22 χρόνια χωρίς Μελίνα

22 χρόνια χωρίς Μελίνα Facebook Twitter
Αρνήθηκε να παίξει το παιχνίδι του Χόλιγουντ. Μπορούσε; Δεν ήθελε; Όχι, δεν ήθελε, γιατί αν πραγματικά το ήθελε, θα το είχε κάνει. Αλλά παραήταν Ελληνίδα και ανεξάρτητη για κάτι τέτοιο. Φωτο: Με την ευγενική παραχώρηση του Ιδρύματος Μελίνας Μερκούρη
0

Έχουν περάσει εικοσιδύο χρόνια από την 6η Μαρτίου του 1994, οπότε και άφησε την τελευταία της πνοή στο Memorial Hospital της Νέας Υόρκης. Είκοσι χρόνια μετά ο μύθος της διάσημης και παθιασμένης Ελληνίδας παραμένει ζωντανός και με έναν παράξενο τρόπο μονίμως επίκαιρος. Η ηθοποιός και διεθνής σταρ Μελίνα Μερκούρη εξακολουθεί να δεσπόζει στην πινακοθήκη των προσώπων που μας απασχολούν ακόμα, συνήθως, βέβαια, για τους λάθος λόγους. Ήταν ή δεν ήταν σπουδαία ηθοποιός; Ήταν ή δεν ήταν ηθικό άτομο; Ήταν ή δεν ήταν αφοσιωμένη Ελληνίδα; Κι άλλα τέτοια ανυπόστατα. Εμείς αναλάβαμε να διηγηθούμε την πιο ειλικρινή της ιδιότητα. Εκείνη της Αθηναίας. Γιατί δεν υπήρξε πιο ταμένο παιδί αυτής της πόλης. Γεννήθηκε στην καρδιά της πόλης μια εποχή που η Αθήνα θεωρούνταν από τις ωραιότερες πρωτεύουσες της Ευρώπης, με ιδανικό κλίμα κι ένα μοναδικό φως να τη λούζει. Ο πρώτος πολίτης της ήταν ο αγαπημένος της παππούς, εκείνος που της έμαθε να την αγαπάει και να κοπιάζει γι’ αυτήν λες κι ήταν άνθρωπος. Έτσι, όταν της δόθηκε από νωρίς η ευκαιρία να την εγκαταλείψει, εκείνη αρνήθηκε. Η μοναδική περίοδος που έμεινε μακριά της ήταν όταν την ανάγκασε μια παράνομη εξουσία, εκείνη των πραξικοπηματιών του 1967, στερώντας της το σπίτι και τους φίλους της, στον κολοφώνα της δόξας της ως πρωταγωνίστριας υπερπαραγωγής στο Μπρόντγουεϊ. Όπου, μαζί με τον σύντροφό της Ζιλ Ντασέν, δημιουργό της παγκόσμιας επιτυχίας Ποτέ την Κυριακή, τη συμμετοχή του Μάνου Χατζιδάκι στη μουσική και μια παρέα Ελλήνων καλλιτεχνών ανέβασαν την εκδοχή της ταινίας ως μιούζικαλ με τον τίτλο Ilia Darling.

Είχε ψύχωση με την Ελλάδα, με τους ανθρώπους της, με τον τρόπο ζωής τους, με την ελληνική θάλασσα, τη γη, τον έρωτα, τον αέρα. Πίστευε ότι πέρα από μια ιστορική χώρα είμαστε και ένας μοιραίος λαός. Ο μόνος επί Γης που ξέρει να γελάει και να κλαίει πραγματικά.

