Στα δικαστήρια για λογοκλοπή οι Led Zeppelin

Στα δικαστήρια για λογοκλοπή οι Led Zeppelin Facebook Twitter
Ο Robert Plant σε μια συναυλία του με τους The Sensational Space Shifters στο Paleo Festival το περασμένο καλοκαίρι. EPA/MARTIAL TREZZINI
4

Κατηγορούμενοι για λογοκλοπή οι Τζίμι Πέιτζ και Ρόμπερτ Πλαντ, κιθαρίστας και τραγουδιστής του θρυλικού ροκ συγκροτήματος Led Zeppelin, από την επόμενη Τρίτη θα προσπαθήσουν ενώπιον του δικαστή στο Λος Άντζελες να υπερασπισθούν την πατρότητα της μυθικής μπαλάντας τους «Stairway to Heaven».


Οι Spirit, ένα ψυχεδελικό συγκρότημα του Λος Άντζελες, που είχε κερδίσει την αναγνώριση της μουσικής σκηνής, αλλά όχι και διεθνή φήμη ανάλογη των Led Zeppelin, υποστηρίζει πως η χαρακτηριστική  μελωδία της εισαγωγής του εμβληματικού αυτού τραγουδιού είναι δανεισμένη από το ορχηστρικό τους κομμάτι «Taurus», που κυκλοφόρησε το 1968, τρία χρόνια πριν τη δημιουργία των Πέιτζ και Πλαντ.


Ο κιθαρίστας των Spirit Ράντι Γουλφ—Ράντι Καλιφόρνια, όπως ήταν το προσωνύμιό του στην σκηνή—ουδέποτε είχε ασκήσει αγωγή πριν τον θάνατό του, το 1997, όμως η αγωγή κατατέθηκε τώρα από τον διαχειριστή της περιουσίας και των δικαιωμάτων του Μάικλ Σκίντμορ.
«Εάν ακούσετε τα δύο τραγούδια, μπορείτε κάλλιστα να κρίνετε και μόνος σας. Είναι μία πραγματική...δεν θα ήθελα να πω κλοπή», είχε δηλώσει ο Ράντι Καλιφόρνια σε μία συνέντευξή του λίγο πριν τον θάνατό του, δηλώσεις που περιλαμβάνονται στα δικόγραφα που κατατέθηκαν.


«Κι αυτοί οι τύποι έχουν κερδίσει εκατ. δολάρια και ποτέ δεν είπαν 'ευχαριστώ', ή 'μπορούμε να σας πληρώσουμε;'. Αυτό είναι ένα πολύ αλγεινό σημείο για εμένα», είχε δηλώσει πικραμένος ο ίδιος.

Τα δύο επίμαχα μέρη του τραγουδιού σε αντιπαράθεση:


Μετά μία διετή δικαστική διαμάχη, ο ομοσπονδιακός δικαστής Γκάρι Κλάουσνερ δεν έβγαλε μεν ετυμηγορία για το εάν όντως υπάρχει λογοκλοπή, αλλά εκτίμησε πως υπάρχει αρκετό υλικό ώστε να θεμελιωθεί μία δίκη. Κατά τον ίδιον, οι δύο αντίδικοι αντιφάσκουν σε ένα βασικό σημείο: την πρόσβαση που μπορούσαν να έχουν οι Led Zeppelin στο Taurus προτού ηχογραφήσουν το Stairway to Heaven στο Λονδίνο, μεταξύ Δεκεμβρίου 1970 και Ιανουαρίου 1971.


Οι Led Zeppelin είχαν ανοίξει τη συναυλία των Spirit στις 26 Δεκεμβρίου 1968, στο Κολοράντο, στην διάρκεια της πρώτης τους εμφάνισης στην Αμερική.


Oι Πλαντ, Πέιτζ κι ο πιανίστας Τζον Πολ Τζόουνς –καθώς ο ντράμερ Τζον Μπόναμ είχε πεθάνει το 1980—κατέθεσαν στο δικαστήριο υπεύθυνη δήλωση, με την οποία βεβαιώνουν πως ουδέποτε είχαν κάποια σχέση με τους Spirit, ούτε και είχαν ακούσει τη μουσική τους. Οι δύο πρώτοι εναγόμενοι, που έχουν δώσει καταθέσεις, αναμένονται να παραστούν στο δικαστήριο την Τρίτη.


Τα μέλη των Led Zeppelin υποστηρίζουν πως η εισαγωγή του Stairway to Heaven (μία μελωδία σε κλίμακα λα μινόρε) έχει χρησιμοποιηθεί ως 'δρόμος' στη μουσική για αιώνες και πως η αγωγή παραλείπει το υπόλοιπο τραγούδι, που διαρκεί οκτώ λεπτά.


