ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Το BBC για το Μετρό Θεσσαλονίκης: ''Ένα αρχαίο δίλημμα για την σύγχρονη Ελλάδα''

Το BBC για το Μετρό Θεσσαλονίκης: ''Ένα αρχαίο δίλημμα για την σύγχρονη Ελλάδα'' Facebook Twitter
25

 

Το BBC για το Μετρό Θεσσαλονίκης: ''Ένα αρχαίο δίλημμα για την σύγχρονη Ελλάδα'' Facebook Twitter

Από τον Γιώργο Χρηστίδη / Aπόδοση για το LIFO.gr: Ν. Μιχαλόπουλος

Αντί για χαρά και ενθουσιασμό, η ανακάλυψη αυτού, που ένας  ακαδημαϊκός κατονόμασε ως «Βυζαντινή Πομπηία» στην καρδιά της σύγχρονης Θεσσαλονίκης, έχει προκαλέσει μια έντονη διαμάχη, σε μια χώρα που δοκιμάζεται οικονομικά.
Αντί να σφραγιστούν τα ευρήματα,  οι υποστηρικτές του κομβικού σιδητοδρομικού έργου, που χτίζεται στον ίδιο χώρο, απειλούν να τα  αφαιρέσουν εντός λίγων εβδομάδων.

Έξι μέτρα κάτω από το έδαφος, οι αρχαιολόγοι βρήκαν κάτι που όπως λένε, ξεπέρασε ακόμη και τα πιο τρελά τους όνειρά: την εμπορική καρδιά της αρχαίας πόλης κάτω από το εμπορικό κέντρο της σύγχρονης, η οποία ορίζεται από σταυροδρόμι και  χτίστηκε από τον Καίσαρα Γαλέριο τον 4ο αιώνα και ανακατασκευάστηκε δύο αιώνες αργότερα, όταν η Θεσσαλονίκη έγινε η δεύτερη πόλη, όχι ενός έθνους-κράτους, αλλά της πολυεθνικής Βυζαντινής Αυτοκρατορίας.

 

Το BBC για το Μετρό Θεσσαλονίκης: ''Ένα αρχαίο δίλημμα για την σύγχρονη Ελλάδα'' Facebook Twitter

Κατεβαίνοντας την σκάλα για να φτάσετε στην -κλειστή για το κοινό-,  ανασκαφή, μπορείτε να δείτε ένα απίστευτα καλοδιατηρημένο μάρμαροστρωμένο δρόμο, μαζί με τα απομεινάρια από τα κτίρια που ήταν καταστήματα,εργαστήρια, δημόσια κτίρια και χώροι. Ο δρόμος είναι ακόμη ορατά χαραγμένος από τα περάσματα των κάρων, ενώ η αρχαιολόγος που μας συνόδευε, μας έδειξε ακόμη και ένα μπλοκ μαρμάρου με σημάδια από ένα παιχνίδι μηδενικών και σταυρών, προφανώς σκαλισμένα από τα παιδιά που έπαιζαν στην υπαίθρια αγορά, 17 αιώνες πριν.

Οι αρχαιολόγοι και οι αρχές της πόλης, ονειρεύονται έναν σταθμό του μετρό σε συνδυασμό με ένα υπόγειο μουσείο, που θα γίνει ένα σημαντικό τουριστικό αξιοθέατο και μια διαρκής υπενθύμιση του ένδοξου παρελθόντος της πόλης – ένος θλιβερά κρυφού παρελθόντος σήμερα, έπειτα από δεκαετίες άναρχου και καταστροφικού σχεδιασμού της πόλης.

Οι μηχανικοί της εταιρείας υλοποίησης του έργου του μετρό, η Αττικό Μετρό Α.Ε., ωστόσο, λένε ότι αυτά τα δύο δεν μπορούν να συνυπάρχουν.

 

Το BBC για το Μετρό Θεσσαλονίκης: ''Ένα αρχαίο δίλημμα για την σύγχρονη Ελλάδα'' Facebook Twitter

Κρατώντας τα ευρήματα σημαίνει ότι θα αλλάξουμε τον κεντρικό σταθμό του μετρό - και θα θέσουμε σε κίνδυνο ολόκληρο το συγχρηματοδοτούμενο με την Ε.Ε. έργο, αξίας 3,5 δις ευρώ  - ένα από τα λίγα μεγάλα δημόσια έργα σε εξέλιξη στην ετοιμοθάνατη οικονομία της Ελλάδας.

Ήταν προγραμματισμένο να ολοκληρωθεί το 2016, έχει χάσει τον αρχικό στόχο κατά τουλάχιστον τέσσερα χρόνια. Η κύρια γραμμή  9,6 χιλιομέτρων, έχει ως στόχο να μεταφέρει 250.000 επιβάτες ημερησίως, μειώνοντας την κυκλοφοριακή συμφόρηση και την ατμοσφαιρική ρύπανση
Η Αττικό Μετρό Α.Ε. έχει οπλιστεί με μια απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου της Ελλάδας, η οποία επιτρέπει την μεταφορά των ευρημάτων σε άλλη περιοχή. Αλλά η αφαίρεση αυτού του συγκρότηματος δρόμων από την αρχική του θέση, θεωρείται από κάποιους αρχαιολόγους ότι ισοδυναμεί με την καταστροφή του.

