ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

«Για τους εκδότες ο Ελευθερουδάκης θα παραμείνει ιστορικός για τη ζημιά που προκάλεσε». Από τον Σταύρο Πετσόπουλο

«Για τους εκδότες ο Ελευθερουδάκης θα παραμείνει ιστορικός για τη ζημιά που προκάλεσε». Από τον Σταύρο Πετσόπουλο Facebook Twitter
To κατάστημα Ελευθερουδάκη στην οδό Σταδίου, Σύνταγμα, κατά τη δεκαετία του '60.
11

 

ΠΟΛΛΑ, ΠΑΡΑ ΠΟΛΛΑ ΚΕΙΜΕΝΑ συμπάθειας, στεναχώριας κ.λπ., συχνά σε μελοδραματικό τόνο, γράφτηκαν για το κλείσιμο του τελευταίου βιβλιοπωλείου Ελευθερουδάκη. 

 

Βεβαίως και είναι ήττα για ολόκληρο τον κόσμο του βιβλίου το κλείσιμο ενός βιβλιοπωλείου.  Όμως το ουσιαστικό κλείσιμο δεν έγινε με το τωρινό λουκέτο αλλά έγινε το 2011-2012 όπου έκλεισε σταδιακά η μεγαλομανής αλυσίδα με τα περίπου 25-27 καταστήματα – άλλα δικά της και άλλα franchise – σε όλη την Ελλάδα κι απέμεινε σμικρυμένο το τελευταίο βιβλιοπωλείο της. Δεν έφταιξε η κρίση, όπου συνήθως αποδίδουμε τα πάντα, απλώς επιτάχυνε το τέλος. Το 2011-2012, δεν χύθηκαν στον Τύπο τόσα δάκρυα. Έχυσαν μόνο δάκρυα οι εκδότες που έμειναν ως προμηθευτές απλήρωτοι και οι εργαζόμενοι. Ο Ελευθερουδάκης άφησε τεράστια χρέη, χωρίς διάθεση αποπληρωμής τους σε μια περίοδο που ήταν ήδη στο φόρτε της η κρίση και επέφερε τεράστιους κλυδωνισμούς στα εκδοτικά σχήματα.

 

Ο Ελευθερουδάκης άφησε τεράστια χρέη, χωρίς διάθεση αποπληρωμής τους σε μια περίοδο που ήταν ήδη στο φόρτε της η κρίση και επέφερε τεράστιους κλυδωνισμούς στα εκδοτικά σχήματα.

 

 

Στο κλείσιμο του Μαρινόπουλου, αντιθέτως, γράφτηκαν πολλά για τις τραγικές ζημιές των απλήρωτων προμηθευτών. Για τις ζημιές που υπέστησαν οι εκδότες από τον Ελευθερουδάκη ως προμηθευτές αναφέρθηκαν ελάχιστα απ’ όσο γνωρίζω. Μεγάλη μερίδα του κλάδου των εκδοτών στήριξε μέχρι τέλους τις τότε προσπάθειες να κρατηθεί ζωντανός ο Ελευθερουδάκης, και όσοι ήταν πιο υποστηρικτικοί και συναισθηματίες υπέστησαν τις μεγαλύτερες ζημιές. Σε ένα φετινό κείμενό της στην εφημερίδα «Εστία», η Κα Σοφίκα Ελευθερουδάκη αναφέρθηκε στο πόσο πληγώθηκε προσωπικά τότε, αλλά δεν εξέφρασε στιγμή αίσθηση ευθύνης ή τύψεις για τη ζημία και αγωνία που είχε προκαλέσει σε έναν ολόκληρο κλάδο, μέσα στην κρίση.

