Μιλήσαμε με ένα γραφίστα για το νέο λογότυπο του Υπουργείου Τουρισμού.

Μιλήσαμε με ένα γραφίστα για το νέο λογότυπο του Υπουργείου Τουρισμού. Facebook Twitter
46

Φυσικά δεν το έφτιαξες εσύ και δεν έχεις κάποια σχέση με αυτό. Γραφιστικά όμως πώς σου φαίνεται; Θυμίζει λίγο τίτλο γυναικείου περιοδικού;
Κάπως, ναι, ίσως επειδή η γραμματοσειρά φέρνει στο νου τα λογότυπα περιοδικών όπως το "Vogue" ή τη "Γυναίκα". Όμως, δεν ξέρω αν αυτό είναι απαραίτητα κακό. Πολλά πράγματα θυμίζουν πολλά άλλα πράγματα, ούτως ή άλλως.


Ότι κόστισε 10.000 ευρώ είναι κάτι υπερβολικό ή η κρίση μας έχει κάνει να τα ισοπεδώσουμε όλα;
Αυτό που μπορεί να σε κάνει να το πιστέψεις αυτό είναι η προφανής ευκολία με την οποία παρήχθη το λογότυπο: πρόκειται ουσιαστικά για μια λέξη γραμμένη με μια serif γραμματοσειρά. Όσο για το σκεπτικό, το ευφυολόγημα πίσω απ΄τη συγκεκριμένη ιδέα, μοιάζει μάλλον προφανές και δουλεμένο επιφανειακά. Κάποιος, έτσι, λέει "του πήρε δέκα λεπτά και πήρε δέκα χιλιάρικα;". Όμως όπως είχε πει και ο Peter Saville, κάθε design πρέπει να του πάρει όση ώρα είναι να του πάρει. Αν το λογότυπο της IBM ο Paul Rand το έφτιαξε σε μια μέρα ή σε τρεις μήνες δεν νομίζω ότι ενδιαφέρει κανέναν. Επίσης δεν νομίζω πως γνωρίζουμε τις λεπτομέρειες της συγκεκριμένης εργασίας για να μπορούμε να κρίνουμε αν το ποσό των 10.000 ευρώ ήταν υπερβολικό. Μπορεί το τελικό αποτέλεσμα να είναι προϊόν αμέτρητων ωρών σε άλλα προσχέδια ή μπορεί το ποσό αυτό να περιλαμβάνει κι άλλες παραπληρωματικές εργασίες..



Πόσο κοστολογείται σήμερα η δημιουργία εταιρικής ταυτότητας.. Έστω και αν αυτή είναι κρατική.
Η Ένωση Ελλήνων Γραφιστών είχε φτιάξε κάπου το 2004, μετά από μελέτη και δουλειά επαγγελματιών στο χώρο, κάποιου είδους "οδηγίες" για το πως είναι ρεαλιστικό και λογικό να γίνεται η κοστολόγηση κάθε γραφιστικής εργασίας. Φυσικά αυτή ήταν μια πρόταση - μελετημένη σοβαρά βέβαια - αλλά ήταν απλά μια πρόταση. Ανάλογα με την περίπτωση ορίζονται κάθε φορά και άλλες συνθήκες στην κοστολόγηση, κι αυτό ισχύει ακόμα και τώρα. Πολύ χοντρικά μιλώντας, και ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες της κάθε εργασίας, νομίζω η κατώτερη τιμή θα μπορούσε να είναι περίπου 1000 ή 1500 ευρώ, και θα μπορούσε, φαντάζομαι, να φτάσει όντως και στα 10.000 ανάλογα με τις λεπτομέρειες της εργασίας, τον πελάτη και τι θα αποφασίσει να διαθέσει σε αυτήν.


Παίζει ρόλο το logo στην προσέλκυση τουριστών;
Αρκεί να σκεφτεί κανείς πως ένας λαός σαν τον Αγγλικό, που αποτελεί ένα από τα μεγάλα targets του τουρισμού μας, έχει τη βιομηχανία, την αγορά και τους κώδικες της καταγεγραμμένους πλέον στα γονίδια του. Ο λόγος ύπαρξης και η δουλειά που καλείται να κάνει ένα λογότυπο, ένα σήμα, είναι γι' αυτούς πράγματα αυτονόητα. Τα λογότυπα είναι μια γλώσσα που ξέρουν να διαβάζουν καλά, γενιές τώρα. Άρα νομίζω πως ένα πετυχημένο λογότυπο θα έπαιζε ρόλο, ναι.


