Ο Phylax ψάχνει χορηγό για την επισκευή του - Πού βρίσκεται το κατεστραμμένο γλυπτό και τι αποκαλύπτει ο δημιουργός του

Ο Phylax ψάχνει χορηγό για την επισκευή του - Πού βρίσκεται το κατεστραμμένο γλυπτό και τι αποκαλύπτει ο δημιουργός του Facebook Twitter
EUROKINISSI/ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ
5

«Δεν στεναχωριέμαι τόσο για την καταστροφή του Phylax στο Φάληρο, όσο για το τι σηματοδοτεί αυτή η συμπεριφορά σε κοινωνικό επίπεδο», δηλώνει στο LIFO.gr ο δημιουργός του κατεστραμμένου αγάλματος, Κωστής Γεωργίου.

Τα ξημερώματα της περασμένης Πέμπτης, 15 άγνωστοι με full-face μάσκες, προσέγγισαν το άγαλμα με ένα τζιπ και ένα ημι-φορτηγό, έδεσαν τον Phylax με σκοινιά και τον έριξαν στο έδαφος.

Μόνος αυτόπτης μάρτυρας του επεισοδίου ήταν ο ιδιοκτήτης μίας παρακείμενης καντίνας που δέχτηκε τις ύβρεις και τις απειλές των κουκουλοφόρων, όταν τους ζήτησε να σταματήσουν.

«Ό,τι δεν μας αρέσει το γκρεμίζουμε, το καίμε. Πού θα φτάσουμε; Στη λογική της καύσης  βιβλίων όπως γινόταν στη ναζιστική Γερμανία;», αναρωτιέται ο καλλιτέχνης που θυμάται και άλλες καταστροφές έργων τέχνης συναδέλφων του, όπως το Φεγγάρι του γλύπτη Παύλου Βασιλειάδη, που άγνωστοι επιχείρησαν να ρίξουν στη θάλασσα της παραλίας Θεσσαλονίκης, το 2015.

Για το περιστατικό στο Φάληρο εκκρεμεί ήδη αυτεπάγγελτη έρευνα ενώ, σε συνέντευξή του στο LIFO.gr, ο δήμαρχος του Παλαιού Φαλήρου Διονύσης Χατζηδάκης έλεγε πως δεν σκοπεύει να επανατοποθετήσει το άγαλμα αν δεν βρεθούν οι υπαίτιοι.

«Υπάρχουν κοινωνίες με διαφορετική στάση σε ό,τι αφορά τα έργα τέχνης (...) ουδέποτε συνάντησα πρόβλημα σε δημόσια έργα μου εκτός Ελλάδας, στην Κίνα, την Ευρώπη και την Αμερική», σχολιάζει ο γλύπτης.

Το γλυπτό παραμένει σε αποθήκη του δήμου Παλαιού Φαλήρου και για να ξεκινήσει η επισκευή του θα πρέπει να βρεθεί χορηγός που θα καλύψει το κόστος καθώς η ζημιά είναι πάρα πολύ μεγάλη, εξηγεί ο κ. Γεωργίου.

Ο Phylax ψάχνει χορηγό για την επισκευή του - Πού βρίσκεται το κατεστραμμένο γλυπτό και τι αποκαλύπτει ο δημιουργός του Facebook Twitter
Έργο του καλλιτέχνη στα εγκαίνια του μουσείου τέχνης στο Shaanxi της Κίνας

Τα σημάδια από τα σκοινιά είναι εμφανή, έχουν σπάσει τα φτερά και ο λαιμός. Το έργο θα πρέπει να γίνει «σχεδόν εξ'αρχής», προσθέτει.

Θα ήθελε όμως ο ίδιος να ξανανέβει στο Παλαιό Φάληρο το άγαλμα;

«Δεν σας κρύβω ότι το σκέφτομαι.  Δεν δέχομαι να είμαι ο σάκος του μποξ για αντιπολιτευτικούς, θρησκευτικούς ή άλλους λόγους, ούτε να σκυλεύεται το έργο μου», απαντά στο LIFO.gr.

Δύο εβδομάδες πριν την καταστροφή του έργου, μία ομάδα παλαιοημερολογιτών, καθοδηγούμενη από τον ιερέα Πατάπιο του Ναού Παναγίας Μυρτιδιώτισσας, έκανε πορεία διαμαρτυρίας έως το γλυπτό, τελώντας ακόμα και αγιασμό κάτω από τον Phylax.