“Η μετακίνηση του θα ήταν καταστροφική. Ένας δρόμος δεν είναι ένα φορητό μνημείο. Θα χάσει κάθε λόγο να υπάρχει", δήλωσε στο BBC η διευθύντρια του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης, Πολυξένη Βελένη,

 

Το BBC για το Μετρό Θεσσαλονίκης: ''Ένα αρχαίο δίλημμα για την σύγχρονη Ελλάδα'' Facebook Twitter

«Αδύνατο να κρατηθεί»

Ο Στράτος Σιμόπουλος, γενικός γραμματέας δημοσίων έργων, λέει ότι δεν υπάρχει εναλλακτική λύση.
«Αντιλαμβανόμαστε πόσο σημαντικό είναι το εύρημα, αλλά είναι αδύνατο να το κρατήσουμε εκεί. Όλα τα άλλα είναι λόγια του αέρα. Σέβομαι τους αρχαιολόγους, αλλά τους ζητώ επίσης να σεβαστούν την τεχνογνωσία μας", δήλωσε στο BBC.
Ο κ. Σιμόπουλος προσθέτει ότι είναι αποφασισμένος να ακολουθήσει την απόφαση του αρχαιολογικού συμβουλίου  και να αφαιρέσει τον αρχαίο δρόμο.

"Η συζήτηση μπορεί να συνεχιστεί για μερικές εβδομάδες, αλλά αν μια πρακτική εναλλακτική λύση δεν έχει βρεθεί μέχρι τότε, δεν είμαστε διατεθειμένοι να περιμένουμε για πάντα. Η πολιτική δεν είναι μόνο  συναίνεση, αλλά και συγκρούσεις”, δήλωσε.
Περίπου 450 εργάτες διαδήλωσαν αυτή την εβδομάδα μετά την απόλυσή τους, επειδή το έργο καθυστερεί.
Οποιαδήποτε περαιτέρω καθυστέρηση θα σήμαινε σίγουρα μεγαλύτερη κατήφεια για τους καταστηματάρχες της περιοχής, που ήδη υποφέρουν όχι μόνο από όλη την ύφεση της χώρας, αλλά και από τα εργοτάξια και τον θόρυβο, που οδηγούν μακριά τους πελάτες.

Ο Mauricio Serra, ένας Ιταλός ο οποίος εγκαταστάθηκε στην πόλη το 2004, έχει ένα κατάστημα οπτικών στην οδό Βενιζέλου, λίγα μέτρα από τον κεντρικό χώρο εκσκαφής. Tαράχτηκε εμφανώς  όταν ρωτήθηκε για το θέμα.

Το BBC για το Μετρό Θεσσαλονίκης: ''Ένα αρχαίο δίλημμα για την σύγχρονη Ελλάδα'' Facebook Twitter

"Έχουμε περιέλθει σε ένα οικονομικό πρόβλημα, έδω και έξι χρόνια. Το έργο πρέπει να ολοκληρωθεί το συντομότερο δυνατόν", δήλωσε στο BBC.
Η Δέσποινα Μακροπούλου, επικεφαλής της Θ’ Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων και της ανασκαφής, επιμένει ότι θα ήταν ένα έγκλημα να αφαιρεθούν οι αρχαιότητες.
«Είναι αυτονόητο ότι θα πρέπει να διατηρηθούν και να αναδειχθούν τα ευρήματα για τις σημερινές και τις μελλοντικές γενιές», δηλώνει.
Σύμφωνα με την Μακροπούλου, το συγκεκριμένο γεγονός, έχει ακόμη και οικονομικό νόημα.

 “Στην Ελλάδα, δεν είμαστε στις επιχειρήσεις κατασκευής αυτοκινήτων", δήλωσε στο BBC από το γραφείο της, το οποίο στεγάζεται στην αυλή της υπέροχης Ροτόντας του Γαλερίου , του 306 μ.Χ..

“Η βαριά βιομηχανία μας είναι ο πολιτισμός, η κληρονομιά των προγόνων μας. Πρέπει να είμαστε περήφανοι, αλλά και άξιοι αυτής της κληρονομιάς."

Ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης ακούγεται εξαιρετικά ήρεμος και βέβαιος ότι η ανθρώπινη εφευρετικότητα θα λύσει το δίλημμα.
"Στην εποχή μας, τίποτα δεν είναι τεχνικά αδύνατο”, δήλωσε.
"Και δεν μετριούνται όλα τα πράγματα, σε χρήματα ή σε χρόνο. Η πόλη χρειάζεται το μετρό, αλλά χρειάζεται επίσης και την κληρονομιά της".

