Οργή της Ρωσίας για την αποκάλυψη πως γίνεται κλειτοριδεκτομή σε μουσουλμανικές κοινότητες στον Καύκασο

Οργή της Ρωσίας για την αποκάλυψη πως γίνεται κλειτοριδεκτομή σε μουσουλμανικές κοινότητες στον Καύκασο Facebook Twitter
18

Μια έκθεση με στοιχεία για τον ακρωτηριασμό των γυναικείων γεννητικών οργάνων (FGM) στο Βόρειο Καύκασο έχει προκαλέσει έντονη αντιπαράθεση στη Ρωσία, με κάποιους κληρικούς να υπερασπίζονται την πρακτική.

Ομάδα της κοινωνίας των πολιτών εντόπισε πως η πρακτική της κλειτοριδεκτομής είναι κοινή μεταξύ των μουσουλμάνων σε ορεινά χωριά στο Νταγκεστάν και πως τα γεννητικά όργανα των κοριτσιών κοβόταν σε κάποια πρωτόγονα σπίτια 

 

Ο μουσουλμάνος ηγέτης της περιφέρειας Ismail Berdiyev πρότεινε πως όλες οι γυναίκες θα πρέπει να υποβάλλονται σε FGM αλλά αργότερα απέσυρε τη δήλωσή του. Όμως ένας ανώτερος ορθόδοξος χριστιανός ιερέας, ο Vsevolod Chaplin, τον υποστήριξε.


Σε μια δήλωσή του στο Facebook (στα ρωσικά), εξέφρασε τη συμπάθειά του για το μουφτή, και δήλωσε πως ελπίζει ότι δεν θα υποχωρήσει από τις θέσεις του καθώς μετά το σχόλιό του θα αρχίσουν οι φωνές και η υστερία. «Εμείς οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί έχουμε διαφορετικές παραδόσεις - αλλά αυτό ποτέ δεν μας σταμάτησε από το να σεβόμαστε τις παραδόσεις των γειτονικών λαών», έγραψε.

 

Είπε επίσης πως η πρακτική δεν ήταν απαραίτητη για τις ορθόδοξες, χριστιανές γυναίκες επειδή «δεν είναι αμφιβόλου ηθικής ούτως ή άλλως», αλλά ενέκρινε τη δήλωση του μουφτή ότι ο Θεός είχε δημιουργήσει τη «γυναίκα έτσι ώστε να μπορεί να γεννήσει και να μεγαλώσει παιδιά». «Ο φεμινισμός είναι ένα ψέμα του 20ου αιώνα», πρόσθεσε.


Ο Berdiyev, ο μουφτής του Βόρειου Καυκάσου, είχε πει νωρίτερα ότι η κλειτοριδεκτομή αποτελεί πρακτική σε ορισμένα χωριά στο Νταγκεστάν και ότι ήταν αναγκαίο να περιοριστεί η σεξουαλικότητα των γυναικών. «Θα ήταν πολύ καλό αν αυτό εφαρμοζόταν σε όλες τις γυναίκες», δήλωσε ο ισλαμιστής κληρικός, προσθέτοντας ότι «αυτό δεν σταματά τις γυναίκες από το να γεννήσουν και υπάρχει λιγότερη ακολασία».


Μιλώντας αργότερα σε ρωσικά μέσα ενημέρωσης, είπε πως οι δημοσιογράφοι είχαν διαστρεβλώσει το «αστείο» του για να φανεί πως ο ίδιος υποστήριζε τον ακρωτηριασμό των γυναικείων γεννητικών οργάνων.


Ορισμένοι χρήστες του Facebook άσκησαν έντονη κριτική απέναντι στη θέση του ιερέα. Ο Arik Elman είπε «δεν χρειάζεται να συμμερίζεσαι το Ισλάμ, ώστε να γνωρίζεις ότι η κλειτοριδεκτομή δεν είναι ένα κοινώς αποδεκτό μέρος της μουσουλμανικής παράδοσης, αλλά έχει φυλετικές ρίζες». Ο Igor Tetyuev τόνισε πως δεν είναι ρόλος του μοναχού να συζητά για τα σώματα των γυναικών, τους τοκετούς και τα παιδιά. Η Irina Gubernatorova είπε πως το «κάψιμο των αιρετικών στην πυρά και ο πνιγμός μαγισσών με σακιά ήταν επίσης αρχαίες και ένδοξες χριστιανικές παραδόσεις - θα επιστρέψουμε σ΄αυτές;".