 

Φέτος έκλεισε και η αλυσίδα Παπασωτηρίου. Το κακό που προκάλεσαν τα σχήματα Ελευθερουδάκη και Παπασωτηρίου με την εξάπλωσή τους σαν αμοιβάδες είναι ακόμα μεγαλύτερο από άλλη σκοπιά. Σε όποιες πόλεις αναπτύχθηκαν με τα καταστήματά τους με ιμπεριαλιστική διάθεση, είτε αμιγώς δικά τους είτε με franchise, οδήγησαν στο κλείσιμο πολλά τοπικά μικρά βιβλιοπωλεία και βιβλιοχαρτοπωλεία και κατέστρεψαν τον αδύναμο αλλά υπαρκτό βιβλιοπωλειακό ιστό, σε ολόκληρη τη χώρα. Η φούσκα τους μεγάλωσε, έσκασε το μπαλόνι και άφησαν μια διαλυμένη αγορά χωρίς υποκατάστατα. 

  

Εδώ τίθεται ένα σοβαρό οικονομικό ζήτημα για μελέτη ως προς τις δυνατότητες franchise και την αλυσιδωτή εξάπλωση στο χώρο του βιβλίου. Άλλο με τις αλυσίδες καταστημάτων με τυρόπιτες και καφέδες, που έχουν άλλη ταχύτητα κυκλοφορίας και διαχείρισης. Το βιβλίο έχει τους δικούς του οικονομικούς κανόνες, άλλους χρόνους, άλλες ιδιαιτερότητες. Το φαινόμενο παρουσιάστηκε και στην Αγγλία με την θηριώδη εξάπλωση της αλυσίδας βιβλιοπωλείων  Waterstones, είτε με νέα καταστήματα είτε με την εξαγορά ήδη σπουδαίων υπαρχόντων, που κάποια στιγμή πριν λίγα χρόνια κόντεψε να σκάσει, αφήνοντας το βιβλίο αποκλειστικά σχεδόν στα χέρια του Amazon και πανικόβλητους τους Άγγλους εκδότες και τους συγγραφείς. Ευτυχώς, το κακό απεφεύχθη. Τουλάχιστον στην Ελλάδα δεν έχουμε (ακόμα) το Amazon και αυτό μας προφυλάσσει τώρα, μετά την κατάργηση της ενιαίας τιμής του βιβλίου από τη Νέα Δημοκρατία το 2014 και την μη επαναφορά της από την κυβέρνηση του Σύριζα το 2015-2016, αν και το υποσχέθηκε.

  

Το κακό που προκάλεσαν τα σχήματα Ελευθερουδάκη και Παπασωτηρίου με την εξάπλωσή τους σαν αμοιβάδες είναι ακόμα μεγαλύτερο από άλλη σκοπιά. Σε όποιες πόλεις αναπτύχθηκαν με τα καταστήματά τους με ιμπεριαλιστική διάθεση, είτε αμιγώς δικά τους είτε με franchise, οδήγησαν στο κλείσιμο πολλά τοπικά μικρά βιβλιοπωλεία και βιβλιοχαρτοπωλεία και κατέστρεψαν τον αδύναμο αλλά υπαρκτό βιβλιοπωλειακό ιστό, σε ολόκληρη τη χώρα.

 