Η Μελίνα βίωνε την Αθήνα, από μικρό κορίτσι, στην απόλυτη υπερβολή. Όταν διέσχιζε στους δρόμους, δεν υπήρχε άντρας, γυναίκα, παιδί που να μη γυρνούσε να την κοιτάξει. Να κοιτάξει το φαινόμενο που σάρωνε στο πέρασμά του. Νέα ακόμα, πριν καλά καλά κλείσει τα 20 της και με την άδεια του συζύγου της, μπήκε στη σχολή του Εθνικού Θεάτρου κι από εκεί ξεκίνησε η ιστορία της όπως την ξέρουμε. Πόλεμος, Κατοχή, απελευθέρωση, οράματα για μια νέα Ελλάδα, γλέντια, ξενύχτια, συζητήσεις ατέρμονες με καλλιτέχνες και πνευματικούς ανθρώπους κάθε ηλικίας και γενιάς. Πάντα για την Ελλάδα! Πώς θα έχτιζαν μια νέα Ελλάδα. Σ’ αυτό η Μελίνα πρωτοστατούσε. Είχε ψύχωση με την Ελλάδα, με τους ανθρώπους της, με τον τρόπο ζωής τους, με την ελληνική θάλασσα, τη γη, τον έρωτα, τον αέρα. Πίστευε ότι πέρα από μια ιστορική χώρα είμαστε και ένας μοιραίος λαός. Ο μόνος επί Γης που ξέρει να γελάει και να κλαίει πραγματικά. Το έδειχνε στις ταινίες της με όποιον τρόπο μπορούσε. Στη θρυλική Στέλλα πληρώνοντάς το με τη ζωή της, στο ιλιγγιώδες Ποτέ την Κυριακή με την παράδοσή της στον έρωτα, στην αλαζονική Φαίδρα με την αυτοκαταστροφή. Η Ελλάδα της Μελίνας που την ταξίδεψε στα πέρατα του κόσμου, σαν Οδυσσέας και Κίρκη μαζί, κοροϊδεύοντας τους (κοινούς) θνητούς και αποπροσανατολίζοντας τους άντρες – συγχρόνως.

22 χρόνια χωρίς Μελίνα Facebook Twitter
Φωτο: Με την ευγενική παραχώρηση του Ιδρύματος Μελίνας Μερκούρη

Η Μελίνα υπήρξε, μια εποχή, σταρ του διεθνούς σινεμά. Είχε προηγηθεί το θέατρο στην Αθήνα και στο Παρίσι, μετά στη Νέα Υόρκη. Εν τω μεταξύ, αρνήθηκε να παίξει το παιχνίδι του Χόλιγουντ. Μπορούσε; Δεν ήθελε; Όχι, δεν ήθελε, γιατί αν πραγματικά το ήθελε, θα το είχε κάνει. Αλλά παραήταν Ελληνίδα και ανεξάρτητη για κάτι τέτοιο. Αυτά τα πράγματα απαιτούν πειθαρχία μεγάλη και αδιαμφισβήτητη ταύτιση. Εκείνη ήταν μια κεφάτη Ελληνίδα που μόλις της είχαν αφαιρέσει την ταυτότητά της κάποιοι που είχαν καταλύσει τη δημοκρατία υπό την απειλή των όπλων. Αγωνίστηκε εναντίον τους θυσιάζοντας μερικές από τις σημαντικότερες επαγγελματικές προτάσεις που είχε. Όταν όλα ξαναήρθαν στη θέση τους επτά χρόνια αργότερα, εκείνη επέστρεψε ως η απόλυτη θριαμβεύτρια. Συνέχισε να αγωνίζεται για την ελευθερία της σκέψης και της έκφρασης, πράγματα όχι αυτονόητα στον ελληνικό χώρο, κι όταν της έδωσαν θέση εξουσίας, επιστράτευσε όλη της τη γοητεία και τη φαντασία για να κερδίσει όλα όσα θεωρούσε ότι οι «άλλοι» χρωστούσαν στον τόπο μας. Και στον τόπο της, την Αθήνα. Γιατί ο ομφάλιος λώρος μεταξύ της Μελίνας και της Αθήνας δεν κόπηκε ποτέ. Παρέμεινε μια αλλόκοτη και σταθερή σχέση σ’ όλη της τη ζωή, μέχρι τέλους.

Ακολουθήστε την επίσημη σελίδα της Μελίνας Μερκούρη στο facebook: facebook.com/melinamercouriofficial

Οθόνες
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

KINDS OF KINDNESS

Ανταπόκριση / «Ιστορίες Καλοσύνης»: Το σινεμά του Λάνθιμου είναι πλέον ένα είδος από μόνο του

Τρεις ιστορίες που στάζουν καλοσυνάτο φαρμάκι η μία στην άλλη και παρακολουθούν στενά, δαιμονικά και κοενικά την ανθρώπινη ανάγκη για τυραννικό έλεγχο και επώδυνη αλληλεξάρτηση. Pure Lanthimos, wicked fun.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Megalopolis

