία. Από την άλλη, το ποδήλατο λύνει οριστικά το πρόβλημα των συγκοινωνιών στις πόλεις. Είμαι φανατικός ποδηλάτης και καθημερινά πάω με το ποδήλατο στη δουλειά μου, καθώς και για ψώνια. Έχω αυτοκίνητο, αλλά δεν το χρησιμοποιώ σχεδόν καθόλου. 'Αλλωστε, ας μην ξεχνάμε ότι, όπως έχουν δείξει οι επιστημονικές έρευνες, η σωματική άσκηση είναι το μόνο που καθυστερεί την άνοια και το Αλτσχάιμερ.


Έχετε κάποια άποψη για την κρίση στην Ελλάδα και για τις προοπτικές της χώρας μας;
Ήλπιζα ότι λόγω της κρίσης θα υπάρξει μια πιο δίκαιη κατανομή του πλούτου. Στην Αυστραλία υπάρχει μια αρνητική αντίληψη για τους Έλληνες: ότι είναι διεφθαρμένοι, ότι δεν πληρώνουν τους φόρους τους (πράγμα εν μέρει σωστό), ότι έχουν τις πισίνες τους κλπ. Πρέπει πάντως να υπάρξει συμφωνία, γιατί η επιστροφή στη δραχμή και η αποχώρηση από την Ευρώπη θα μας κάνει πιο ευάλωτους, π.χ. θα μας αναγκάσει να πληρώνουμε περισσότερες αμυντικές δαπάνες. Η Ελλάδα πρέπει να μείνει στην ευρωζώνη.

Bιογραφικό:

O Γιώργος Παξινός είναι μέλος της Ακαδημίας Αθηνών από το 2012 και της Αυστραλιανής Ακαδημίας Επιστημών από το 2009. Είναι διεθνώς γνωστός και πολυβραβευμένος για τη συμβολή του στη νευροανατομία και στη χαρτογράφηση του εγκεφάλου του ανθρώπου και των ζώων. Τα συγγράμματά του και οι έρευνές του έχουν ανοίξει νέους δρόμους στην καταπολέμηση νευροεκφυλιστικών παθήσεων όπως το Πάρκινσον και το Αλτσχάιμερ.

 

Γεννήθηκε στην Ιθάκη το 1944 και μετά το γυμνάσιο έφυγε για σπουδές στις ΗΠΑ. Σπούδασε Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο Μπέρκλεϊ της Καλιφόρνια και μετά πήρε το διδακτορικό του από το Πανεπιστήμιο ΜακΓκιλ του Καναδά. Αφού έκανε μεταδιδακτορική έρευνα στο πανεπιστήμιο Γιέηλ των ΗΠΑ, από το 1974 μετακινήθηκε μόνιμα στην Αυστραλία, όπου μέχρι σήμερα είναι καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Νέας Νότιας Ουαλίας στο Σίδνεϊ και βασικός ερευνητής-επικεφαλής ομάδας στο Ερευνητικό Ινστιτούτο Νευροεπιστήμης της Αυστραλίας (Neuroscience Research Australia).

 

Στις 22 Μαϊου θα μιλήσει σε εκδήλωση του Aegean College με θέμα «Εγκέφαλος, Συμπεριφορά, Εξέλιξη»

Πολιτισμός
34

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Καζαντζίδης, Ρασούλοφ και Μουφάσα από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Καζαντζίδης, Ρασούλοφ και Μουφάσα από αύριο στους κινηματογράφους

Η στρωτή μουσική βιογραφία του Στέλιου Καζαντζίδη, η ηχηρή πολιτική δήλωση του Ρασούλοφ, το origin story του βασιλιά των λιονταριών Μουφάσα και τρεις ακόμα προτάσεις εγκαινιάζουν την εορταστική σεζόν στους κινηματογράφους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Οι άγριες μέρες μας»: Παγκόσμια πρεμιέρα για την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Βασίλη Κεκάτου στην Berlinale

Πολιτισμός / «Οι άγριες μέρες μας»: Παγκόσμια πρεμιέρα στην Berlinale για την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Βασίλη Κεκάτου

Στο διαγωνιστικό τμήμα Generation του 75ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου θα συμμετάσχει το πολυαναμενόμενο μεγάλου μήκους ντεμπούτο του βραβευμένου Έλληνα σκηνοθέτη.
LIFO NEWSROOM
Αθέατο Μουσείο: «Η μόνη της ζωής του Αφροδίτη» στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Πολιτισμός / Το θραύσμα ενός ελληνιστικού αγάλματος της Αφροδίτης εκτίθεται για πρώτη φορά στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Το Αθέατο Μουσείο, η επιτυχημένη δράση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου που προβάλλει επιλεγμένες αρχαιότητες από τον κόσμο των αποθηκών, συνομιλεί με τη θεά Αφροδίτη. 
LIFO NEWSROOM
Δημήτρης Ήμελλος: Τον αποχαιρετούν στα social - «Τώρα είσαι στην αγκαλιά του Θεού με τον μπαμπά» λέει η αδελφή του

Πολιτισμός / Δημήτρης Ήμελλος: Τον αποχαιρετούν στα social - «Τώρα είσαι στην αγκαλιά του Θεού με τον μπαμπά» λέει η αδελφή του

Από τους πιο ταλαντούχους και πολυδιάστατους καλλιτέχνες της ελληνικής θεατρικής σκηνής, υπηρέτησε την τέχνη του με επιμονή, προσήλωση και συνέπεια
LIFO NEWSROOM
«Όλα θα πάνε καλά» λένε τα νέα έργα τέχνης του Γιάννη Βαρελά στο Ωνάσειο

Εικαστικά / «Όλα θα πάνε καλά» λένε τα νέα έργα τέχνης του Γιάννη Βαρελά στο Ωνάσειο

Τρεις νέες δημιουργίες του Έλληνα εικαστικού μαζί με έργα από τη συλλογή του Ιδρύματος Ωνάση βρίσκονται πλέον τοποθετημένα στους χώρους του Ωνάσειου Νοσοκομείου.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Μικρά Ασία: Αναστηλώνεται η πρωτοχριστιανική εκκλησία στην αρχαία Κνίδο

Πολιτισμός / Μικρά Ασία: Αναστηλώνεται η πρωτοχριστιανική εκκλησία στην αρχαία Κνίδο

Η Κνίδος, που φέρεται να έχει ιδρυθεί από τον πατέρα του Πελασγού, καρπώνεται την καταγωγή αξιοσημείωτων μορφών της αρχαιότητας όπως ο μαθηματικός Εύδοξος και ο Σώστρατος, κατασκευαστής του Φάρου της Αλεξανδρείας
LIFO NEWSROOM

