Η ομιλία του στο Μετσόβιο Πολυτεχνείο προκάλεσε γέλιο αλλά και οργή, όταν ένα δωδεκάλεπτο απόσπασμα στο οποίο υποστήριζε ότι η σεξουαλικότητα ελέγχεται απ' τον καπιταλισμό κυκλοφόρησε στο youtube.
Έβαλα το 12λεπτο απόσπασμα και έγραψα την άποψή μου εδώ.
Στα σχόλια κάποιος έγραψε: «Η ντροπή του μαρξισμού. Να τον χαίρονται τον καθηγητή εκεί στην ΑΝΤΑΡΣΥΑ». Γνώριζα ότι είχε σχετιστεί με το ΕΠΑΜ του Καζάκη, αλλά όντως τα τελευταία χρόνια είχε υποστηρίξει τη σύμπραξη με την ΑΝΤΑΡΣΥΑ ΜΑΡΣ.
Στο παρακάτω απόσπασμα είχε μιλήσει ως «μέλος της ΑΝΤΑΡΣΥΑ» (τουλάχιστον έτσι αναγράφεται στην περίληψη) για τη συνεργασία ΑΝΤΑΡΣΥΑ-ΜΑΡΣ σε ραδιοφωνικό σταθμό της Κρήτης.
Ηομάδα της ΑΝΤΑΡΣΥΑ για το φύλο και τη σεξουαλικότητα πληροφορήθηκε τις απόψεις του κ. Πατέλη, και εξέδωσε αργά χτες ανακοίνωση.
Την παραθέτω αυτούσια:
Το κήρυγμα μίσους του Δ. Πατέλη και ο ρόλος της αριστεράς
Τις τελευταίες μέρες κάνει το γύρο του Διαδικτύου ένα βίντεο που απεικονίζει τον Δημήτρη Πατέλη, καθηγητή στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, να δίνει μια ανοιχτά ομοφοβική και τρανσφοβική διάλεξη. Στο πλαίσιο μαθήματος με τίτλο «Σύγχρονη Επαναστατική Θεωρία. Κλασικός μαρξισμός και Λογική της Ιστορίας», συκοφαντεί επί 12 συναπτά λεπτά τα ΛOAT+ άτομα.
Θα θέλαμε να διευκρινίσουμε ότι ο συγκεκριμένος άνθρωπος όχι μόνο δεν είναι στέλεχος της ΑΝΤΑΡΣΥΑ, δεν είναι καν μέλος της. Παρ’ όλα αυτά, τα ζητήματα που θίγει διαπερνούν κομματικές και μετωπικές ταυτότητες και χρήζουν απάντησης που θα έπρεπε να δώσει οποιαδήποτε πολιτική ή ΛΟΑΤ+ οργάνωση.
Ο Δ.Π. επιστρατεύει μια σειρά από απαράδεκτα και αντιεπιστημονικά επιχειρήματα, τα οποία καμιά σχέση δεν έχουν με τις αυθεντικές παραδόσεις του μαρξισμού και της αριστεράς. Μεταξύ άλλων, παρουσιάζει τους εξής απίστευτους ισχυρισμούς:
- Υπερασπίζεται τους κοινωνικούς ρόλους όπως υποτίθεται ότι καθορίζονται από το βιολογικό φύλο και ξορκίζει όσους/ες τους διαταράσσουν αποκλίνοντας από αυτό. Έτσι αναμασά τις χειρότερες θεωρίες βιολογικού ντετερμινισμού –ας μην ξεχνάμε ότι τέτοιες θεωρίες κατά καιρούς έχουν χρησιμοποιηθεί για να τεκμηριώσουν την υποτιθέμενη «κατωτερότητα» του γυναικείου φύλου.
- Η ενοχοποίηση και ο στιγματισμός των ΛΟΑΤ+ ατόμων ως μη ικανών να αντιμετωπίσουν τα μείζονα προβλήματα της κοινωνίας στην εκάστοτε εποχή, λόγω της «διάθλασης» της κατάστασής τους στην καθημερινότητα, αποτελεί την συνέχεια της δικής του ανάγνωσης για την καταπίεση. Αυτή η προσωπική του ερμηνεία για τον συγκεκριμένο όρο ολοκληρώνεται με την απεικόνιση των ΛΟΑΤ+ ατόμων και περισσότερο των τρανς ατόμων σαν «υλικά» που έχουν προκύψει από πολιτικά και γεωστρατηγικά συμφέροντα και σαν ιδεολογικά «προϊόντα της επίθεσης της κυρίαρχης προπαγάνδας».