 

Το Δημοτικό Συμβούλιο, παρά το γεγονός ότι δεν υπάρχει επίσημη αναφορά για το θέμα, θα βγάλει ψήφισμα ζητώντας από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο να ανακαλέσει την απόφασή του περί αφαίρεσης των ευρημάτων.

Ο δήμαρχος έχει την πεποίθηση ότι οι επιστήμονες του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου της πόλης και του Τεχνικού Επιμελητηρίου, θα καταλήξουν σε μια λύση που έχει ξεφύγει από τους μηχανικούς του μετρό.
Η μοίρα ενός δρόμου που περπατήθηκε από Βυζαντινούς εμπόρους και Χριστιανούς αγίους, κρέμεται από μια κλωστή.

*Στις 28 Φεβρουαρίου το Αθηναικό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, ανέβασε στην ιστοσελίδα του ένα ενδιαφέρον βίντει σχετικά με το θέμα.

 

25

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

11 σχόλια
κατ'αρχάς όποιος δεν γνωρίζει καλό είναι να μην μιλά. αν δηλαδή κάποιος βλέπει μόνο μια χούφτα πέτρες χωρίς αξία, είναι επειδή δεν έχει ιδέα κ όχι επειδή τα ευρήματα πράγματι δεν έχουν αξία. από εκεί κι έπειτα, είμαι Θεσσαλονικιά, εδώ και αρκετά χρόνια αναγκάζομαι να διασχίζω το κέντρο της πόλης σε καθημερινή βάση και, ναι, έχω δεινοπαθήσει κι εγώ με την κίνηση και με τις ανύπαρκτες υπηρεσίες αστικής συγκοινωνίας που προσφέρει ο ΟΑΣΘ. αυτό δεν σημαίνει πως πρέπει να ξηλώσουμε αρχαιολογικά ευρήματα ανεκτίμητης αξίας για να μετακινούμαστε πιο άνετα στην θλιβερή τσιμεντοασχημούπολη μας. προφανώς και πρόκειται για την πολιτισμική κληρονομιά μας, κι αν αυτό δεν λέει τίποτα σε μερικούς που με ευκολία αφορίζουν το παρελθόν τους και δηλώνουν πως σημασία έχουν οι αόριστες "αξίες" μας (από που πηγάζουν ακριβώς; φυτρώνουν στα δέντρα ή μήπως μας τις ψεκάζουν;) μάλλον δεν έχουν ιδέα πώς διαμορφώνεται η συλλογική ταυτότητα ενός λαού. και για τους "πολίτες του κόσμου", η ιστορία αυτή δεν αφορά μόνο την Ελλάδα, αλλά κάθε άνθρωπο που ζει στον πλανήτη Γη γιατί η καταγωγή μας είναι κοινή (ειδικά για έναν συγκεκριμένο πολίτη του κόσμου που γράφει παραπάνω: μην συγκρίνεις ανόμοια πράγματα απλώς και μόνο επειδή δεν ξέρεις τι σου γίνεται. έχω ζήσει και στην Ινδία, μεταξύ πολλών άλλων χωρών, και ουδεμία σχέση είχε η κίνηση εκεί με την κίνηση στην Θεσσαλονίκη που εν συγκρίση μοιάζει με παράδεισο επί Γης. μην μας πουλάς εξυπνάδες για να μας πείσεις ότι είσαι "πολίτης του κόσμου", απλώς επιβεβαιώνεις πως είσαι φαφλατάς). εμείς εδώ επάνω στην Μακεδονία ειδικά ουδεμία σχέση έχουμε με την ένδοξη αρχαία Ελλάδα. η Θεσσαλονίκη όμως υπήρξε μια από τις σημαντικότερες πόλεις της ρωμαϊκής και της βυζαντινής περιόδου και τα ευρήματα αυτά το αποδεικνύουν με τον καλύτερο τρόπο. κι αν εν πάση περιπτώση δεν καταλαβαίνετε τίποτα άλλο πέρα από την προσωπική σας άνεση και τα λεφτά, αφήστε με να σας το πω και πιο απλά: τρώγεται σύσσωμος ο ελληνικός λαός εδώ και δεκαετίες να μας επιστραφούν τα μάρμαρα του Παρθενώνα. γιατί; σας ρωτώ, γιατί τρώγεστε κυρίες και κύριοι, αφού είναι μια χούφτα πέτρες που μας καταδυναστεύουν μια ζωή; ας τα κρατήσουν οι Άγγλοι, εμείς έχουμε υπερσύγχρονο μετρό (τρομάρα μας) στην Αθήνα. και η Αφροδίτη της Μύλου, να μείνει κι αυτή στο Λούβρο, όπως και η Νίκη της Σαμοθράκης, και οι μαγεμένες (εύρημα σαλονικιό κι αυτό) και