Την έντονη ανησυχία του για τις εκρηκτικές αυξήσεις στις τιμές του καφέ, αλλά και για τις επιπτώσεις του εμπορικού πολέμου ΗΠΑ-ΕΕ, εξέφρασε ο διευθύνων σύμβουλος της Lavazza, Αντόνιο Μπαραβάλες, προειδοποιώντας ότι η υπομονή των καταναλωτών εξαντλείται. Σε συνέντευξή του στους Financial Times, ο επικεφαλής της ιταλικής καφεβιομηχανίας τόνισε πως «όταν βλέπεις έναν εσπρέσο στο Λονδίνο να κοστίζει 4 λίρες ή έναν καπουτσίνο στη Νέα Υόρκη 8 δολάρια, τότε έχεις φτάσει στο όριο».
Ο Μπαραβάλες συνέκρινε την πορεία των τιμών του καφέ με εκείνη της Wall Street λίγο πριν από μια κατάρρευση, ενώ απέδωσε τις ανατιμήσεις όχι μόνο στις κλιματικές συνθήκες και τις διαταραχές στην προσφορά, αλλά και στη «χρηματιστηριακή κερδοσκοπία». Αν και η τιμή των κόκκων arabica είχε φτάσει σε ιστορικό υψηλό των 4,39 δολαρίων ανά λίβρα τον Φεβρουάριο, υποχώρησε πρόσφατα κάτω από τα 3,45 δολάρια, καθώς οι νέοι δασμοί του Ντόναλντ Τραμπ απειλούν να περιορίσουν τη ζήτηση.
Η Lavazza, η οποία διατηρεί επίσης τις μάρκες Carte Noire και Merrild, ανακοίνωσε αύξηση καθαρών κερδών κατά 20,6% για το 2024, στα 82 εκατ. ευρώ, με κύκλο εργασιών 3,35 δισ. ευρώ (+9,1%). Ωστόσο, τα περιθώρια κέρδους της εταιρείας μειώθηκαν στο 9,3% (EBITDA) από 11-12% το 2021, λόγω της απόφασης να μην αλλάξει τις ποιοτικές αναλογίες στους καφέδες της, απορροφώντας μέρος των ανατιμήσεων.
«Αυτό μας κόστισε 70 έως 100 εκατομμύρια ευρώ μέσα σε τρία χρόνια», δήλωσε ο CEO. «Πολλές εταιρείες άλλαξαν τις ποικιλίες κόκκων τους. Εμείς δεν το κάναμε».
Η Lavazza αναμένεται να επηρεαστεί αρνητικά από τους νέους δασμούς 20% που επέβαλε η κυβέρνηση Τραμπ στις εισαγωγές από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Αν και από το 2022 έχει μεταφέρει μέρος της παραγωγής και συσκευασίας της στις ΗΠΑ, το 50% του καφέ που πωλείται στην αμερικανική αγορά εξακολουθεί να εισάγεται από την Ιταλία.
Η εταιρεία σχεδιάζει να επεκτείνει τις παραγωγικές της δυνατότητες στις ΗΠΑ, αλλά σύμφωνα με τον Μπαραβάλες αυτό απαιτεί τουλάχιστον δύο χρόνια. Η αγορά των ΗΠΑ αποφέρει ετήσια έσοδα 400 εκατ. ευρώ στη Lavazza.
Η κατανάλωση καφέ παρουσιάζει κάμψη παγκοσμίως, με μέση μείωση 3,5% τα τελευταία δύο χρόνια, εξαιτίας της μετακύλισης του κόστους στους καταναλωτές. Η Lavazza εκτιμά ότι οι πωλήσεις θα μειωθούν περαιτέρω μέσα στο 2025, παρά την απόφασή της να μην προχωρήσει σε απολύσεις ούτε να περικόψει κονδύλια για έρευνα και ανάπτυξη.
Η εταιρεία ανακοίνωσε την κυκλοφορία κάψουλας καφέ χωρίς συσκευασία, κατασκευασμένη εξ ολοκλήρου από καφέ. Τα προϊόντα για κατ’ οίκον χρήση (κάψουλες, αλεσμένος καφές) αντιστοιχούν στο 55% του τζίρου, αλλά δεν δείχνουν την ίδια ανθεκτικότητα με τις πωλήσεις στον τομέα της μαζικής εστίασης.
Η πίεση από τις αγορές και η εμπορική σύγκρουση ΗΠΑ-ΕΕ, με την κλιματική κρίση να επηρεάζει πλέον την αγροτική παραγωγή, δημιουργούν ένα ασφυκτικό περιβάλλον για τον κλάδο του καφέ διεθνώς. Όπως προειδοποιεί ο Οργανισμός Τροφίμων και Γεωργίας του ΟΗΕ, η αύξηση των ακραίων καιρικών φαινομένων θα εντείνει τις αυξομειώσεις στις τιμές του καφέ τα επόμενα χρόνια.
Με πληροφορίες από Financial Times