OnMaterials: Tα σκουπίδια του ενός μπορούν να αποτελέσουν τέχνη για κάποιον άλλον

OnMaterials: Tα σκουπίδια του ενός μπορούν να αποτελέσουν τέχνη για κάποιον άλλον Facebook Twitter
0

Η Μαρία Αντέλα Κονόμι τρέχει μια πλατφόρμα που θέλει να στηρίξει την εγχώρια καλλιτεχνική παραγωγή μέσα από την επανάχρηση υλικών τα οποία οι δημιουργοί και οι  χώροι τέχνης πετάνε, συμβάλλοντας έτσι σε ένα πιο βιώσιμο πολιτιστικό περιβάλλον.

Στο Παρίσι υπάρχει το La Reserve Des Arts,  στη Νέα Υόρκη το Materials for the Arts, στο Βερολίνο το Material Mafia. Κάθε μια από αυτές τις πρωτοβουλίες έχει διαφορετικό μοντέλο λειτουργίας αλλά έναν κοινό σκοπό: την ενσωμάτωση της οικολογικής συνείδησης στον δημιουργικό και πολιτιστικό τομέα μέσα από την επαναχρησιμοποίηση υλικών στις παραγωγικές και δημιουργικές διαδικασίες. 

OnMaterials: Tα σκουπίδια του ενός να αποτελέσουν τέχνη για κάποιον άλλον Facebook Twitter
OnMaterials

Στην Αθήνα, το OnMaterials απευθύνεται σε δημιουργούς από όλα τα πεδία, εικαστικούς καλλιτέχνες, σκηνογράφους, σχεδιαστές, επιμελητές, διακοσμητές, τεχνίτες, αλλά και σε μικρότερους ανεξάρτητους εκθεσιακούς χώρους, σχολεία και δημιουργικά κέντρα ενθαρρύνοντας την ενσωμάτωση της επαναχρησιμοποίησης στη δραστηριότητά τους. Πρόκειται για μια συλλογική πλατφόρμα που επικεντρώνεται στον κύκλο ζωής υλικών τα οποία προέρχονται από εγκαταστάσεις σε γκαλερί, μουσεία, θέατρα, κινηματογραφικές παραγωγές, εμπορικές εκθέσεις κ.ά. Η πλατφόρμα προωθεί την αναδιανομή και την επαναχρησιμοποίηση των εκάστοτε υλικών.  

Θέλαμε να ευαισθητοποιήσουμε και να ενεργοποιήσουμε τη δημιουργική κοινότητα, να χτίσουμε συνεργασίες που στο μέλλον θα μπορούν να μας προσφέρουν λύσεις και εναλλακτικές μεθόδους για την επαναχρησιμοποίηση διαφόρων πραγμάτων.

Η ιδέα άρχισε να σχηματίζεται στο μυαλό της Μαρίας Αντέλα Κονόμι την περίοδο που δούλευε στο Μη Κερδοσκοπικό Ινστιτούτο Σύγχρονης Τέχνης State of Concept, στην οργάνωση της παραγωγής των εκθέσεων. «Τότε άρχισα να παρατηρώ ότι συχνά, μετά από τις εκθέσεις μας, υπήρχαν πολλά υλικά από τις εγκαταστάσεις που αναγκαζόμασταν να τα πετάξουμε γιατί, πρώτον, δεν είχαμε αρκετά μεγάλο αποθηκευτικό χώρο, δεύτερον, δεν μας ήταν πλέον χρήσιμα. Μέσα από τις συναντήσεις με άτομα και φορείς από τον ευρύτερο δημιουργικό χώρο αλλά και έρευνα που διεξήχθη στα πρώτα στάδια της δημιουργίας του OnMaterials, είδαμε ότι υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για πρόσβαση στα υλικά αυτά για να τα επαναχρησιμοποιήσουν». 