ότι άλλο έχουν εκεί. γιατί λυσσάτε να μας επιστραφούν; μήπως επειδή οι έρευνες δείχνουν πως ένας τεράστιος όγκος τουριστών επισκέπτεται το Λονδίνο και το Παρίσι για να θαυμάσουν αυτά τα έργα στα μουσεία τους; μήπως μυριζόμαστε παραδάκι και μας πιάνει οίστρος και αλυχτάμε σαν τα σκυλιά; γιατί σίγουρα δεν σας συγκινεί η αρχαιολογική τους αξία, διαφορετικά θα αντιλαμβανόσασταν την ανεκτίμητη αξία των ευρυμάτων στην Θεσσαλονίκη, που απεικονίζουν την τεράστια ιστορία αυτής της πόλης στο βάθος των αιώνων με τον καλύτερο τρόπο: ένα καλοδιατηρημένο εμπορικό κέντρο κάτω από το σημερινό εμπορικό κέντρο. η πόλη θα αποκόμιζε τεράστιο κέρδος από την ανάδειξη αυτών των ευρημάτων: θα ανακάλυπταν επιτέλους οι Ευρωπαίοι τουρίστες πως υπάρχουν κι άλλα μέρη στην Ελλάδα εκτός από την Αθήνα και τα νησιά. και αυτόν τον τουρισμό τον έχουμε άμεση ανάγκη για να επιβιώσουμε. από τους άπειρους ανθρώπους που γνώρισα ανά τον κόσμο αυτοί που είχαν επισκεφτεί την Ελλάδα ήταν πολλοί, μόλις δυο όμως είχαν κάνει τον κόπο να έρθουν στην πόλη μας, γιατί πολύ άπλα ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΙΠΟΤΑ ΝΑ ΔΟΥΝ - εκτός από ασχήμια. και τέλος, σας αρέσει να σουλατσάρετε στους παριζιάνικους δρόμους και να απολαμβάνετε την άπλα και τα υπέροχα διατηρημένα κτίρια; κανονίζετε ταξιδάκια στο Παρίσι γιατί είναι "ρομαντικό" και έχει "ατμόσφαιρα"; εμείς εδώ γιατί πρέπει να ζούμε σαν τους αρουραίους; άμα σας αρέσει να ζείτε έτσι σκάψτε ένα λαγούμι και τραβάτε να ζήσετε εκεί μέσα. το γεγονός είναι πως η κατασκευαστική εταιρεία είχε προειδοποιηθεί από πολύ πριν αρχίσουν τα έργα και οι υπεύθυνοι ήξεραν πως ΔΕΝ έπρεπε να γίνει το μετρό σε εκείνο το ύψος: ας σκάβαν από την Τσιμισκή και κάτω που ήταν βυθισμένη κάτω από το νερό μέχρι πριν μερικούς αιώνες και δεν υπήρχε κίνδυνος να πέσουν σε αρχαία. και μη μου πείτε "τώρα έγινε, τι να κάνουμε;". να πάω κι εγώ να σκοτώσω κανέναν στον δρόμο και μετά να πω το ίδιο. χίλιες φορές καλύτερα να μην γινόταν ποτέ μετρό στην πόλη, αλλά να καταργούσαν το εγκληματικό μονοπώλιο του ΟΑΣΘ και να έφερναν πάλι στην πόλη το τραμ. τώρα έτσι όπως τα κάνανε να βρούνε λύση και να πληρώσουν τις συνέπειες. δεν θα διαλύσουν οτιδήποτε έχει αξία σε αυτή την πόλη επειδή έτσι τους κάπνισε. και για όσους λένε "ας μεταφερθούν, και τι έγινε; έχει γίνει και αλλού", σας έχω εργασία για το σπίτι: ψάξτε και βρείτε ανάλογες περιπτώσεις, στην Ελλάδα όμως, και ελάτε πείτε μας τι έγιναν τα όποια αρχαία μεταφέρθηκαν, για τον οποιοδήποτε λόγο. τα είδε ποτέ άνθρωπος; μήπως στοιβάχτηκαν σε αποθήκες και δεν τα ξαναείδε ψυχή ζώσα; και αν έχετε το κουράγιο σκεφτείτε και λίγο πόση αξία έχει ένας αρχαίος δρόμος στο σημείο όπου βρισκόταν χιλιάδες χρόνια πριν και τον περπατούσαν άνθρωποι, και πόση αξία έχει μερικά χιλιόμετρα παραπέρα, και μάλιστα μακριά από το σημερινό εμπορικό κέντρο. σας κούρασα, και ζητώ συγγνώμη. θα σας πω μόνο μια ιστορία που άκουσα για να κλείσω: τα νέα (τότε) δικαστήρια της Θεσσαλονίκης ήταν να χτιστούν αρχικά στο σημείο όπου βρίσκεται η ρωμαϊκή αγορά. την ημέρα που ήταν να ξεκινήσει η ανέγερση των νέων κτιρίων, ένας αρχαιολόγος στάθηκε μπροστά στην μπουλντόζα και είπε στους εργάτες και σε όσους (μηχανικούς;) ήταν εκεί πως θα έπρεπε να περάσουν πάνω από το πτώμα του για να γκρεμίσουν την αρχαία αγορά. και έτσι σώθηκε ένα από τα σπουδαιότερα μνημεία της πόλης. πιθανόν να είναι αστικός μύθος. πάντως αν δεν λογικευτούν οι υπεύθυνοι της κατασκευαστικής, η ιστορία θα επαναληφθεί. στις εποχές αυτές, που δεν έχουμε τίποτα, ας βρούμε τουλάχιστον την αξιοπρέπειά μας.