σχόλια

13 σχόλια
Νομίζεις ότι εσύ αποφασίζεις πως θα πας να δεις αυτή την ταινία και όχι την άλλη, όμως στην πραγματικότητα ο εγκέφαλός σου έχει αποφασίσει από πριν και σε ενημερώνει. Οι αποφάσεις σου είναι θέμα νευρώνων. Δεν είσαι παρά ένας φελλός πάνω στα κύματα του εγκεφάλου και όχι το ίδιο το κύμα. Πηγή: www.lifo.grΕφόσον ο επιστήμονας διαχωρίζει παραπάνω οτι υπάρχει το εγώ και υπάρχει και ο εγκέφαλος του. Το εγώ εδώ το θεωρεί φελλό..Τότε πως εξηγείται οτι μπορούν διάφορες ψυχοθεραπείες πχ συμπεριφοριστικές, ν αλλάξουν παγιωμένες αντιλήψεις, εμμονές ή φοβίες σε ανθρώπους που είναι πχ 50 ετών και όλα αυτά εχουν παγιωθεί μέσα τους? Αρα και κάτι άλλο υπάρχει εκτός απ τον εγκέφαλο και τους νευρώνες τους.Επίσης και οι ψυχοτρόπες φαρμακευτικές ή αλλες ουσίες πως αλλάζουν τον εγκέφαλο και λειτουργεί παροδικά διαφορετικά αφού αυτός είναι το ¨αφεντικό¨? Μήπως τελικά ισχύει το ανάποδο και δεν είναι το εγώ ο φελλός?
Σχετικά με το διαχωρισμό μεταξύ "εγκεφάλου" και "εγώ", τσέκαρε την απάντηση που έδωσα πιο πάνω στη χρήστρια Aahaladita. Είναι περισσότερο συμβολικός ο διαχωρισμός μεταξύ του συνειδητού εαυτού μας που αντιλαμβανόμαστε οι ίδιοι και μεταξύ του μη συνειδητού.Κατά μια έννοια ο εγκέφαλος μας είναι το "αφεντικό". Αυτό δε σημαίνει ότι ο εγκέφαλος μας (ποσότητα νευρώνων και αριθμός/είδος συνάψεων) δε μεταβάλλεται. Στη πραγματικότητα δε μένει και ποτέ σταθερός... βασικό του χαρακτηριστικό είναι η πλαστικότητα του, δηλαδή η δημιουργία και καταστροφή νευρώνων και συνάψεων.Δε καταλαβαίνω όμως γιατί η αλλαγή συμπεριφορών/αντιλήψεων μέσω κάποιας θεραπείας υπονοεί την ύπαρξη κάποιας άυλης ψυχής/κάποιου πνεύματος πέρα των εγκεφαλικών μας κυττάρων.Οι ψυχοθεραπείες και τα ψυχοφάρμακα αποτελούν εξωτερικά ερεθίσματα που επιδρούν στη δομή και λειτουργία του εγκεφάλου μας / των νευρώνων μας, κάτι που με τη σειρά του επιδρά στο μέρος του εγκεφάλου που είναι υπεύθυνο για την ύπαρξη της συνείδησης μας. Επομένως τα εξωτερικά ερεθίσματα, είτε τα αντιλαμβανόμαστε συνειδητά (πχ μια ομιλία που θα ακούσουμε, μια συζήτηση με κάποιον κλπ) είτε όχι (ουσίες όπως η σιταλοπράμη), μεταβάλλουν τον εγκέφαλο μας και εν τέλει τη συνειδητό μας "εγώ", τις συνειδητές μας σκέψεις/πράξεις.
Θα ήθελα να ρωτήσω στον κ. Παξινό τα εξής πολύ απλά ερωτήματα: κ. Παξινέ διαβάζοντας την θεωρία σου, εσύ δέχεσαι λογικό ότι ήρθες από την ανυπαρξία και θα επιστρέψεις στην ανυπαρξία; Στο τίποτα; Υπάρχει ποτέ περίπτωση να εξηγήσεις με την λογική σου ότι ο κόσμος, η ύλη, ο άνθρωπος δημιουργήθηκαν από το τίποτα, από το κενό, το μηδέν; Θές από μαϊμούδες; ναι, δεν ξέρω, και δεν σε ρωτάω για την διαδικασία! Σε ρωτάω πώς ξεκίνησαν όλα, πώς ξεκίνησε η αμοιβάδα και εν συνεχεία η ζωή? Πώς από το κενό δημιουργήθηκε το σύμπαν και μέσα σ αυτό ο άνθρωπος; Ποιος τα ξεκίνησε όλα αυτά; Σε πληροφορώ ότι ΚΑΝΕΝΑΣ άθεος δεν μπόρεσε ποτέ να μου απαντήσει σε αυτά τα ερωτήματα, γιατί απλά δεν μπορεί! Τι θα έλεγες αν σου έλεγα ότι ολόκληρο το απέραντο σύμπαν είναι το 10% αυτού που φαίνεται. Το υπόλοιπο 90% είναι μη ορατό! Η ζωή του ανθρώπου είναι ένα κλάσμα κλασμάτων μπροστά στην αιωνιότητα. Και δέχεσαι μετά από αυτό ότι ήρθες από το τίποτα, έζησες για ένα κλάσμα και καταλήγεις στο τίποτα; Τελικά σε ρωτάω, αν δεν μπορείς με την λογική σου, την αίσθησή και το κριτήριό σου να νιώσεις ότι "κάτι δεν πάει καλά με την θεωρία του τίποτα", με την αλαζονική - εωσφορική λογική ότι το μυαλό του ανθρώπου είναι το "παν", τότε πραγματικά χαλάς μόνο τα εγκεφαλικά σου κύτταρα!. Αν δεν μπορείς να δεις μπροστά σου το μεγαλείο της τελειότητας του Δημιουργού σου, τότε πραγματικά είσαι μόνο λίγα κιλά κρέας και κόκαλα. Ο άνθρωπος είναι κάτι Πολύ περισσότερο από λίγα κιλά κρέας γιατί έχει κάτι πολύτιμο, την ψυχή. Σε αυτά τα ζητήματα είναι καλύτερα να προσεγγίζεις με τα μάτια της ψυχής, ΔΕΝ χωράει λογική γιατί η ζωή σου ΔΕΝ έχει λογική...
Το τερμάτισες. Ό,τι δεν μπορεί να εξηγηθεί ακόμα σήμερα, κοτσάρουμε έναν θεό και καθαρίσαμε. Και τον θεό ποιος τον έφτιαξε; Αν ο θεός υπαρχει μόνος του από πάντα, γιατί να μην υπάρχει και το σύμπαν μόνο του από πάντα; Που είναι και πολύ πιο πιθανό από εναν παπούλη με γενειάδα, αν θες τη γνώμη μου... Όσο για τον Εωσφόρο, εκεί κι αν το τερματισες. Τα παραμύθια είναι διασκεδαστικά και ευφάνταστα, αλλά για τους ενήλικες παραμένουν παραμύθια...