- Χρησιμοποιεί κακοποιητικούς όρους ονοματίζοντας την επέμβαση επαναπροσδιορισμού φύλου «χειραγωγήσιμη μετάλλαξη και υλικό», «διαστρέβλωση φυσιολογικής οντολογικής ανάπτυξης», και «τεχνολογία αλλαγής φύλου». Φράσεις όπως «ορμονικό και ανατομικοφυσιολογικό πρόβλημα», «ερμαφρόδιτα», «καταρρακωμένο άτομο» και «προσθαφαιρετικές χειρουργικές, ορμονικές ή άλλες παρεμβάσεις» έρχονται να συμπληρώσουν και να επιβεβαιώσουν το σεξισμό και την φοβία του απέναντι στους ανθρώπους που δεν χωρούν στα κυρίαρχα πρότυπα. Μέσα στα πολλά λάθη που κάνει είναι και το ψεύδος σχετικά με τις επεμβάσεις επαναπροσδιορισμού φύλου σε ανήλικα άτομα στις ΗΠΑ, καθώς οι συγκεκριμένες απαγορεύονται από το νόμο. Μιλάει για «επιβολή γονεϊκής ορμονικής παρέμβασης με εισαγγελική απόφαση», αποσιωπά όμως ότι αυτό αφορά την αντίστροφη διαδικασία, δηλαδή την επαναφορά του ατόμου στα κοινωνικά καθορισμένα πρότυπα.
- Θεωρεί ότι οι ΛΟΑΤ+ άνθρωποι όχι μόνο έχουν διαφθαρεί από το καπιταλιστικό σύστημα αλλά και ότι ούτε καν έχουν παρεκκλίνει από αυτό. Τέτοιες θεωρίες στοχοποίησής μας έχουν γίνει πιο οικείες στα αυτιά μας τα τελευταία χρόνια. Σύμφωνα, λοιπόν, με τον κύριο καθηγητή «κανονικά» δεν θα έπρεπε να υπάρχουμε, καθώς «εκφυλίζουμε» και προκαλούμε την «γενοκτονία του ανθρώπινου είδους»!
- Αγνοεί εσκεμμένα ότι οι ομοερωτικές συμπεριφορές αλλά και η πολυμορφία του κοινωνικού και του βιολογικού φύλου αποτελούν φαινόμενα διαχρονικά, τα οποία εμφανίζονται σε ποικίλες χρονικές περιόδους και σε πολύ διαφορετικές κοινωνίες. Ο όρος «ομοφυλόφιλος» είναι δημιούργημα του καπιταλισμού. Επινοήθηκε σαν ψυχιατρικός όρος στα τέλη του 19ου αιώνα για να στιγματίσει όχι μόνο μια ομοερωτική πράξη αλλά και το ίδιο το άτομο που την ασκεί. Αυτό τον τρόπο επέλεξε τότε η κυρίαρχη τάξη για να καταστείλει τη διαφορετικότητα. Ο στόχος της ήταν να περιθωριοποιήσει τους ανθρώπους που δεν χωρούσαν στα στενά πλαίσια του «ετεροφυλόφιλου μονογαμικού ζευγαριού». Η ύπαρξή τους και μόνο έθετε σε αμφισβήτηση τον «ιερό θεσμό» της οικογένειας – η πυρηνική μορφή της είναι άλλο ένα δημιούργημα του 19ου αι.
- Ξεπέφτει στα χειρότερα ομοφοβικά και τρανσφοβικά κλισέ που θέλουν τους ΛΟΑΤ+ ανθρώπους αλλοτριωμένο προνομιούχο στρώμα το οποίο εξαγοράζεται με πιστωτικές κάρτες και καταναλωτικά αγαθά. Ξεχνάει ο κύριος καθηγητής ότι η αλλοτρίωση μέσα στον καπιταλισμό αγκαλιάζει την εργατική τάξη και την κοινωνία ολόκληρη. Η «ροζ οικονομία», την οποία επικαλείται, δεν είναι παρά μια μόνο όψη της γενικότερης αλλοτρίωσης. Άλλωστε, η «ροζ οικονομία» δεν απευθύνεται καν σε όλα τα ΛΟΑΤ+ άτομα αλλά σε ένα συγκεκριμένο στρώμα, το οποίο έχει τη δυνατότητα να αγοράσει τα προϊόντα και τις υπηρεσίες της.