Ο Phylax ψάχνει χορηγό για την επισκευή του - Πού βρίσκεται το κατεστραμμένο γλυπτό και τι αποκαλύπτει ο δημιουργός του Facebook Twitter
Ο διακεκριμένος γλύπτης και ζωγράφος, Κωστής Γεωργίου

«Ου γαρ οίδασι τι ποιούσι», απαντά ο καλλιτέχνης, χαρακτηρίζοντας την τελετή εξαγνισμού άκρως παράλογη κίνηση και γραφική αντίδραση που αγγίζει τα όρια του γελοίου.

«Πώς να τοποθετηθεί κανείς λογικά σε παράλογες πράξεις;», αναρωτιέται κάνοντας λόγο για «οξειδωμένο περιβάλλον» που είναι δύσκολο να ζει κανείς.

Δεν είναι δυνατόν να φυλάει η αστυνομία τα έργα τέχνης

 

Ο ίδιος δεν θεωρεί πως έπρεπε να ληφθούν επιπλέον μέτρα επιτήρησης του Phylax μετά τις πρώτες βανδαλιστικές επιθέσεις στο άγαλμα.

«Δεν μπορείς να βάλεις την αστυνομία να φυλάει ένα έργο, δεν είναι σωστό (...)  λέει ο κ. Γεωργίου, αναγνωρίζοντας πως ο δήμος Παλαιού Φαλήρου έκανε, σε κάθε περίπτωση, ό,τι ήταν δυνατόν για την αποκατάσταση των προηγούμενων ζημιών.

«Όταν άγνωστοι έσπαγαν τους προβολείς, άλλαζαν τις λάμπες την επόμενη ημέρα. Όταν έριξαν μπογιά στο άγαλμα, το καθαρίσαμε αμέσως με γερανοφόρα μηχανήματα (...) προηγούνται άλλα κοινωνικά προβλήματα, η εγκληματικότητα και η παραβατική συμπεριφορά - δε μπορεί η αστυνομία να ασχολείται με τη φύλαξη των έργων τέχνης».

Ο ζωγράφος και γλύπτης μας αποκαλύπτει πως του έχουν γίνει προτάσεις για μεταφορά και έκθεση του Phylax αλλού αλλά, όπως μας λέει, δεν τον απασχολούν για την ώρα, μέχρι να ξεκαθαρίσει το φαληρικό μέλλον του αγάλματος.

Οι πιο γραφικοί, όπως οι χριστιανοί παλαιοημερολογίτες που έκαναν αγιασμό, «είδαν» στον Phylax έναν δαίμονα ενώ η πλειονότητα υποδέχτηκε με θετικό μάτι το έργο στο φαληρικό Δέλτα.

Ο Phylax ψάχνει χορηγό για την επισκευή του - Πού βρίσκεται το κατεστραμμένο γλυπτό και τι αποκαλύπτει ο δημιουργός του Facebook Twitter
Έκθεση του καλλιτέχνη στο μουσείο Μπενάκη

Τι σημαίνει όμως ο Phylax για τον ίδιο τον δημιουργό;

«Aποφεύγω τον συμβολισμό. Δεν υπήρξε επ' ουδενί η πρόθεση να σημάνει έναν άγγελο ή έναν διάβολο. Είναι ένα γλυπτό, μία οντότητα που στέκεται εκεί για να δημιουργήσει δράση και αντίδραση. Μία παρέμβαση στον χώρο, ένα κόκκινο στοιχείο».

«Μια χαρά καθόταν το έργο εκεί, μέχρι που ερμηνεύτηκε «ανάποδα» και τότε άρχισαν τα προβλήματα», μας λέει ο καλλιτέχνης που ομολογεί ότι όλη αυτή η κατάσταση του στερεί χρόνο από την προετοιμασία των μελλοντικών εκθέσεων.

«Επεμβαίνουν στην δουλειά μου που πήγε πίσω και πρέπει να δουλέψω», σημειώνει ο κ. Γεωργίου που σύντομα θα εκθέσει έργα του σε διεθνές φεστιβάλ της Ιταλίας.