Τα λες πολύ καλά αλλα δυστυχώς πολύς κόσμος έχει αλλοτριωθεί τελείως. Το χειρότερο είναι οτι έχουμε αποκτήσει τέτοιο θράσος που δεν υπάρχει καν η ταπεινότητα να πει κανείς "δε γνωρίζω ιστορια, δε ξέρω τι ρόλο διαδραμάτησε η Θεσσαλονίκη τους Ρωμαικούς και Βυζαντινους χρονους άρα το βουλώνω". Όχι, θα απαξιώσει αντ'αυτού την ανακάλυψη (γιατί δεν την καταλαβαίνει και ώς γνωστό ό,τι δεν καταλαβαίνουμε είναι ανάξιο της προσοχής μας) και θα αναφερθεί σε αυτήν με τον όρο "κωλοαρχαια". Κάποιοι είναι προθυμότατοι να ξηλώσουν την ιστορία τους όχι μόνο από τους δρόμους αλλά και από την μνήμη.
Η ιστορία του τόπου μας δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται ως παραξενιά κάποιων αρχαιολόγων. Όπως είπαν και άλλοι σχολιαστές, είναι ανεπίτρεπτο να μην έχει προβλεφθεί αυτό το ενδεχόμενο στα σχέδια και τα χρονοδιαγράμματα του έργου. Στην Ολλανδία οι κατασκευαστικές λαμβάνουν υπόψιν τους το αμμώδες υπέδαφος. Αντιστοίχως, εδώ θα έπρεπε να λαμβάνουν υπόψιν τους την πιθανότητα εξεύρεσης μνημείων. Η Θεσσαλονίκη είναι ένα διαμάντι και σπουδαίο εμπορικό και πολιτιστικό κέντρο εδώ και πολλούς αιώνες. Μακάρι να μπορούσα να ζήσω εκεί. Πάνω απ΄όλα, εύχομαι να βρεθεί μια λύση που να σέβεται το παρελθόν και να ικανοποιεί τη σύγχρονη λειτουργία της πανέμορφης πόλης.
Ως Έλλην και (επίσης) Πολίτης του Κόσμου θέλω να εκφράσω κι εγώ την προσωπική μου άποψη για το δίλημμα. Αρχικά να σας πω ότι δεν είμαι σε θέση να κρίνω τη σημαντικότητα των ευρυμάτων και την ιστορική αξία τους και ότι μιλώ εκ του ασφαλούς ζώντας στην Αθήνα, της οποίας όμως το μετρό (και όχι μόνο) πέρασε από αντίστοιχες διαδικασίες, αλλά λόγω του μεγέθους και της διασποράς δεν έγινε καθολικά αντιληπτό το ζήτημα.Είναι, νομίζω, γνωστό ότι στο μετρό της Αθήνας έγιναν πολλές εκπτώσεις σχετικά με τη διατήρηση αρχαίων ευρυμάτων και σε αρκετές περιπτώσεις δικαίως τολμώ να πω. Η συνύπαρξη του παλαιού με το καινούργιο κινείται σε λεπτές γραμμές και η ισορροπία είναι πολύ δύσκολη και ευαίσθητη.Δεν μπορούμε να έχουμε απαίτηση να διατηρηθούν τα πάντα σε μια χώρα που είναι γεμάτη με απομεινάρια παλαιότερων εποχών. Έχουμε ιστορία, τι να κάνουμε; Το ζήτημα είναι αν ισοπεδώνοντας κάποια από τα ευρήματα, καταργούμε και την ιστορική μνήμη. Η άποψή μου είναι πως όχι. Η ιστορική μνήμη δεν εξαρτάται από πέτρες και δρόμους. Βασίζεται σε αξίες που έχουμε διδαχθεί και που (θα έπρεπε να) τις μεταφέρουμε από γενιά σε γενιά.Το κάνουμε όμως; Ή απλώς βαυκαλιζόμαστε για το ένδοξο παρελθόν μας, ενώ στην πραγματικότητα ενστερνιζόμαστε εντελώς αντίθετες ξενόφερτες ιδεολογίες;Επί του πρακταίου, θεωρώ ότι πρέπει να γίνει τεχνική μελέτη και προτάσεις για τη διατήρηση των ευρυμάτων στη θέση τους χωρίς φυσικά να ακυρωθεί το έργο ή να μεταφερθεί χρονικά κατά πολύ. Η καθημερινή ταλαιπωρία των σύγχρονων Θεσσαλονικέων και η επίδραση του έργου στην καθημερινότητά τους και στην οικονομική ευμάρεια των "πληγέντων" ζωνών είναι ένα πολύ σημαντικό θέμα που δεν πρέπει να παραβλέπεται και να κρίνεται μονομερώς.