Επίσης, αποτελεί φαινόμενο προς μελέτη για σεμινάριο δεύτερου έτους οικονομικής σχολής το πώς μέσα σε λίγα χρόνια, με απανωτά λάθη αλλά και μεγαλομανία, μπορείς να καταστρέψεις μια οικονομικά ανθούσα επιχείρηση 100 και πλέον χρόνων. Ένα μικρό (σχήμα λόγου το μικρό) παράδειγμα είναι ότι, χάριν οικονομίας, ο Ελευθερουδάκης διέσπειρε στα καταστήματά του τα πεπειραμένα στελέχη, που κόστιζαν περισσότερο, και αποδυνάμωσε τα καταστήματά του προσλαμβάνοντας ανειδίκευτους με χρηματοοικονομικά κριτήρια χαμηλού κόστους και κρατικών επιδοτήσεων, όπου με ελάχιστη εκπαίδευση στους υπολογιστές ανελάμβαναν να αντιμετωπίσουν τους πελάτες. Όμως, ο αναγνώστης μπορεί να μπει στο βιβλιοπωλείο και να ζητήσει κάποιο βιβλίο για το οποίο κάτι άκουσε σε παρέες, στο ραδιόφωνο, στην τηλεόραση, ή κάτι διάβασε φευγαλέα, και να πει λάθος και το όνομα του συγγραφέα και τον τίτλο. Ο έμπειρος βιβλιοϋπάλληλος ενός σοβαρού βιβλιοπωλείου, που έχει απτή σχέση με το βιβλίο, μπορεί ίσως να το εντοπίσει. Ο άπειρος νεοπροσλαμβανόμενος έλεγε ότι δεν υπάρχει το βιβλίο, όπως έβλεπε στον υπολογιστή του, αλλά συχνά ο πελάτης έβρισκε μόνος του στον πάγκο ή στα ράφια του Ελευθερουδάκη το βιβλίο για το οποίο του είχαν μόλις πει ότι είναι ανύπαρκτο. Ας αφήσουμε την ειδικού τύπου προσωπική σχέση του αναγνώστη με τον βιβλιοπώλη, συχνά εξομολογητικού ή ψυχαναλυτικού τύπου. Ο καλός βιβλιοπώλης μπορεί να γνωρίζει τις αγάπες και τον κρυφό κόσμο μιας αναγνώστριας τις οποίες μπορεί να αγνοεί ο σύζυγος! Άλλο ωραίο: κάποτε, ο Ελευθερουδάκης κατήργησε στα μαγαζιά του, ως αντιεμπορικό είδος, όλη την ποίηση εκτός από τα μεγάλα, γνωστά ονόματα (Καβάφης, Ελύτης κ.λπ.). Όμως υπήρχαν σπουδαίοι ποιητές με την ιστορία τους και το κοινό τους που εξοβελίστηκαν ακόμα και από το κεντρικό κατάστημα, παρ’ όλο που ο Ελευθερουδάκης είχε δικαίωμα επιστροφής των απούλητων βιβλίων. Ο πελάτης αυτών των βιβλίων ανήκε στην αφρόκρεμα των αναγνωστών και ήταν σίγουρος πελάτης για πάμπολλα άλλα βιβλία. Κι αυτός έψαχνε πλέον τα βιβλία αυτά στα τριγύρω βιβλιοπωλεία και τον έχανε ο Ελευθερουδάκης! Αυτό αποκαλείται σύγχρονο μάνατζμεντ. Διδάσκεται και σε πανεπιστήμια.

 

Και άλλα πολλά υπάρχουν για τη σταδιακή κατάρρευση του «ιστορικού» βιβλιοπωλείου, που δεν του έφτανε να είναι το μεγαλύτερο βιβλιοπωλείο της χώρας στα τέλη του 20ου αιώνα, αλλά ήθελε να γίνει αλυσίδα. Όπως σημείωσε εύστοχα ο Νίκος Βατόπουλος, ο Ελευθερουδάκης από το 1898 που ιδρύθηκε «είχε διάρκεια και συνέχεια και ακολούθησε πιστά τα διαγράμματα της οικονομικής ανάπτυξης της χώρας». Μόνο που το τέλος του 20ου αιώνα στην Ελλάδα συνδέεται με την χωρίς έρεισμα ανάπτυξη και τη φούσκα του Χρηματιστηρίου και οι αρχές του 21ου αιώνα με την παγκόσμια διάδοση του άκρατου νεοφιλελευθερισμού και του άγριου καπιταλισμού χωρίς κανόνες της εποχής του προέδρου Μπους του νεοτέρου και την επιτόπια εφαρμογή α λα γκρεκ από τον Αλογοσκούφη και τους συναδέλφους του.  

 

Για τους εκδότες ο Ελευθερουδάκης θα παραμείνει «ιστορικός» για τη ζημιά που προκάλεσε. 