tktk οι ερωτήσεις σου θα είχαν αντίκρυσμα τον 17ο αιώνα, τον 21ο δεν έχουν κανένα, πάμε να στις διαλύσω."Και τον θεό ποιος τον έφτιαξε;"Αυτό το ερώτημα το έχουν αποκηρύξει οι ίδιοι οι άθεοι φιλόσοφοι σαν ανόητο. Το επιχείρημα πάει ως εξής, κάτι που ξεκινάει να υπάρχει έχει ένα αίτιο, το Σύμπαν (χρόνος,τόπος, ύλη) ξεκίνησε να υπάρχει οπότε απαιτεί ένα αίτιο, εφόσον τίποτα φυσικό δεν μπορεί να υπάρξει παρελθοντικά άπειρα τότε το αίτιο είναι υπερβατικό, ότι ακριβώς δηλαδή έλεγαν οι πρώτοι Χριστιανοί απολογητές για τον Θεό, άυλος, άτοπος, άχρονος. Το μόνο που μπορεί να είναι υπερβατικό είναι μια συνείδηση γιατί η συνείδηση είναι θεμελιώδης για να υπάρξει η ύλη, τα παρακάτω πειράματα το αποδεικνύουν (Wigner’s Quantum Symmetries, Wheeler’s Delayed Choice, Leggett’s Inequalities, Quantum Zeno effect)οπότε καταλήγουμε ότι μόνο μια συνείδηση μπορεί να προϋπάρξει του Σύμπαντος. "γιατί να μην υπάρχει και το σύμπαν μόνο του από πάντα "Το Big Bang και το BVG Theorem έβαλαν ταφόπλακα σε αυτό το επιχείρημα, ούτε καν αν υπάρχουν πολυσύμπαντα δεν μπορούν να είναι παρελθοντικά αιώνια."από εναν παπούλη με γενειάδα"Ο Θεός είναι υπερβατικός όπως η συνείδησή σου, δεν έχει ύλη για να έχει δέρμα και τρίχες, try again. Εδώ να τονίσω ότι την απόλυτη αιτία δεν την γλυτώνεις ακόμα και αν είσαι άθεος.http://en.wikipedia.org/wiki/Cosmological_argument#Existence_of_infinite_causal_chains
jonas θα σου πρότεινα να ψάξεις για ένα βίντεο στο youtube, λέγεται quantum physics debunk materialism, απο κάποιον Inspiring Philosophy, θα αποκτήσεις αδιάσειστα στοιχεία για το πώς η συνείδηση είναι θεμελιώδης για να υπάρξει ύλη.
"Στο συναισθηματικό πεδίο, π.χ. στην αγάπη, δεν υπάρχει ελεύθερη βούληση. Δεν μπορείς να κατευθύνεις τα συναισθήματά σου με τη θέλησή σου. Για άλλα θέματα, πέρα από τα συναισθήματα, είναι δυσκολότερο να αποδείξει κανείς ότι επίσης δεν υπάρχει ελεύθερη βούληση Πηγή: www.lifo.grΟ κ. καθηγητής κάνει ένα συνηθισμένο ανθρώπινο λάθος. Περιορίζει τους ορίζοντές του στο στενό αντικείμενο της δουλειάς του. Με πιο ακρίβεια στο υποκείμενο της δουλειάς του που είναι οι αρουραίοι. Χάνει τον "ορίζοντα" στην προσπάθεια του να εφαρμόσει δογματικά τις γνώσεις από τις παρατηρήσεις συμπεριφοράς των ζώων των πειραμάτων του πάνω από την φύση του ανθρώπου. Οι αρουραίοι που βασίζονται μόνο σε ένστικτα πραγματικά δεν έχουν ελεύθερη θέληση. Δεν συμβαίνει το ίδιο με τους ανθρώπους, διαφορετικά θα ήταν όλες οι ενέργειες των ανθρώπων προβλέψιμες και δικαιολογημένες αν μπορούσαμε να φτιάξουμε μοντέλα διαφόρων ειδών λογικής.Δεν θα είχαμε ούτε αυτοθυσίες για να σωθούν άλλα άτομα που δεν έχουν καμιά γενεαλογική σχέση μαζί τους, αλλά ούτε παράλογα ομαδικά εγκλήματα από αποφάσεις της στιγμής. Αν ο άνθρωπος έκανε ακριβώς ότι πρόσταζε ο νους, ο εγκέφαλος, τότε ο κόσμος θα ήταν πολύ διαφορετικός από σήμερα. Μπορεί όχι "καλύτερος" αλλά διαφορετικός. Σαν επιστήμονας παρά τις πολυδιάστατη μορφή της ψυχολογίας και παρά την ευρύτητα των ερωτήσεων που του έγιναν φαίνεται μονοδιάστατος, απόλυτα συγκεντρωμένος στην πειραματική ψυχολογία, κάτι που είναι ξεπερασμένο πια, αγνοώντας τις άλλες επιστήμες που έχουν σχέση με την υγεία και συμπεριφορά του ανθρώπου.Υποβιβάζει τις ειδικότητες που μελετούν τις δραστηριότητες του υπόλοιπου ανθρώπινου σώματος που δεν είναι εγκεφαλικές αλλά έχουν επίδραση στον ανθρώπινο χαρακτήρα και συμπεριφορά. Ο νωτιαίος μυελός, το νευρικό σύστημα, το πεπτικό σύστημα, και οι αλληλοεπιδράσεις μεταξύ τους και με τον εγκέφαλο.Μια άλλη επιστήμη που δεν της δίνει την απαραίτητη σημασία είναι η Χημεία. Ουσίες που επιδρούν στην συμπεριφορά, όχι μόνο οι χημικές ενώσεις που παράγονται στο ανθρώπινο σώμα, εκτός του εγκεφάλου όπως οι ορμόνες, αλλά και αυτές που παράγονται στο εργαστήριο. Η κατάλληλη χημική ένωση, μάλλον παραισθησιογόνα, μπορεί να αλλάξει την συμπεριφορά ενός επιστήμονα ώστε αντί να μελετάει τα ποντίκια μετά από χειρουργική επέμβαση, να τα ... καταβροχθίζει.Δεν γνωρίζουμε αν βρήκαμε τον κορυφαίο Έλληνα ψυχολόγο και ερευνητή. Μπορεί να είχε κάποτε ο εγκέφαλος την δυνατότητα για Νόμπελ αλλά δεν είχε την ανάλογη ψυχή(καρδιά) να πάρει το ρίσκο να το πετύχει. Τα πανεπιστήμια στην Αυστραλία δεν είναι από τα κορυφαία παγκόσμια. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν είναι κάποιος καλός στην εργαστηριακή επιστήμη. Κρίμα που είναι τόσο δογματικός.Αν κάποτε η επιστήμη ανακαλύψει ότι υπάρχει στον φλοιό του εγκεφάλου "το φάντασμα μέσα στην μηχανή";Υ.Γ.Το βιβλίο του κ. Παξινού λίγο τρελούτσικο. Όσο για την γνώμη των Αυστραλών για τους Έλληνες είναι η υποσυνείδητη γνώμη του κ. Παξινού για τους Έλληνες.Ο καθένας μπορεί να λέει την μονόπλευρη γνώμη του για τους άλλους λαούς.Μερικοί Αμερικάνοι λένε για τους Αυστραλούς ότι είναι μέθυσοι, τεμπέληδες και μαζοχιστές να παίζουν ράγκμπι χωρίς σωματική προστασία.
