Ο Δαβίδ, το επιβλητικό γλυπτό του Μιχαήλ Άγγελου του 16ου αιώνα είναι ένα από πιο διάσημα έργα στον κόσμο. Και τώρα σε ένα δυτικό προάστιο της Μελβούρνης υπάρχει ένα αντίγραφό του που δεν θα το έλεγε κανείς ότι είναι πιστή αντιγραφή του κανονικού.
Μια τσιμεντένια κόπια 4 μέτρων του διάσημου γλυπτού έχει ανέβει στην μπροστινή αυλή μιας ιδιωτικής κατοικίας στο Caroline Springs, στην Μελβούρνη και για τις περασμένες εβδομάδες έχει προκαλέσει την οργή της γύρω γειτονιάς.
Το άγαλμα έχει χαρακτηριστεί από «χυδαίο» και «κακόγουστο» μέχρι «αηδιαστικό» και έχει αναφερθεί μια αύξηση στην κυκλοφορία καθώς οι οδηγοί σταματάνε για να βγάλουν φωτογραφίες.
Οι γείτονες ο Robert και η Rose είπαν στις ειδήσεις ότι μπορούσαν να δουν το άγαλμα από πολλά δωμάτια μέσα στο σπίτι τους συμπεριλαμβανομένης της πίσω αυλής τους «Αντίθετα με οποιονδήποτε άλλο στην γειτονιά, πρέπει να ζούμε μαζί του 24 ώρες το 24ωρο, 7 ημέρες την εβδομάδα. Δεν μπορούμε να το αποφύγουμε».
Ένας άλλος γείτονας είπες ότι δεν μπορεί να μην βλέπει το άγαλμα αφού φαίνεται από τα δωμάτια των παιδιών της αλλά και από άλλα σημεία του σπιτιού.
«Είμαι διχασμένη. Μπορώ να δω την ομορφιά της τέχνης αλλά το άγαλμα και ιδιαίτερο το μέγεθός του, δεν είναι κατάλληλο για μια κατοικημένη περιοχή», είπε.
Το τοπικό συμβούλιο του Δήμου του Melton δήλωσε ότι δεν έχει δικαιοδοσία να το αφαιρέσει και δεν έχει σχέδια ή τις οικοδομικές άδειες που χρειάζονται για να προβεί σε μια τέτοια ενέργεια.
«Δεν υπάρχουν συγκεκριμένες οδηγίες ή απαγορεύσεις σχετικά με τα αγάλματα που βρίσκονται στις μπροστινές αυλές ιδιωτικών σπιτιών», δήλωσε ο Ian Stewart εκ μέρους του συμβουλίου.
Έχουν λάβει μέχρι στιγμής τρεις επίσημες καταγγελίες, πρόσθεσε.
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής όμως του Fringe Festival της Μελβούρνης, Simon Abrahams έχει αντίθετη άποψη. Είπε ότι πρέπει να ενθαρρύνουν τις πρωτοβουλίες των πολιτών να κάνουν τέχνη και να την εκθέτουν στα σπίτια τους και την γη τους.
«Είμαι υπέρ των ανθρώπων να εκφράζονται και να εκφράζουν την αγάπη τους για την δημόσια τέχνη σε ένα δημόσιο χώρο», δήλωσε.
Παραδέχτηκε όμως με βάση τις φωτογραφίες ότι δεν φαίνεται πως το άτομο που ήταν υπεύθυνο για το έργο κατάφερε να προσαρμόσει με αρμονία το κλασικό αριστούργημα στο περιβάλλον που το τοποθέτησε. «Μοιάζει σαν ένα αντίγραφο που δεν έχει επαναπροσδιοριστεί στο ευρύτερο πλαίσιο της σύγχρονης Αυστραλίας. Για μένα αυτό θα ήταν πιο ενδιαφέρον».
Είπε ακόμη πώς ήταν συναρπαστικό το πόσο διχαστική μπόρεσε να γίνει η τέχνη στα προάστια της Μελβούρνης και η διαμάχη για το τι πρέπει να είναι η δημόσια και τι η ιδιωτική τέχνη.
Ο κριτικός τέχνης Andrew Frost είπε ότι ήταν συγκινητικό να βλέπει τόσο ενδιαφέρον για τη τέχνη της Αναγέννησης στα προάστια της Μελβούρνης «ακόμη και αν δεν είναι το αληθινό πράγμα».
«Πράγματι, το άγαλμα είναι πολύ πιο ενδιαφέρον και γοητευτικό επειδή είναι μια σύγχρονη ερμηνεία του Μιχαήλ Άγγελου παρά ένα ακριβές αντίγραφο. Τα τέλεια αντίγραφα είναι τόσο εύκολο να γίνουν σήμερα και αυτό δείχνει κάποια φαντασία στην ερμηνεία του ακόμη και αν λείπει η κατανόηση που είχε ο δημιουργός του για τα υλικά, την φόρμα και την προοπτική».
«Το κιτς είναι για τους αιώνες», είπε.