 

Στην έκθεσή της (στα ρωσικά), η Πρωτοβουλία Ρωσικής Δικαιοσύνη (RJI) είπε ότι είχε πάρει συνέντευξη από πολλές γυναίκες στο Νταγκεστάν και ανακάλυψε ότι η κλειτοριδεκτομή ήταν διαδεδομένη σε ορεινά χωριά.

Ο ακρωτηριασμός - ο οποίος στο παρελθόν έχει καταδικαστεί από τα Ηνωμένα Έθνη ως «παιδική κακοποίηση» - συνήθως διεξάγεται σε πρωτόγονες συνθήκες, χωρίς αναισθητικό, σε βρέφη και κορίτσια ηλικίας έως τριών ετών.


Γυναίκες ανέφεραν ανώνυμα στην έκθεση πως θεωρούσαν την πρακτική μέρος του μουσουλμανικού  καθήκοντος  για τις κόρες τους. Τα στοιχεία αναφέρουν πως συνήθως γίνεται αφαίρεση ή μερική αφαίρεση της κλειτορίδας και των χειλέων του αιδοίου. Αλλά η πιο ακραία μορφή με το ράψιμο του κόλπου όπου αφήνεται μια μικροσκοπική τρύπα, δεν εφαρμόζονταν.Τα κορίτσια είχαν υποστεί ψυχολογικό τραύμα, αιμορραγία και επώδυνες ουλές από την κλειτοριδεκτομή.

Η έρευνα αναφέρει πως το θέμα ήταν ταμπού στην κυρίως μουσουλμανική δημοκρατία, όπου υπάρχουν πολλές διαφορετικές εθνοτικές ομάδες, η μεγαλύτερη από τις οποίες είναι αυτή που αποτελούν οι Άβαροι.


Ένας ανώτερος μουφτής από την Πνευματική Διοίκηση των Μουσουλμάνων της Ρωσίας, ο Rushan Abbyasov, κατονομάζει την πρακτική "ξένη ως προς την ισλαμική θεολογία". Είπε ότι δεν υπήρχε σαφής μουσουλμανική οδηγία σχετικά με τον ακρωτηριασμό και καμία απόδειξη ότι "τιθασεύει την επιθυμία".


Περισσότερα από 200 εκατομμύρια γυναίκες και κορίτσια σε όλο τον κόσμο έχουν υποστεί κλειτοριδεκτομή. Ο ΟΗΕ εκτιμά πως πάνω από τρία εκατομμύρια γυναίκες κινδυνεύουν από την πρακτική η οποία έχει τεκμηριωθεί σε 30 χώρες, κυρίως στην Αφρική, αλλά και στη Μέση Ανατολή και την Ασία.

Mε στοιχεία από το BBC

18

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άδεια τα κέντρα κράτησης μεταναστών της Μελόνι στην Αλβανία - Επιστρέφει στην Ιταλία το προσωπικό τους

Διεθνή / Άδεια τα κέντρα κράτησης μεταναστών της Μελόνι στην Αλβανία - Επιστρέφει στην Ιταλία το προσωπικό τους

Περίπου ένα μήνα μετά το πολυδιαφημισμένο άνοιγμα των κέντρων κράτησης, αξίας πολλών εκατομμυρίων ευρώ, «επαναπατρίζονται» στην Ιταλία δεκάδες αστυνομικοί και κοινωνικοί λειτουργοί
LIFO NEWSROOM