Έχουμε προχωρήσει πολύ στα τεχνολογικά θέματα ώστε να μην μπορεί να βρεθεί λύση. Φυσικά εδώ τίθεται το οικονομικό ζήτημα και κατά πόσον είμαστε διατεθειμένοι να ξαναπληρώσουμε ένα τόσο δαπανηρό έργο.Προφανώς έπρεπε πριν καν ξεκινήσει το έργο να έχει προβλεφθεί αυτό το σενάριο και να έχει υπάρξει εναλλακτικό σχέδιο, ίσως και δοκιμαστικές ανασκαφές στα νευραλγικά σημεία του δικτύου.Ως δεύτερη επιλογή, προτείνω τη μεταφορά των ευρυμάτων. Δεν είναι και τόσο φοβερό, νομίζω. Μπορεί να αναδειχθούν ακόμη περισσότερο και να δημιουργηθούν πολλές θέσεις εργασίας από την παράλληλη ανάπτυξη ενός πολιτιστικού έργου με τουριστικό ενδιαφέρον.Συγχωρήστε με για το μακροσκελές του σχολίου!ΥΓ: τα ευρήματα της Βυζαντινής Περιόδου δεν χαρακτηρίζοντας ως αρχαία ;)
Πάντως θα ήταν εξαιρετικά ενδιαφέρουσα η συνύπαρξη του αρχαίου εμπορικού δρόμου με το σύγχρονο εμπορικό κέντρο σε ένα σταθμό του μετρό. Δεν είναι το ίδιο με το να μεταφέρουν τα ευρήματα αλλού με το να στα σερβίρουν στο πιάτο. Είναι ωραίο να γίνονται κοινωνοί πολιτισμού όλοι οι άνθρωποι βιώνοντας απλά την καθημερινότητα τους στη πόλη. Επιπλέον σαν αισθητική παρέμβαση θα μπορούσε να ήταν κάτι μοναδικό. Και η αισθητική είναι κάτι που γενικώς λείπει από τις ελληνικές πόλεις. Καλό θα ήταν να το ψάξουν λίγο ακόμη. Α! Προς τον "πολίτη του κόσμου": η ιστορία και ο πολιτισμός που έχει λάβει χώρα στα σημερινά "εθνικά" χώματα της κάθε χώρας δεν παύει να αποτελεί μέρος της παγκόσμιας ιστορίας και πολιτισμού του ανθρώπου.
Καταρχήν δεν είμαι Έλληνας είμαι πολίτης του κόσμου. Δεν πιστεύω ούτε σε θρησκείες ούτε σε έθνη, και ναι θα κοιτάξω τι είναι περισσότερο πρακτικό στην καθημερινότητα μου. Ο πολίτισμός ποτέ δεν πρέπει να στέκεται εμπόδιο στην εξέλιξη και στη λειτουργικότητα της καθημερινοτητάς μας. Μάλλον όλοι εσείς που με με κρίνατε τόσο αρνητικά ζείτε στην Αθήνα ή σε κάποια επαρχιακή πόλη. Στη Θεσσαλονίκη έχουν πληγεί 100δες επιχειρήσεις απο τις ανασκαφές λόγω των αρχαίων, και το κυκλοφοριακό κομφούζιο στο κέντρο συγκρίνεται μόνο με πόλεις της Ινδίας. Εσείς λοιπόν είστε οι βολεμένοι νεοέλληνες, εσεις οι οποιοι θέλοντας να το παίξετε κουλτουριάρηδες βιάζεστε να κρίνετε.
Φίλε δεν είναι μόνο ελληνικά αρχαία αυτά αλλά και αρχαία παγκόσμιας κληρονομίας. Πολίτης του κόσμου είμαι και εγώ αλλό είναι άσχετο για την παρούσα συζήτηση.
Οι πολυκατοικίες του κέντρου που ρήμαξαν τα υλικά καταλοιπα προηγούμενων ιστορικών φάσεων είναι το εμπόδιο στην λειτουργικότητα της καθημερινότητας ακούλτουρε πολίτη του κόσμου. Ινδία είναι η Εγνατία χωρίς τα αρχαία της. Η αμορφωσιά και η ηλιθιότητα πάντα πολεμάνε με λύσσα οτιδήποτε δεν καταλαβάινουν. #Universal_eternal_fact