Υπάρχει κάποιος λόγος που πρέπει να αλλάζει το logo κάθε χρόνο;
Το να ανανεώνεται η εμφάνιση ενός λογοτύπου κάθε κάποια λίγα χρόνια είναι μια πάγια εταιρική τακτική. Δεν ξέρω όμως αν συνηθίζεται αυτό να γίνεται με συχνότητα ενός έτους.

 


Τι σημαίνει πετυχημένο λογότυπο;
To λογότυπο αποτελεί - από την πλευρά του δημιουργού του - μια πολλές φόρες δύσκολη αφαίρεση που μπορεί και δηλώνει ξεκάθαρα μια συγκεκριμένη ταυτότητα. Χρώματα, σχήματα, γραμματοσειρές, στυλ, σκεπτικά και ευφυολογήματα μπορούν να επιστρατευτούν για να αποδώσουν την ταυτότητα και επιθυμητή δημόσια εικόνα του πελάτη. Υποθέτω πως τα πιο πετυχημένα λογότυπα είναι αυτά που πίσω τους έχουν μελέτη και κάποια, πρωτότυπη, και όχι χιλιοειπωμένη ιδέα, εκτελεσμένη σωστά. Εν τέλει το λογότυπο πρέπει να μιλάει αμέσως, ξεκάθαρα και γρήγορα, και να λέει με λίγα, πολλά. Σκέφτομαι π.χ. το σύμβολο που βλέπει κανείς σ' όλες τις πόλεις του κόσμου, στα σημεία που υπάρχει μεγάλη παροχή ρεύματος: την νεκροκεφαλή με τον κεραυνό, που συμβολίζει κίνδυνο. Αυτό το σύμβολο το βλέπεις και αμέσως καταλαβαίνεις το μήνυμα του, και το σέβεσαι. Ο ψυχολογικός παράγοντας στον τρόπο ανάγνωσης ενός λογότυπου είναι σημαντικός.

 


Πες μου δύο τρία λογότυπα που θεωρείς είναι πετυχημένα;
Είναι τόσα πολλά... Η πιο προφανής σκέψη είναι κάποια τουHerb Lubalin, όπως το "Mother & Child", ή αυτό της Stüssy, αλλά κι αυτά που κάνει στο χέρι ο Javier Mariscal.

Συνεντεύξεις
46

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μόνη πλέον λύση η δημιουργία ενός διεθνικού ομοσπονδιακού κράτους Ισραηλινών και Παλαιστινίων»

Διεθνή / «Μόνη πλέον λύση η δημιουργία ενός διεθνικού ομοσπονδιακού κράτους Ισραηλινών και Παλαιστινίων»

Από τις πιο έγκυρες πηγές αναφορικά με τα τεκταινόμενα στη Μέση Ανατολή, ο δημοσιογράφος και συγγραφέας Πέτρος Παπακωνσταντίνου σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στην ισραηλινοπαλαιστινιακή σύγκρουση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν χρειάζεται να έχει ένας αστυνομικός προοδευτικές ιδέες, προέχει να είναι επαγγελματίας»

Οπτική Γωνία / «Δεν χρειάζεται να έχει ένας αστυνομικός προοδευτικές ιδέες, προέχει να είναι επαγγελματίας»

Ο πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, Ανδρέας Τάκης, μιλά για την αστυνομική βία και αυθαιρεσία με αφορμή την έκδοση της έρευνας που συνέπεσε με τη δημοσιοποίηση της υπόθεσης του Μοχάμεντ Καμράν Ασίκ, ο οποίος βρέθηκε νεκρός στο τμήμα του Αγίου Παντελεήμονα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νάνσυ Παπαθανασίου: Μια πρωτοπόρος της ψυχικής υγείας των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων στην Ελλάδα

Lgbtqi+ / Νάνσυ Παπαθανασίου: Μια πρωτοπόρος της ψυχικής υγείας των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων στην Ελλάδα