και τα παραισθησιογονα στον εγκεφαλο επιδρουν u know. το δε νευρικο συστημα ειναι αποφυση του εγκεφαλου, θα ακουστει τρελο αλλα μου φαινεται καθε νευρο οπουδηποτε στο σώμα σου ειναι η φυσικη αποληξη ενος νευρωνα που ξεκιναει απο τον εγκέφαλο! Αυτο που λεει ειναι ότι η συνειδηση και οι σκεψεις εγειρονται απο το φυσικο οργανο που λεγεται εγκεφαλος και σε χημικες (ισως και κβαντικες) διεργασίες που συμβαινουν εκει. Τιποτα λιγοτερο τιποτα περισσότερο.και επομενως δεν υπαρχει ελευθερη βουληση περα απο αυτο, αλλα αλλωστε μηπως αυτο δεν ειναι που εισαι;
Ο εγκέφαλος είναι μέρος του νευρικού συστήματος και πιο συγκεκριμένα η αρχή της διαμόρφωσης του είναι ο νευρικός σωλήνας. Δηλαδή ο εγκέφαλος είναι απόφυση του νευρικού συστήματος!Πριν σχηματισθεί στο έμβρυο πλήρης εγκέφαλος σχηματίζονται άλλα όργανα πρώτα.Η συντριπτική πλειοψηφία της πανίδας δεν έχουν εγκέφαλο. Μόνο τα ανώτερα θηλαστικά έχουν. Αλλά τα πολυκύτταρα όντα έχουν κάποιο νευρικό σύστημα, ακόμα και τα φυτά. Το ανθρώπινο σώμα μπορεί να επιζήσει με νεκρό εγκέφαλο αλλά όχι χωρίς νωτιαίο μυελό που ρυθμίζει τις αυτόνομες λειτουργίες του ανθρώπινου σώματος. Βρίσκεται στην σπονδυλική στήλη. Ο πιο ακαριαίος θάνατος είναι η καταστροφή του νωτιαίου μυελού. Ο νωτιαίος μυελός και το νευρικό σύστημα αποκαλύπτουν τον πρόλογο της Δημιουργίας, ο εγκέφαλος τον Επίλογο. Η Συνείδηση, είναι το κύριο θέμα, που χρειάζεται τον Πρόλογο και τον Επίλογο για να γίνει πραγματικότητα. Να πέσει στην αντίληψη μας. Υπάρχουν βασικές αντανακλαστικές λειτουργίες του ανθρώπινου σώματος, νευρικού συστήματος και ενδοκρινών αδένων που είναι αυτόνομες από τον εγκέφαλο. Μία από αυτές είναι η Ελεύθερη Βούληση. Είναι μια αντανακλαστική λειτουργία. Ο κώδικας της βρίσκεται εκεί που ο εγκέφαλος δεν μπορεί να την μπλοκάρει, να την υποτάξει στις λειτουργίες του. Μπορεί να ξεπεράσει την λογική γιατί δεν ελέγχεται από τον εγκέφαλο. Μπορεί να χρησιμοποιεί πληροφορίες από τον εγκέφαλο, αλλά δεν είναι πάντοτε δέσμια των αποφάσεων του νου.Υπάρχει Ύλη (Τόπος), Ενέργεια και Χρόνος. Μέσα στο τελικό αποτέλεσμα μιας διεργασίας που δίνει μια σκέψη ή μια μνήμη δονείται ένα μέγεθος ενέργειας.Αλλά παίρνει και κάποιο χρόνο να σχηματισθεί. Κάτι που μπορεί να συμβεί σε μικροσκοπικά διαστήματα χρόνου δεν μπορεί να παρατηρηθεί από τον νου. Το ίδιο και μια διαφοροποίηση που είναι τόσο αργή που μπορεί να πάρει χιλιάδες χρόνια. Μηδένισε τον Χρόνο και δεν υπάρχει ελεύθερη βούληση, το Τίποτα. Δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα γιατί δεν μας δίνεται η στιγμή, η ευκαιρία να διαλέξουμε. Δώσε στον Χρόνο μια άπειρη διάρκεια και όλως παραδόξως ίσως έχει το ίδιο αποτέλεσμα, το Τίποτα. Το σύνολο των αποφάσεων που θα πάρουμε θα αλληλοαναιρούνται. Θα έχουμε τόσο άπειρο χρόνο που θα μας φτάνει να πάρουμε όλες τις αποφάσεις που θα μπορούσαμε να πάρουμε. Όλες τις Θετικές και όλες τις αρνητικές. Αυτό που κάνει την ελεύθερη βούληση πραγματικά ελεύθερη είναι ότι γνωρίζουμε ότι υπάρχει τέλος στην ζωή. Ότι έχουμε χρόνο μόνο να πάρουμε ορισμένες αποφάσεις, να διαλέξουμε, έχουμε την ελεύθερη βούληση να μπορούμε να το κάνουμε και να πρέπει να το κάνουμε. Ελεύθερη βούληση να αλλάξουμε αυτό που είμαστε, να υπερβούμε τον εαυτό μας, να προλάβουμε το τέλος. Μια που δεν γνωρίζουμε πότε είναι το τέλος δεν μπορούμε να αφήσουμε κάθε στιγμή που περνάει να μην κάνουμε χρήση της ελεύθερης βούλησης μας.Αν δεν είμαστε ελεύθεροι, αυτό συμβαίνει γιατί δεν κάναμε σωστή χρήση του δικαιώματος μας. Πιστεύουμε ότι γνωρίζαμε τι πραγματικά θέλουμε αλλά στην ουσία δεν διαλέξαμε οι ίδιοι, αφήσαμε τους άλλους και τα αντικείμενα κατανάλωσης να διαλέξουν για μας την ζωή μας.Ξέρουμε ότι ο νους θέλει τόσο πολύ να μιμείται. Η αντιγραφή τρόπου ζωής είναι μια εύκολη λύση. Κάθε φορά που εξασκούμε δικαίωμα χρήσης της ελεύθερης θέλησης μας υπάρχει ένα κόστος, γιατί το να είσαι ελεύθερος έρχεται με υποχρεώσεις επαγρύπνησης, ώστε η ελευθερία μας να μην γίνει μια νέα σκλαβιά. Τα παραισθησιογόνα, ο υπερκαταναλωτισμός, φανατισμός και η δημαγωγία-κολακεία είναι μερικές από τις παγίδες της ελεύθερης θέλησης.
