Το θέατρο που βλέπουμε αξίζει περισσότερο από την τιμή που πληρώνουμε
Πριν από τη δεκαετία του 2010 τα εισιτήρια του θέατρου είχαν σκαρφαλώσει στα 20, 22 και 25 ευρώ. Σήμερα έχουμε τις ίδιες τιμές περίπου. Η κρίση φρέναρε τις αυξήσεις, πολλά άλλαξαν, οι μεγάλες παραγωγές συρρικνώθηκαν και σήμερα μόνο τα κρατικά θέατρα ή το Φεστιβάλ Αθηνών μπορούν να αντέξουν μεγάλες παραγωγές και να κρατήσουν το εισιτήριο σε ένα λογικό πλαίσιο. Συγκρίνοντάς το με άλλα θεάματα, αν ο κινηματογράφος έχει 9 ευρώ το Σ/Κ, το θέατρο, που κατά μέσο όρο κοστίζει περίπου 20-22 ευρώ, τη στιγμή που στις παραγωγές του, ακόμα και στις πιο μικρές, εμπλέκονται πολλά άτομα που πρέπει να αμειφθούν και να βιοποριστούν από αυτό, δεν είναι ακριβό. Είναι και ζήτημα επιλογών. Αν έχεις έναν μέσο μισθό –και μιλώ για την πλειοψηφία του κοινού που γεμίζει τις αίθουσες–, τα πράγματα είναι μετρημένα. Θέλεις περίπου εκατό ευρώ τον μήνα αν πηγαίνεις μία φορά την εβδομάδα θέατρο, χωρίς να υπολογίσουμε κάποιο άλλο έξοδο.
Συγκρίνοντας με το εξωτερικό, οι τιμές των κανονικών εισιτηρίων (στην πλατεία) σε κεντρικές παραγωγές διαμορφώνονται ως εξής: στο Odeon πληρώνεις 39-43 ευρώ, ανάλογα με τις παραγωγές, στην Comedie Française (ενδεικτικά αναφέρουμε την παράσταση Hécube, pas Hécube σε σκηνοθεσία Τιάγκο Ροντρίγκες) 48 ευρώ, στη Schaubühne για το Professor Bernhardi σε σκηνοθεσία Οστερμάιερ τα εισιτήρια κυμαίνονται από 40 έως 60 ευρώ, στο Thalia του Αμβούργου για το μπλοκμπάστερ τους Die Tragödie von Romeo und Julia σε σκηνοθεσία Jette Steckel από 66 έως 79.
Στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά για να καθίσεις στο κέντρο και σχετικά καλά, στις δέκα πρώτες από τις δεκαπέντε συνολικά σειρές της πλατείας, πληρώνεις 30 και 35 ευρώ, ενώ το φοιτητικό έχει 25 ευρώ. Στο Εθνικό Θέατρο οι καθημερινές έχουν χαμηλότερο εισιτήριο –19 ευρώ το πιο ακριβό– και την Παρασκευή η βραδινή έχει ενιαία τιμή 14 ευρώ, επομένως μπορεί να την επιλέξει ένας θεατρόφιλος που δεν έχει δυνατότητα να δώσει 25 ή 22 ευρώ το Σαββατοκύριακο.
Αν έχεις έναν μέσο μισθό –και μιλώ για την πλειοψηφία του κοινού που γεμίζει τις αίθουσες–, τα πράγματα είναι μετρημένα. Θέλεις περίπου εκατό ευρώ τον μήνα αν πηγαίνεις μία φορά την εβδομάδα θέατρο, χωρίς να υπολογίσουμε κάποιο άλλο έξοδο.
Με τα χρόνια έχουν δημιουργηθεί πολλές κατηγορίες εκπτωτικών εισιτηρίων που αφορούν τους θεατές από μια ηλικία και πάνω, τα ΑμεΑ, τους πολύτεκνους, τους φοιτητές. Τα κεντρικά θέατρα έχουν εισιτήριο που φτάνει σε κάποιες περιπτώσεις τα 30 και 35 ευρώ, αλλά και σε αυτά γενικά ο μέσος όρος είναι γύρω στα 22. Θέατρα με ρεπερτόριο κρατούν τις τιμές τους πιο χαμηλά, από 18 έως 22 ευρώ, ενώ άλλα καθορίζουν το εισιτήριο ανάλογα με την παραγωγή.
