Στο ευρωπαϊκό σχολείο του Ιξέλ, ένα από τα τέσσερα που χρηματοδοτούνται από την Ε.Ε. στις Βρυξέλλες, παρατηρείται ότι ανάμεσα στους απόφοιτους με την υψηλότερη βαθμολογία θα βρίσκεται σίγουρα ένας Έλληνας.
Αυτό συμβαίνει και αλλού, αλλά ειδικά στο σχολείο αυτό το φαινόμενο είναι πιο έντονο.
Το Politico έκανε ρεπορτάζ για να αναδείξει πώς και γιατί συμβαίνει αυτό.
Ο λόγος είναι ότι οι Έλληνες μαθητές διδάσκονται από Έλληνες καθηγητές, οι οποίοι, τείνουν να βαθμολογούν πιο γενναιόδωρα από τους καθηγητές άλλων χωρών, σύμφωνα με σπουδαστές και προσωπικό.
«Αντιμετωπίζουμε το ίδιο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Ευρώπη σε πολιτικό επίπεδο», αναφέρει ο Στεφάν Σεμπά, Γάλλος καθηγητής στο σχολείο. «Η εθνική κουλτούρα υπερβαίνει την ευρωπαϊκή».
Τα ευρωπαϊκά σχολεία, από τα οποία υπάρχουν συνολικά 13, επιτρέπουν στα παιδιά των πολλών δημοσίων υπαλλήλων της ΕΕ να σπουδάσουν στη μητρική τους γλώσσα.
Στις περισσότερες περιπτώσεις, διδάσκονται από εκπαιδευτικούς που προσλαμβάνονται και αποστέλλονται στα σχολεία από τις εθνικές κυβερνήσεις.
Το προσωπικό λαμβάνει ελάχιστη εκπαίδευση σχετικά με το ευρωπαϊκό σύστημα κατά την άφιξή του και ως εκ τούτου τείνει να διδάσκει και να βαθμολογεί τους μαθητές σύμφωνα με τα πρότυπα των χωρών τους.
Το αποτέλεσμα έτσι πέφτει σε εθνικά στερεότυπα. Πρώην Έλληνες μαθητές στο σχολείο Ιξέλ, το μόνο ευρωπαϊκό σχολείο με έδρα τις Βρυξέλλες το οποίο έχει ελληνικό τμήμα, παραδέχονται ότι οι δάσκαλοί τους τείνουν να βαθμολογούν «πολύ γενναιόδωρα». Οι Γάλλοι καθηγητές, αντιθέτως, θεωρούνται ως αδικαιολόγητα αυστηροί και «τσιγγούνηδες» με τους βαθμούς.
Οι Έλληνες καθηγητές «είναι πρόθυμοι να αποδείξουν ότι είναι καλοί», υπό το φόβο ότι θα επιστρέψουν στην Ελλάδα» αν δεν έχουν καλά αποτελέσματα», ανέφερε μία πρώην εκπαιδευτικός η οποία πέρασε πάνω από 20 χρόνια διδάσκοντας στο ευρωπαϊκό σχολικό σύστημα. Οι καλοί βαθμοί γίνονται «ζήτημα εθνικής υπερηφάνειας».
«Οι Έλληνες δεν είναι σε καμία περίπτωση οι μόνοι που επιθυμούν οι μαθητές τους να έχουν καλά αποτελέσματα», πρόσθεσε, αναφέροντας την περίπτωση ενός Πολωνού καθηγητή ο οποίος έβαζε τους μαθητές να ξαναγράψουν τα τεστ μέχρι να πετύχουν ένα καλύτερο βαθμό.
Το προσωπικό και οι μαθητές επίσης ανέφεραν ότι οι Ισπανοί και Γερμανοί καθηγητές βαθμολογούν καλά με περισσότερη ευκολία, ενώ αρκετοί Βρετανοί μαθητές δήλωσαν ότι θεωρούν ότι τα μαθήματα αγγλικής γλώσσας είναι λιγότερο αυστηρά από τα αντίστοιχα των γαλλικών.
