Την προηγούμενη εβδομάδα έκανε θραύση στο facebook μια σελίδα αφιερωμένη στον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη. Πολλοί μίλησαν για σελίδα-φάρσα, όμως το προσωπικό μήνυμα του πρώην πρωθυπουργού και επίτιμου προέδρου της ΝΔ το Σάββατο 16/2 στις 12:56 το μεσημέρι δεν άφησε περιθώριο για αμφισβήτηση: «Αν είχα την κρίσιμη εποχή του '90 αυτήν τη δυνατότητα επικοινωνίας που μου δίνει το facebook, πολλά πράγματα μπορεί να είχαν πάει καλύτερα. Η υστεροφημία δεν ήταν ποτέ το κίνητρο των πράξεών μου, οι εκδηλώσεις σας, όμως, φυσικό είναι, με συγκινούν βαθύτατα και σας ευχαριστώ από τα βάθη της καρδιάς μου».
Ο γεννημένος το 1918 Έλληνας πολιτικός μπορεί να ανακάλυψε μόλις πρόσφατα τη δύναμη (και τη συγκίνηση) που σου δίνουν 9.928 likes στα social media, άλλοι όμως συνάδελφοί του έχουν εντρυφήσει σε tweets, posts και comments εδώ και καιρό. Όπως μας λέει και η Δήμητρα Δημητρακοπούλου, λέκτορας στο τμήμα Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου, «Στην Ελλάδα, όπως και στην Ευρώπη και ιδιαίτερα στις ΗΠΑ, παρατηρούμε ότι ένα κομμάτι της πολιτικής δράσης έχει αρχίσει να μετατοπίζεται διαδικτυακά τόσο από τους πολιτικούς όσο και από τους πολίτες. Οι πολιτικοί –αν και θα ήταν πιο ακριβές να μιλήσουμε για τους συμβούλους επικοινωνίας τους– αφουγκράζονται τη δυναμική του μέσου, κυρίως επειδή αποτελεί μια δεξαμενή για ψηφοφόρους, τους οποίους δεν θα μπορούσαν να προσεγγίσουν αλλιώς – ειδικά τους ηλικιακά νέους ψηφοφόρους. Η πλειονότητα, όμως, των πολιτικών χρησιμοποιεί αυτό το μέσο αποσπασματικά (π.χ. την προεκλογική περίοδο ή όταν έρχεται στην επικαιρότητα ένα θέμα που τους αφορά άμεσα) ή ως ένα ακόμα μέσο μαζικής επικοινωνίας με μονόδρομη ροή πληροφόρησης, χωρίς να αξιοποιεί τα καινοτόμα διαδραστικά και εξατομικευμένα χαρακτηριστικά του».
Η τελευταία αποστροφή δεν ισχύει καθόλου στην περίπτωση του Φαήλου Κρανιδιώτη. Ο δικηγόρος, υποψήφιος βουλευτής της ΝΔ, φίλος και σύμβουλος του Αντώνη Σαμαρά αποδείχτηκε την περασμένη εβδομάδα ιδιαίτερα... διαδραστικός. Στο tweet ενός διαδικτυακού του φίλου που έλεγε ότι «Βία είναι ο γέρος μου που πάει στον γιατρό και βρίσκει ταμπελάκι "τελείωσαν οι 10 δωρεάν επισκέψεις!". Αν πεθάνει, θα σ' τον φέρω!», ο Κρανιδιώτης απάντησε κάπως έτσι: «Ευχαρίστως, αλλά πού να τον βάλουμε; Α, έχω όμως μια κούτα από τηλεόραση (ασπρόμαυρη). Αν τον διπλώσεις πριν παγώσει, θα χωράει». Κανείς δεν εκτίμησε το χιούμορ του πληθωρικού Φαήλου. Μέχρι και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Σίμος Κεδίκογλου τον αποδοκίμασε, χαρακτηρίζοντας τη δήλωσή του «αποκρουστική».
Το περιστατικό με τον Φαήλο Κρανιδιώτη, όμως, όσο ακραίο και να είναι (δύσκολα π.χ. θα φανταστείς σύμβουλο του Ομπάμα να πιάνει τέτοια συζήτηση), δεν έπεσε ως κεραυνός εν αιθρία στην εγχώρια σκηνή. Για να μη θυμηθούμε παλαιότερες, αλήστου μνήμης, υψηλού επιπέδου «συζητήσεις» στα κοινωνικά δίκτυα, ας αναφέρουμε μόνο ένα χαρακτηριστικό tweet που δημοσιεύτηκε την ώρα που γραφόταν αυτό το κείμενο. Ο Πάνος Καμμένος, πρόεδρος του τέταρτου μεγαλύτερου κόμματος στην ελληνική Βουλή, το πρωί της Τρίτης εξέφρασε την ευχαρίστησή του για τα χαμηλά ποσοστά του Μόντι στις ιταλικές εκλογές, αναφέροντας ότι «και εμείς έχουμε πολλούς για επιστροφή στη Γερμανία», για να συνεχίσει –μετά και από παρότρυνση φίλης του– «η αλήθεια είναι ότι οι ναζί, πριν φύγουν, μετά την απελευθέρωση εκτέλεσαν τους δωσίλογους και τους ρουφιάνους δεν τους πήραν»...
Αρκετοί πολιτικοί μας, όλων των αποχρώσεων, χρησιμοποιούν τα social media με την υπευθυνότητα 15χρονου. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποτελούν μια νέα πλατφόρμα, ένα νέο μέσο, που προφανώς πολλοί από αυτούς δεν έχουν συνηθίσει, και μάλιστα αρνούνται τις ειδικές συμβουλές επικοινωνιολόγων που θα περιόριζαν τη ζημιά. To γεγονός αυτό όμως δεν δικαιολογεί πεζοδρομιακού τύπου εκφράσεις ή politically incorrect αστεία και δηλώσεις. Αυτό που ίσως να μην καταλαβαίνουν είναι ότι τα social media δουλεύουν both ways. Ναι μεν παρέχουν πρόσβαση και πληρέστερη επικοινωνία, αλλά ταυτοχρόνως τους κάνουν περισσότερο «εμφανείς», και μάλιστα σε ακόμα περισσότερους ανθρώπους. Αν αποφασίσουν, λοιπόν, να επικοινωνούν με τον συγκεκριμένο τρόπο, τότε και η αντιμετώπιση που θα λαμβάνουν από το «βαθύ» facebook και twitter θα είναι ανάλογη, δημιουργώντας έναν φαύλο κύκλο. Όσο οι Κρανιδιώτες της Ελλάδας αντιμετωπίζουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ως παιχνίδι, άλλο τόσο και το πεδίο των ελληνικών social media θα παραμένει μια αλάνα για τραμπούκους, υβριστές και πλακατζήδες που παράγουν μόνο αρνητικά αποτελέσματα και θόρυβο.
σχόλια