«Ο Δεκέμβρης είναι ο πιο κρίσιμος μήνας, από το καλοκαίρι του 2015. Μέσα στο Δεκέμβριο θα κριθούν πολλά και σημαντικά για την πρόοδο της ελληνικής οικονομίας και τη δυνατότητα μας να πετύχει ο οδικός χάρτης που ανακοινώσαμε το καλοκαίρι του 2015», ανέφερε ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος, κατά την συζήτηση του προϋπολογισμού. Ο υπουργός Οικονομικών χαρακτήρισε«ορόσημο την 5η Δεκεμβρίου, όπου η ελληνική οικονομία ευελπιστεί πως τα τρία κομμάτια της διαπραγμάτευσης θα ενωθούν (μεταρρυθμίσεις, δημοσιονομικοί στόχοι και χρέος)».
«Μπορεί να υπάρχει και άλλο eurogroup, αλλά πολύ σύντομα θα έχουμε εικόνα αν θα μπορούμε να πάμε στο QE (ποσοτική χαλάρωση) και πότε θα περάσουμε στην άρση των capital controls, γιατί σταδιακή χαλάρωση γίνεται», είπε ο υπουργός Οικονομικών.
Για τα τρία ζητήματα της κρίσιμης διαπραγμάτευσης που βρίσκεται σε εξέλιξη, ο Ευκλείδης Τσακαλώτος εξήγησε ότι:
-για το σκέλος των μεταρρυθμίσεων οι συζητήσεις με τους θεσμούς είναι διαδοχικές και υπάρχουν διάφορες προσεγγίσεις κυρίως ως προς το πώς θα καλυφθούν οι στόχοι, εντός του προγράμματος, το 2017 και το 2018.
-για το σκέλος των δημοσιονομικών στόχων, η συζήτηση αφορά και το τι θα γίνει μετά το 2018, «αν θα είμαστε στο 3,5%, αν θα μειωθεί ο στόχος ή αν θα είναι 3,5% για λίγα χρόνια και μετά θα μειωθεί», όπως χαρακτηριστικά ανέφερε. Ο υπουργός Οικονομικών έσπευσε στο σημείο αυτό να επαναλάβει την παρότρυνση που έχει απευθύνει στο ΔΝΤ. Ότι δηλαδή, αν θέλει μείωση του στόχου του πλεονάσματος λίγο πάνω από το 1,5%, αντί του 3,5%, και εφόσον συμφωνεί με όσα λένε Ντράγκι, Μοσκοβισί, Ομπάμα, Λιού ότι η ελληνική οικονομία δεν πρέπει να πάρει άλλα υφεσιακά μέτρα, τότε αντί να ζητάει νέα μέτρα, να πιέσει, όχι τον αδύναμο, αλλά το ισχυρό παίκτη, αυτόν που δεν θέλει να δώσει πολλά για το χρέος.
-το τρίτο σκέλος των διαπραγματεύσεων είναι το χρέος. «Νομίζω μέχρι τον Γενάρη οι λεπτομέρειες θα έχουν δοθεί, θα ξέρουμε τα τρία κομμάτια, θα ξέρουμε να αξιολογήσουμε ποιες οι προοπτικές για την ελληνική οικονομία για την επόμενη περίοδο», είπε ο Ευκλείδης Τσακαλώτος.
Αναφερόμενος στον προϋπολογισμό του 2017, είπε ότι ουσιαστικά είναι μια «απεικόνιση της κυβερνητικής πολιτικής από πλευρά των φόρων και των δαπανών. Έχει θετικά μηνύματα και δυσκολίες, όπως όλοι οι προϋπολογισμοί, ιδιαίτερα στην περίοδο της κρίσης». Ο υπουργός Οικονομικών είπε ότι υπάρχουν «άνθρωποι που η κυβέρνηση προσπαθεί να υποστηρίξει και άλλοι που αδικούνται» αλλά η στρατηγική της κυβέρνησης εδώ και 1,5 χρόνο είναι να ελαφρύνει τις πιο ευάλωτες τάξεις και συγχρόνως να αντιμετωπιστούν τα θέματα της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου.