«Δεν περιμένω την καταξίωση από ένα έργο, ούτε με απασχολεί αυτό».

 

Ο Phylax ψάχνει χορηγό για την επισκευή του - Πού βρίσκεται το κατεστραμμένο γλυπτό και τι αποκαλύπτει ο δημιουργός του Facebook Twitter
Έργο του Κωστή Γεωργίου στην ριβιέρα της Βουλιαγμένης

«O Phylax υφίσταται ως ιδέα στα έργα μου αν παρατηρήσει κάποιος τη ζωγραφική και τη γλυπτική μου. Υπάρχει σαν στίγμα και έτσι λειτουργεί. Δημιουργώ ένα πεδίο δράσης ώστε να λειτουργήσει, μέσω αυτού, ελεύθερα ο θεατής», προσθέτει, καθώς θυμάται την περίπτωση ενός άλλου έργου του, ενός ζωγραφικού τοπίου, στο οποίο κάποιος ενθουσιάστηκε με κάποιον ανύπαρκτο καρχαρία.

«Άφησα το θεατή να «βλέπει» τον καρχαρία», μας λέει χαρακτηριστικά. «Έτσι πρέπει, κατ' εμέ να λειτουργεί η τέχνη, σε πλαίσιο απόλυτης ελευθερίας».

Ελλάδα
5

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

σχόλια

2 σχόλια
Το γλυπτό χρησιμοποιεί πολύ ισχυρά σύμβολα. Αν το γλυπτό συμβόλιζε έναν Άγγελο ή τον Χριστιανισμό με κάποιο τρόπο δίπλα σε ένα μουσουλμανικό τέμενος και οι μουσουλμάνοι το κατέβαζαν, ενδεχομένως τώρα να λέγανε τον Δήμαρχο συντηρητικό και φασίστα που προσπαθεί να επιβάλει τον χριστιανισμό...
Το παράδειγμα σου είναι παραλληλισμός στο "ανέγερση αγάλματος του Μωάμεθ ή ενός μουσουλμανικού συμβόλου δίπλα σε εκκλησία". Δεν έχει καμία σχέση με το πραγματικο γεγονός. Οι άγγελοι για το Ισλαμ έχουν την ίδια θετική έννοια που έχουν και για τον χριστιανισμό. Ένας κόκκινος αγγελος λοιπόν έχει την ίδια αρνητική σημασία για τους Ταλιμπάν και των δύο θρησκειών. Μη φέρνεις τη θεωρία των δύο άκρων από το παράθυρο.
Τα όπλα της τέχνης είναι τα σύμβολα. Στην προκειμένη το έργο έγινε για να προκαλέσει. Αν το έργο χρησιμοποιούσε σύμβολα που προσέβαλαν το Ισλάμ, με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, θα τον λέγατε φασίστα. Φανταστείτε τι θα γινόταν αν είχαμε για παράδειγμα μία μορφή να τραβάει ένα πέπλο πάνω από μία άλλη...Σεβασμός στο διαφορετικό λοιπόν.Εμάς μπορεί να μην μας ενοχλεί γιατί δεν είμαστε ιδιαίτερα θρήσκοι, ενοχλεί όμως κάποιους άλλους και θα πρέπει να τους λαμβάνουμε υπόψιν. Συμπατριώτες μας είναι.
Μα εδώ δεν προσβάλει τον χριστιανισμό. Απλώς αρπάζονται κάτι φανατικοί ψεκασμένοι χριστιανο-αγιατολάχ που θα ήθελαν να κάψουν οτιδήποτε δεν είναι βτζαντινή αγιογραφία (και τον δημιουργό της μαζί)
Ο σκοταδισμός λειτουργεί με διαφορετικές παραλλαγές στη χώρα του '' φωτός'' τον ομφαλο της γης με τον περιουσιο & τελικά πολύ ψεκασμενο λαό..Ουγκανοι κάθε είδους, ανεξαρτήτως κατεύθυνσης, βανδαλιζουν με ευκολία ότι δεν τους αρέσει,κυριολεκτικά ατιμώρητοι! Πραγματικά η ταύτιση με τζιχαντιστικα προτυπα πρέπει να μας προβληματίσει σοβαρά σαν κοινωνία.