Τα web radios έκαναν την εμφάνισή τους στην Ελλάδα με την πρώτη μεγάλη έκρηξη του Διαδικτύου, πριν από 6-7 περίπου χρόνια, και σχεδόν αμέσως άρχισαν να πολλαπλασιάζονται, θυμίζοντας στους παλαιότερους, κατά έναν τρόπο, τα παλιά πειρατικά ραδιόφωνα που κατέκλυσαν τις συχνότητες των ερτζιανών τα τέλη της δεκαετίας του '70.
Κάτι η γοητεία της ελευθερίας που κουβαλούν, κάτι η ευελιξία που δίνουν στους διαχειριστές και τους παρουσιαστές τους για να ξεφεύγουν από τις αυστηρές νόρμες των παραδοσιακών, συμβατικών ραδιοφώνων, κάτι οι μικρές ή μεγάλες κοινότητες που κατάφεραν να σχηματιστούν από στόμα σε στόμα, ευνοώντας τις ανταλλαγές ιδεών, απόψεων και ενδιαφερόντων, εξηγείται η μαζική εμφάνισή τους στον ωκεανό του ελληνικού Διαδικτύου. Ο καθοριστικότερος, όμως, παράγοντας ήταν το χαμηλό τους κόστος, αφού, για να στήσει κάνεις ένα web radio, χρειάζεται μόνο ένα pc, ένα μικρόφωνο, ένα υποτυπώδες site και μια παροχή streaming από αντίστοιχη εταιρεία. Το κόστος της παροχής αυτής καθορίζεται από την ποιότητα του streaming και τον αριθμό των ακροατών. Έτσι, συνυπολογίζοντας τα έξοδα συντήρησης του server, το κόστος ενός web radio μπορεί να ξεκινήσει από τα €50 και να ξεπεράσει ακόμη και τα €1.000- €1.200 τον χρόνο. Φυσικά, το κόστος αυξάνεται ακόμα περισσότερο σε περίπτωση που οι διαχειριστές του αποφασίσουν να το φτιάξουν έτσι ώστε να έχει τα χαρακτηριστικά ενός «παραδοσιακού» ραδιοφώνου, με δικό του χώρο και κανονικό στούντιο.
Έτσι, με το πέρασμα του χρόνου το Διαδίκτυο πλημμύρισε από web radiοs κάθε είδους. Ερασιτεχνικά πρότζεκτ από απλούς φίλους του ραδιοφώνου, home made web radios με αξιόλογες μουσικές εκπομπές ή εκπομπές λόγου, αλλά και απολύτως επαγγελματικές προσπάθειες με καθημερινό, εναλλασσόμενο πρόγραμμα, που δεν έχουν τίποτα να ζηλέψουν από τα συμβατικά ραδιόφωνα των ερτζιανών και έχουν ή αποκτούν, σιγά-σιγά, τους δικούς τους πιστούς ακροατές. Τι γίνεται, όμως, με αυτές ακριβώς τις επαγγελματικές προσπάθειες που κοστίζουν πολύ περισσότερο σε χρόνο και χρήμα; Πώς συντηρούνται; Παίρνουν διαφήμιση ή χορηγίες; Ο Άρης, ένας εκ των τριών διαχειριστών του indiegroundradio.com (οι άλλοι δύο είναι ο Μάκης και ο Νάσος), είναι σαφής: «Με ορθή διαχείριση και ύστερα από πολύ κόπο, το εγχείρημα "βγαίνει". Απ' ό,τι ξέρουμε από εμάς και απ' ό,τι βλέπουμε σε άλλα web radios, δεν υπάρχουν και πολλές χορηγίες. Νομίζω ότι αυτό συμβαίνει όχι τόσο εξαιτίας της χαμηλής ακροαματικότητας, αλλά περισσότερο γιατί οι εταιρείες δεν έχουν ακόμα πειστεί ότι το μέσο -που, για να λέμε και την αλήθεια, είναι ακόμα πολύ φρέσκο και δεν έχει δοκιμαστεί- μπορεί να τους αποφέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα. Επίσης τα web radios είναι πάρα πολλά και ποικίλλουν, ανάλογα με το ύφος που θέλει να τους προσδώσει ο εκάστοτε διαχειριστής τους, και έτσι, εκ των πραγμάτων, είναι δύσκολο για τις διάφορες εταιρείες να επιλέξουν ποια είναι αυτά στα οποία θα επιθυμούσαν να διαφημιστούν». Τα μάλλον αρνητικά δεδομένα που έρχονται από τον τομέα της διαφήμισης και εντείνονται από τις δύσκολες οικονομικές συγκυρίες της εποχής δεν αποθαρρύνουν τις νέες προσπάθειες.