H Mαρία Αντέλα Κονόμι
H Mαρία Αντέλα Κονόμι

Ξεκίνησε να διαμορφώνεται τον Δεκέμβριο του 2018 στο πλαίσιο του προγράμματος υποτροφιών START-create cultural change, που στόχευε στην προώθηση και την ανάπτυξη πολιτιστικών πρωτοβουλιών οι οποίες ενισχύουν την κοινωνική συνοχή.  Έναν χρόνο μετά, με τη συμβολή της τότε ομάδας, μέλη της οποίας ήταν οι Rosanayaris (Rosana Sanchez και Άρης Σπέντσας), η Giulia Palomba και η Αγγελική Κωνσταντοπούλου, το εγχείρημα πήρε σάρκα και οστά. «Μέσα από μια σειρά συναντήσεων και εργαστηρίων που διοργανώθηκαν σε συνεργασία με διάφορους φορείς και χώρους τέχνης, θέλαμε να ευαισθητοποιήσουμε και να ενεργοποιήσουμε τη δημιουργική κοινότητα, να χτίσουμε συνεργασίες που στο μέλλον θα μπορούν να μας προσφέρουν λύσεις και εναλλακτικές μεθόδους για την επαναχρησιμοποίηση διαφόρων πραγμάτων». 

OnMaterials: Tα σκουπίδια του ενός να αποτελέσουν τέχνη για κάποιον άλλον Facebook Twitter
OnMaterials/ Έργο της Κυριακής Οσόγια

Αυτήν τη στιγμή η πλατφόρμα λειτουργεί ως μια άτυπη μη κερδοσκοπική πρωτοβουλία. Αποτελεί συνδετικό κρίκο μεταξύ όσων θέλουν να δώσουν υλικά που δεν χρειάζονται πλέον και αυτών που θέλουν να τα επαναχρησιμοποιήσουν στις δημιουργικές τους αναζητήσεις. Στο site μπορεί κάποιος να βρει τα υλικά που είναι διαθέσιμα και να τα «κλείσει», αποκτώντας τα δωρεάν. Κατά τον ίδιο τρόπο, κάποιος που θέλει να δωρίσει υλικά που δεν χρειάζεται μπορεί να τα κάνει διαθέσιμα μέσω αυτού. «Η αξία της πρωτοβουλίας αυτής βρίσκεται στην ιδέα της επαναχρησιμοποίησης των υλικών, στη μεταποίησή τους και στη συνεχή ροή που μπορεί να αποκτήσουν μέσα από το δίκτυο και όχι στα ίδια τα υλικά». Προτεραιότητα της πλατφόρμας αυτήν τη στιγμή είναι η χαρτογράφηση των υλικών, η διευκόλυνση της μετακίνησης και δεύτερης χρήσης τους. «Επιδίωξή μας είναι στο μέλλον το OnMaterials να αποκτήσει ένα βιώσιμο μοντέλο λειτουργίας με έναν φυσικό χώρο που θα λειτουργεί όχι μόνο ως αποθήκη για την προσωρινή φύλαξη και κατηγοριοποίηση των υλικών αλλά και ως σημείο συνάντησης και ανταλλαγής ιδεών, γνώσεων και πρακτικών».  


«Θα πρέπει μαζί με τους καλλιτέχνες να δημιουργήσουμε εναλλακτικές πρακτικές πιο βιώσιμες». Το OnMaterials θέλει να υπενθυμίσει ότι τα υλικά που είναι άχρηστα για έναν καλλιτέχνη μπορεί να αποτελούν πρώτη ύλη για κάποιον, το γνωστό και ως «τα σκουπίδια του ενός είναι ο θησαυρός του άλλου». Ή ότι τα περισσεύματα μιας μεγάλης καλλιτεχνικής παραγωγής θα μπορούσαν να συνεισφέρουν στην πραγματοποίηση άλλων μικρότερων. «Με τον τρόπο αυτό δεν σκοπεύουμε να αναδείξουμε την αξία των υλικών, η αξία βρίσκεται στη χρήση και την επαναχρησιμοποίηση. Δίνοντας δεύτερη ζωή στα υλικά δημιουργούμε όχι μόνο οικονομικό όφελος αλλά και περιβαλλοντικό». 

OnMaterials: Tα σκουπίδια του ενός να αποτελέσουν τέχνη για κάποιον άλλον Facebook Twitter
OnMaterials Wasted or Wanted Workshop @Ludd Makerspace - Athens/ Photo By Orestis Seferoglou

