Παλιότερα ονομαζόταν «Κρατικός Αερολιμένας Μίκρας Θεσσαλονίκης», αλλά μετονομάστηκε το 1992, παίρνοντας το όνομα της ιστορικής γεωγραφικής περιοχής της Μακεδονίας.
Το όνομά του στην ΙΑΤΑ, που έχει γίνει δημοφιλές μάλιστα, είναι SKG (SaloniKa Greece) και εξυπηρετεί τοπικές και διεθνείς πτήσεις προς ευρωπαϊκές χώρες. Σε αυτό στεγάζονται επίσης μοίρες της Πολεμικής Αεροπορίας και η Αερολέσχη Θεσσαλονίκης, η οποία λειτουργεί όλο το εικοσιτετράωρο και διαθέτει ελαφρά αεροσκάφη προς ενοικίαση. Ήταν ένα έργο προορισμένο να γίνει αεροδρόμιο από τις αρχές του εικοστού αιώνα ‒ μάλιστα, την ίδια χρήση είχε και κατά τη διάρκεια των δύο μεγάλων παγκόσμιων πολέμων. Σήμερα, ανάμεσα στα σημαντικότερα έργα υποδομής του αεροδρομίου Θεσσαλονίκης συγκαταλέγεται ο νέος τερματικός σταθμός, ο οποίος δίνει τη δυνατότητα εξυπηρέτησης πολύ περισσότερων επιβατών σε ένα αεροδρόμιο που έχει ξεπεράσει προ πολλού τα όριά του. Σημαντικό χαρακτηριστικό και εμβληματικό σημείο αναφοράς αποτελεί η εξωτερική του όψη, εμβαδού 31.000 τ.μ. Ο αρχιτεκτονικός της σχεδιασμός προσφέρει μια νέα εικόνα, δημιουργώντας μια ευχάριστη ταξιδιωτική εμπειρία σε εκατομμύρια επιβάτες κάθε χρόνο.
H φιλοδοξία των Γερμανών επενδυτών ήταν ο νέος τερματικός σταθμός του Αεροδρομίου Μακεδονία να έχει μια διακριτή αρχιτεκτονική ταυτότητα στην οποία θα αντικατοπτρίζεται και το πέρασμα στη νέα εποχή. Μπαίνοντας στον χώρο του αεροδρομίου, ο ταξιδιώτης αντικρίζει μια εντυπωσιακή, σύγχρονη κατασκευή, η οποία διακρίνεται για τη λιτή, δωρική της γραμμή και την αίσθηση αέναης κίνησης που της χαρίζουν το σχήμα και οι όγκοι της.
Η tailor made όψη - Ένα πρότζεκτ υψηλών απαιτήσεων
Οι όψεις του αεροσταθμού χαρακτηρίζονται από τον ρομβοειδή κάνναβο του υαλοπετάσματος, που είναι ειδικά μελετημένος ώστε να αποτρέπει την είσοδο της ηλιακής ακτινοβολίας και συγχρόνως να επιτρέπει την ορατότητα και τη θέα από τον εσωτερικό χώρο προς τα έξω. Η συγκεκριμένη κατασκευή εκφράζει την ισορροπημένη σχέση που θα έπρεπε να υπάρχει μεταξύ αισθητικής και λειτουργικότητας.
Tην αρχιτεκτονική μελέτη του έργου ανέλαβε το γραφείο Bobotis+Bobotis. Στη συνέντευξή μας ο Λουκάς Μπομπότης, αναφερόμενος στην ιδιαίτερη όψη του αεροσταθμού, δήλωσε εκ μέρους του γραφείου: «Το ρομβοειδές υαλοπέτασμα που σχεδιάσαμε για τις όψεις έπρεπε να ανταποκρίνεται σε μια σειρά ποιοτικών προδιαγραφών. Η ηχοαπομείωση και το βάρος του υαλοπίνακα (380kg/ υαλοπίνακα) αποτελούσαν δύο από τις κομβικές παραμέτρους που ο σχεδιασμός της διατομής του πλαισίου έπρεπε να λάβει υπ’ όψιν του. Στο πλαίσιο αυτό υπήρξε συνεργασία του γραφείου μας με τρεις εταιρείες κατασκευής ειδικών διατομών αλουμινίου, ώστε να επιτευχθεί η καλύτερη λύση. Έτσι σχεδιάστηκαν τρεις ειδικές διατομές, μία από κάθε εταιρεία, που, πέραν των ποιοτικών τους χαρακτηριστικών, έπρεπε να ανταποκρίνονται και στις διαστάσεις που είχαμε προκαθορίσει στην αρχιτεκτονική μας μελέτη. Μετά την εξέταση των τριών προτάσεων, προκρίθηκε η διατομή της Aluminco ως η καταλληλότερη». Και συνέχισε διευκρινίζοντας: «Όπως αναφέρθηκε, το ρομβοειδές υαλοπέτασμα αποτελεί ένα από τα πλέον διακριτά στοιχεία του κελύφους, που χαρακτηρίζουν την ταυτότητα του αεροδρομίου. Ο συνολικός σχεδιασμός, λειτουργικός και αισθητικός, κάθε έργου που σχεδιάζουμε αποτελεί καθ’ ολοκληρίαν αντικείμενο της μελέτης μας. Προφανώς, ο σχεδιασμός του υαλοπετάσματος, ενός τόσο σημαντικού στοιχείου, δεν θα μπορούσε παρά να είναι δική μας ιδέα και επιλογή».
