Η Λεωφόρος Μακρυγιάννη

Η Λεωφόρος Μακρυγιάννη Facebook Twitter
11

Ξεκίνησα από το Παλιό Φάληρο στη μία. Μισή ώρα μετά έστριβα από την Ποσειδώνος μέσα στη Λεωφόρο Μακρυγιάννη. Δεν το γνωρίζω το Μοσχάτο και σκέφτηκα να ψάξω την περιοχή. Αποφάσισα τελικά να δω μόνο αυτό το δρόμο. Να τον ξεζουμίσω όμως. Να ψάξω να βρω κάθε του λεπτομέρεια που μπορεί να ήταν ενδιαφέρουσα, παράξενη, όμορφη ή συγκινητική.

Η Λεωφόρος Μακρυγιάννη εκτείνεται από την Λεωφόρο Ποσειδώνος ως τον σταθμό του Ηλεκτρικού του Μοσχάτου. Είναι αυτό που οι Άγγλοι θα λέγανε "high street". Σαν τον κεντρικό εμπορικό δρόμο σε μια μικρή επαρχιακή πόλη. Κεντρικός δρόμος με τα όλα του: Mε εμπορικά μαγαζιά, τράπεζες, μανάβικα, μπουτίκ με γυναικεία ρούχα, καφέ, σουβλατζίδικα, ζαχαροπλαστεία, μια μεγάλη εκκλησία, ένας δρόμος όπου τις Απόκριες παρελαύνουν τα άρματα του Καρναβαλιού. Αν έστελνες όμως ένα τουρίστα εκεί, θα σου ΄λεγε, "μα δεν έχει τίποτα να δεις". Γι' αυτό εμένα μ' αρέσει. Γιατί στα μέρη που "δεν έχει τίποτα να δεις", το βλέμμα σου κυνηγάει αυτό που δε φαίνεται αμέσως. Ψάχνει στα προφανή, στα παραπεταμένα και στα σκουπίδια. Επανεκτιμά ένα πόμολο και τα παλιά τυπογραφικά στοιχεία στο νούμερο ενός παλιού κτηρίου. Ψάχνει να βρει τη συγκίνηση μέσα στην αδιαφορία, και συνήθως κάτι βρίσκει.

Στη Λεωφόρο Μακρυγιάννη βρήκα (ελάχιστα) απομεινάρια μιας παλιάς εποχής: πανέμορφες παλιές πόρτες, κτίρια του μεσοπολέμου, παλιές εμπορικές επιγραφές - να ξεφυσάνε ένα επιθανάτιο ρόγχο σφηνωμένα μέσα σε προχειροφτιαγμένες νεότερες κατασκευές. Ελάχιστα πράγματα, αλλά αρκετά για να σε κάνουν να συνθέτεις τις εικόνες στο μυαλό σου και να φαντάζεσαι πως θα ήταν αυτός ο δρόμος παλιότερα. Θα 'θελα να ψάξω στα αρχεία, να βρω παλιές φωτογραφίες, να την ξαναφτιάξω τη Λεωφόρο στο νου μου τη δεκαετία του '30, όταν η ζωή εκεί θα ταν άλλη, και η θάλασσα θα έφτανε μέχρι που εκεί είναι τώρα η Ποσειδώνος και οι τσιμεντένιες εναέριες γέφυρες, φέρνοντας τη βραδινή της αύρα μέσα στη γειτονιά. Ίσως κάποτε όλες οι πόρτες κι οι επιγραφές να ήταν όλες όμορφες, σαν αυτές τις λίγες που βρήκα και φωτογράφισα. Ίσως ακόμα πιο παλιά εκεί να υπήρχαν μοσχάτα σταφύλια, και γι' αυτό να είπανε έτσι την περιοχή.