Τις πιο ψηλές τιμές φέτος έχουν οι Μπαμπάδες με ρούμι (30-40 ευρώ), το Merde! (30-35 ευρώ), η Φάλαινα (30 ευρώ), η Μητέρα του Σκύλου (35 ευρώ), ενώ το πιο ακριβό εισιτήριο έχει η Ετυμηγορία με τον Γρηγόρη Βαλτινό (35-55 ευρώ). Να πούμε ότι αυτές οι τιμές αφορούν τις θέσεις της πλατείας, απ’ όπου μπορείς να παρακολουθήσεις απρόσκοπτα την παράσταση. Από θέσεις περιορισμένης ορατότητας, κυρίως από τους εξώστες, η αλήθεια είναι ότι δεν βλέπεις καλά, ωστόσο πρόκειται για εισιτήρια που εξαντλούνται σχετικά γρήγορα.
Όσο για τις παραστάσεις που έρχονται από το εξωτερικό, είναι αναμενόμενο το ακριβό εισιτήριο, εφόσον υπάρχει μεγάλη ζήτηση και επιθυμία να δούμε τους μεγάλους σταρ του θεάτρου, αλλά οι αίθουσες συνήθως είναι σχετικά μικρές. Πάντως, προτιμώ να δώσω 40-60 ευρώ για να δω την Ιπέρ σε σκηνοθεσία Καστελούτσι παρά να πληρώσω 60-120 ευρώ για την παράσταση της Νία Βαρντάλος στο Παλλάς. Ευτυχώς, στο θέατρο υπάρχουν πολλές επιλογές και απεριόριστη προσφορά. Οι θεατρόφιλοι κυνηγήστε τα Εarly Βird και δεν θα βγείτε χαμένοι.
— Αργυρώ Μποζώνη
Ακριβό Ηρώδειο και dance events, αλλά λογικές τιμές στα φεστιβάλ

Οι Green Day, ένα από τα μεγαλύτερα ονόματα που θα εμφανιστούν στη χώρα μας το φετινό καλοκαίρι, θα παίξουν στο ΟΑΚΑ στο πλαίσιο του Ejekt Festival. Είναι μια συναυλία που θα ήθελαν να δουν πολλά άτομα κάθε ηλικίας, για την οποία έπρεπε να πληρώσουν 80 ευρώ, αν ήταν τυχερά και πρόλαβαν τα Εarly Βird. Πλέον στοιχίζουν 95 ευρώ, με τα VIP tickets να φτάνουν τα 230 ευρώ. Στη γειτονική μας Ιταλία (όπου θα εμφανιστούν σόλο στο πλαίσιο του Firenze Rocks) το live των Green Day κοστίζει 64 ευρώ (με τα VIP στα 80 ευρώ). Βέβαια, στην Αθήνα εμφανίζονται μαζί τους οι Kooks και οι Inhaler, δύο από τα κορυφαία ονόματα της βρετανικής μουσικής που δεν έχουν ξανάρθει στην Ελλάδα, και οι δικοί μας Overjoyed.
Ένα άλλο μεγάλο όνομα για το οποίο αναμένεται να υπάρξει μεγάλη ζήτηση είναι η Kylie Minogue, που έρχεται στο πλαίσιο του Release Festival. Στην Αγγλία οι τιμές των εμφανίσεών της (στην O2 Arena του Λονδίνου) ξεκινούν από τα 180 ευρώ (με μέσο όρο τα 230), ενώ στην Αθήνα ένα κανονικό εισιτήριο κοστίζει 68 ευρώ (τα VIP φτάνουν τα 250 ευρώ). Η διαφορά είναι ότι εκεί παίζει σε κλειστές αρένες και όχι σε ένα υπαίθριο φεστιβάλ – επίσης παίζει ρόλο το αν θα φέρει το ίδιο σόου στην Ελλάδα.
Όσον αφορά γενικότερα το Release Festival, οι τιμές των live έχουν αυξηθεί σε σχέση με περασμένες χρονιές, π.χ. οι Prodigy, που κόστιζαν γύρω στα 40 ευρώ το 2023, φέτος έχουν πάει στα 58. Ωστόσο, το πρόγραμμα φέτος είναι πιο πλούσιο και υπάρχουν εισιτήρια για διήμερα και τριήμερα, που συνδυάζουν πολλές εμφανίσεις σε αρκετά λογική τιμή.
Ο Morrissey, άλλο ένα από τα ονόματα που περιμένει πολύς κόσμος, έχει εισιτήριο που ξεκινάει από 57 ευρώ, με το VIP να φτάνει τα 170. Είναι αρκετά χαμηλότερο από αυτό στο Άμστερνταμ και στο Βέλγιο, όπου το εισιτήριο ξεκινάει από τα 90 ευρώ. Πέρσι το κοινό είχε την ευκαιρία να δει τον Nick Cave σόλο στη Στέγη, σε κλειστό χώρο, με το εισιτήριο να ξεκινά από τα 50 ευρώ (περιορισμένης ορατότητας) και να φτάνει στα 150 ευρώ.