σχόλια

5 σχόλια
Πόσο θλιβερό είναι να καλύπτονται τα ανδρικά εγώ πίσω από το πεπλο της εκάστοτε θρησκείας... Κάθε θρησκεία πρέπει να είναι αγωγός της αγάπης και οχι συγκάλυψη μίσους και βίας...! Η ανδρική πατριαρχική Κοινωνία εχει φόβο για τη γυναικεία λαγνεία κατηγορώντας τη γυναίκα ακομη και για τις δικές τους ορμές! Η εγκράτεια και η αγνότητα που διακαώς επιθυμούν για τη γυναίκα δεν εξασφαλίζεται για κανένα λόγο μέσω μιας τοσο βάρβαρης πρακτικής! Εκπρόσωποι θρησκειών να δείχνουν σεβασμό στην άλλη θρησκεία με άλλους τρόπους όχι δίνοντας συγχωροχάρτι σε εγκληματικές πράξεις!!!!
Έχω πέσει από τα σύννεφα που στα ορεινά μουσουλμανικά χωριά της Ρωσίας γίνονται κλειτοριδεκτομές και όχι σεμινάρια για τη γυναικεία χειραφέτηση. Και διαβάζοντας τα σχόλια διαπιστώνω πως πολλοί άδραξαν την ευκαιρία να μιλήσουν για τη θέση της γυναίκας ΣΤΟ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟ... Δηλαδή στο Ισλάμ ακρωτηριάζουν γυναίκες ΤΩΡΑ που μιλάμε, οπότε να μια ωραία ευκαιρία να μιλήσουμε για το πώς έβλεπε ο απόστολος Παύλος τις γυναίκες πριν από 2 χιλιάδες χρόνια. Πάντα μες στην επικαιρότητα...
Το θέμα της γυναίκας στην Ορθόδοξη Εκκλησία είναι θεμα που δεν χωράει στα σχόλια της lifo. Έχουν γίνει διδακτορικές διατριβές καθηγητών συνολικά και σε επι μέρους σε πατέρες. Στο net υπάρχει αυτό: http://oodegr.co/oode/orthod/praktikes/orthod_gynaikes_1.htm#3_1που το θεωρώ ενδιαφέρον έναυσμα σκέψης και μελέτης- ειδικά στην ανάλυση του Χρυσοστόμου στα του Πάυλου, αλλά και την γενικότερη θέση του κειμένου για τον Χρυσόστομο, την Π.Δ. ή τον Κοσμά των αιτωλό.Γενικά είναι μία αρκετά ψύχραιμη, και επιστημονική απολογητική.Ο καθείς ας βγάλει τα συμπεράσματα του, πάντως καλό είναι να λείπουν οι πιασάρικοι συγκριτισμοί (με ισλάμ) και οι γενικεύσεις, την στιγμή που η ίδια η βιβλιογραφία της Θεολογίας και της ερμηνευτικής είναι τεράστια.Υ.Γ. : Le cock sportif, αυτό του Ροίδη που λές μου φαίνεται παράξενο, καθότι τα βασικά θέματα π.χ. της τρίτης συνόδου νομίζω αφορούσαν τον χαρακτηρισμό της Παναγίας ως Θεοτόκου (και όχι ανθρωποτόκου ή έστω Χριστοτόκου που έλεγε ο Νεστόριος νομίζω υποτιμητικά). Τώρα πως στην ίδια σύνοδο μπήκε το θέμα της σύγκρισης γυναίκας με ζώο... Τί να πώ. Μπορεί, δεν το έχω μελετήσει τόσο πολύ. Δεν έχω και εγώ την ευχέρια να ψάξω καλύτερα και να παραθέσω πηγές, ίσως δεν έχει και νόημα όντως. Ευχαριστώ.