Αγαπητέ Πολίτη του Κόσμου, άσχετα από το τι θεωρώ πως πρέπει να γίνει (θα γράψω ξεχωριστό σχόλιο), ο πολιτισμός είναι εξέλιξη και έχει άμεση σχέση με την καθημερινότητά μας. Φυσικά εννοώ τον προσωπικό μας πολιτισμό, ο οποίος όμως διαμορφώνεται κατά μεγάλο ποσοστό τόσο από το οικογενειακό περιβάλλον μας, όσο και από τον περιβάλλοντα χώρο. Δεν είναι τυχαία η πορεία της κατάστασης στη νεότερη Ελλάδα και η σταδιακή αποκοπή μας από τις κλασσικές αξίες. Είναι εύκολο να κρίνουμε απόψεις και να δικάζουμε ανθρώπους, αλλά καμμιά φορά πρέπει να μπαίνουμε λίγο πιο βαθειά στα πράγματα και να ψάχνουμε τις ρίζες και τις αιτίες. Όχι ότι μπορούμε να αλλάξουμε το παρελθόν, αλλά έτσι έχουμε πιθανότητες να διαμορφώσουμε το παρόν και το μέλλον μας.Τέλος θέλω να παρατηρήσω ότι υπάρχουν εύλογα επιχειρήματα και μεγάλο δίκιο σε αυτά που λες, αλλά επίτρεψέ μου να σου πω ότι το χάνεις με τον τρόπο που εκφράζεσαι, γι' αυτό και τόσο μεγάλη επίθεση.
Ευρύ Πέλαγος,είναι πασιφανές πως δεν πιστεύεις σε έθνη και θρησκείες, διότι πολύ απλά κάνει κρα το γεγονός πως το μόνο στο οποίο πιστεύεις είναι η κονσερβοποίηση των πάντων και η "εξυπηρέτηση" της καθημερινότητάς σου, η οποία προφανώς θα πατήσει κυριολεκτικά επί πτωμάτων, ούτως ώστε τα πάντα γύρω σου να καταντήσουν μηχανές κι εσύ ο ίδιος να μην κουράζεις ούτε καν τη σκέψη σου πριν προβείς σε οποιαδήποτε πράξη. Πιστεύεις στην παγκοσμιοποίηση και στην καταστροφή πολιτισμών.Το κυκλοφοριακό κομφούζιο καλέ μου, προφανώς δεν ευθύνεται στη συντήρηση αρχαιοτήτων, αλλά στην επιπολαιότητά μας να κινούμαστε καθημερινά και χωρίς λόγο με αυτοκινήτο τη στιγμή που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε Μέσα Μαζικής Μεταφοράς ή να προωωθήσουμε τη χρήση ποδηλάτου, ιδιαίτερα σε μια πόλη όπως τη Θεσσαλονίκη.Το να υποστηρίζει κανείς τις αρχαιότητες δεν τον κάνει αυτόματα υποτιθέμενο κουλτουριάρη, για αυτό κάπου μέσα στον εγκέφαλό σου κάνε μια αναδιατύπωση του πως ορίζεις το λαιφ σταιλ κουλτουρεξ και κάνε και μια κριτική στον μικροαστισμό που τρέχει άπλετος από τα σχόλια σου.Αν δεν μπορείς να καταλάβεις τη σημασία των "κωλοαρχαίων" τότε δεν υπάρχει λόγος κυριολεκτικά να συνεχίσει οποιοσδήποτε τη συζήτηση μαζί σου. Αν δεν ήταν αυτά τα "κωλοαρχαία" να μας παρουσιάζουν πτυχές του πολιτισμού μας και της αρχιτεκτονικής εξέλιξης τότε πιθανότατα εσύ να ζούσες σε μια καλύβα φτιαγμένη από άχυρα."Πολίτη του Κόσμου".
Πείτε ότι θέλετε, i don't give a shit, για τα αρχαία πείτε μου ένα απλό όφελος από το να θαυμάσετε τους βυζαντινούς μπιντέδες, και τα πλακόστωτα δρομάκια του βυζαντίου. Με αυτή τη λογική αν συντηρούμε τα εκάστοτε κτίσματα κάθε εποχής θα χρειαστούμε 10 πλανήτες Γη, για μουσειακούς χώρους.
Σύμφωνα με την Μακροπούλου, το συγκεκριμένο γεγονός, έχει ακόμη και οικονομικό νόημα. “Στην Ελλάδα, δεν είμαστε στις επιχειρήσεις κατασκευής αυτοκινήτων" [..]“Η βαριά βιομηχανία μας είναι ο πολιτισμός, η κληρονομιά των προγόνων μας. Πρέπει να είμαστε περήφανοι, αλλά και άξιοι αυτής της κληρονομιάς.". Και στην Ιταλία θα μπορούσε να είναι η βαριά τους βιομηχανία, αλλά συνειδητοποίησαν πως βασικά πρέπει να παράξουν και κάτι, δεν αρκεί μόνο να κοκορεύεσαι για μερικές αρχαίες πέτρες που έχεις κληρονομήσει.Τα ευρήματα δεν είναι καν τόσο σπουδαία όσο δηλώνουν διάφοροι υπερφίαλοι και μια χαρά μπορούν να μεταφερθούν. Οι Γερμανοί σήκωσαν ολόκληρη την αρχαία Πέργαμο και την εκθέτουν στο Βερολίνο, ενώ στην Αίγυπτο, στο Ασσουάν, μετέφεραν ολόκληρο ναό για να μην πλημμυρίσει από το φράγμα. Και μιλάμε για δύο δείγματα κατά πολύ σπουδαιότερηα, όσον αφορά την πολιτισμική τους σημαντικότητα.