Γενικά, η τιμή του εισιτηρίου επηρεάζεται από τη χωρητικότητα και την αμοιβή του καλλιτέχνη. Επίσης, ο χαρακτηρισμός του ως φτηνού ή ακριβού εξαρτάται από τον βασικό μισθό της κάθε χώρας και το κατά κεφαλήν εισόδημα. Εννοείται ότι μισθολογικά η Ελλάδα δεν είναι ούτε Αγγλία, ούτε Ολλανδία, ούτε Βέλγιο.
To Rockwave, πάντως, φαίνεται να είναι το πιο «φτηνό» από όλα τα καλοκαιρινά φεστιβάλ, με τιμές σταθερές σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Για παράδειγμα, με 50 ευρώ μπορείς να δεις τους Cypress Hill μαζί με τους ανερχόμενους Kneecap.
Οι σόλο συναυλίες καλλιτεχνών που γίνονται στον Λυκαβηττό ή στο Ηρώδειο είναι αρκετά πιο ακριβές, κι αυτό έχει ως συνέπεια ακυρώσεις. Πέρσι ακυρώθηκαν οι Fever Ray επειδή το εισιτήριο φάνηκε αρκετά ακριβό στο κοινό, που διαμαρτυρήθηκε στα social media – κόστιζε περίπου 70 ευρώ. Με την ίδια τιμή φέτος ανεβαίνει στον Λυκαβηττό η Beth Gibbons. Από την άλλη, ο Tom Jones, που έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, επίσης στον Λυκαβηττό, είναι σχεδόν sold out, με τα εισιτήρια να κυμαίνονται από 65 έως 150 ευρώ, ανάλογα με τη θέση και την ορατότητα. Γενικά, δεν είναι ίδια η δυναμική όλων των ονομάτων, ειδικά στο ελληνικό κοινό· υπάρχουν κάποια ονόματα που πουλάνε σταθερά και οι φαν τους θα πήγαιναν να τους δουν ακόμα και έναντι υπερβολικά μεγάλου αντίτιμου. Πάντως, η εξαιρετική εμφάνιση των Anohni and the Johnsons, αν και πολυσυζητημένη, δεν τράβηξε τον κόσμο που αναμενόταν, υπήρχαν αρκετά άδεια καθίσματα στις πιο ακριβές σειρές, οι οποίες κόστιζαν 170 ευρώ. Οι Kraftwerk, ένα άλλο μεγάλο όνομα που εμφανίστηκε πρόσφατα στο Ηρώδειο, είχαν εισιτήριο από 39 έως 120 ευρώ, ενώ, όταν είχαν έρθει το 2017 στο Κλειστό του Παλαιού Φαλήρου, τα ακριβότερα εισιτήρια είχαν 52 (καθήμενοι) και 40 ευρώ (όρθιοι).
Οι Coldplay, από τις μεγαλύτερες συναυλίες που έχουν γίνει επί ελληνικού εδάφους, μπορεί να προκάλεσαν πολλές αντιδράσεις με τα τσουχτερά εισιτήρια, που έφταναν μέχρι τα 995 ευρώ (το ακριβότερο πακέτο που ήταν διαθέσιμο, το Ultimate Spheres Experience, αλλά που είχε τα πάντα, από δωρεάν φαγητό, ποτά και συλλεκτικά έως γνωριμία με το γκρουπ), αλλά δεν διέφεραν και πολύ από τις τιμές που παίζουν στη Βρετανία και στο Wembley, όπου θα εμφανιστούν το φετινό φθινόπωρο. Μπορείς να πεις ότι είναι σχεδόν οι ίδιες, μετρώντας σε λίρες, βέβαια, πάντα.
Γενικά, η τιμή του εισιτηρίου επηρεάζεται από τη χωρητικότητα και την αμοιβή του καλλιτέχνη. Επίσης, ο χαρακτηρισμός του ως φτηνού ή ακριβού εξαρτάται από τον βασικό μισθό της κάθε χώρας και το κατά κεφαλήν εισόδημα. Εννοείται ότι μισθολογικά η Ελλάδα δεν είναι ούτε Αγγλία, ούτε Ολλανδία, ούτε Βέλγιο.
Αναμένουμε να δούμε το φετινό πρόγραμμα και άλλων φεστιβάλ και εμφανίσεων για να βγάλουμε περισσότερα συμπεράσματα, ωστόσο το καλοκαίρι μέχρι στιγμής φαίνεται αρκετά «ήσυχο» συναυλιακά σε σχέση με προηγούμενες χρονιές.