Αναφέρει: "Νομίζεις ότι εσύ αποφασίζεις πως θα πας να δεις αυτή την ταινία και όχι την άλλη, όμως στην πραγματικότητα ο εγκέφαλός σου έχει αποφασίσει από πριν και σε ενημερώνει. Οι αποφάσεις σου είναι θέμα νευρώνων. Δεν είσαι παρά ένας φελλός πάνω στα κύματα του εγκεφάλου και όχι το ίδιο το κύμα". Αυτό που δεν μπορώ να κατανοήσω είναι ο διαχωρισμός του "εαυτού", του "εσύ", του "φελού" στην πρόταση από τα κύματα του εγκεφάλου. Ο εγκέφαλος μου δεν είμαι εγώ; Δεν υποτίθεται ότι χωρίς τον εγκέφαλο μου δεν υπάρχω ή καλύτερα δεν έχω συνείδηση του εαυτού μου, αφού δεν υπάρχει το "φάντασμα" της ψυχής; Μπορώ να κατανοήσω ότι, ενδεχομένως, ο εγκέφαλος επεξεργάζεται τα εξωτερικά ερεθίσματα (άρα η βούληση μου επηρεάζεται ή ακόμη και καθορίζεται από το περιβάλλον σε μεγάλο βαθμό) στο backround ας πούμε και μου δίνει μετά την εντολή για το τι θέλω. Αλλά, εν τέλει, ο εγκέφαλος μου μου δίνει εντολή, άρα γιατί δεν υπάρχει κανένας βαθμός ελευθερίας της βούλησης; Ούτως ή άλλως αυτό δεν είναι περισσότερο φιλοσοφικό και κοινωνιολογικό ερώτημα;Μπερδεύτηκα κι εγώ η ίδια τώρα. Μπορεί να αναρωτιέμαι και βλακείες. Δεν έχω σχέση με την νευροεπιστήμη (φαίνεται!).
καλό ερώτημα. Ισως μπορει να εξηγηθει ως εξής, με κάτι που δεν ισχυει:- αν η υποθεση οτι δεν υπαρχει ο δυισμος ισχύει- αν δεν υπηρχε κβαντικη φυσικη αλλα μονο ο νευτωνειος ντετερμινισμοςαυτο τοτε αυτοματα θα σημαινε οτι δεν υπαρχει καμια απολυτως ελευθερια βουλησης και αντιστοιχα υπαρχει το "κισμετ". Γιατι η συμπεριφορα ολης της υλης του συμπαντος θα ηταν προβλέψιμη σε απειρο βαθος χρονου και επομενως ολες οι αποφασεις θα είχαν ηδη προ-ληφθει! Για αυτο το λογο ισως ο Καρτέσιος εκλεινε προς τον δυισμο, για να αποκλεισει το παραπανω.Ωστοσο, το καλο ειναι οτι η νευτωνεια φυσικη δεν ισχυει και οτι πραγματι φαινεται το συμπαν να παιζει ζάρια, επομενως μεσα σε αυτη τη πιθανοτικη φυση που προκύπτει απο την κβαντικη φυσικη, μπορει ισως να υπαρχει ελευθερία βουλησης υπο αυτη την εννοια!
Αυτό σκέφτηκα επίσης. Ότι με την ανθρώπινη αντίληψη που έχουμε, σε άπειρο διαθέσιμο χρόνο ζωής δεν θα πρέπει να υπάρχει ελεύθερη βούληση μια και όλες οι πιθανές αποφάσεις αργά ή γρήγορα θα είχαν παρθεί.Αυτό σημαίνει ότι ελεύθερη βούληση, εκλογή υπάρχει στον άνθρωπο μόνο αν υπάρχει η έννοια του θανάτου. Δηλαδή αν δεν υπήρχε θάνατος τότε πραγματικά όπως λέγει ο ντόκτορ ο εγκέφαλος θα έπαιρνε αυτόματα όλες τις ορθολογικές(;) αποφάσεις που θα έκαναν την αιώνια ζωή πραγματικότητα.Το πρόβλημα στην λογική αυτή είναι ότι ο εγκέφαλος δεν είναι Θεός. Δεν είναι ρυθμιστής ζωής. Τα κύτταρα εκτός του εγκεφάλου έχουν προγραμματισμένα μέσα τους την εντολή λήξης. Δεν μπορεί ο εγκέφαλος συνειδητά ή ασυνείδητα να τα διατάξει να σταματήσουν ή να αρχίσουν να πολλαπλασιάζονται ή να αλλάξουν λειτουργίες. Ο άνθρωπος έχει την ελεύθερη βούληση να τερματίσει την ζωή του!!!Ποιος εγκέφαλος, κύριος του σώματος, θα έδινε έμμεση διαταγή για τον θάνατο του;Ο Θεός ή φύση για τους άθεους έχει κάνει τις αυτόνομες και πιο βασικές λειτουργίες του σώματος, αυτόνομες από τον εγκέφαλο. Αυτή η αυτονομία κάνει ολοφάνερη την ανεξαρτησία των λειτουργιών επιβίωσης από τον εγκέφαλο και σαν λογική συνέπεια την σημασία της δράσης της ελεύθερης βούλησης ανεξάρτητα από την δράση του εγκεφάλου.Όταν όμως ξεφεύγουμε από τις ανθρώπινες λειτουργίες και πάμε στην ύπαρξη του Σύμπαντος καταλαβαίνουμε ότι δεν έχουμε τα κατάλληλα εργαλεία να καταλάβουμε αν έχει το Σύμπαν ελεύθερη θέληση ή όχι και πως εκφράζεται.Θα έλεγα το γεγονός ότι το Σύμπαν υπάρχει σημαίνει ότι δεν έχει τουλάχιστον την ελεύθερη θέληση αυτοκτονίας που έχει ο άνθρωπος ή αν την έχει ευτυχώς δεν την έχει πάρει ακόμη.