Οι θρησκείες (τις οποίες δεν υπερασπίζομαι, για κανένα λόγο) είναι το τέλειο άλλοθι για τη σκατοψυχιά του ανθρώπινου είδους... με τα κείμενα και τις παραδόσεις τους έχουν θεσπίσει και διατηρήσει την ανισότητα σε βάθος αιώνων.Μια βιτρίνα πίσω από την οποία κρύβονται επιδέξια (μερικές φορές και διπλωματικά), οι προτιμήσεις του εκάστοτε, η εκδοχή τους πάνω στη διοίκηση/πατριαρχία/κυριαρχία.Εφόσον "το πρόσταξε ο Θεός ημών" δεν υπάρχει αμφισβήτηση.Ένα μάτσο δειλοί, πονηροί σαδιστές έβαλαν τα βαθιά θεμέλια στην απανθρωπιά και το βασανιστήριο που θα υποστούν όσοι δεν είχαν ποτέ Λόγο. Μπράβο μας.(Δε μιλάω ως φεμινίστρια και για καμία θρησκεία συγκεκριμένα, αλλά παραδέχομαι τον κυνισμό που με διακατέχει όταν συλλογίζομαι την κοινωνία στην οποία -ακόμη- ζούμε.)
Είναι φοβερό το πως οι δύο μεγαλύτερες μονοθειστικές θρησκείες, ενδεχομένως και ο ιουδαισμός, δεν το γνωρίζω, συμφωνούν σε ένα και μοναδικό πράγμα: την τιθάσευση της γυναίκας, της προσωπικότητάς της, της σεξουαλικότητάς της, της πνευματικής της ανάπτυξης. Γελοία φοβισμένα ανθρωπάρια όσοι εφαρμόζουν αυτά.
καταλαβαινω την αναγκη εξομοιωσης των δυο θρησκειων αλλα η αληθεια είναι πως στο χριστιανισμο η θεση της γυναικας είναι τελειως διαφορετικη από εκεινη που εχει στο ισλαμ...ο αποστολος παυλος ειχε πει ότι δεν υπαρχει ανδρας και γυναικα ,ολοι είναι ισοι απέναντι στο θεο,επισης με την τιμη που αποδιδεται στην παναγια κτλπ...τα προβλήματα των γυναικων στις χριστιανικες χωρες οφειλοταν στην πατριαρχια,οχι στη θρησκεια...κλειτοριδεκτομες παντως στο χριστιανισμο δεν γινονται,μονο σε ορισμένες μουσουλμανικες χωρες,ας μην κανουμε σημαια την δηλωση ενός αχαρακτηριστου ορθοδοξου;ιερεα
Περίεργο...ο "Παύλος" μέχρι και τη δουλεία υποστήριζε. Εξάλλου τα χριστιανικά κείμενα είναι ΟΛΗ η βίβλος. Για ρίξε μια ματιά να δεις τη θέση της γυναίκας ως αντικειμένου και μόνο. Εχετε καταντήσει αηδία εσείς οι χριστιανοί που σε κάθε ζήτημα της ανεκδιήγητης θρησκείας σας, βρίσκετε από ένα βολικό εδάφιο καπου...για να αποφύγετε την κριτική.
Για Ινδουισμό και μουσουλμανισμό δεν ξέρω, πάντως το αστείο της υπόθεσης είναι πως τα λόγια "ουκ ένι δούλος ουδέ ελεύθερος, ουκ ένι άρσεν και θήλυ", στον -¨αυστηρό"- Πάυλο ανοίκουν, σε εποχές πρωτόγονης πατριαρχίας όλων των πολιτισμών εκατέρωθεν. Επίσης: "Οι άνδρες αγαπάτε τας γυναίκας εαυτών, καθώς και ο Χριστός ηγάπησε την Εκκλησία". Ξέρω πως θα διαφωνήσουν πολλοί μαζί μου, αλλά απλώς ήθελα να τα αναφέρω ώς μία πτυχή στην συνήθη γενίκευση. Δεν αναφέρομαι καν στην θέση και στον εξυψωμένο ρόλο της μορφής της Παναγίας στην ορθόδοξη παράδοση έως σήμερα.Επίσης είναι γνωστές δυστυχώς οι ακραία συντηρητικές θέσεις ρώσων Ιεραρχών. Μετά την πτώση του καθεστώτος υπάρχει μία ταυτοτική αγωνία στην Ρωσική Εκκλησία, που συχνά πηγαίνει στο άλλο άκρο και που εκφράζεται και μέσα απο την σχέση της (και την θέση της) στο "καθεστώς" Πόυτιν. Προσωπικά δεν με θλίβει τόσο η εν λόγω δήλωση υποστήριξης όσο το γεγγονός πως θεωρώ πως κανένας -εντός την ρωσικής εκκλησίας- δεν θα φέρει αντίλογο.