 

Σταύρος Πετσόπουλος

Εκδότης

 

 

11

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

7 σχόλια
Μου κάνει εντύπωση πάντως που αρκετοί συγγραφείς/εκδότες μυξοκλαίνε για την κατάργηση της ενιαίας τιμής του βιβλίου (στα λογοτεχνικά ισχύει για ένα χρόνο νομίζω) και βγάζουν χολή για τον Ελευθερουδάκη καθώς και για κάθε λογής "νεο-φιλελεύθερες" πρακτικές αλλά κανείς δεν ασχολείται με τις μειωμένες πωλήσεις βιβλίων στην Ελλάδα ή για το γεγονός ότι ελάχιστοι διαβάζουν πλέον. Δηλαδή αντί να βρεθούν νέοι τρόποι προκειμένου το βιβλίο να πωλείται σε προσιτή τιμή επιμένουν να καταγγέλουν την κατάργηση της δικαιολογίας τους για να πουλάνε ακριβά βιβλία.
να επισημάνω δυό σημεία που λείπουν από το σύνολο της εικόνας:1) αναφέρεται συχνά μέσα στο κείμενο "ο Ελευθερουδάκης με την υερεκατονταετή ιστορία του"ο Ελευθερουδάκης στην αρχή και στην ωρίμανσή του επέδειξε ξεχωριστά ταλέντα και γι αυτό έγινε το μεγαλύτερο βιβλιοπωλείοαλλά,αυτά τα ξεχωριστά ταλέντα δεν είναι εύκολο να τα έχουν και οι απόγονοι διαχειριστέςσε μία υπερεκατονταετή πορεία σε πόσων απόγονων τα χέρια στην σειρά πέρασε η διοίκηση και πόσοι είναι ανθρωπίνως πιθανό να είχαν εξίσου μεγάλο ταλέντο με τον αρχικό δημιουργό;επίσης, μία επιτυχημένη επιχείρηση, σημαίνει ότι έχει διαγνώσει σωστά μία ανάγκη και τις συνθήκες της αγοράς και έχει απαντήσει με μία επιτυχή πρότασηστα πάνω από 100 χρόνια, οι συνθήκες της αγοράς έχουν μεταβληθεί δραματικά σε σχέση με την περίοδο που άνοιξε και ανδρώθηκε η επιχείρηση αυτήείναι πιθανό στις νέες συνθήκες να μην επιδέχεται καν αναπροσαρμογήςκαι όσοι βιαστείτε να φέρετε παραδείγματα άλλων που ακόμη αντέχουν, θα σας έλεγα να πριμένετε λιγάκι να δείτε το πόσο και με ποιούς όρους κάποιοι καταφέρνουν ακόμη να αντέχουν στις αλλαγμένες σημερινες συνθήκεςσυμπερασματικά, δεν θα ήταν άτοπο να πούμε ότι και πολύ άντεξε!αν αναζητήσουμε αυτουργούς, σαν "φυσικούς" θα βρούμε τους τελευταίους διαχειριστές, αλλά σαν "ηθικούς" δεν μπορούμε παρά να αναγνωρίσουμε την ζωή και την εξέλιξή τηςσίγουρα λυπηρό για όλους όσους χάνουν, ιδιοκτήτες, προμηθευτές, προσωπικό, πιστούς πελάτες, έως και τον τελευταίο που τον θεωρούσε κομμάτι της ιστορίας της πόλης του και της ζωής του, αλλά η ζωή πάντα σπρώχνει έξω το παλιό και φέρνει το καινούργιο2) μεμφόμαστε όλοι τις κάθε είδους αλυσίδες και τους τα ψέλνουμε ένα χεράκι κάθε που κλείνει ένα παλαιό συνοικικό ή κεντρικό μαγαζί, είτε πουλάει τυρόπιττες, είτε ρούχα, είτε βιβλίανα κάνω μία ερώτηση;ο χωροφύλακας πιάνει από το χεράκι τον κόσμο, του απαγορεύει να μπεί στο τάδε τυροπιτάδικο ή βιβλιοπωλείο και τον πηγαίνει δια της βίας στην αλυσίδα;αν δεν θέλετε/θέλουμνε να κλείνουνε και μετά να μοιρολογείτε, ας μηγαίνετε να ψωνίετε σπό αυτούςαλλά εκ του αποτελέσματος δεν πάτε αρκετοί...