Ανάμεσα από δυο καινούρια κτήρια βρήκα ένα στενό σοκάκι που σε πάει σ' ένα παρατημένο παλιό σπίτι που μοιάζει με λιλιπούτεια εξοχική κατοικία. Βρήκα μικρά αδιέξοδα δρομάκια φωτισμένα μυστήρια με μια λάμπα, γεμάτα αυλές και παράθυρα από τα οποία άκουσα ροχαλητά. Στην μεγάλη εκκλησία είδα τις πέτρες που φέρανε πριν εκατό χρόνια από το όρος Σινά και τις έχουνε τοποθετήσει σ' ένα παρεκκλήσι στο πλάι του ναού, όπου μπήκα μέσα και ήταν σαν να μύριζα κηδεία, κόλλυβα και ιδρωμένες γιαγιάδες στα μαύρα. Είδα τα γοτθικά τόξα να συνδυάζονται αλλόκοτα με το σαγρέ τοίχο στην είσοδο του ναού. Ένοιωσα τα μάτια των ταξιτζήδων να με καρφώνουν όλο περιέργεια: μα τι κάνει αυτός τέτοια ώρα, με αυτήν την μεγάλη μαύρη φωτογραφική μηχανή; Θυμήθηκα για άλλη μια φορά πως οι Έλληνες λατρεύουν τις συνωμοσίες.

Πολλά παλιά μαγαζιά - και πολλά πιο καινούρια - είχανε ρίξει πια λουκέτο. Το καθαριστήριο ήταν πια κλειστό. Κι άλλες επιχειρήσεις κι αυτές πλέον κλειστές. Μια κοπέλα σφουγγάριζε ένα καφέ. Ένας φούρναρης που μύριζε ολόκληρος ζυμάρι είχε βγει έξω και κάπνιζε. Το κρεοπωλείο ήταν στην πένα, άψογα καθαρισμένο, με τις τρομακτικές παλιές φωτογραφίες των ιδρυτών του στο βάθος και στο προσκήνιο δύο ντιζαϊν καρέκλες. Ένας γεράκος που με προσπέρασε με ρώτησε, τι φωτογραφίζεις; Του εξήγησα. Μου είπε "Δεν έχει και τίποτα να φωτογραφίσεις". Είδα ένα μικρο no man's land με μια μπουλντόζα και χώματα, ένα παρατημένο εργοτάξιο ανάμεσα στον ιστό της Λεωφόρου. Ένα παλιό προπατζίδικο έγραφε από πάνω με μεγάλα γράμματα "ΙΠΠΟΔΡΟΜΟΣ". Πέρασε ένα σκουπιδιάρικο. Οι σκουπιδιάρηδες ούτε που με κοίταξαν. Δεν βρήκα τίποτα στη Λεωφόρο Μακρυγιάννη, πάρα μόνο τη Λεωφόρο Μακρυγιάννη, και αυτές τις μικρές εικόνες που φωτογράφισα μέσα στο βράδυ. Μ' αρέσει που κανείς εκτός από τους περιοίκους της δε νοιάζεται γι' αυτήν, που μάλλον ποτέ κανείς δεν την έχει φωτογραφίσει. Μ' αρέσει που "δεν έχει και τίποτα να δεις". Στη Λεωφόρο Μακρυγιάννη χθες το βράδυ ξαναβρήκα την ασυνήθιστη ομορφιά των συνηθισμένων πραγμάτων.

















