Η κλινική ψυχολόγος και συνιδρύτρια του Orlando LGBT+ σε μια συγκινητική, διαφωτιστική και ενδυναμωτική συζήτηση για την πορεία που έχει διανύσει η εγχώρια ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα, αλλά και η ίδια, προς την ορατότητα και για όσα ακόμα πρέπει να γίνουν για την ισότητα και την αποδοχή άμεσα, εδώ και τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρέντης Μπελέρης: «Έχω έναν λόγο παραπάνω να σέβομαι τις ελευθερίες κάθε πολίτη»

Συνέντευξη / Φρέντης Μπελέρης: «Έχω έναν λόγο παραπάνω να σέβομαι τις ελευθερίες κάθε πολίτη»

Ο υποψήφιος ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας εξηγεί πώς πήρε το όνομά του, ποιο είναι το πρόβλημα με τις περιουσίες των Χειμαρριωτών, τι θα κάνει αν πάει στην Ευρωβουλή και δηλώνει πως θα υπερασπιζόταν με χαρά τα δικαιώματα oποιασδήποτε άλλης μειονότητας.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Κύρα Κάπη: «O Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έχει προσποιηθεί ποτέ κάτι που δεν είναι»

Συνέντευξη / Κύρα Κάπη: H γυναίκα πίσω από το TikTok του πρωθυπουργού

Με αφορμή τη βράβευση της στα «Ermis Awards», η διευθύντρια Επικοινωνίας του πρωθυπουργού μιλά δημόσια για πρώτη φορά και περιγράφει το πώς διαμορφώνει τη δημόσια εικόνα του Κυριάκου Μητσοτάκη ενώ απαντά για τα λάθη, την κριτική και τις δύσκολες στιγμές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαϊωάννου

Συνέντευξη / Δημήτρης Παπαϊωάννου: «Αυτή θα είναι η τελευταία μου φορά στη σκηνή»

Λίγο πριν εμφανιστεί ξανά στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με το ΙΝΚ, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου κάνει μια αναδρομή σε ολόκληρη την καριέρα του σε μια κουβέντα έξω απ’ τα δόντια με τον Δημήτρη Παπανικολάου, καθηγητή Νεοελληνικών και Πολιτισμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, για το περιοδικό «Dust», την οποία αναδημοσιεύει σε αποκλειστικότητα η LiFO.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Βιβλίο / Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Τα νουάρ μυθιστορήματά του είναι από τα πιο αγαπημένα του γαλλικού αναγνωστικού κοινού: Ο βραβευμένος συγγραφέας και σύγχρονος μετρ του είδους σε μια συζήτηση για το «τέλειο έγκλημα» στη ζωή και στη λογοτεχνία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στου ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

LGBTQI+ / Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στους ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

Από τη σεξεργασία και τα drag shows στην Αμερική ως την τηλεόραση, το σινεμά και τον ΛΟΑΤΚΙ+ εθελοντισμό στην Αθήνα, η «Ελληνίδα Divine» είναι ένας γλυκύτατος άνθρωπος με γεμάτη ζωή και νοιάξιμο για τους άλλους seniors της κοινότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Οθόνες / Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Ηθοποιός, σκηνοθέτης, παρουσιαστής παιδικών εκπομπών όπως οι θρυλικοί «Κόκκινοι Γίγαντες, Άσπροι Νάνοι», πρωτοπόρος της μεταγλώττισης και η φωνή αγαπημένων μας ηρώων σε σειρές και ταινίες κινουμένων σχεδίων. O Αργύρης Παυλίδης σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στη LiFO.
ΜΑΝΟΣ ΝΟΜΙΚΟΣ
ΕΠΕΞ Η Daglara και το θρίλερ του «έθνους»: τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Συνεντεύξεις / Η Daglara στο Φεστιβάλ Αθηνών: Τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Performer, σχεδιάστρια ρούχων, πωλήτρια, φιλότεχνη, ντίβα, τέρας λαγνείας, η Daglara και η τέχνη της διαχέονται με λίκνισμα και γρύλισμα σε ένα σωρό πίστες της καθημερινότητας και της απόδρασης.
ΑΛΕΞΙΝΟΣ ΠΥΡΑΥΛΟΣ
Ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μουσική / Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας στον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Μιχάλη Γελασάκη το 2009, όπου μιλάει για τον τελευταίο της δίσκο, τα «αδικημένα» τραγούδια της, τους νέους, τους φραγκοφονιάδες της γενιάς της και αφηγείται την ιστορία του τραγουδιού το «Μπαρ το ναυάγιο», που δεν ήταν μπαρ! Δημοσιεύεται στo Lifo.gr για πρώτη φορά, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Συνέντευξη / Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Ο νεαρός που έγινε viral στο TikTok όταν πήρε στα χέρια του την ελληνική ταυτότητα μετά από 5 χρόνια αναμονής, μιλά αποκλειστικά στη LIFO για όλη του τη ζωή στην Ελλάδα του ρατσισμού, αλλά και της άφατης καλοσύνης.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Διονύσης Τεμπονέρας: «Να μην δούμε ξανά το χάρτη όλο μπλε»