Ρίχνω αυτήν την ιδέα χωρίς να είμαι βέβαιος ότι μπορεί να αποδειχθεί. Η Κβαντική φυσική προσφέρει την πιθανότητα πολλών λύσεων μέσα στον χώρο κάτω από τους περιορισμούς ορισμένου χρόνου. Δηλαδή δεν μπορείς να έχεις αυτό το γκρούπ λύσεων σε αόριστο χρόνο. Αυτό που φαίνεται σαν πιθανότητα η ύλη να είναι εδώ και εκεί και κάπου αλλού σε ένα διάστημα χρόνου, σε μεγαλύτερα διαστήματα χρόνου ο παρατηρητής βλέπει μόνο μία λύση, αυτή που διαλέχτηκε από τις πολλές σε ένα μικρότερο κομμάτι χρόνου.Δηλαδή κάτι που έχει άπειρο χρόνο μπορεί πραγματικά να βλέπει ντετερμινιστικά, μία λύση και τελείωσε, ενώ κάτι που έχει περιορισμένο χρόνο να βλέπει διάφορες λύσεις και να εκλέγει με την ελεύθερη του βούληση μία από αυτές.Στην περίπτωση που κάποιο ον έχει και τις δύο φύσεις να συνυπάρχουν, αυτή με τον πεπερασμένο χρόνο και αυτή με τον αιώνιο, τότε μπορεί η πρώτη φύση να επιζητά μέσω της ελεύθερης βούλησης να αποφύγει κάτι που θα είναι επώδυνο εκείνη την χρονική στιγμή αλλά η αιώνια φύση ήδη ξέρει το αποτέλεσμα. Είναι αναπόφευκτο γιατί σε διάστημα αιώνιου χρόνου είναι η επώδυνη η μόνη εφικτή λύση. Εφιστώ την προσοχή σε κάτι πολύ σημαντικό εδώ. Ένα παράδοξο θα σκεφτούν μερικοί. Αποφάσεις που παίρνουμε με την ελεύθερη βούληση μας καθαρά και μόνο χωρίς να υπακούμε τις διεργασίες του εγκεφάλου και της σκέψης είναι πιθανόν νομοτελειακές αποφάσεις. Είναι αποφάσεις που γίνονται σε διαφορετικό επίπεδο από τις καθημερινές σκέψεις και αποφάσεις. Μερικοί άνθρωποι το διαισθάνονται και αν δεν το ξεχάσουν στην τριβή της καθημερινής ζωής το καταλαβαίνουν, άλλοι το προσπερνούν σαν σύμπτωση μέχρι την επόμενη φορά. Θα ακούσεις μερικές φορές έναν άνθρωπο να λέγει. "Δεν είχα άλλη εκλογή, ήταν η μοίρα". Δεν είναι ότι δεν είχε άλλη εκλογή λογικά αλλά στο σημείο που άφησε τον νου και πέρασε σε άλλο επίπεδο λήψης αποφάσεων ήταν η μόνη εκλογή που είδε γιατί ήδη η εκλογή είχε γίνει. Μπορεί να άλλαζαν οι παράμετροι, το περιβάλλον αλλά εκείνη την στιγμή έπρεπε να πάρει εκείνη την συγκεκριμένη απόφαση. Μάλιστα σε εκείνο το χρονικό σημείο της απόφασης καταλαβαίνουν ή θυμούνται αργότερα ότι "βγήκαν από τον εαυτό τους" ότι δεν ήταν αυτοί οι ίδιοι, δηλαδή ότι μας λέγει ο εγκέφαλος ότι είμαστε. Η εικόνα που νομίζουμε ότι δίνουμε στους άλλους.Το Σύμπαν δεν δίνει μόνο μια ευκαιρία για να καταλάβουμε αυτό και τον εαυτό μας. Πιστεύω ότι Θέλει να είναι βέβαιο ότι όλες οι ευκαιρίες για επανεκκίνηση, ξύπνημα της ελεύθερης βούλησης είναι στην διάθεση μας.
Το σύμπαν φαίνεται να παίζει ζάρια στα δικά μας μάτια... Το ότι η συμπεριφορά κάποιων υποσωματιδίων φαίνεται σε εμάς μη προβλέψιμη δε σημαίνει απαραίτητα και ότι αυτή καθορίζεται τυχαία και όχι από δυνάμεις που δε μπορούμε να παρατηρήσουμε. Υπάρχει πολύ συζήτηση στην επιστημονική κοινότητα γύρω από αυτό το θέμα.Αλλά ακόμα και αν παίζει ζάρια το σύμπαν, τότε η πιθανοτική φύση αποτελείται απλώς από τυχαίες συμπεριφορές μικροσωματιδίων και όχι από συνειδητές/ελεύθερες επιλογές μεταξύ πιθανών εξελίξεων. Δε μπορεί κάτι το οποίο συμβαίνει τυχαία να αποτελεί ταυτόχρονα και μια συνειδητή/ελεύθερη επιλογή. Γενικά κάτι που γίνεται από τύχη δεν αποτελεί και επιλογή.
Σωστά, ο εγκέφαλος μας είμαστε εμείς. Ο διαχωρισμός είναι συμβολικός, μεταξύ συνειδητού και μη συνειδητού. Οταν μιλάει για το "εγώ" ως φελλό, αναφέρεται στην αντίληψη που έχουμε εμείς για τον εαυτό μας, δηλαδή στη συνείδηση μας, σε εμάς ως συνειδητά όντα.Νομίζουμε ότι η ύπαρξη της συνείδησης συνοδεύεται και από ελευθερία βούλησης, όμως η συνείδηση είναι απλά ένα αποτέλεσμα μη συνειδητών νευροβιολογικών αντιδράσεων μέσα στον εγκέφαλο μας.Ποιο μέρος του εγκεφάλου ενεργοποιείται τη κάθε στιγμή και πόσες/τι είδους συνάψεις νευρώνων δημιουργούνται, εξαρτάται από ένα συνδυασμό διαδικασιών για τον οποίο δεν είμαστε συνειδητοί και τον οποίο η συνείδηση μας δε μπορεί να επηρεάσει. Εν τέλει η δομή και λειτουργία του εγκεφάλου μας είναι θέμα γονιδίων και εξωτερικών ερεθισμάτων που προϋπάρχουν των συνειδητών μας σκέψεων/πράξεων.