Οι σπουδαστές διαμαρτύρονται ότι δεν βαθμολογούνται επί ίσοις όροις στα διάφορα τμήματα - εδώ και χρόνια - αλλά το θέμα αυτό δεν ήταν «συζητήσιμο» μέχρι πρόσφατα, ανέφερε ένας ανώτερος υπάλληλος που έχει διδάξει στα Ευρωπαϊκά Σχολεία τα τελευταία 30 χρόνια και ζήτησε να μην κατονομαστεί.
Οι σπουδαστές παραδέχονται με κάποια δυσαρέσκεια, ότι είναι «κοινώς γνωστό» ότι οι μαθητές στο ελληνικό τμήμα περνούν με ευκολία τα μαθήματα, ενώ οι Γάλλοι αγωνίζονται απλά και μόνο για να περάσουν.
Οι βαθμοί έχουν σημασία για την είσοδο των μαθητών στα πανεπιστήμια - ειδικά για τους φοιτητές που απευθύνονται σε ιδρύματα του Ηνωμένου Βασιλείου - και δίνουν στους Έλληνες ένα αθέμιτο πλεονέκτημα. Επίσης αφήνει ορισμένους Έλληνες φοιτητές να αισθάνονται απροετοίμαστοι για τις απαιτήσεις της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Οι Έλληνες μαθητές έχουν περίπου τις ίδιες επιδόσεις με τους άλλους σπουδαστές στα μαθήματα που διδάσκονται σε άλλες γλώσσες, δήλωσε ο ανώτερος υπάλληλος. Όμως σε μαθήματα που διδάσκονται από Έλληνες καθηγητές, ξεπερνούν κατά πολύ τις επιδόσεις των συμμαθητών τους από άλλες χώρες.
Το 2016, τρεις από τους πρώτους πέντε μαθητές με την υψηλότερη βαθμολογία, ήταν Έλληνες. Όμως αυτό έχει αρχίσει να αλλάζει. Το 2017 ο πρώτος σε βαθμολογία μαθητής ήταν Ολλανδός και ο καλύτερος σε βαθμούς Έλληνας ήταν 7ος σε σειρά.
Οι Έλληνες μαθητές από την πλευρά τους δεν είναι απαραίτητα ικανοποιημένοι με την «γενναιόδωρη» βαθμολογία.
Αναφέρουν ότι το να έχουν περισσότερο ελαστικούς καθηγητές δεν είναι τόσο χρήσιμο σε τελική ανάλυση. Μία μαθήτρια, η οποία αποφοίτησε με υψηλή βαθμολογία αναφέρει ότι όταν ξεκίνησε να φοιτά στο πανεπιστήμιο των Βρυξελλών «πελάγωσε». «Δεν ήξερα πως να οργανώσω τις σημειώσεις μου, πως να διαβάζω πολύ, με σύστημα. Έπρεπε να τα μάθω όλα από την αρχή», ανέφερε.
Η διοίκηση του σχολείου αναφέρει ότι κάνει προσπάθειες να εξομαλύνει τις διαφορές ανάμεσα στις εκπαιδευτικές μεθόδους των καθηγητών από διαφορετικές χώρες, ενώ επιμένει ότι η ποικιλία και η διαφορετικότητα ανάμεσα στους καθηγητές είναι μέρος κάθε σχολικού συστήματος.
Ένας τρόπος να εξομαλυνθεί η κατάσταση είναι να αναθεωρηθεί η κλίμακα βαθμολογίας η οποία θα περιλαμβάνει «κριτήρια αξιολόγησης» που θα δοθούν στους εκπαιδευτικούς, με συγκεκριμένες κατευθυντήριες γραμμές για την αξιολόγηση των μαθητών. Επίσης θα πραγματοποιηθούν εκπαιδευτικά προγράμματα για νέους καθηγητές.
Με αυτόν τον τρόπο θα εξομαλυνθούν οι διαφορές στη διδασκαλία μεταξύ καθηγητών διαφορετικών εθνικοτήτων και κουλτούρας, από τις πιο ελαστικές έως τις πιο αυστηρές και θα εκπαιδευτούν ως Ευρωπαίοι καθηγητές.
Με πληροφορίες από Politico
σχόλια