Ανταπόκριση / Megalopolis: Ο Κόπολα μετέτρεψε τη Νέα Υόρκη του 21ου αιώνα σε αρχαία Ρώμη

Η ελληνορωμαϊκή προειδοποίηση του Φράνσις Φορντ Κόπολα για τη σύγχρονη διαφθορά των αξιών εξάπτει το ενδιαφέρον, αλλά συντρίβεται από το ντελιριακό και ειλικρινές άγχος του να χωρέσει τα πάντα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Pulp Fiction: Οι Κάννες, το mega-σκάνδαλο που βράζει και η υπέροχη Μέριλ Στριπ

Pulp Fiction / Οι Κάννες, το mega-σκάνδαλο που βράζει και η υπέροχη Μέριλ Στριπ

Στις υπεραστυνομευόμενες Κάννες ένα τσουνάμι αποκαλύψεων σκιάζει το κλίμα που ο διευθυντής, Τιερί Φρεμό, επιθυμεί διακαώς να διαφυλάξει σε κινηματογραφικό πλαίσιο, ενώ στην τελετή έναρξης πρυτάνευσε η οσκαρική λογική. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
‘Spacey Unmasked’: Δεν έχει τέλος το κατηγορητήριο εναντίον του Κέβιν Σπέισι

Οθόνες / Spacey Unmasked: Δεν έχει τέλος το κατηγορητήριο εναντίον του Κέβιν Σπέισι

Νέες καταγγελίες για σεξουαλικές επιθέσεις στο αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ για τον Κέβιν Σπέισι, με τον αδελφό του ηθοποιού να δηλώνει ότι ο πατέρας τους ήταν ένας αρνητής του Ολοκαυτώματος που διοργάνωνε ναζιστικές συναντήσεις στο σπίτι τους.
THE LIFO TEAM
Ρότζερ Κόρμαν (1926-2024)

Απώλειες / Ρότζερ Κόρμαν (1926-2024): Ο βασιλιάς των b-movies και του απενοχοποιημένου exploitation

Κόπολα, Σκορσέζε, Νίκολσον, Μπογκντάνοβιτς, Χάουαρντ, Κάμερον αλλά και όλο το ανεξάρτητο αμερικανικό σινεμά έχουν λόγο ύπάρξης χάρη στον Αμερικανό σκηνοθέτη που πέθανε πριν από λίγες μέρες στα 98 του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ινδία, Νεπάλ, Μπουτάν: Καταγράφοντας τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής, την τεχνητή νοημοσύνη και όσα πρεσβεύει η «γκουρού» Βαντάνα Σίβα

Οθόνες / Δύο Έλληνες κινηματογραφιστές ψάχνουν στην Ινδία μια απάντηση για το μέλλον του πλανήτη

Ο Χρόνης Πεχλιβανίδης και η Μαρία Γιαννούλη ξεκίνησαν μια έρευνα σχετικά με την τεχνητή νοημοσύνη και την «έξυπνη γεωργία», ταξίδεψαν σε Ινδία, Νεπάλ και Μπουτάν και συζήτησαν με τη διάσημη περιβαλλοντική ακτιβίστρια, Βαντάνα Σίβα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιτέλους, ξανά Cine Paris

Οθόνες / Επιτέλους, ξανά Cine Paris

Η ωραιότερη θερινή κινηματογραφική αίθουσα-ταράτσα της Πλάκας είναι έτοιμη να υποδεχθεί το κοινό έπειτα από τέσσερα χρόνια απουσίας υπό τη νέα διαχείριση του Cinobo με ένα προσεκτικά σχεδιασμένο πρόγραμμα προβολών για όλο το καλοκαίρι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ζαν Ζενέ - Νίκος Παπατάκης: Το χρονικό μιας μεγάλης φιλίας και μιας διπλής προδοσίας

Οθόνες / Ζαν Ζενέ - Νίκος Παπατάκης: Το χρονικό μιας μεγάλης φιλίας και μιας διπλής προδοσίας

Όταν μια μέρα συναντήθηκαν τυχαία στον δρόμο, ο Παπατάκης ήταν νηστικός δύο ημέρες. Ο Ζενέ έβγαλε από το πορτοφόλι του και του έδειξε, με περιφρόνηση, μια δεσμίδα χαρτονομισμάτων. Ο Παπατάκης θέλησε να του ρίξει μια γροθιά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