Βασιλική Σιούτη / Το πολιτικό άστρο του Διονύση Τεμπονέρα μόλις αναδύθηκε ― Μια συζήτηση

Ο Διονύσης Τεμπονέρας παρέμενε σχεδόν άγνωστος την εποχή της εξουσίας του ΣΥΡΙΖΑ και αναδείχθηκε μόλις πρόσφατα, στην πτώση, όταν κλήθηκε να βοηθήσει με κεντρικό ρόλο την τελευταία στιγμή. Κατά κοινή ομολογία τα πήγε καλά, αλλά το αποτέλεσμα είχε κριθεί προ πολλού. Δεν είναι ο αγαπημένος της ελίτ ούτε των κομματικών μηχανισμών, όμως πολλοί πιστεύουν ότι το πολιτικό του άστρο μόλις αναδύθηκε, κι ας αρνήθηκε να είναι υποψήφιος για την ηγεσία του κόμματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ

σχόλια

4 σχόλια
Δεν μπορώ να πω οτι διαφωτίστηκα ιδιαίτερα. Ποιες είναι οι "λεπτομέρειες" της εργασίας? Ποιες είναι οι "παραπληρωματικές εργασίες"? Πώς προκύπτουν οι "ατέλειωτες ώρες"? Θεωρώ ότι όταν δίδεται μια διευκρινιστική συνέντευξη για ένα πολύ συγκεκριμένο θέμα, καλό θα ήταν να υπάρχει στις δηλώσεις ακρίβεια, λετομέρεια, παραδείγματα, κλπ έτσι ώστε να διαφωτιστούν και οι μή εχοντες σχέση με το αντικείμενο και να μπορούν να διαμορφώσουν άποψη. Nice try, αλλά δεν!
Κανείς δεν ξέρει ποιες είναι οι λεπτομέρειες και οι παραπληρωματικές εργασίες, ούτε πόσες ήταν οι ώρες. Ακριβώς γι' αυτό το λόγο το μόνο που μπορούμε να κρίνουμε είναι το τελικό αποτέλεσμα κι όχι την διαδικασία.
ε ναι ρε παιδί μου, γιατί εκτός από τον κόπο του να βάλει κυρίως τίτλο με την πρώτη γραμματοσειρά που βγαίνει στο πρόγραμμα (κάτι σε σέριφ) και υπότιτλο τη δεύτερη (κάτι σε χωρίς σέριφ - τι να σκρολάρεις παρακάτω, δεν αντέχει τόση δημιουργικότητα το δημόσιο), μπορεί να τον προβλημάτισε και πόσο να χτυπήσει τον φραπέ για να του γίνει παχύς ο αφρός. Παραπληρωματικές εργασίες γαρ. Για μένα είναι ντροπή και προσβολή της νοημοσύνης μας.
Μα φυσικά δεν ξέρουμε τις συγκεκριμένες λεπτομέρειες γιατί δεν το φτιάξαμε εμείς. Εμείς ωστόσο έχουμε κάνει τέτοιες παρόμοιες δουλειές, για αυτό και καλούν εμάς να τις σχολιάσουμε και να τις αξιολογήσουμε. Εγώ, π.χ. είμαι δικηγόρος. Εάν το δημόσιο πλήρωνε 10.000 ευρώ για μια αγωγή 10 σελίδων και με καλούσαν να την αξιολογήσω ως συνάδελφος του "δημιουργού", θα προσπαθούσα να εξηγήσω στους μη νομικούς, χωρίς να παίρνω απαραίτητα θέση για το εάν αξίζει τα λεφτά ή όχι, ότι για να γραφτεί μια αγωγή χρειάζονται συνήθως πάρα πολλές ώρες, ότι μπορεί ο συνάδελφος να ξόδεψε πολλές ώρες για να