H ομάδα μελέτης και σχεδιασμού ανέπτυξε μια πρωτοποριακή λύση, βασισμένη στην καινοτομία αιχμής και στην ευελιξία σχεδιασμού των συστημάτων πρόσοψης της Αluminco
Η ιδέα του αρχιτεκτονικού γραφείου και η ανάγκη δημιουργίας λύσεων από πλευράς της Aluminco οδήγησαν σε μια ακόμη κατασκευαστική καινοτομία. Με τα κοινά υαλοπετάσματα να μην μπορούν να καλύψουν τις απαιτήσεις του έργου, το ειδικό σύστημα πρόσοψης Aluminco SKG120 συνεργάστηκε εξαιρετικά καλά με τον προτεινόμενο υαλοπίνακα μεγάλων διαστάσεων (πάχους και βάρους), απαντώντας εμφατικά στις προκλήσεις σχεδιασμού και επιδόσεων του έργου. Ειδικότερα, η ομάδα μελέτης και σχεδιασμού ανέπτυξε μια πρωτοποριακή λύση, βασισμένη στην καινοτομία αιχμής και στην ευελιξία σχεδιασμού των συστημάτων πρόσοψης της εταιρείας, αντιμετωπίζοντας με εξαιρετική επιτυχία το όραμα των αρχιτεκτόνων για ρομβοειδή υαλοπετάσματα αντί των συνηθισμένων υαλοπετασμάτων που έχουν ορθοκανονική διάταξη και κάθετη τοποθέτηση. Επίσης, οι υψηλές, άνευ προηγουμένου απαιτήσεις για ηχομόνωση έως 52 dB επιτεύχθηκαν στο μέγιστο, ώστε να συνάδουν με τις σύγχρονες προδιαγραφές των αεροδρομίων αλλά και να υπηρετούν τον βασικό στόχο του συνολικού πρότζεκτ της Fraport που είναι η ποιοτική αναβάθμιση της ταξιδιωτικής εμπειρίας για τους επιβάτες.
Ένα έργο-πρόκληση
Δεν είναι τυχαίο που το νέο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης κέρδισε το χρυσό μετάλλιο στα Aluminium for Αrchitecture Αwards το 2021. Αποτελεί ένα έργο με θετική επίδραση όχι μόνο στην ευρύτερη περιοχή της Μακεδονίας αλλά και σε ολόκληρη τη χώρα. Η σχεδιαστική καινοτομία των αρχιτεκτόνων Λουκά και Θεοφάνη Μπομπότη αποτυπώθηκε εξαιρετικά με την παραγωγή ενός tailor made υαλοπετάσματος. Το ειδικό σύστημα Aluminco SKG120 που σχεδίασε η εταιρεία ήταν το μοναδικό σύστημα πρόσοψης που «ξεκλείδωσε» με απόλυτη επιτυχία τις αρχιτεκτονικές φιλοδοξίες του γραφείου Bobotis+Bobotis Architects, ενώ ανταποκρίνεται στα σύγχρονα λειτουργικά στάνταρ σχεδιασμού αεροδρομίων αλλά και στις απαιτητικές τεχνικές προδιαγραφές που έθεσαν εξαρχής η Fraport Greece και η Intrakat. Ο Λουκάς Μπομπότης μάς είπε: «Κάθε έργο που μας ανατίθεται, ανεξαρτήτως μεγέθους και συνθετότητας, αποτελεί για μας μια νέα πρόκληση που αποτελεί κίνητρο για την εξέλιξη της αρχιτεκτονικής. Το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης, ειδικότερα, αποτέλεσε μία από τις ενδιαφέρουσες προκλήσεις, δεδομένου ότι συνιστά το δεύτερο σε μέγεθος αεροδρόμιο της χώρας, μετά το “Ελευθέριος Βενιζέλος”, του οποίου έχουμε ανασχεδιάσει σχεδόν το σύνολο των εσωτερικών χώρων».
Ο νέος τερματικός σταθμός του Αεροδρομίου Μακεδονία έχει μια αρχιτεκτονική ταυτότητα που σηματοδοτεί το πέρασμα στη νέα εποχή. Πάνω σε αυτό ο ένας εκ των αρχιτεκτόνων του έργου πρόσθεσε: «Η ταυτότητα ενός έργου εξαρτάται από μια σειρά επιλογών. Είναι προφανές ότι ένα έργο είναι επιτυχές όταν λειτουργεί άρτια, εξυπηρετώντας τον σκοπό για τον οποίο σχεδιάστηκε και ιδιαίτερα όταν η αρχιτεκτονική του μελέτη αντικατοπτρίζει το μέλλον, υπηρετώντας το παρόν. Η ταυτότητα προκύπτει τόσο από το εξωτερικό κέλυφος όσο και από τις επιλογές για τη διαμόρφωση του συνολικού εσωτερικού χώρου. Στη δημιουργία της συνέβαλαν η δυναμική ανάπτυξη του κτιρίου με την αμβλεία καμπύλη αλλαγής κατεύθυνσης, η καμπύλη στέγη και η ευανάγνωστη λιτή ογκοπλαστική του, οι πρισματικές επικαλύψεις των πυλών εξόδου (gates) με τους αντίστοιχης μορφής πεζοδιαδρόμους, σε συνδυασμό με το ρομβοειδές υαλοπέτασμα. Προς αυτή την κατεύθυνση σημαντική ήταν η συμβολή της Aluminco, που κατασκεύασε το ειδικό υαλοπέτασμα, όπως προέβλεπε η αρχιτεκτονική μας μελέτη».
Μια συνεργασία της Lifo με την Design Ambassador και το Archisearch.gr