και δεν πάνε/πάμε γιατί υπάρχουν συνθήκες που επιτρέπουν τις αλυσίδες, γιατί οι αλυσλίδες μπορούν και προσφέρουν καλύτερο προϊόν/παρουσίαση/τιμή ή ότι άλλο μας επηρρεάζει στην επιλογή από που ψωνίζουμεστην κίνηση να ανοίξει 27 βιβλιοπωλεία ο Ελευθερουδάκης, θα μπορούσε κανείς να δει και την προσπάθειά του να ανταποκριθεί στις συνθήκες της εποχής και να αρθεί στο ύψος της περίστασης για να συνεχίσει την υπερεκατονταετή ιστορία του, όχι μόνο την ενδεχόμενη μεγαλομανία των απογόνωνίσως δεν μέτρησαν καλά τις δυνάμεις τους ή και την αγορά την ίδια, μπορεί,το public πχ που είναι η μόνη ντόπια μεγάλη αλυσίδα που απέμεινε δεν είναι μόνο βιβλιοπωλείο και έχει στο προσωπικό του ατομα που θυμίζουν παλιό καλό βιβλιοπωλείο (τουλάχιστον στο Σύνταγμα που πηγαίνω)Αναζητώντας μιά καταληκτική απάντηση, αν έπρεπε οι απόγονοι να "αυτοκτονήσουν" τον Ελευθερουδάκη, κρατώντας τον μιά σκιά σε μιά γωνιά, της κάποτε κραταιάς παρουσίας του στην πιό περιζήτητη θέση στην πλατεία Συντάγματοςή έπρεπε να αποτολμήσουν τον αανταγωνισμό με τα βρυχώμενα τριγύρω τους θηρία για να κρατηθούν;η απάντηση είναι υποκειμενική...
Χωρίς να ανήκω στο χώρο, μια ανάμνηση έχω από τον Ελευθερουδάκη. Παρότι έκανε εισαγωγή ένα κάρο αγγλικά "Άρλεκιν", όταν ζήτησα βιβλίο με ποίηση του Γιάννη Βαρβέρη (που θεωρείται και γνωστός), μου δείξανε ένα ράφι εκεί στα σκαλιά και μου είπαν "κοιτάξτε εκεί". Το ράφι ήταν ιδιαίτερα μικρό, βρήκα κάτι μικρά του Χριστιανόπουλου και, φυσικά, Βαρβέρης πουθενά. Ρώτησα αν υπάρχει, κοίταξαν, και τελικά μου είπαν ότι δεν έχουν. Κι αυτό σε Βιβλιοπωλείο με χιλιάδες τίτλους. Τουλάχιστον είχαν τα άπαντα της Δημουλίδου.
Σημεία των καιρών των τελευταίων δεκαετιών είναι οι μαζικές επιχειρηματικές κινήσεις (πρόχειρες, τυχάρπαστες ή σοβαρές) και ο αναμενόμενος αριθμός από "φούσκες". Ή μήπως θα έπρεπε να... επιδοτούνται πχ τα μικρά βιβλιοπωλεία για να αντέξουν τον ανταγωνισμό των μεγάλων αλυσίδων με τα χαμηλότερες τιμές; Δεν γίνεται έτσι! Τέτοιες πρακτικές οδηγούν σε άλλους τρόπους να επωφεληθούν οι αετονύχηδες με τα "κονέ".