11

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

7 σχόλια
Λυπάμαι αλλά όχι. Απλά όχι. Οι εικόνες αυτές είναι όμορφες μόνο σε μάτια που τις συνδέουν με βιώματα και μνήμες. Οποιοσδήποτε δεν έχει γεννηθεί, μεγαλώσει, ζήσει στο δρόμο αυτό και σε κάθε παρόμοιο δρόμο , δε βλέπει τα ίδια πράγματα. Σε καμία περίπτωση οι εικόνες αυτές δε θα έπρεπε ανήκουν στην Ελλάδα του 2012 . Δηλαδή πραγματικά, βάζοντας το συναίσθημα στην άκρη , μπορεί ποτέ να είναι συνειδητά επιλογή για να ζήσουν τα παιδιά μου αυτή η εικόνα; Ξέρω ότι θα κάνω πάλι ρεκόρ “ dislike” αλλά σαφώς θα επέλεγα την Πλάκα. Άλλο αν μπορώ πράγματι να μείνω εκεί – δε μπορώ, αλλά αυτό θα επέλεγα.
Mooz, θα συμφωνήσω μαζί σου ότι τα βιώματα και οι μνήμες μπορεί να επηρρεάζουν κάποιον στο να βλέπει κάτι πιο ωραίο από ότι είναι στην πραγματικότητα αλλά θα ήθελα να σε ρωτήσω αν έχεις πάει ποτέ στην περιοχή ή αν κρίνεις μόνο από τις φωτο. Γιατί αν συμβαίνει το δεύτερο, τότε θα σου πρότεινα να κάνεις μια βόλτα και μετά να πεις με σιγουριά αν "μπορεί ποτέ να είναι συνειδητά επιλογή για να ζήσουν τα παιδιά μου αυτή η εικόνα;". Χωρίς παρεξήγηση.
Μένω στη Λ. Μακρυγιάννη και η αίσθηση/αντίληψη που λαμβάνω είναι ίδια με αυτή που περιγράφεις, η ασυνήθιστη ομορφιά των συνηθισμένων πραγμάτων με μια επιπλέον στρώση συνειδητοποιημένης ηρεμίας ότι όλα θα συνεχίσουν να υπάρχουν, να πορεύονται και να εξελίσσονται σε έναν δικό τους ρυθμό, ξένο από αυτόν που μας κατατρέχει σε προσωπικό επίπεδο.(Παρένθεση για μια ακόμα παρατήρηση στο κομμάτι του γεωγραφικού προσδιορισμού. Η Λ. Μακρυγιάννη συνεχίζεται και μετά τον σταθμό του ηλεκτρικού για ένα οικοδομικό τετράγωνο. Καθώς αυτό το κομμάτι της λεωφόρου έμενε πάντα εκτός πλάνων των δράσεων «εξωραϊσμού» του Δήμου οι γηραιότεροι κάτοικοί του το αποκαλούσαν «αποικία».)Από αυτό το κομμάτι της Λ. Μακρυγιάννη ο πατέρας μου πριν 65 χρόνια έπαιρνε το ποδήλατό του και κατηφόριζε μέχρι την παραλία με τους φίλους του για μπάνιο. Εδώ έμαθα να κάνω και εγώ ποδήλατο πριν 30 χρόνια. Θέλω να καταφέρω να μάθω εδώ στους γιούς μου ποδήλατο σε κάνα δύο χρόνια από σήμερα.
Δημήτρη φαίνεται πως η "Αποικία" είναι κι αυτή ένα από αυτά "ασήμαντα" όμορφα πράγματα. Σαν μικρόκοσμος μέσα στον μικρόκοσμο της Λεωφόρου. Φοβερό αυτό που λες για την ποδηλατάδα του πατέρα σου μέχρι τη βουτιά στη θάλασσα.. Ευχαριστώ για το μήνυμα σου.
DIMITRISR , αν σου πω ότι είμαι γέννημα-θρέμμα Μοσχατιώτισσα και δεν ήξερα αυτό που είπες για τη Μακρυγιάννη? Νόμιζα ότι μόνο η Χ. Σμύρνης συνεχιζόταν. Πάντως, και η γιαγιά μου μου έλεγε ιστορίες οτι έκαναν κανονικά μπάνιο στην παραλία Μοσχάτου και οτι η θάλασσα περνούσε τη σημερινή Λ. Ποσειδώνος και έφτανε πολύ πιο μέσα (προς Μοσχατο). Μήπως ξέρεις κάτι σχετικά γιατί ,αν κατάλαβα καλά, είσαι μεγαλύτερος απο 30?
polu wraio arthro. Se tetoious dromous diamorfonontai ta prota sunaisthimata otan eisai pitsirikas paizonatas sti geitonia sou kai einai omorfo na blepei kaneis oti kai enilikes syginountai apo enan "koino" athinaiko dromo. Exw mia enstasi sto geografiko prosdiorismo, sumfonontas me tin(?) emmy. To gipedo tou olybiakou brisketai peripou 500 metra apo to simeio pou teleiwnei o dromos, panw stin poseidonos. Euxomai kali synexeia sta "asimanta" meri
Να πω μονο οτι η Λ. Μακρυγιαννη δεν εκτεινεται απο την Ποσειδώνος μεχρι το γηπεδο του Ολυμπιακου, αλλα μέχρι τον ηλεκτρικο σταθμο του Μοσχατου. Εκει κοντα, σε ενα μικρο στενακι υπαρχει το πιο ωραιο ταβερνακι μεσα σε αυλη, που σε ταξιδευει στο χρονο. Ωραιο post ομως, μπραβο!