Από τον Μύρο Ζέκα
Τα αποτελέσματα των πανελλαδικών εξετάσεων για το 2016 ανακοινώθηκαν το μεσημέρι και η αγωνία για χιλιάδες μαθητές σε όλη την Ελλάδα έλαβε τέλος. Ήταν η πρώτη φορά που οι μαθητές εξετάσθηκαν υποχρεωτικά σε 4 μαθήματα έναντι 6 που εξετάζονταν τα τελευταία χρόνια. Βρεθήκαμε σ' ένα Γενικό Λύκειο της Θεσσαλονίκης για να κόψουμε αντιδράσεις.
Φτάνοντας στο σχολείο άκουγες παιδιά να γελάνε σαν να ήταν διάλειμμα, και υπέθεσα πως είχαν πάει καλά. Ρίχνω μια ματιά μετά στους βαθμούς και οι περισσότεροι ήταν κάτω από τη βάση. Ειδικά σε μαθήματα όπως τα μαθηματικά, η φυσική και τα αρχαία έβλεπες πολλούς βαθμούς κάτω και από το 5! "Τι χαίρονται τότε όλοι αυτοί;" αναρωτήθηκα για να μου λυθεί η απορία ρώτησα 5-6 μαθητές πώς τα πήγαν.
"Χάλια, καταστροφή!" λέει η Αλεξάνδρα με ένα χαμόγελο που έκρυβε απογοήτευση. Έβγαλε 4000 μόρια περίπου και θέλει να περάσει τουριστικά. Μου είπε πως νιώθει κατεστραμμένη. Σε ερώτηση αν προτιμάει το καινούριο (4 μαθήματα) ή το παλιό σύστημα (6 μαθήματα) απάντησε με βεβαιότητα αυτό με τα 6.
Κάτι αντίστοιχο άκουσα και από τον Σάββα ο οποίος συγκέντρωσε γύρω στα 5000 μόρια. Ο Σάββας βέβαια είπε πως νιώθει χαλαρά τώρα και πως έδωσε πιο πολύ για πλάκα. Στην ερώτηση σχετικά με τα συστήματα εισαγωγής και αυτός απάντησε πως προτιμούσε να δώσει 6 μαθήματα αντί για 4.
Μια κοπέλα έβγαλε γύρω στα 18.500 μόρια αλλά δεν φαινόταν και τόσο ικανοποιημένη. Όταν την ρώτησα γιατί δεν είναι, μου απάντησε απλώς «ήθελα περισσότερο».
Ακούγοντας τους μαθητές που δεν είχαν πάει καλά, έψαχνα να βρω κάποιον που να πέτυχε το στόχο του. Από αυτούς που ήταν εκεί μόνο μια κοπέλα πρέπει να αρίστευσε. Έβγαλε γύρω στα 18.500 μόρια αλλά δεν φαινόταν και τόσο ικανοποιημένη. Όταν την ρώτησα γιατί δεν είναι, μου απάντησε απλώς «ήθελα περισσότερο».
Έπειτα πλησίασα μια κοπέλα που φαινόταν να έχει αυτοπεποίθηση και δεν έδειχνε απογοητευμένη. Και όντως δεν ήταν. Η Ευτυχία έγραψε 16.500 μόρια και δήλωσε ευχαριστημένη. Θέλει να περάσει φιλολογία ή φιλοσοφία στη Θεσσαλονίκη και είναι αισιόδοξη πως θα τα καταφέρει. Μου είπε πως προτιμάει το νέο σύστημα επειδή δεν είναι τόσο κουραστικό όσο το παλιό.
Ήθελα και τη γνώμη κάποιου εκπαιδευτικού. Έτυχε να είναι κοντά μια καθηγήτρια πληροφορικής η οποία ενθάρρυνε τα παιδιά. Την ρώτησα πώς πήγαν σε γενικές γραμμές τα παιδιά του σχολείου και μου είπε: «Μέτρια προς κακά. Υπήρχαν βέβαια και λίγοι μαθητές οι οποίοι έγραψαν πάρα πολύ καλά.» Σε ερώτηση για τα συστήματα εισαγωγής στην τριτοβάθμια σημείωσε πως θεωρεί καλύτερο το νέο σύστημα. Τότε της είπα πως πολλοί μαθητές μου είπαν πως προτιμούν το παλιό. «Οι περισσότεροι μαθητές από αυτούς που ρώτησες», είπε, «δεν έγραψαν καλά, γι' αυτό και θα προτιμούσαν δύο μαθήματα παραπάνω για να ανεβάσουν το βαθμό τους». Στη συνέχεια ανέφερε πως το σχολείο δεν είχε καμία έλλειψη από εκπαιδευτικούς και ήταν πλήρες καθ' όλη τη διάρκεια της χρονιάς. Τέλος, την ρώτησα πώς βλέπει τις αλλαγές που σκέφτεται να εισάγει το υπουργείο στην παιδεία. Συμφώνησε με τη μείωση των ωρών διδασκαλίας των αρχαίων και με την κατάργηση των θρησκευτικών. Σημείωσε, μάλιστα, πως το σημαντικό μάθημα της πληροφορικής είναι πάρα πολύ υποβαθμισμένο.
Για την προσευχή είπε: «Καλό θα ήταν να γίνει προαιρετική, γιατί υπάρχουν και παιδιά από άλλα δόγματα και θρησκείες». Πριν φύγω της ζήτησα να κάνει μια εκτίμηση για το εάν το νυν υπουργείο παιδείας μπορεί να βελτιώσει την ελληνική παιδεία. Η απάντησή της ήταν αρνητική καθώς, όπως πιστεύει, δεν μπορεί να αλλάξει κάτι με μονομερείς κινήσεις όπως αυτές που γίνονται τώρα.
Πριν φτάσω στο σχολείο πίστευα πως θα δω άτομα ανακουφισμένα και χαρούμενα που βγήκαν οι βαθμοί. Δεν θα έλεγα ότι αντίκρισα κάτι τέτοιο. Ύστερα θυμήθηκα και τα δικά μου, όπου και τότε δεν κυριαρχούσε η ανακούφιση. Είτε με το παλιό είτε με το καινούριο σύστημα, οι πανελλαδικές εξετάσεις είναι μια διαδικασία σκληρή, επίπονη και οικονομικά επώδυνη, που εξουθενώνει κοντά στους 100.000 μαθητές κάθε χρόνο...
σχόλια