Ειδικά για την πάταξη της φοροδιαφυγής και το λαθρεμπόριο, ο υπουργός είπε ότι προχωρούν πολλά νομοσχέδια από την εφαρμογή των οποίων η κυβέρνηση περιμένει πολλά και σημαντικά έσοδα ιδίως από το σύστημα παρακολούθησης καταθέσεων που μπορεί να συγκριθούν με προηγούμενες φορολογικές δηλώσεις. Ο κ. Τσακαλώτος αναγνώρισε ότι υπάρχουν παραμετρικά μέτρα σημείωσε ωστόσο πως «αν κερδίσεις από τέτοια μέτρα αποκτάς και δημοσιονομικό χώρο». Στο σημείο αυτό έσπευσε να υπογραμμίσει πως η Ελλάδα είναι μια χώρα που «επί 40 χρόνια οι πλούσιοι πλήρωναν φόρους σε εθελοντική βάση, με ευθύνη του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ» για να προσθέσει ότι η σημερινή κυβέρνηση έπρεπε να ελαφρύνει τις ευάλωτες ομάδες και γι' αυτό έπεσε ένα δυσανάλογο βάρος στις μεσαίες τάξεις και τους αυτοαπασχολούμενους. «Αυτό εμείς το ομολογούμε, δεν το κρύβουμε. Είναι πραγματικά μεγάλο το βάρος και πρέπει εμείς να το ελαφρύνουμε», είπε ο κ. Τσακαλώτος και επανέλαβε την πρόταση προς τους πιστωτές, ιδίως εκείνους που δεν θέλουν να εμπλακούν σοβαρά στη συζήτηση για την ελάφρυνση του χρέους, μετά το 2018, δηλαδή μετά το πρόγραμμα, να μειωθεί ο στόχος του πλεονάσματος από το 3,5% στο 2,5% και αυτό το 1% που θα είναι περίπου 1,8δις να χρησιμοποιηθεί για τη μείωση των φόρων των ευάλωτων στρωμάτων και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Ο κ. Τσακαλώτος είπε δε ότι επειδή μερικοί από τους πιστωτές εμμένουν ότι το πρόβλημα δεν είναι το χρέος αλλά η ανταγωνιστικότητα, αυτή είναι μια πρόταση που πρέπει σοβαρά να εξετάσουν.
«Η στρατηγική μας ήταν να βοηθήσουμε τα πιο ευάλωτα στρώματα και αυτό άρχισε από την πρώτη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ με το νόμο για την ανθρωπιστική κρίση», είπε ο υπουργός Οικονομικών και αναφέρθηκε σε δράσεις για επιδότηση της σίτισης, δωρεάν επανασύνδεση ηλεκτρικού ρεύματος και πρόσθεσε ότι οι ανάγκες για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης, από το 2017 και μετά, θα ενσωματωθούν και θα καλύπτονται από την εφαρμογή του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης. Ο κ. Τσακαλώτος επισήμανε τα αντισταθμιστικά μέτρα για το ΕΚΑΣ, την επέκταση του Κοινωνικού Εισοδήματος και πρόσθεσε ότι οι δαπάνες γενικά για κοινωνικές παροχές θα έχουν σαφή αύξηση, διότι πρώτος στόχος μιας αριστερής κυβέρνησης είναι να στηριχθούν οι ευάλωτοι.
Ο υπουργός αναφέρθηκε και στη διαπραγμάτευση αναφορικά με την επίτευξη του στόχου των εσόδων και εξήγησε ότι είχαμε υπερκάλυψη του στόχου, «αυτό δεν το αμφισβητούν ούτε οι θεσμοί» και «η μόνη διαφωνία για το 2017 και το 2018 με τους θεσμούς είναι αν η υπεραπόδοση θα συνεχιστεί ή αν είναι συγκυριακή».
Για τις προβλέψεις του προϋπολογισμού για ανάπτυξη 2,7%, ο υπουργός Οικονομικών είπε ότι η κυβέρνηση δεν κρύβει πως υπάρχουν υφεσιακά μέτρα, αλλά το ζήτημα είναι πως υπάρχουν αντισταθμίσεις επικαλούμενος στο σημείο αυτό τις προβλέψεις για αύξηση της απασχόλησης και άρα θα υπάρξουν περισσότεροι καταναλωτές. Είπε ακόμη ότι θα βοηθήσει πολύ και ο εξωδικαστικός συμβιβασμός που θα αντιμετωπίζει νοικοκυριά και επιχειρήσεις που χρωστάνε συγχρόνως στις τράπεζες και στο δημόσιο και για πρώτη φορά μπαίνει το δημόσιο με το κεφάλαιο και αυτό θα δώσει ανακούφιση και θα είναι δυνατό πολλά κόκκινα δάνεια να γίνουν πράσινα. «Νομίζω ότι το επενδυτικό κλίμα καλυτερεύει», είπε ο υπουργός επικαλούμενος το ενδιαφέρον το οποίο είπε ότι διαπιστώνει κατά τις επαφές του με επενδυτές. «Είμαι αρκετά αισιόδοξος για την ανάπτυξη και το 2017 και το 2018 αλλά για είναι βιώσιμη χρειαζόμαστε ένα άλλο αναπτυξιακό μοντέλο», είπε ο κ. Τσακαλώτος σημειώνοντας ότι η κυβέρνηση δεν θέλει επιστροφή στο 2008 γιατί πιστεύει ότι το αναπτυξιακό μοντέλο δεν μπορεί να στηρίζεται μόνο σε δημόσια έργα αλλά να είναι ένα αναπτυξιακό μοντέλο με περισσότερους παίκτες.