Εκεί που έχουν ανέβει πολύ οι τιμές είναι στα dance events και αν θέλεις να δεις σούπερ σταρ DJs, πρέπει να τους πληρώσεις ανάλογα. Πληροφοριακά, φέτος στην Ellen Alien το απλό εισιτήριο κόστιζε από 25-40 ευρώ, ενώ το 2017 στο six d.o.g.s είχε παίξει με είσοδο 5-15 ευρώ. Βέβαια, φέτος η παραγωγή είναι διαφορετική, μεγαλύτερη και ακριβότερη, επειδή έπαιξε στο πλαίσιο ενός πάρτι της διεθνούς κολεκτίβας He.She.They, που οι εκδηλώσεις τους είναι περισσότερο happenings παρά τυπικά πάρτι. Αυτή η τιμή, όμως, των 5-15 ευρώ, ήταν ενδεικτική για τα dance events μέχρι πριν από την πανδημία, ενώ το εισιτήριο για ένα dance φεστιβάλ με πολλά και σημαντικά ονόματα κόστιζε 45-65 ευρώ, εν αντιθέσει, π.χ., με πέρσι, που για να δεις μόνη της την Peggy Gou στο Tae Kwo Do οι τιμές ξεκινούσαν από 45 και έφταναν μέχρι 100 ευρώ. Το 2023 είχε ξαναέρθει και οι τιμές ήταν τουλάχιστον 10 ευρώ φθηνότερα στον ίδιο χώρο.
Ένα απλό εισιτήριο σε ένα χορευτικό event σε κλαμπ μπορεί να κυμαίνεται από 20-25 ευρώ (early bird) και να ανεβαίνει ανάλογα με την εμπειρία που θέλεις να ζήσεις. Τα VIP Area, Booth Area παίζουν από 60-100 ευρώ, ενώ τα τραπέζια πάνε ανάλογα με την ελάχιστη κατανάλωση και τον αριθμό ατόμων: σαφώς ακριβότερα εισιτήρια, που καμιά φορά φτάνουν και ξεπερνούν τα 200 ευρώ. Οι τιμές, όμως, δεν είναι στάνταρ και διαφοροποιούνται ανάλογα με τον καλλιτέχνη.
O Lorenzo της ομάδας Blend, κινητήριας δύναμης της χορευτικής σκηνής της Αθήνας, τοποθετεί το συγκεκριμένο φαινόμενο μετά την πανδημία και είναι κάτι που δεν συμβαίνει μόνο στην Ελλάδα αλλά παγκοσμίως, όσον αφορά τα συγκεκριμένα events. «Πριν από τον Covid-19, οι τιμές ανέβαιναν με ομαλό ρυθμό, μετά την πανδημία έχουμε μια μεγάλη και απότομη αλλαγή. Δεν μπορώ να πω συγκεκριμένα, επειδή όλες οι παραγωγές είναι διαφορετικές. Ένα μικρό event, όπως ήταν στο six d.o.g.s., μπορεί να είχε 7-10-15 ευρώ, ανάλογα με το ποιος έπαιζε. Μπορεί μερικές φορές να έφτανε και τα 20 ευρώ, αλλά πολύ δύσκολα. Τώρα αυτά τα event έχουν πάει στα 20-25 ευρώ. Σε πιο ακριβές και μεγάλες παραγωγές, με πιο μεγάλα ονόματα, ήταν 20-25-30 ευρώ και τώρα έχουν φτάσει στα 35-45-50 ευρώ. Όταν γίνεται μια παραγωγή, συνήθως φτιάχνεται ένα PNL με όλα τα έξοδα και τα υποτιθέμενα έσοδα και πάνω εκεί φτιάχνεται η τιμή της εισόδου, ώστε να μην μπαίνουν μέσα τα event. Όταν τα έξοδα έχουν ανέβει κατακόρυφα, αναγκαστικά ανεβαίνει και η τιμή της εισόδου. Από την εμπειρία μου ξέρω ότι δεν παίζει τόσο ρόλο η φορολογία, επειδή δεν έχει αλλάξει και τόσο πολύ. Πιο πολύ έχει σχέση με τις κατακόρυφες αυξήσεις στις αμοιβές των καλλιτεχνών, που έχουν ξεφύγει.
Έχει γίνει ένα “ξέσπασμα” της ηλεκτρονικής μουσικής μετά τον κορωνοϊό, αλλά βλέπω ότι και η μουσική έχει αλλάξει τελείως, δηλαδή όλοι οι καλλιτέχνες που ήταν σούπερ σταρ πριν από τον κορωνοϊό ήταν σαν να έσβησαν από τον χάρτη και βλέπεις άλλα ονόματα, καινούργια, που ξεκινάνε απότομα και ακριβαίνουν γρηγορότερα. Παλιότερα έβλεπες την αμοιβή ενός καλλιτέχνη να ανεβαίνει σταδιακά και τώρα μέσα σε 1-2 χρόνια βλέπεις να έχει δεκαπλασιαστεί η αμοιβή του. Παλιά, όταν ένας μεγάλος καλλιτέχνης ζητούσε 35.000 ευρώ, μάς φαινόταν δυνατό νούμερο, τώρα μας φαίνεται πάμφθηνος. Υπάρχουν πολλοί καλλιτέχνες οι οποίοι εκεί που έχουν φτάσει είναι σχεδόν αδύνατο να τους φέρεις πλέον στην Ελλάδα, αλλά υπάρχει και η μάχη που κάνουμε με τις εισόδους και τις χορηγίες ώστε κάπως να είναι δυνατό να τους φέρουμε.