Ναι η θέση της γυναίκας δεν επηρεαστηκε απ το χριστιανισμό. Αλίμονο. Βρήκες και δυο βολικά εδάφια και ξεμπερδέψαμε. Εχουμε 2016, δε χρειαζεται να δικαιολογείτε πια την πρωτόγονη θρησκεία σας. Οδεύει προς τα εκει που πρεπει...αργά αλλά σταθερά...ΥΓ ο Παύλος (όποιος απ τους 3 τελος παντων διαφορετικούς συγγραφείς εχουν γραψει ως "Παύλος") δεν είπε να υπακούουν οι δούλοι τους αφέντες τους; Ή εννοουσε πως "για τον ουρανό είναι όλοι ίσοι". Τι να τον κάνεις τον ουρανό πια...
Τκτκ, το εριστικό του ύφους σου σε τέτοια θέματα υποδηλώνει ένα κάποιο κόμπλεξ, με το οποίο δεν είμαι διατεθημένοςνα ασχοληθώ περεταιρω. Συγνώμη αυτή μου η γνώμη δεν προκύπτει μόνον απο αυτή την κουβέντα. Πάντως είναι τουλάχιστον αστείο να κατηγορείς τον χριστιανισμό ως υπεύθυνο για την θεώρηση της γυναίκας ως αντικείμενο (!)-δηλαδή για την σύγχρονη σεξουαλικοποίηση της στον δυτικό πολιτισμό ο χριστιανισμός φταίει; fou1 θεωρώ δυσκολότερη την συμβουλή να αγαπάς αληθινά (προς τους συζύγους), απο το να ταπεινώνεσαι (προς τις συζύγους). Είναι σχέση αμφίπλευρη και υποδηλώνει ετερότητα και όχι ανισότητα. Επίσης είναι συμβουλή στα πλάισια του ορθόδοξου γάμου και όχι γενική συμβουλή πάνω π.χ. στην στάση των κοινωνιών. Δεν επαρκεί πάντως ο χώρος εδώ για ανάλυση και είναι πιθανές οι παρεξηγήσειςκαι οι λαικίστικες αναγνώσεις,
fou1, μη με παρεξηγήσετε για αυτό που έχω να σας πω: θα ήταν καλό όταν επικαλείστε αρχαία αποσπάσματα να είστε σε θέση να τα μεταφράσετε. Μόλις μεταφέρατε μια δευτερεύουσα πρόταση που υποστηρίζει την αντίθετη άποψη από τη δική σας. Ρωτήστε οποιονδήποτε φιλόλογο, θα σας πει ότι ο σύνδεσμος ἵνα δηλώνει σκοπό, άρα η πρόταση "ἕκαστος τὴν ἑαυτοῦ γυναῖκα οὕτως ἀγαπάτω ὡς ἑαυτόν, ἡ δὲ γυνὴ ἵνα φοβῆται τὸν ἄνδρα" μεταφράζεται "καθένας τη γυναίκα του έτσι ας την αγαπάει όπως τον εαυτό του, με σκοπό η δε γυναίκα να φοβῆται τον άνδρα". Με αυτές τις βασικές γνώσεις μπορείτε να καταλάβετε και από τα συμφραζόμενα του φοβῆται ότι κάποιος που αγαπάει τη γυναίκα του όπως τον εαυτό του δεν μπορεί να προκαλέσει το φόβο που σημαίνει η λέξη στη νέα ελληνικά, διότι είναι τουλάχιστον αδύνατο να αγαπάει κάποιος με σκοπό να τον φοβούνται. Η μόνη μετάφραση που μπορεί να έχει νόημα είναι με την έννοια του σεβασμού, δηλαδή "καθένας τη γυναίκα του έτσι ας την αγαπάει όπως τον εαυτό του, με σκοπό η δε γυναίκα να σέβεται τον άνδρα".
الله‎20.8.2016 | 16:05Σύμφωνοι.Η μετάφραση που παρέθεσες εσύ είναι ορθότερη. Ωστόσο, όντας γυναίκα χριστιανή ορθόδοξη, αναρωτιέμαι γιατί προτρέπεται ο άντρας να με αγαπάει ούτως ώστε εγώ να τον σέβομαι. Γιατί δεν υπάρχει και μία αντίστοιχη προτροπή για μένα? Και για να είμαι ειλικρινής, γιατί να υπάρχει εξαρχής τέτοιου είδους προτροπή? Ξέρω, πολλοί θα φωνάξουν πόσο λογικό είναι αφού τα κείμενα αυτά γράφτηκαν σε άλλες εποχές. Να ξέρετε, όμως και εσείς, πως όταν προβάλλετε αυτό το επιχείρημα παραδέχεστε σχεδόν αυτονόητα ότι πολλές διδαχές της θρησκείας μας απευθύνονται σε ανθρώπους περασμένων χιλιετιών & συνεπώς αυτή χρειάζεται έναν κάποιο εκσυγχρονισμό (εκσυγχρονισμό, αδέρφια, όχι διαστρέβλωση. Μη φοβάστε).