Η συζήτηση του προϋπολογισμού του 2017 συνεχίζεται στην επιτροπή με τις τοποθετήσεις των ειδικών εισηγητών. Ο Δημήτρης Μάρδας (ΣΥΡΙΖΑ) αναφέρθηκε στο επιχείρημα της ΝΔ ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ ανέκοψε την έξοδο από τα μνημόνια και κατηγόρησε τη ΝΔ ότι το success story ήταν αδύνατο να υλοποιηθεί διότι υπήρχαν μεγάλες αποκλίσεις, και μάλιστα σε τέτοιο βαθμό που η χώρα όδευε σε ένα επαχθέστερο νέο μνημόνιο. Ο Σπ. Δανέλλης (Ποτάμι) είπε ότι ο προϋπολογισμός πάσχει από όραμα και στηρίζεται σε υπεραισιόδοξες εκτιμήσεις και ως εκ τούτου το πιθανότερο είναι να μην εφαρμοστεί και η κυβέρνηση να αναγκαστεί σε νέα μέτρα το 2017. Ο Απ. Βεσυρόπουλος (ΝΔ) είπε ότι ο προϋπολογισμός αποτυπώνει την χρεοκοπία του αφηγήματος πάνω στο οποίο κινήθηκε ο κ. Τσίπρας για να πάρει την εξουσία. Επέμεινε ότι η κυβέρνηση της ΝΔ είχε καταφέρει να περάσουμε σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης και ότι η χώρα ήταν ένα βήμα πριν από την έξοδο από τα μνημόνια, είχε ξεκινήσει η φορολογική αποκλιμάκωση, ήμασταν κοντά στην έξοδο στις αγορές. Ο Γιώργος Γερμενής (Χρυσή Αυγή) είπε ότι πρόκειται για ουτοπικό προϋπολογισμό με στόχους ανέφικτους που είναι αντίθετοι με τις προβλέψεις του ΔΝΤ, της ΕΚΤ. Επικαλέστηκε την έκθεση του γραφείου προϋπολογισμού της Βουλής ότι χαρακτηρίζεται από φοροκεντρική λιτότητα και πρόσθεσε ότι οι εκτιμήσεις για ιδιωτική κατανάλωση, επενδύσεις και εξαγωγές είναι αισιόδοξες και υπάρχουν κίνδυνοι που καθιστούν αβέβαιη την υλοποίησή τους.
Ο Ιωάννης Γκιόλας (ΣΥΡΙΖΑ) ανέφερε ότι η δημοσιονομική σταθερότητα, η οικονομική ανάπτυξη και η δίκαιη κατανομή βαρών είναι το τρίπτυχο στο οποίο στηρίζεται ο προϋπολογισμός του 2017. Αναφέρθηκε και στη διαπραγμάτευση του καλοκαιριού του 2015 σημειώνοντας ότι η νέα δανειακή σύμβαση που υπέγραψε αυτή η κυβέρνηση προέβλεψε στην ουσία μια μίνι αναδιάρθρωση του χρέους. Ο Χρ. Δήμας (ΝΔ) κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι εξέθεσε τη χώρα σε τρομακτικούς κινδύνους και φόρτωσε στη χώρα μνημόνιο με κόστος 86 δις. Είπε ακόμη ότι δεν είναι ρεαλιστικοί οι στόχοι του προϋπολογισμού, ιδίως στο σκέλος της ιδιωτικής κατανάλωσης, τις επενδύσεις και τις εξαγωγές. Αμφισβήτησε ότι είναι εφικτό ένα σημαντικό αναπτυξιακό άλμα με δεδομένες τις επιπλέον μειώσεις συντάξεων, τις αυξήσεις ασφαλιστικών εισφορών, τους φόρους που μειώνουν το διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών και την αγοραστική τους δύναμη και προέβλεψε ότι η κυβέρνηση οδηγεί την Ελλάδα σε ένα τέταρτο μνημόνιο.
σχόλια