Όσον αφορά τα VIP και Booth εισιτήρια, αυτό που έχω προσέξει, επειδή πήγαινα στο εξωτερικό και έβλεπα πώς λειτουργούν εκεί, είναι ότι υπήρχαν κάποια κλαμπ που δεν ήθελαν να έχουν VIP, κυρίως τα πολύ underground, που είχαν μόνο μια κοινή είσοδο, αλλά στις πιο μεσογειακές χώρες υπήρχε και το VIP και το πίσω από τον DJ. Στην Αθήνα το ξεκινήσαμε εμείς, από το πρώτο Techniques ήδη είχαμε Booth εισιτήρια και θυμάμαι ότι μας έκαναν παράπονα. Τώρα βλέπεις ότι το κάνουν όλοι, αλλά πιστεύω ότι με αυτά τα εισιτήρια μπορείς να αυξήσεις τα έσοδα ώστε να είναι δυνατό να γίνει η παραγωγή. Αναλογικά, όπως έχει ακριβύνει το απλό εισιτήριο, έχουν ακριβύνει και αυτά· αν παλιά το Booth εισιτήριο είχε 40-50 ευρώ, τώρα μπορεί να φτάσει τα 100. Επιπλέον, κάτι επίσης πολύ σημαντικό είναι ότι, πέρα από αυτά, έχουν ακριβύνει και ο τεχνικός εξοπλισμός που νοικιάζουμε για ένα event (ήχος, φώτα, led) αλλά και τα ενοίκια των χώρων, που έχουν διπλασιαστεί και τριπλασιαστεί σε σχέση με το παρελθόν, πράγμα που αυξάνει το κόστος της παραγωγής».
— Μαρία Παππά
Σινεμά, ένα ακριβό σπορ

Κακά τα ψέματα, όσο κι αν μερίδα αιθουσαρχών και διανομέων διαφωνεί, το σινεμά έχει εξελιχθεί σε ακριβό σπορ κι ας περίμενες να συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο μετά τις καραντίνες, προκειμένου η κινηματογραφική εμπειρία να γίνει ξανά συνήθεια για το ελληνικό κοινό. Αναφερόμαστε στις χειμερινές αίθουσες, φυσικά, γιατί η έξοδος σε θερινό σινεμά έχει μετατραπεί σε event. Eνδεικτικά, τον Οκτώβριο του 2022 η τιμή γενικής εισόδου στα Village Cinemas, τη μεγαλύτερη εγχώρια αλυσίδα multiplex κινηματογράφων, ήταν 7,5 ευρώ και μέσα σε έναν χρόνο σκαρφάλωσε στα 9,5, με δύο διαδοχικές ανατιμήσεις. Ναι, υπάρχουν και οι προσφορές, αλλά δεν αφορούν τις ίδιες μέρες σε όλους τους κινηματογράφους, ούτε είναι ενιαία η τιμή της προσφοράς – κι αυτό, μοιραία, συνδράμει το έλλειμμα πληροφόρησης. Ας μην ξεχνάμε, όμως, ότι η πλειονότητα του κοινού επισκέπτεται το σινεμά το Σαββατοκύριακο, όπως υποδεικνύουν και τα εβδομαδιαία αποτελέσματα του box-office.
Κι αν στο πρώτο κύμα αυξήσεων τον χειμώνα του 2022 ένα επιχείρημα των αιθουσαρχών ήταν ο αυξημένος συντελεστής ΦΠΑ, σας πληροφορούμε ότι από τον Ιανουάριο του 2023 ο εν λόγω συντελεστής έπεσε στο 6%, αλλά η μείωση δεν πέρασε ποτέ στο πορτοφόλι του καταναλωτή – τουναντίον, είδαμε την πλειονότητα των αιθουσών να αυξάνουν την τιμή του εισιτηρίου τους κι άλλο. Αναμένοντας τα επίσημα στοιχεία για το 2024, να επισημάνουμε ενδεικτικά ότι το 2023 η μέση τιμή εισιτηρίου στην Ελλάδα ήταν περίπου στα ίδια επίπεδα με εκείνη της Ισπανίας, μόνο που ο κατώτατος μισθός εκεί είναι 1.134 ευρώ –και επίκειται αύξηση–, ενώ εδώ μένει καθηλωμένος στα 830. Και για να μιλήσουμε με αριθμούς, στη Βαρκελώνη τα Μοοby Balmes, η μεγαλύτερη αλυσίδα multiplex, έχουν γενική είσοδο 8,5 ευρώ.