Ουσιαστικά ο Δ.Π. αγνοεί ότι ΛΟΑΤ+ είναι ένα μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας, το οποίο καταπιέζεται επειδή δεν χωράει στα κυρίαρχα πρότυπα σεξουαλικότητας και φύλου. Παραβλέπει επίσης τους αγώνες που έχουν δώσει τα πιο πρωτοπόρα τμήματα αυτού του κομματιού. Καρπός αυτών των συνεχιζόμενων μαχών είναι τα δικαιώματα που έχουν κερδίσει τα ΛΟΑΤ+ άτομα σε μια σειρά από χώρες.
Ξεχνάει ο κύριος καθηγητής ότι ένα σημαντικό τμήμα της αριστεράς στάθηκε πλάι σ’ αυτούς τους αγώνες εδώ και δεκαετίες – από την εξέγερση του Stonewall μέχρι την απεργία των ανθρακωρύχων στη Βρετανία και το ΑΚΟΕ στην Ελλάδα της μεταπολίτευσης. Θα περιμέναμε από έναν αυτοαποκαλούμενο μαρξιστή να γνωρίζει ότι η Ελεωνόρα Μαρξ, κόρη του Καρλ Μαρξ, υπήρξε ακτιβίστρια για τα δικαιώματα των ΛΟΑΤ+ ανθρώπων. Ή τουλάχιστον θα έπρεπε να ξέρει ότι η επαναστατημένη Ρωσία έκανε τα πιο τολμηρά βήματα προς την κατεύθυνση της ερωτικής ελευθερίας – βήματα που συντρίφτηκαν στη συνέχεια από αντιδραστικές δυνάμεις.
Θα θέλαμε να διαβεβαιώσουμε τους απανταχού επίδοξους δημαγωγούς που μιλάνε στο όνομα της αριστεράς ότι τα «καταρρακωμένα άτομα» σε συνεργασία με την εργατική τάξη μπορούν να αλλάξουν τον κόσμο – κι αυτό είναι «ιστορικά» και «εμπειρικά» αποδεδειγμένο, για να χρησιμοποιήσουμε τις ίδιες τις λέξεις του Δ.Π. Εμείς, ως Ομάδα Φύλου και Σεξουαλικότητας LGBTQ ΑΝΤΑΡΣΥΑ, έχουμε θίξει επανειλημμένα τέτοιου είδους ζητήματα. Όμως, ο κύριος καθηγητής δεν φαίνεται να τα έχει προσέξει, ίσως γιατί δεν υπήρξε ποτέ μέλος της ΑΝΤΑΡΣΥΑ. Εκφράζουμε τη λύπη μας για την άγνοιά του, όμως είμαστε υπερήφανες/οι για τις μάχες που έχουμε δώσει. Η αντικαπιταλιστική αριστερά είναι πλάι μας στη διεκδίκηση των δικαιωμάτων μας, στην πάλη ενάντια στον σεξισμό, την ομοφοβία και την τρανσφοβία.
Μας στενοχωρεί ότι κάποια άτομα χρησιμοποίησαν τα παραληρήματα του Δ.Π. για να ρίξουν φαρμακερά βέλη ενάντια στην ΑΝΤΑΡΣΥΑ, αλλά και γενικότερα ενάντια στην αριστερά και το μαρξισμό. Ωστόσο, θεωρούμε ότι αυτό το πρόσφατο από καθέδρας κήρυγμα μίσους δίνει σε ολόκληρη την αριστερά μια θαυμάσια ευκαιρία: να συνεχίσει άφοβα τη συζήτηση για τα ΛΟΑΤ+ θέματα και να καταδικάσει τα όποια αντιδραστικά, απαρχαιωμένα και αντιεπιστημονικά ιδεολογήματα. Θυμίζουμε ότι η γνήσια μαρξιστική παράδοση είναι αυτή που υπερασπίζεται απερίφραστα τα δικαιώματα όλων των καταπιεσμένων. Εμείς γι’ αυτό το σκοπό παλεύουμε μέσα από τις τάξεις της ΑΝΤΑΡΣΥΑ.
σχόλια