Στις 28 Απριλίου, η πινακοθήκη Uffizi ανάρτησε το πρώτο της βίντεο στον επίσημο λογαριασμό της στο TikTok και όλοι υποψιάστηκαν πως το αξιοσέβαστο μουσείο της Φλωρεντίας είχε αποφασίσει να υιοθετήσει πολύ διαφορετικό ύφος για την επικοινωνία του με το κοινό μέσα από τη νεανική πλατφόρμα.
Τον Μάιο η στροφή έγινε ακόμα πιο έκδηλη, όταν η γκαλερί ανέβασε την «Άνοιξη» του Σάντρο Μποττιτσέλι, με θέμα την θεά Αφροδίτη και άλλα μυθολογικά πλάσματα, ένα έργο που θαυμάζεται και μελετάται από ακαδημαϊκούς εδώ και αιώνες.
Για μουσική υπόκρουση όμως, οι υπεύθυνοι της γκαλερί επέλεξαν το χορευτικό κομμάτι του Todrick Hall "Nails, Hair, Hips, Heels," και κάθε φορά που ο ράπερ αναφερόταν σε «Νύχια, Μαλλιά, Γοφούς, Τακούνια», η εικόνα εστίαζε σε ένα από αυτά τα μέρη του σώματος της θεάς, πλην των τακουνιών προφανώς.
«Γεμάτο πορτοφόλι, μεγάλοι λογαριασμοί», συνεχίζει να τραγουδά ο Hall, και αντί για κάποιους νέους σε κλαμπ, στον ρυθμό λικνίζεται η Φλόρα, η ρωμαϊκή θεότητα των λουλουδιών και της Άνοιξης, με την βοήθεια του zoom out και του zoom in. Καθώς ο ρυθμός ανεβαίνει, το μοντάζ φροντίζει να μεταμορφώσει τον πίνακα του 15ου αιώνα σε μία χορευτική σκηνή (στο 2:20 στο βίντεο που ακολουθεί).
Νύμφες τραγουδούν Adelle, την ώρα που άλλα έργα έργα παραπονούνται ότι «βαριούνται στο σπίτι, στο σπίτι βαριούνται» ντουμπλάροντας τον ράπερ Tyga με lipsync (δείτε το βίντεο από την αρχή).
Εν μέσω πανδημίας, ένα από τα σημαντικότερα μουσεία για την Αναγέννηση επιχειρεί να μετατραπεί από μία «σκονισμένη» πινακοθήκη, σε έναν χώρο που οι Ιταλοί έφηβοι θα θελήσουν να εξερευνήσουν.
Πίσω από τον λογαριασμό στο TikTok είναι η 35χρονη Ilde Forgione, που ποζάρει πλάι σε μία αυτοπροσωπογραφία του Giuseppe Pellizza da Volpedo. «Ίσως ακούγεται λίγο ανόητο, αλλά κάποιες φορές πρέπει να προσφέρεις στους ανθρώπους μια διαφορετική οπτική, κάτι που να λέει «η τέχνη δεν είναι βαρετή, η τέχνη δεν είναι κάτι που απλά το μαθαίνεις στο σχολείο. Είναι κάτι που μπορείς να ανακαλύψεις μόνος σου».
Η πινακοθήκη Uffizi δεν είναι η μόνη και τουλάχιστον άλλα δέκα μουσεία την έχουν ακολουθήσει. Το Rijksmuseum του Άμστερνταμ ξεκίνησε τον Απρίλιο, το Prado στη Μαδρίτη άνοιξε λογαριασμό στις αρχές του μήνα και το MoMA είχε ξεκινήσει πολύ νωρίτερα, για μερικά πρότζεκτ, αλλά έχει καιρό να αναρτήσει το παραμικρό.
Μέχρι πρόσφατα, το Uffizi δεν είχε δώσει σχεδόν καμία έμφαση στα social media. Επίσημη ιστοσελίδα άνοιξε το 2015 και έως τον φετινό Μάρτιο που το μουσείο έκλεισε λόγω πανδημίας, δεν είχε καν επίσημη σελίδα στο Facebook. «Ήμασταν στην λίθινη εποχή» παραδέχεται ο διευθυντής του μουσείου Eike Schmidt, μιλώντας στους New York Times.
Τώρα όμως από τα μετόπισθεν έχει περάσει στην πρώτη γραμμή της ψηφιακής επικοινωνίας, θέλοντας να έρθει πιο κοντά στο κοινό, και για τον λόγο αυτό επιστρατεύτηκε ακόμα και η κεφαλή της Μέδουσας που σε ένα από τα κλιπάκια μετατρέπει σε πέτρα τον κορωνοϊό. Σε άλλο βίντεο, ο νάνος Morgante κατεβαίνει από το πίνακα του 1552, του Bronzino και κυνηγά γυμνός στους κήπους του μουσείου, υπό τους ήχους του The Weeknd's "Blinding Lights." Οι χρήστες της πλατφόρμας φαίνεται να ανταποκρίνονται και από τις 28 Απριλίου μέχρι σήμερα, έχει συγκεντρώσει 25.000 followers.
Στις 12 Ιουνίου, μια Ιταλίδα influencer του TikTok, η Martina Socrate, έκανε livestream από τον λογαριασμό του μουσείου που μέτρησε 60.000 views. Η πινακοθήκη επέλεξε την Socrate επειδή το TikTok βίντεο που έκανε «μοιραζόταν τις ίδες αξίες «του να είναι κανείς αστείος με έξυπνο τρόπο».
Το TikTok θέλει να τονώσει την παρουσία των μουσείων και των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και προσωπικοτήτων στην πλατφόρμα. Τον Απρίλιο ανακοίνωσε την ίδρυση ταμείου 50 εκατομμυρίων δολαρίων για χορηγίες σε ομάδες που θα φροντίσουν για αντίστοιχο υλικό και τον Μάιο ανακοίνωσε συνεργασίες με τον τηλεοπτικό παρουσιαστή Bill Nye και τον Αμερικανό αστροφυσικό Neil deGrasse Tyson για αναρτήσεις εκπαιδευτικού περιεχομένου.
Με πληροφορίες από New York Times
σχόλια