Πόσο κοστίζει, λοιπόν, μια έξοδος στον κινηματογράφο ανά άτομο; Οι περισσότεροι κινηματογράφοι του ευρύτερου κέντρου, πλην λιγοστών, φωτεινών εξαιρέσεων, όπως το ιστορικό Άστυ στην Κοραή, που διατηρεί την τιμή στα 7,5 ευρώ, έχουν ανεβάσει το εισιτήριό τους στα 9 ευρώ. Περνώντας στα multiplex, τα Village και τα Οptions έχουν γενική τιμή εισόδου 9,5 ευρώ, ενώ στα Cinemax το εισιτήριο αυξήθηκε από 8,5 σε 9 ευρώ τον περασμένο Δεκέμβριο. Έστω ότι λαμβάνουμε ως τιμή αναφοράς τα 9 ευρώ.
Με ποπκόρν ή νάτσος στα 3,5 ευρώ, χονδρικά, και αναψυκτικό στα 3 ευρώ, το συνολικό κόστος ανέρχεται στα 15,5 ευρώ ανά άτομο κι αυτό δίχως να υπολογίσουμε έξοδα μεταφοράς, πάρκινγκ κ.λπ. Κάντε τώρα την αναγωγή σε μια τετραμελή οικογένεια, έστω και με την έκπτωση σε μερικά σινεμά για τις μεταγλωττισμένες προβολές, που κυμαίνεται σε ένα ποσοστό περίπου 10-20%. Το σύνολο για μία προβολή, μετριοπαθώς, μας βγαίνει γύρω στα 50 ευρώ, ένα ποσό με το οποίο καλύπτονται 3-4 μήνες συνδρομής στη μέση streaming πλατφόρμα – για να μην ξεχνάμε και τον ανταγωνισμό στο σπίτι.
Μη μας παρεξηγήσετε, θέλουμε γεμάτες αίθουσες, θέλουμε το (χειμερινό) σινεμά να γίνει και πάλι συνήθεια για τον κόσμο και όχι μια ευκαιριακή δραστηριότητα. Αλλά για να συμβεί αυτό, πέρα από αναβάθμιση εξοπλισμού και εγκαταστάσεων, απαιτούνται και φιλικότερες τιμές προς τον καταναλωτή. Και εκτιμούμε ότι το φετινό success story του Cinobo Πατησίων, που λειτουργεί στα πρότυπα του λονδρέζικου Prince Charles και έγινε στέκι του αθηναϊκού σινεφίλ κοινού με τιμή εισιτηρίου 7 ευρώ, ίσως να δείχνει τον δρόμο.
— Γιάννης Βασιλείου
Μεγάλα θεάματα σε λογική τιμή

Για μια χώρα όπου η κλασική μουσική και η όπερα δεν διαθέτουν απαραίτητα το μέγεθος του κοινού άλλων ευρωπαϊκών χωρών, το εισιτήριο που πρέπει να πληρώσεις για να ακούσεις συμφωνική μουσική και να δεις μεγάλες παραγωγές όπερας είναι μάλλον χαμηλό. Ίσως γι’ αυτό τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μεγάλη προσέλευση τόσο στο Μέγαρο Μουσικής όσο και στην Εθνική Λυρική Σκηνή στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος – οι τιμές, βέβαια, δεν είναι ο μόνος λόγος. Αλλά, αν συγκρίνουμε τις τιμές της ΕΛΣ με τα αντίστοιχα λυρικά θέατρα του εξωτερικού, τα εισιτήρια είναι κατά πολύ οικονομικότερα, δεδομένου ότι σε όλες τις παραγωγές της αίθουσας Σταύρος Νιάρχος κυμαίνονται στα 15-20 ευρώ στον εξώστη, απ’ όπου βλέπεις όπως και από τις υπόλοιπες θέσεις, στα θεωρεία από 30 έως 40 ευρώ, ενώ στην πλατεία οι τιμές ξεκινούν από τα 50 και φτάνουν στα 80 ευρώ. Οι τιμές εισιτηρίων για παιδιά περιορίζονται στα 15 ευρώ και μόνο στη διακριμένη ζώνη φτάνουν τα 40 ευρώ.