Μέχρι στιγμής έχουν οργανωθεί τέσσερα εργαστήρια δημιουργικής επαναχρησιμοποίησης με τίτλο «Wasted or Wanted», τα οποία έδειξαν έμπρακτα πώς μπορεί να πάρει δεύτερη ζωή ένα υλικό που είναι για πέταμα ή άχρηστο για κάποιους. Ένα από αυτά ήταν μια καλλιτεχνική εξερεύνηση για την επαναχρησιμοποίηση των υλικών που πετάνε οι φοιτητές στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας, ένα εργαστήριο σε συνεργασία με τον Ολλανδό καλλιτέχνη Ties Ten Bosch και το Studio 11. Οι φοιτητές διερεύνησαν και πειραματίστηκαν με τη μετατροπή των αποβλήτων τους σε ιδέες. Σε αυτό που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του Athens Zero Waste Festival 2019 και έλαβε χώρα στη Δημοτική Αγορά Κυψέλης οι συμμετέχοντες επαναχρησιμοποίησαν υφάσματα σε συνεργασία με την καλλιτέχνιδα Camille Romagnani, πειραματίστηκαν μετατρέποντας ρετάλια υφασμάτων σε μια πολύχρωμη σύνθεση, σε μια σημαία η οποία συμβολίζει το ταξίδι για τη δημιουργία ενός νέου δικτύου. Ένα άλλο εργαστήριο απευθυνόταν σε φοιτητές και αποφοίτους εσωτερικής διακόσμησης και σχεδίου βιομηχανικών προϊόντων, προκειμένου να ανακαλύψουν ποια είναι τα υλικά που χρησιμοποιούν οι πρωτοβουλίες ανακύκλωσης για τη δημιουργία νέων προϊόντων, από τη διαδικασία αναζήτησης και επιλογής τους μέχρι τον σχεδιασμό και την παραγωγή κάτι νέου. 

Το OnMaterials θέλει να υπενθυμίσει ότι τα υλικά που είναι άχρηστα για έναν καλλιτέχνη μπορεί να αποτελούν πρώτη ύλη για κάποιον, το γνωστό και ως «τα σκουπίδια του ενός είναι ο θησαυρός του άλλου».

Στην Ελλάδα αυτήν τη στιγμή υπάρχουν αρκετές καλές πρακτικές που κάνουν δουλειά στον τομέα της κυκλικής οικονομίας. Το BlueCycle, ένα πρόγραμμα που με έδρα του τον Πειραιά αξιοποιεί πλαστικά που προέρχονται από την αλιευτική δραστηριότητα και σε συνεργασία με τους The New Raw προσφέρει design έπιπλα. Το Πλαστικουργείο στα Εξάρχεια, το οποίο σε συνεργασία με την κοινότητα Precious Plastic δημιουργεί τα απαραίτητα εργαλεία για να διαδοθεί η ανακύκλωση πλαστικού στην Ελλάδα.  Το Rokani, που είναι ένα εργαστήριο upcycling για custom έπιπλα. «Τα περισσότερα makerspaces που υπάρχουν στην Αθήνα με τον έναν ή άλλον τρόπο προσπαθούν να εντάξουν την έννοια του upcycling στον τρόπο λειτουργίας τους και να περιορίσουν την άσκοπη σπατάλη φυσικών πόρων, επαναχρησιμοποιώντας υλικά», όπως παρατηρεί από τη μέχρι τώρα εμπειρία της η Μαρία Αντέλα Κονόμι. 

OnMaterials: Tα σκουπίδια του ενός μπορούν να αποτελέσουν τέχνη για κάποιον άλλον Facebook Twitter
OnMaterials


Πώς όμως θα μπορούσε η έννοια της επαναχρησιμοποίησης και της ανακύκλωσης να εφαρμοστεί συστηματικά στον πολιτιστικό τομέα; Πώς μπορούν οι πολιτιστικοί και καλλιτεχνικοί φορείς να εμπλακούν σε μια κοινότητα όπως το OnMaterials, που επιδιώκει να προωθήσει μια βιώσιμη στάση; Με αποστολή της την πρόσβαση όσο το δυνατόν περισσότερων ενδιαφερομένων σε υλικά που έχουν δεύτερη ζωή, η πλατφόρμα του OnMaterials θέλει να στηρίξει την καλλιτεχνική παραγωγή, συμβάλλοντας ταυτόχρονα σε ένα πιο βιώσιμο πολιτιστικό περιβάλλον. «Ο μεγάλος όγκος των υλικών που πετιούνται ή αποθηκεύονται για χρόνια μετά την κάθε παραγωγή θα μπορούσε να αποτελέσει πόρο για άλλους. Στόχος μας είναι να ευαισθητοποιήσουμε τους εκάστοτε φορείς ώστε να επιτευχθεί προγραμματισμός για επαναχρησιμοποίησή τους από τα πολύ πρώιμα στάδια της οργάνωσης των εκθέσεων και των παραγωγών».  