Λογική ασάφεια εδώ vankou. Δεν μπορεί ο διαχωρισμός συνειδητού και μη συνειδητού να είναι μόνο συμβολικός. Αν το συνειδητό δεν μπορεί να επηρεάσει το μη συνειδητό αυτό σημαίνει ότι ίσως(;) λειτουργούν σε διαφορετικά επίπεδα. Πρέπει να είναι σε διαφορετικό επίπεδο. Η διαφορά δεν είναι μόνο αυτή του χρόνου. Δηλαδή το μη συνειδητό αποφασίζει πιο γρήγορα από το συνειδητό ίσως γιατί ο αλγόριθμος που είναι προγραμματισμένος είναι πιο απλός, διαμορφωμένος σε βασικές αρχές επιβίωσης. Αίσθηση κίνδυνου, υποσυνείδητη αντίδραση, ένα δέκατο του δευτερολέπτου. Όταν υπάρχει η "πολυτέλεια" του χρόνου, μπορεί από μισό του δευτερολέπτου μέχρι δεκαετίες, εξαρτάται από το είδος της απόφασης και την προσωπικότητα του ατόμου. Η νοητική επεξεργασία γίνεται πιο πολύπλοκη και παράμετροι υποκειμενικοί (ελεύθερη βούληση) διαμορφώνουν την απόφαση.Οι συνειδητές αποφάσεις δεν είναι πάντα θέμα γονιδίων και εξωτερικών ερεθισμάτων. Όπως είπαμε θα ήταν απλό τότε να προβλέψουμε το αποτέλεσμα γνωρίζοντας τα γονίδια και ρυθμίζοντας τα ερεθίσματα. Όσο και να θέλουν ορισμένοι να έχουν αυτή την εξουσία ποτέ δεν θα είναι η ανθρώπινη σκέψη και δράση απόλυτα ελεγχόμενη από έναν άλλο άνθρωπο. Ο λόγος είναι ότι υπάρχει η ελεύθερη βούληση που σε κάθε στιγμή μπορεί να ανατρέψει την θεωρία.Ο κάθε άνθρωπος έχει μια μοναδική ελεύθερη βούληση. Σε παρόμοια κατηγορία μοναδικότητας είναι το ανθρώπινο ανοσοποιητικό σύστημα. Είναι μοναδικό για τον κάθε άνθρωπο και δεν περιορίζεται από τύπους γονιδίων ή εξωτερικά ερεθίσματα. Είναι τόσο αδύνατο να στοιχειοθετηθεί σε βέβαιες κατηγορίες και να μελετηθεί σαν είδος. Η κάθε πάθηση του ανοσοποιητικού συστήματος έχει σχεδόν μοναδική πορεία στον κάθε άρρωστο από κάθε άλλο άρρωστο. Δεν είναι προβλέψιμη. Παρά του ότι υπάρχει μια μικρή τάση κληρονομικότητας αυτή δεν είναι τις περισσότερες φορές αποδεδειγμένη. Γι' αυτό δεν είναι δυνατόν να προβλέπει η ιατρική επιστήμη, να αναγνωρίζει τις αιτίες αυτών των δυσλειτουργιών ούτε και βέβαια να τις θεραπεύει! Στο Ινστιτούτο Μέντελ στην Ρώμη σε μελέτες ομοζυγωτικών διδύμων δεν υπήρχε ένδειξη ότι αν ο ένας υπέφερε από κάποια πάθηση του ανοσοποιητικού συστήματος ο δίδυμος του θα είχε την ίδια ή άλλη πάθηση του ανοσοποιητικού. Η ελεύθερη βούληση είναι πιο ξεχωριστή σε σύγκριση με αυτή του προηγούμενου παραδείγματος. Δεν υπάρχουν δυο ίδιες ακόμα και στις "αδελφές ψυχές". Όσο πιο ελεύθερο είναι ο άνθρωπος από τα δεσμά των παθών τόσο πιο ελεύθερη είναι η ψυχή.
Ενδιαφέρουσα χωρίς άλλο συνέντευξη.Δηλώνει πάντως άθεος,γιατί δεν έχει ενδείξεις για την ύπαρξη του Θεού,και συγχρόνως παραδέχεται πως αδυνατεί να αποδείξει τη μή υπαρξή του.Αρα είναι αγνωστικιστής,κατ εμέ.Τέλος πάντων δικαίωμα του καθενός να αυτοπροσδιοριζεται οπως θέλει.Αν και πολύ θα ήθελα να ξέρω τι ακριβώς εννοεί με τη λέξη Θεός.Προσωπικά είμαι πολύ πιό κοντά σε αυτή τη θεωρηση του συμπαντικού γίγνεσθαι του οποίου ο άνθρωπος αποτελεί μέρος.http://www.lifo.gr/team/bitsandpieces/56919?comment=1338470#1338470
φαινεται να συμφωνα, αλλά το ολο συμπαντικο γιγνεσθαι, πως μπορεις να το αποκαλεσει;;;Υπαρχει μια λεξουλα που ειναι τζιζ ομως για ορισμενους!
και τι να χρησιμοποιήσουν;είτε το θέλουμε είτε όχι πολλά από τα φάρμακα που χρησιμοποιούμε σήμερα είχαν δοθεί πρώτα σε ζώα για να εξεταστουν παρενέργειες κτλ. Θα ήθελες να είχαν γίνει σε ανθρώπους εξ αρχής;Τι άλλο προτείνεις;
Η ύπαρξη ή όχι της ψυχής είναι ένα φιλοσοφικό ερώτημα και κακώς επιστήμονες υποκύπτουν στον πειρασμό να το προσεγγίσουν επιστημονικά. Στην φιλοσοφία δεν ενδιαφερόμαστε εάν κάτι είναι αλήθεια ή όχι, αλλά κατά ποια έννοια θα μπορούσε να είναι αλήθεια, που είναι κάτι πολύ διαφορετικό.Το να ψάχνεις να βρεις την ψυχή είναι σαν να ψάχνεις να βρεις τον τρισδιάστατο χώρο. Δεν πρόκειται για φυσική αδυναμία αλλά για εννοιολογική παρερμηνεία. Σχετικά μπορεί κανείς να διαβάσει τις εκπληκτικές Φιλοσοφικές Έρευνες του Ludwig Wittgenstein.
Χμμ χωρις να το εχω διαβασει τεινω να διαφωνησω, στο βαθμο που το θεμα της ψυχης συνεπαγεται αποδοχη του δυισμου, κατι που ειναι και φιλοσοφικο θεμα αλλα και επιστημονικο - σε αντιθεση πχ με την υπαρξη θειου ή όχι.
"Οι «άτλαντες» του ανθρώπινου και ζωικού εγκεφάλου ανοίγουν νέες δυνατότητες για την αντιμετώπιση των ασθενειών. Μήπως όμως οι ίδιες έρευνες ανοίγουν επίσης τον δρόμο για να γίνει κατάχρησή τους; Θα πρέπει να φοβόμαστε ότι κάποτε ο έλεγχος του νου ίσως καταστεί πραγματικότητα;Θα μπορούσε να συμβεί, αλλά η πιθανότητα για κάτι τέτοιο ωχριά μπροστά στην άλλη πιθανότητα, τη θετική για την κοινωνία."Όσοι δεν έχετε δει την ταινία Equilibrium να ψάξετε να την δείτε. Παρουσιάζει την ζωή των ανθρώπων σε μία τέτοια κοινωνία.Μπορεί όπως λέει ο κ. Παξινός τα συναισθήματα να πηγάζουν από τους νευρώνες του εγκεφάλου του καθενός μας, αλλά αυτά τα συναισθήματα είναι που μας προσδίδουν την ανθρώπινη μας φύση. Επίσης, το αν υπάρχει ψυχή προφανώς και δεν μπορεί να αποδειχθεί μέσω πειραμάτων στην υλική υπόσταση του ανθρώπου. Είναι σαν την πίστη, είτε πιστεύεις σε κάτι, είτε δεν πιστεύεις. Απλά μου κάνει εντύπωση πως κάποιος που ξεκίνησε τις σπουδές του και την ακαδημαϊκή του καριέρα με πτυχίο και μεταπτυχιακό στην ψυχολογία να μην πιστεύει στην ύπαρξη της ψυχής.