Καθώς τα τελευταία χρόνια πολλές παραστάσεις είναι διεθνείς συμπαραγωγές, οι τιμές της Αθήνας προσελκύουν και ευρωπαϊκό κοινό που ξέρει ότι μπορεί να δει την ίδια παράσταση εδώ, πληρώνοντας μόλις το 1/3 της τιμής του εισιτηρίου στη χώρα του. Βέβαια, σε αυτή την περίπτωση, όπως με την αναβίωση της Λουτσία ντι Λαμερμούρ του Ντονιτσέτι τον Απρίλιο, συμπαραγωγή της ΕΛΣ με τη Βασιλική Όπερα του Λονδίνου σε σκηνοθεσία της διάσημης Βρετανής Κέιτι Μίτσελ, οι τιμές στην πλατεία κυμαίνονται μεταξύ 80 και 100 ευρώ.
Φέτος, χάρη στη δράση «Λυρική για όλους», προσφέρονται στις παραστάσεις της αίθουσας Σταύρος Νιάρχος 10.000 δωρεάν θέσεις σε άτομα 17-22 ετών, άνω των 65 ετών, σε πολύτεκνους και ανέργους. Τα τελευταία 10 χρόνια, μάλιστα, η Λυρική έχει θεσμοθετήσει τις δωρεάν θέσεις σε ανέργους στις γενικές πρόβες στο Ηρώδειο.
Το Μέγαρο Μουσικής προσφέρει, επίσης, προσιτές και εκπτωτικές τιμές εισιτηρίων για τις προαναφερθείσες κατηγορίες πολιτών αλλά και για ΑμεΑ και φοιτητές, όταν υπάρχουν αδιάθετα εισιτήρια, ενώ στο Φεστιβάλ της Άνοιξης 2025 δίνεται η επιλογή ενός πακέτου αγοράς τριών εκδηλώσεων με 25% έκπτωση.
Συνήθως, και ανάλογα με το είδος της εκδήλωσης, τα εισιτήρια στην αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης κυμαίνονται μεταξύ 15 και 55 ευρώ στη διακεκριμένη ζώνη, ενώ στην αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος, όπου παρουσιάζονται πιο ιδιαίτερες μουσικές εκδηλώσεις, τα εισιτήρια φτάνουν μέχρι τα 25 ευρώ. Βέβαια, στην περίπτωση διάσημων και δημοφιλών καλλιτεχνών, όπως ο σούπερ σταρ της όπερας Γιόνας Κάουφμαν ή ο διεθνής μας μαέστρος Θεόδωρος Κουρεντζής και η ορχήστρα του UTOPIA, τα εισιτήρια ξεκινούσαν από τα 25 και έφταναν στα 80, 95 και 110 ευρώ.
Στο Ολύμπια Δημοτικό Μουσικό Θέατρο «Μαρία Κάλλας» οι τιμές για συναυλίες ξεκινούν από τα 5 και φτάνουν στα 35 ευρώ, για παραστάσεις κυμαίνονται μεταξύ 10 και 50 ευρώ, ενώ διατίθενται και εκπτωτικά εισιτήρια.
Από τα μέσα Μαρτίου έως τις αρχές Ιουνίου θα παρουσιαστεί μια σειρά συναυλιών υπό το φως των κεριών στους χώρους του Μεγάρου της Παλαιάς Βουλής και του ιστορικού κτιρίου του Φιλολογικού Συλλόγου Παρνασσός. Οι συναυλίες Candlelight περιλαμβάνουν μουσική κλασικού ρεπερτορίου, κινηματογραφικά soundtrack αλλά και μελωδίες δημοφιλών συγκροτημάτων. Δειγματοληπτικά επιλέξαμε τρεις διαφορετικές συναυλίες για να δούμε το κόστος των εισιτηρίων τους. Στις 16 Μαρτίου το ρεπερτόριο περιλαμβάνει «Μότσαρτ, Μπαχ και διαχρονικούς συνθέτες» και οι τιμές των εισιτηρίων ξεκινάνε από τα 30 ευρώ και φτάνουν, για τις θέσεις VIP, στα 55 ευρώ. Έχει ενδιαφέρον ότι τα περισσότερα εισιτήρια είναι ήδη εξαντλημένα, όπως και στη συναυλία της 29 Μαρτίου με τίτλο «Οι τέσσερις εποχές του Βιβάλντι», όπου οι τιμές είναι ίδιες. Για τη συναυλία της 11ης Απριλίου, που είναι ένα αφιέρωμα στους ΑΒΒΑ, οι τιμές ξεκινάνε από τα 26 ευρώ και οι θέσεις VIP φτάνουν στα 50 ευρώ.

