Φυσικά δεν το έφτιαξες εσύ και δεν έχεις κάποια σχέση με αυτό. Γραφιστικά όμως πώς σου φαίνεται; Θυμίζει λίγο τίτλο γυναικείου περιοδικού;
Κάπως, ναι, ίσως επειδή η γραμματοσειρά φέρνει στο νου τα λογότυπα περιοδικών όπως το "Vogue" ή τη "Γυναίκα". Όμως, δεν ξέρω αν αυτό είναι απαραίτητα κακό. Πολλά πράγματα θυμίζουν πολλά άλλα πράγματα, ούτως ή άλλως.
Ότι κόστισε 10.000 ευρώ είναι κάτι υπερβολικό ή η κρίση μας έχει κάνει να τα ισοπεδώσουμε όλα;
Αυτό που μπορεί να σε κάνει να το πιστέψεις αυτό είναι η προφανής ευκολία με την οποία παρήχθη το λογότυπο: πρόκειται ουσιαστικά για μια λέξη γραμμένη με μια serif γραμματοσειρά. Όσο για το σκεπτικό, το ευφυολόγημα πίσω απ΄τη συγκεκριμένη ιδέα, μοιάζει μάλλον προφανές και δουλεμένο επιφανειακά. Κάποιος, έτσι, λέει "του πήρε δέκα λεπτά και πήρε δέκα χιλιάρικα;". Όμως όπως είχε πει και ο Peter Saville, κάθε design πρέπει να του πάρει όση ώρα είναι να του πάρει. Αν το λογότυπο της IBM ο Paul Rand το έφτιαξε σε μια μέρα ή σε τρεις μήνες δεν νομίζω ότι ενδιαφέρει κανέναν. Επίσης δεν νομίζω πως γνωρίζουμε τις λεπτομέρειες της συγκεκριμένης εργασίας για να μπορούμε να κρίνουμε αν το ποσό των 10.000 ευρώ ήταν υπερβολικό. Μπορεί το τελικό αποτέλεσμα να είναι προϊόν αμέτρητων ωρών σε άλλα προσχέδια ή μπορεί το ποσό αυτό να περιλαμβάνει κι άλλες παραπληρωματικές εργασίες..
Πόσο κοστολογείται σήμερα η δημιουργία εταιρικής ταυτότητας.. Έστω και αν αυτή είναι κρατική.
Η Ένωση Ελλήνων Γραφιστών είχε φτιάξε κάπου το 2004, μετά από μελέτη και δουλειά επαγγελματιών στο χώρο, κάποιου είδους "οδηγίες" για το πως είναι ρεαλιστικό και λογικό να γίνεται η κοστολόγηση κάθε γραφιστικής εργασίας. Φυσικά αυτή ήταν μια πρόταση - μελετημένη σοβαρά βέβαια - αλλά ήταν απλά μια πρόταση. Ανάλογα με την περίπτωση ορίζονται κάθε φορά και άλλες συνθήκες στην κοστολόγηση, κι αυτό ισχύει ακόμα και τώρα. Πολύ χοντρικά μιλώντας, και ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες της κάθε εργασίας, νομίζω η κατώτερη τιμή θα μπορούσε να είναι περίπου 1000 ή 1500 ευρώ, και θα μπορούσε, φαντάζομαι, να φτάσει όντως και στα 10.000 ανάλογα με τις λεπτομέρειες της εργασίας, τον πελάτη και τι θα αποφασίσει να διαθέσει σε αυτήν.
Παίζει ρόλο το logo στην προσέλκυση τουριστών;
Αρκεί να σκεφτεί κανείς πως ένας λαός σαν τον Αγγλικό, που αποτελεί ένα από τα μεγάλα targets του τουρισμού μας, έχει τη βιομηχανία, την αγορά και τους κώδικες της καταγεγραμμένους πλέον στα γονίδια του. Ο λόγος ύπαρξης και η δουλειά που καλείται να κάνει ένα λογότυπο, ένα σήμα, είναι γι' αυτούς πράγματα αυτονόητα. Τα λογότυπα είναι μια γλώσσα που ξέρουν να διαβάζουν καλά, γενιές τώρα. Άρα νομίζω πως ένα πετυχημένο λογότυπο θα έπαιζε ρόλο, ναι.
Υπάρχει κάποιος λόγος που πρέπει να αλλάζει το logo κάθε χρόνο;
Το να ανανεώνεται η εμφάνιση ενός λογοτύπου κάθε κάποια λίγα χρόνια είναι μια πάγια εταιρική τακτική. Δεν ξέρω όμως αν συνηθίζεται αυτό να γίνεται με συχνότητα ενός έτους.
Τι σημαίνει πετυχημένο λογότυπο;
To λογότυπο αποτελεί - από την πλευρά του δημιουργού του - μια πολλές φόρες δύσκολη αφαίρεση που μπορεί και δηλώνει ξεκάθαρα μια συγκεκριμένη ταυτότητα. Χρώματα, σχήματα, γραμματοσειρές, στυλ, σκεπτικά και ευφυολογήματα μπορούν να επιστρατευτούν για να αποδώσουν την ταυτότητα και επιθυμητή δημόσια εικόνα του πελάτη. Υποθέτω πως τα πιο πετυχημένα λογότυπα είναι αυτά που πίσω τους έχουν μελέτη και κάποια, πρωτότυπη, και όχι χιλιοειπωμένη ιδέα, εκτελεσμένη σωστά. Εν τέλει το λογότυπο πρέπει να μιλάει αμέσως, ξεκάθαρα και γρήγορα, και να λέει με λίγα, πολλά. Σκέφτομαι π.χ. το σύμβολο που βλέπει κανείς σ' όλες τις πόλεις του κόσμου, στα σημεία που υπάρχει μεγάλη παροχή ρεύματος: την νεκροκεφαλή με τον κεραυνό, που συμβολίζει κίνδυνο. Αυτό το σύμβολο το βλέπεις και αμέσως καταλαβαίνεις το μήνυμα του, και το σέβεσαι. Ο ψυχολογικός παράγοντας στον τρόπο ανάγνωσης ενός λογότυπου είναι σημαντικός.
Πες μου δύο τρία λογότυπα που θεωρείς είναι πετυχημένα;
Είναι τόσα πολλά... Η πιο προφανής σκέψη είναι κάποια τουHerb Lubalin, όπως το "Mother & Child", ή αυτό της Stüssy, αλλά κι αυτά που κάνει στο χέρι ο Javier Mariscal.
σχόλια