Βρε άνθρωπε, πώς να μην τη σήκωναν την Πέργαμο για να την εκθέσουν στο Βερολίνο? Καταλαβαίνεις τι λες? Νομίζεις οτι αν οι Γερμανοί είχαν στα εδάφη τους μια πόλη σαν την Πέργαμο θα την ξήλωναν ποτέ? Και το δεύτερο παράδειγμα σου είναι τελείως άστοχο διότι όπως λες τον ναό τον μετέφεραν για να τον διασώσουν όχι γιατί "καθυστερούσε το έργο και ο πολίτης του κόσμου δεν μπορεί να να στριμώχνεται στο λεφωρείο".
εμένα τυχαίνει να μου φαίνεται πιό ενδιαφέρον πως το έκαναν, όχι πως δε θα το έκαναν. κι επειδή λέει κάτι κάποιος αυτοχαρακτηριζόμενος πολίτης του κόσμου, δε βλέπω γιατί αυτό πρέπει να μου καθιστά άστοχο το επιχείρημα. ίσως ν' αφήσεις την επιχειρηματολογία και να κάνεις ένα search στη wikipedia
Το οτι είναι ενδιαφέρον κατι σαν φαινόμενο η σαν τεχνολογία δε σημαίνει οτι είναι και προτιμότερο ως λύση. Ωραία, τους θαυμάζω τους Γερμανούς που έχουν ξηλώσει ολόκληρη πόλη (not), αλλά δεν έχει κανενα απολύτως νόημα να μεταφερθεί ένας δρόμος 70 -κάτι μέτρων σε έναν χώρο (στρατόπεδο Παύλου Μελά) με τον οποίο δεν έχει καμία χωρική σύνδεση. Όπως ο Παρθενώνας δεν πρέπει να βρίσκεται πουθενά αλλού παρά στον ιερό λόφο της Ακρόπολης όπως και τα "Ελγίνεια" μάρμαρα δε θα έπρεπε να ήταν στο Βρετανικό μουσείο. Είμαι ανακουφισμένη πάντως που βρέθηκε λύση και τα ευρήματα πιθανόν να μείνουν εκεί που πρέπει. Περίεργο που η λύση που ώς πρότινως φαίνοταν ως "μη ρεαλιστική" δόθηκε ώς δια μαγείας και περίεργο που έγινε μερικές μέρες αφου το BBC έβγαλε το ρεπορτάζ...
ναι, το σκέφτονται σοβαρά. θα πάει ο CEO της εταιρείας, με κουστούμι, πούρο και εργοταξιακό κράνος, κρατώντας μία μεγάλη σκαπάνη και θα κοπανάει όποια πέτρα βρει, έτσι: ΓΚΡΑΑΑΠ ΓΚΡΑΑΑΠ ΓΚΡΑΑΑΠ, μέχρι να γίνουν τα πάντα όλα σκόνη
Αυτά τα κωλοαρχαία πόσο πίσω έχουνε πάει κάθε έργο στην Ελλάδα. Η μισή Θεσσαλονίκη χτίστηκε νύχτα για να μην παρεμβαίνει η αρχαιολογία για τις ανασκαφές. Να την χέσω την "Βυζαντινή Πομπηία" όταν για δεκετίες είμαι αναγκασμένος να είμαι όρθιος σε συνθήκες κονσέρβας σε ένα αστικό, ή εάν αποφασίσω να πάρω αμάξι να μην βρίσκω να παρκάρω ούτε με αίτηση.
Χωρίς να θέλω να ακουστώ κολλημένη στο παρελθόω ή τίποτα άλλο, απλώς μια υπενθύμιση. Αυτα τα "κωλοαρχαία" αποτελούν μέρος της ιστορίας μας, σε ευρύτερο πλαισιο, και πόσο μάλλον αναπόσπαστο κομμάτι της Θεσσαλονικής. Ανεξάρτητα με το σχόλια, τελικά "οι μεγάλοι και τρανοί αρχαίοι Έλληνες" και "όταν εμείς είχαμε πολιτισμό εσείς κλάνατε" και λοιπά εικονογραφημένα είναι καθαρά για την τόνωση του εγώ του μέσου Έλληνα μικροαστού. Όταν έρχεται πραγματικά η ώρα να βρούμε μια λύση και για το παρελθόν αλλά και για το μέλλον (αρχαία ευρήματα - ΜΕΤΡΟ) πιο πολύ μας καίει, να έχουμε κάπου να βάλουμε το κώλο μας στα ΜΜΜ πάρα να νιώθουμε περήφανοι για τις καθημερινες μας ανακαλύψεις.Και μετά ρωτάμε τους εαυτούς μας στο καθρεφτη καθε μερα "μα πως φτάσαμε ως εδώ?"
Είναι αδιανόητο να μην σκέφτηκαν από πριν, πως, σκάβοντας στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, δε θα έβρισκαν κάτι εξαιρετικά σημαντικό. Δεν μπορεί να μην είσαι προετοιμασμένος για αυτό το ενδεχόμενο και να μην έχεις εναλλακτική.