Στο Θέατρο Παλλάς της οδού Βουκουρεστίου, στο οποίο εκτός από μεγάλες θεατρικές παραγωγές το ετήσιο πρόγραμμα περιλαμβάνει πολλές συναυλίες δημοφιλών Ελλήνων και διεθνών καλλιτεχνών, οι τιμές των εισιτηρίων καλύπτουν ένα μεγάλο εύρος, τόσο στην πλατεία όσο και στον εξώστη, ενώ διατίθεται κάρτα μέλους club Pallas, την οποία μπορεί ο καθένας να αποκτήσει και η οποία προσφέρει από 10% έως 20% έκπτωση στα εισιτήρια. Οι τιμές εισιτηρίων, ξεκινώντας από τη θεατρική υπερπαραγωγή «Tα πήρες όλα κι έφυγες - Στράτος Διονυσίου» με πρωταγωνιστή τον Γιάννη Τσορτέκη και με τους γιους του δημοφιλούς λαϊκού τραγουδιστή, Άγγελο, Στέλιο και Διαμαντή, εναλλάξ στη σκηνή, ξεκινάνε από 15 ευρώ, ανεβαίνουν στα 20, 30, 50 ευρώ και φτάνουν στις πρώτες θέσεις της πλατείας στα 80 ευρώ τις καθημερινές και στα 100 τα Σαββατοκύριακα.
Ανάλογες τιμές έχουν οι συναυλίες των Μάριου Φραγκούλη - Ελευθερίας Αρβανιτάκη, οι οποίοι μετά από τρεις sold out συναυλίες τον Φεβρουάριο επανέρχονται στις 17 και 18 Μαρτίου στη σκηνή του Παλλάς. Τα εισιτήρια ξεκινούν από 20, 25, 30, 40, 60 ευρώ και φτάνουν στα 80 ευρώ. Σε ειδικές συναυλίες, όπως εκείνη της 8ης Απριλίου με τίτλο «Δώρο θεού» του πατέρα Νικόδημου Καβαρνού με τη συμμετοχή βυζαντινής χορωδίας και συμφωνικής ορχήστρας, οι τιμές ξεκινούν από τα 20 ευρώ, αναρριχώνται στα 28, 36, 45, 55 ευρώ και φτάνουν στα 65 ευρώ για τα VIP καθίσματα.
Για τη συναυλία του Julien Dassin «Joe Dassin Story» με τη συμμετοχή του Στέφανου Κορκολή στις 25 Απριλίου οι τιμές ξεκινούν από τα 25 ευρώ, ανεβαίνουν στα 40, 50, 65, 80 ευρώ και φτάνουν στα 120 ευρώ για τις πρώτες θέσεις VIP. Ανάλογες είναι και οι τιμές της παράστασης της Ελληνοαμερικανίδας Νία Βαρντάλος «Tiny Beautiful Things» που ξεκινάει στις 16 Μαΐου: κυμαίνονται από 20 έως 120 ευρώ, αν και κάποιες βραδιές έχουν μικρή μείωση, όπου η Α ζώνη από 70 πέφτει στα 65 ευρώ και η VIP ζώνη από τα 120 στα 100 ευρώ.
Στο άλλο γιγαντιαίων διαστάσεων θέατρο της Αθήνας, το Christmas Theater στο Γαλάτσι, με τις θεατρικές υπερπαραγωγές παιδικών και όχι μόνο θεαμάτων, τις διεθνείς τουρνέ και τις μεγαλειώδεις συναυλίες, η γκάμα των τιμών είναι επίσης μεγάλη. Η συναυλία της 31ης Μαρτίου «Αφιέρωμα στον Σταύρο Κουγιουμτζή», με κύριους τραγουδιστές τον Γιώργο Νταλάρα και τον Γιάννη Κότσιρα, είναι ήδη sold out κι έτσι προστέθηκε ακόμα μία συναυλία την 1η Απριλίου. Οι τιμές ξεκινούν από τα 16-20 ευρώ για τη ζώνη Ζ, ανεβαίνουν στα 24-30 ευρώ για τη ζώνη Ε, στα 28-35 ευρώ για τη ζώνη Δ, στα 32-40 ευρώ για τη Γ ζώνη, στα 36-45 για τη Β ζώνη, στα 40-50 για την Α ζώνη και στα 44-55 ευρώ για τη ζώνη VIP. Λίγες μέρες αργότερα, στις 5-6 Απριλίου, στο διεθνές υπερθέαμα «ALICE Amazing Circus Show» οι τιμές ξεκινούν από τα 10 και με πολλές διακυμάνσεις φτάνουν στα 52 ευρώ. Για τη συγκεκριμένη παράσταση όλες οι ευάλωτες κατηγορίες θεατών, όπως ΑμεΑ, πολύτεκνοι, 65+, παιδιά, έφηβοι και φοιτητές, έχουν έκπτωση 10 ευρώ σε όλες τις ζώνες.
— Χρήστος Παρίδης
Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.