Η αποπληρωμή των πιστωτών καθορίζεται από Νόμους - όχι από τη διάθεση καθενός επιχειρηματία ή λογιστή ποιον θα ξοφλήσει πρώτο. Το βιβλίο έχει καταρρεύσει στην Ελλάδα γενικά από πριν την οικονομική κρίση. Ο Έλληνας δεν διαβάζει βιβλία. Ίσως επειδή από το σχολείο δεν έχει αγαπήσει το βιβλίο, ίσως λόγω ότι γεννήθηκε και τα ξέρει όλα, δεν ξέρω γιατί αλλά δεν έχει σχέση αν μπορεί ο υπάλληλος να του δώσει από το ράφι ένα βιβλίο. Ο Παπασωτηρίου είχε εκδόσεις και έφερνε περιοδικά που δεν τα έφερνε ΚΑΝΕΝΑΣ άλλος οίκος. Κρίμα που έκλεισε. Τέλος. Όχι άλλες εξυπνάδες. Λυπηθείτε μας. Αλλά ποιος να μας λυπηθεί σε αυτή τη χώρα!! ====
χωρίς να θέλω να κάνω διαφήμιση, στην Πολιτεία βρίσκω συνήθως τις εκδόσεις που θέλω, και όταν δεν τις βρίσκω μπορουν να μου προτείνουν κάτι ανάλογο ή που αλλού (site, αλλά ακόμα και άλλα βιβλιοπωλεία μου έχουν προτείνει) μπορεί να βρώ αυτό που ζητάω.
Η αποπληρωμή των πιστωτών, γίνεται θαυμάσια ΠΡΙΝ βαρέσεις κανόνι και μπει στη μέση ο Νόμος. Το ζητούμενο είναι αν θέλεις ή οχι. Αν είσαι σοβαρός επιχειρηματίας που σέβεσαι αυτούς που σε στήριξαν, ή ... επιχειρηματίας νέας κοπής του ότι φάμε κι ότι πιούμε. Μια επιχείρηση δεν πιάνει πάτο εν μία νυκτί και θαυμάσια γνωρίζει ο επιχειρηματίας αν πέφτουν τα έσοδα και που πατάει. Άρα, άσε το Νόμο και ψάξε το "επιχειρείν".
Πέρα από όσα σχολίασα σε άλλο άρθρο της Lifo για το κλείσιμο του ιστορικού βιβλιοπωλείου, θα ήθελα να σχολιάσω επίσης το γεγονός ότι η απόγονος του ιστορικού αυτού βιβλιοπωλείου κατέστρεψε με τους χειρισμούς της την κληρονομιά των προγόνων της.Επιπλέον, αφήστε ρε παιδιά τις αλυσίδες βιβλιοπωλεία και προτιμήστε τα της γειτονιάς σας. Υπάρχουν πολλοί τρόποι να ενημερωθείτε για νέες, ενδιαφέρουσες κυκλοφορίες. Δεν είναι ανάγκη να τρέχετε στα "βιβλιοπωλεία πολυκαταστήματα". Με τον καιρό αποκτάται μια σχέση οικειότητας και γνώσης που δεν μπορεί να δημιουργηθεί στα πολυκαταστήματα.
Ετσι ειναι, ωστοσο με την προπαγανδα που πεφτει ο κοσμος εχει πιστει πως οι αλυσιδες και η καθε ειδους "απελευθερωση" των αγορων ειναι προς το συμφερον του καταναλωτη.
Tην περίοδο που ο Eλευθερουδάκης έπεσε σε κρίση, υπήρξαν εκδότες που από την πρώτη δυσκολία πίεσαν το βιβλιοπωλείο κάνοντας απαιτητά όλα τους τα χρήματα (Ψυχογιός, Mεταίχμιο, Σαββάλας κ.α.) υπέρ μιας άλλης αλυσίδας (Public) –δικαίωμά τους φυσικά. Yπήρχαν όμως και εκδότες που προσπάθησαν με κάθε τρόπο να βοηθήσουν τον Eλευθερουδάκη, κάνοντας συνεχείς και μεγάλες πιστώσεις (Άγρα, Πόλις, Mελάνι κ.α.) – ιδιαίτερα το 2011, οι εκδόσεις Άγρα βοήθησαν όσο κανένας άλλος!Mια αρχαιοελληνική παροιμία λέει πως η χάρη που κάνουμε σε κάποιον δεν μπορεί να αλλάξει το χαρακτήρα του. Δυστυχώς, ο «Eλευθερουδάκης» φέρθηκε με αγνωμοσύνη και έβαλε όλους τους εκδότες στο ίδιο τσουβάλι, χωρίς να ενδιαφέρεται να αποκαταστήσει τις ζημιές.