www.onmaterials.org


ADM The Green Issue

Μια συνεργασία της Lifo με την Design Ambassador και το Archisearch.gr

Design
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ADM The Green Issue

ADM: TΗΕ GREEN ISSUE

Μια συνεργασία της Lifo με την Design Ambassador αφιερωμένη στις creative ομάδες, τους αρχιτέκτονες και τις επιχειρήσεις που έχουν αντιληφθεί ήδη πως η βιωσιμότητα, η αειφόρος ανάπτυξη και η πράσινη προσέγγιση, δεν είναι απλώς trend αλλά η ανάγκη για μια τεράστια αλλαγή στη φιλοσοφία της ζωής μας, της αγοράς, της οικονομίας και της επιχειρηματικότητας.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα σπίτι που μας προτρέπει να ζήσουμε στο max/ Ένα σπίτι που φοράει με χιούμορ τον μαξιμαλισμό του

Design / «Ο μινιμαλισμός είναι πλήξη»

Κάποτε η Tina Livanos είχε καθυστερήσει σε έναν γάμο, όπου ήταν παράνυμφος, επειδή είχε βρει μια ιδιαίτερη λάμπα. Μέχρι και σήμερα ψάχνει αδιάκοπα σε αντικερί, ανοιχτές αγορές και παζάρια, προκειμένου να γεμίσει το σπίτι της με έπιπλα και μπιχλιμπίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα σπίτι σε διάλογο με τη δικαιοσύνη και την τέχνη

Design / Ένα διαμέρισμα του ’70 που απορρίπτει οτιδήποτε παλιό

Το σπίτι του Αλέξανδρου Κασσανδρινού είναι γεμάτο τέχνη, χωρίς καμία αντίκα, με έπιπλα περισσότερο βολικά παρά ντιζαϊνάτα και άπειρο φως — τόσο, που το καλοκαίρι στο καθιστικό χρειάζονται γυαλιά ηλίου για να καθίσει κανείς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Γιώργος και Ρούλης Αλαχούζος

Design / Αδελφοί Αλαχούζοι: Οι πιο διάσημοι Έλληνες «εφετζήδες»

Από την «Ανατομία ενός εγκλήματος» και τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 μέχρι τον Harry Potter και την τελευταία ταινία του Κρόνενμπεργκ, εδώ και σαράντα χρόνια ο Γιώργος και ο Ρούλης Αλαχούζος δημιουργούν εντυπωσιακά και τρομακτικά όντα σαν σύγχρονοι αλχημιστές, επιστρατεύοντας τη φαντασία και τη δεξιοτεχνία τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Sotja

Οι Αθηναίοι / Sotja: «Στο ξεκίνημά μου έλεγαν "αυτό το κοριτσάκι θα μου κάνει το tattoo;"»

Όταν μπήκε στα τατουατζίδικα, ελάχιστες γυναίκες εργάζονταν εκεί. Εξασκήθηκε πάνω σε «πανκιά» και βρήκε το προσωπικό της στυλ στις horror ταινίες των ’60s. Η Αθηναία της εβδομάδας θυμάται την εποχή που τα tattoo προκαλούσαν προβλήματα στη δουλειά και κακεντρεχή σχόλια στον δρόμο - και αυτή η πραγματικότητα δεν έχει ακριβώς τελειώσει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο

Γειτονιές της Ελλάδας / Δύο νέοι αρχιτέκτονες ανακατασκεύασαν τη στέγη ενός σχολείου στα Τζουμέρκα

Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Design / Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Η διοργάνωση του Hotel Experience που πραγματοποιήθηκε 5-6 Οκτωβρίου 2024 στο Ωδείο Αθηνών ξεπέρασε κάθε προσδοκία συμμετοχής καθώς πάνω από 4.000 επισκέπτες βίωσαν από κοντά την εμπειρία
THE LIFO TEAM
H θρυλική Ιταλίδα designer Paola Navone θέλει να ζήσει στην Αθήνα

Design / H θρυλική Ιταλίδα designer Paola Navone θα ήθελε να ζήσει στην Αθήνα

 H προσωπικότητα της αρχιτεκτόνισας και designer Paola Navone είναι πληθωρική, όσο και η ιστορία της ζωής της. Λίγο πριν εμφανιστεί ως ομιλήτρια το Σάββατο 5 Οκτωβρίου στο συνέδριο Hotel Experience στο Ωδείο Αθηνών μας μιλάει με πάθος για ένα πρόσφατο πρότζεκτ που υπέγραψε.
ΘΑΝΑΣΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