Lullabies στο ερωτημα σου απαντάει κάπου ο Χρυσόστομος λέγοντας πως ο άντρας έχει συχνά μία ''ελλειματικη'' αγάπη εν σχέση με την γυναίκα. Για αυτό η προτροπή αυτή ιδιαιτέρως προς εκείνον.
Η προτροπή προς τον άνδρα (Εφ. 5,33) να αγαπάει τη γυναίκα του όπως τον εαυτό του ώστε να τον σέβεται ακολουθεί την προτροπή προς τις γυναίκες (Εφ. 5,22) να υποτάσσονται στους άνδρες τους όμοια με την υποταγή που δείχνουν προς το Θεό* και αμφότερες οι προτροπές αποτελούν επεξήγηση του να υποτάσσονται ο ένας στον άλλο ("ὑποτασσόμενοι ἀλλήλοις", Εφ. 5,21).Επομένως, υπάρχει αντίστοιχη προτροπή.Η επιστολή γράφτηκε προς τους πιστούς της Εφέσου, αλλά τα νοήματα σε αυτή λαμβάνοντας υπόψη μαζί και τις πιο πάνω προτροπές την κάνουν διαχρονική. Γιατί; Έτσι είναι η ανθρώπινη ψυχή, φτιαγμένη να γνωρίζει το κακό και το καλό ψάχνει πώς να ισορροπήσει.* η υποταγή στο Θεό αντιπαραβάλλεται ευθέως με την αποδοχή άδικων πράξεων, αν και η Ορθόδοξη Εκκλησία ενίοτε παραγγέλει την παθητική αποδοχή δυσάρεστων καταστάσεων - από τον Κανόνα Θ΄ του Μεγάλου Βασιλείου: "Εἴτε γὰρ τυπτομένη μῆ φερουσα τὰς πληγὰς, ὑπομενειν ἐχρῆν μᾶλλον, ἤ διαζευχθήναι τοῦ συνοικοῦντος. Εἴτε τὴν εἰς τὰ χρήματα ζημίαν μὴ φέρουσα, οὐδὲ αὕτη ἡ πρόφασις ἀξιόλογος. Εἰ δὲ διὰ τὸ ἐν πορνείᾳ αὑτόν ζῇν, οὐκ ἔχομεν τοῦτο ἐν συνηθείᾳ τῇ εκκλησιαστικῇ τὸ παρατήρημα. Ἀλλὰ καὶ ἀπίστου ἀνδρὸς χωρίζεσθαι οὐ προσετάχθη γυνή. Ἀλλὰ παραμένειν δεῖ, διὰ τὸ ἄδηλον τῆς ἐκβάσεως." και σύμφωνα με την επίσημη ερμηνεία: "Ἐπειδή αὕτη δὲν ἔχει τὴν ἄδεια νὰ ἀφίνῃ τὸν ἄνδρα τῆς, ἀλλὰ κᾂν δέρνῃ αὐτὴν ἐκεῖνος, πρέπει νὰ ὑπομένῃ κι ὄχι νὰ χωρίζεται· κᾂν τὴν προίκα τῆς ἐξοδεύῃ, κᾂν εἰς ἄλλας γυναῖκας πορνεύῃ, αὐτὴ πρέπει νὰ καρτερῇ". Μέρα με τη νύχτα.
Όπως έχει πει κάποιος, υπάρχει αρκετή θρησκεία στον κόσμο για να υπάρχει μίσος, όχι όμως αρκετή για να υπάρχει αγάπη.Δεν συμφωνώ με τους προηγούμενους σχολιαστές ότι ο χριστιανισμός αγαπάει τη γυναίκα. Η παναγία τιμάται ως παρθένος, η Μαγδαληνή ως μετανοήσασα, καμία ως γυναίκα συνηθισμένη, γήινη, με ένστικτα και ανθρώπινες λειτουργίες.
Μα κανένας άγιος δεν τιμάται ως φυσιολογικός και γήινος. Είτε άντρας είτε γυναίκα. Δεν έχει να κάνει με την πατριαρχία αυτό που λές. Δεν υπάρχει ειδική ''ηθική αμνήστευση'' για τους άντρες σε αντιπαραβολή με τις γυναίκες. Όλοι οι άγιοι φυσιλογικοί και γήινοι ήταν όμως τα συναξάρια τονίζουν την πνευματική τους πορεία και την πάλη τους με την πτωτική φύση, για να τονώσουν την πίστη των ανθρώπων. Το σημείο εκίνησης καθώς και οι πνευματικές προοπτικές των δύο φύλων, οντολογικώς, είναι κοινά.