Πριν από δύο περίπου μήνες η Αφροδίτη Σημίτη και η Άννα Αναστασίου ξεκίνησαν μία τέτοια, πολύ αξιόλογη και φιλόδοξη προσπάθεια, φτιάχνοντας το Join Radio, ένα online ραδιόφωνο με έμπειρους αλλά και νέους παρουσιαστές και καθημερινό πρόγραμμα. Πώς όμως πήραν αυτή την απόφαση; «Μετά από τόσα χρόνια στα ερτζιανά με διαφορετικά σχήματα, ομάδες και σε διαφορετικές συχνότητες, νιώσαμε την ανάγκη να κάνουμε αυτό που αγαπάμε τόσο πολύ, αλλά όχι με τον ίδιο τρόπο. Σε μια εποχή που σταθμοί κλείνουν, μια και οι ιδιοκτήτες τους δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν στις οικονομικές τους υποχρεώσεις, αποφασίσαμε να πάρουμε την κατάσταση στα χέρια μας, λαμβάνοντας σοβαρά υπόψη ότι το Διαδίκτυο είναι το "δημιουργικό περιβάλλον" του μέλλοντος» λέει η Άννα Αναστασίου. Ποια είναι όμως η προοπτική τους; Μπορούν να αντεπεξέλθουν στον ανταγωνισμό που αναπτύσσεται με τα συμβατικά ραδιόφωνα ή ακόμα και να υπερισχύσουν; H Αφροδίτη Σημίτη είναι αισιόδοξη: «Τα web radios έχουν σίγουρα προοπτική. Παγκοσμίως, η ακρόαση web ραδιοφώνων αυξάνεται, όπως αυξάνεται και το ποσοστό ακρόασης επίγειων σταθμών μέσω Διαδικτύου. Εντυπωσιακή είναι όμως και η αύξηση της διαφημιστικής δαπάνης στο Διαδίκτυο. Όλα δείχνουν πως υπάρχει προοπτική. Oι περισσότεροι είμαστε διαρκώς συνδεδεμένοι, ενημερωνόμαστε, επικοινωνούμε, αγοράζουμε, ανακαλύπτουμε online. Οι συνήθειές μας αλλάζουν, το ίδιο και ο τρόπος που ακούμε ραδιόφωνο. Όσο όμως δεν μπορούμε να ακούσουμε web ραδιόφωνα στο αυτοκίνητο, τα fm δεν κινδυνεύουν». Συμπερασματικά: προς το παρόν τα ελληνικά web radios βασίζονται περισσότερο στο μεράκι των ανθρώπων που αγαπούν το ραδιόφωνο και λιγότερο στις οικονομικές συνθήκες της εποχής. Οι νέες εφαρμογές, η ολοένα αυξανόμενη τάση των ανθρώπων που ακούν ιντερνετικό ραδιόφωνο μέσω κινητού και, φυσικά, τα net radios που αρχίζουν δειλά-δειλά να μπαίνουν στα αυτοκίνητα είναι ενθαρρυντικά στοιχεία για την προοπτική των web radios. Ίδωμεν!
=====
Η LiFO αγαπάει τα παρακάτω ελληνικά web radios:
σχόλια