"Απλά μου κάνει εντύπωση πως κάποιος που ξεκίνησε τις σπουδές του και την ακαδημαϊκή του καριέρα με πτυχίο και μεταπτυχιακό στην ψυχολογία να μην πιστεύει στην ύπαρξη της ψυχής". Από την πρώτη κιόλας απάντηση του αναφέρεται στον συμπεριφορισμό: "Η ψυχολογία έχασε την ψυχή της το 1930, όταν οι ψυχολόγοι (σ.σ. οι μπιχεβιοριστές) σταμάτησαν να μιλάνε για ψυχή και άρχισαν να μιλάνε για συμπεριφορά, για ερέθισμα-αντίδραση".
Δεν πιστευει στην υπαρξη της ψυχης ως κατι αυτονομο απο τον εγκεφαλο - για την ακριβεια απο την υλη. Δεν πιστευει δηλαδη στον δυισμο - υλης και ψυχης, υπαρχει μονο ύλη.Αυτο στο τελος, δεν σημαινει ταυτοχρονα απολυτως τιποτα για πολλα σημαντικα ερωτηματα. You will be suprised αλλά ακομα και σε μια αποψη που θεωρει οτι δεν υπαρχει τιποτα εκτος της υλης δεν αποκλειεται η ύπαρξη κατι σαν "θεου" ή θείου, το οποιο θα εγειρεται απο το συνολο της υλης.Για την ακριβεια η πιο τρελη ιδεα ειναι ο δυισμός, η υπαρξη θεου ή όχι ειναι κατι απλα που ειναι ζήτημα πίστης.
Δεν έχω καταλάβει ακόμα γιατί σε κάθε συνέντευξη μπαίνει και μια ερώτηση για την κρίση στην Ελλάδα, ενώ είναι άσχετη με το θέμα της συνέντευξης. Με ενδιαφέρει να ακούσω την άποψη του πάνω στο αντικείμενό του, αλλά δεν ξέρω αν με ενδιαφέρει να ακούσω την άποψη του για μια κατάσταση την οποία αυτός βιώνει από χιλιομετρική απόσταση ασφαλείας και με τη σιγουριά που του παρέχει ένα αναπτυγμένο κράτος όπως η Αυστραλία. Αν Ευρώπη σημαίνει μισθοί πείνας, ελαστική απασχόληση και ανεργία ευχαριστώ δε θα πάρω
καποια πραγματα τα βλεπει ακριβεστερα απο τους υπολοιπους.Π.χ οτι αν Ευρώπη σημαίνει μισθοί πείνας, ελαστική απασχόληση και ανεργία ποια ειναι (αυτη τη στιγμη) η ενναλακτικη;Και αν η ενναλακτικη ειναι μη πληρωμη των δοσεων (για να πληρωθουν οι μισθοι και συνταξεις) γιατι κανεις δεν λεει τιμια σε τι θα πληρωθουν σε αυτη τη περιπτωση: σε χαρτοπολεμο με υποτιμημενη αγοραστικη αξια. Η δε υποτιμηση που θα γινει δεν θα εχει καμια σχεση με τις μειωσεις που εχουν ηδη γινει....
Κάποια στιγμή όμως, πρέπει να ξαναδούμε ποιο είναι το όραμα της ΕΕ και αν θέλουμε να είμαστε μέσα σε αυτό; Δε λέω να μη γίνουν οι απαραίτητες διαρθρωτικές αλλαγές και μεταρρυθμίσεις- για τον εκσυγχρονισμό της χώρας, αλλά η υπερφορολόγηση, οι χαμηλοί μισθοί, το ελαστικό ωράριο και οι υψηλές τιμές των προιόντων, δε φαντάζουν τόσο δελεαστικά στα μάτια μου. Μήπως η ΕΕ τελικά συμφέρει μόνο τράπεζες, πολυεθνικές και τα παγκόσμια κέντρα εξουσίας; Αυτό το λέω ως προβληματισμό, γιατί πολλές φορές παίρνουμε μια έννοια ως ντε φάκτο θετική, χωρίς να μελετάμε τους στόχους και τις επιπτώσεις. Αν εξαιρέσουμε 4-5 ισχυρά κράτη στην ΕΕ, τα υπόλοιπα έχουν έχουν δυνατές οικονομίες με προοπτικές ανάπτυξης και ευημερίας για το μέλλον; Επίσης όταν εφαρμόζονται μέτρα λιτότητας, σε μια καλπάζουσα καπιταλιστική παγκόσμια οικονομία (όπου η παραγωγή είναι πολλή υψηλή και φτηνή), τότε σημαίνει ότι τα κέρδη μοιράζονται ιδιαίτερα ανισομερώς και ο πλούτος συγκεντρώνεται σε ελάχιστους.
Αγαπητέ #ανώριμε 23Αν η Ευρώπη, όπως λες,σημαίνει μισθούς πείνας, ελαστική απασχόληση και ανεργία, τότε φαντάσου τι θα σημαίνει η Ελλάδα της δραχμής! Την Ευρώπη τη χρειαζόμαστε. Το αν εμείς τα κάναμε θάλασσα με την οικονομία μας και τα δανεικά, δεν μας φταίει η Ευρώπη
(ειναι τοσο καλό που δεν μου βγει ποτε απο το μυαλό ότι αποτελει μεταφραση διεθνως αναγνωρισμένου βιβλιου στον τομεα - προς το παρων δεν εχει αποδεχθει. σε καθε περίπτωση θα εξακολουθήσει να ειναι ΤΟΣΟ καλό!)
Για οποιον ενδιαφερεται για το θέμα (και στην πραγματικοτητα επιχειρει και μια εισαγωγή στην φιλοσοφία) must read το "Μυστήριο του Νου" του Γ. Ζαρκαδάκη. Καταπληκτικό, κατανοητό και πολύ πυκνό βιβλίο, overview σε μια πολύ ευρεία σειρά cutting edge περιοχών. Απο οταν το διαβασα το συστήνω οπου βρεθω και σταθώ...