συγκεντρώσει τα απαραίτητα στοιχεία (διευκρινίζοντας ότι εάν η αγωγή δεν έχει τις πληροφορίες που ορίζει ο νόμος, απορρίπτεται πολύ ευκολα από το δικαστήριο ως αόριστη και αυτό είναι από τα πιο σημαντικά ζητήματα του δικογράφου), ότι μπορεί να έκανε πολλές συναντήσεις με τους ενδιαφερόμενους για να πάρει τις πληροφορίες που χρειαζόταν, να είχε πάρει εισαγγελικές παραγγελίες για να μαζέψει στοιχεία, ότι μπορεί να έκανε πολύωρη έρευνα στη νομολογία (προηγούμενες αποφάσεις δικαστηρίων για το ίδιο θέμα) προκειμένου να δώσει τη σωστή κατεύθυνση στο κείμενό του και να αυξήσει έτσι τις πιθανότητες ευδοκίμησης της αγωγής του, ότι την ίδια δουλειά με τα μισά λεφτά ενδεχομένως να είχε κάνει και ένας μεμονωμένος δικηγόρος αλλά τα μεγάλα γραφεία χρεώνουν διπλάσια κλπ κλπ. Αυτό εννοούσα, ότι θα θέλαμε λιγη παραπάνω πληροφόρηση, εμείς οι άσχετοι, για το πώς φτιάχνεται ένα logo και πώς δουλεύει το "industry".Από εκεί και πέρα, ναι, ούτε εμένα μου αρέσει, γιατί δεν εντοπίζω την πρωτοτυπία κρυμμένη μέσα στο διαχρονικό, ούτε θεωρώ ότι το τελικό αποτέλεσμα υπηρετεί την (ενδιαφέρουσα) αρχική ιδέα περί κλασικού. Ελπίζω φυσικά να πιάσει στους τουρίστες!
"Το να ανανεώνεται η εμφάνιση ενός λογοτύπου κάθε κάποια λίγα χρόνια είναι μια πάγια εταιρική τακτική."Αγαπητέ Δημήτρη η αλλαγή το λογότυπου χρόνο δεν έρχεται σε αντίθεση με την ανάγκη δημιουργίας εταιρικής ταυτότητας; Τι είδους ταυτότητα είναι αυτή που πριν ακόμα να την γνωρίσει το καταναλωτικό σου κοινό την έχεις αλλάξει; Σημειώνω πως αυτό είναι μια τακτική που οι επιτυχημένες επιχειρήσεις για ευνόητους λόγους αποφεύγουν. Η τελευταία αισθητική παρέμβαση της ΙΒΜ στο λογότυπο της π.χ. υπήρξε το 1972. Και αυτό ενώ η συγκεκριμένη εταιρεία έχει αλλάξει εντελώς επιχειρησιακή στρατηγική (από κυρίως Β2C έγινε αποκλειστικά Β2Β)
"Πολύ χοντρικά μιλώντας, και ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες της κάθε εργασίας, νομίζω η κατώτερη τιμή θα μπορούσε να είναι περίπου 1000 ή 1500 ευρώ, και θα μπορούσε, φαντάζομαι, να φτάσει όντως και στα 10.000 ανάλογα με τις λεπτομέρειες της εργασίας, τον πελάτη και τι θα αποφασίσει να διαθέσει σε αυτήν"Τις λεπτομέρειες δεν μας τις απαρίθμησε ωστόσο για το συγκεκριμένο λογότυπο. Γιατί προσωπικά δεν διακρίνω καμία, εκτός αν χρειάζεται να φέρω μεγεθυντικό φακό. Μιλάμε για grande πελάτης το Δημόσιο... χαρίζει!