Ωστόσο, ο δικαστής απέρριψε το επιχείρημά τους αυτό, διαπιστώνοντας πως τα δύο κομμάτια παρουσιάζουν κι άλλες πολλές ομοιότητες, όπως στη γραμμή του μπάσου.


Ο Μάικλ Σκίντμορ δεν έχει αποτιμήσει χρηματικά το ύψος της αποζημίωσης για διαφυγόντα κέρδη και δικαιώματα. Ο μουσικός Τύπος εκτιμά πως αυτή η αποζημίωση μπορεί να κυμανθεί από το συμβολικό ποσόν του ενός δολαρίου, έως το αστρονομικό ποσό των 40 εκατ.
Στην αγωγή που κατατέθηκε στην Πενσυλβάνια τονίζεται επίσης πως οι Led Zeppelin «έχουν ένα μακρύ ιστορικό που σχετίζεται με τη χρήση συνθέσεων από μπλουζ καλλιτέχνες κι άλλους συνθέτες που ουδέποτε έχουν μνημονεύσει».


Ως επίρρωση κατατίθενται άλλα 16 τραγούδια τους που και στο παρελθόν έχουν αποτελέσει αντικείμενο φιλικού διακανονισμού, που περιελάμβανε αναφορά του συνθέτη και χρηματική αποζημίωση. Αφορούν δε μεγάλες επιτυχίες του συγκροτήματος, όπως το «Whole lotta love», ή το «Baby I'm gonna leave you».


Επίσης ο δικαστής απέρριψε την αιτίαση των Led Zeppelin πως το γεγονός αυτό έχει παραγραφεί, επικαλούμενος τη remastered εκδοχή του τραγουδιού που κυκλοφόρησε το 2014.


Εντούτοις, ο ίδιος δικαστής επεσήμανε πως ο Σκίντμορ δεν θα δικαιούται παρά μόνον όσον αφορά το 50% των αποζημιώσεων και των δικαιωμάτων που θα μπορούσαν να επιδικασθούν από την έδρα, καθώς ο Ράντι Καλιφόρνια είχε υπογράψει συμβόλαιο που παραχωρούσε το 50% των συνθετικών δικαιωμάτων στη δισκογραφική του εταιρεία.

Culture
4

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 - ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

2 σχόλια
Πού ήσαν οι Spirit όταν το Stairway to Heaven έβγαζε τα εκατομμύρια και βρέθηκε ο "διαχειριστής" 45 χρόνια μετά να απαιτήσει αποζημίωση για λογοκλοπή;Την επιτυχία δεν την κάνουν μόνο μερικές νότες - κλεμμένες ή μη. Είναι όλο το πακέτο: η ενορχήστρωση, η ερμηνεία, η σκηνική παρουσία, όλη η μαγεία. Αν θέλεις εσύ, που δεν τα έχεις όλα αυτά, να ζητήσεις το μερτικό σου για μερικά μέτρα νότες, χτύπα την πόρτα όταν το πράγμα είναι φρέσκο. Εδώ κοντεύουμε να πεθάνουμε εμείς.
ε, βάλε και το dazed and confused, το since i've been loving you καθώς και το child in time και ένα σωρό άλλα songs!σίγουρα παίζει ρόλο το "όλο" πακέτο αλλά μερικές φορές είναι και το "τυχερό αστέρι" που λέμε, καθώς και σούπερ σπρώξιμο από τις δισκογραφικές. Γιατί να μην πάρουν το μερτικό τους οι άλλοι; Γιατί να μην τους θυμάται η μουσική ιστορία και γι' αυτήν τους την συμβολή; Θα έπρεπε -εξαρχής- να είναι στα credits.εδώ περισσότερα: http://turnmeondeadman.com/led-zeppelin-plagiarism/
Δεν αντιλέγω, αλλά αυτός που πρέπει να κινηθεί - και μάλιστα εγκαίρως- προς την κατεύθυνση της αποζημίωσης είναι ο Spirit εν προκειμένω και όχι ο Zeppelin κι η δισκογραφική του. Προτού αρχίσει να κόβει τα εκατομμύρια.
Αφού όλα αυτά τα συγκροτήματα (που δεν τα ξέρει ούτε η μάνα τους) έβγαζαν μουσικάρες, τότε γιατί δεν έγιναν τόσο μεγάλοι και τρανοί όσο οι Led Zeppelin;Και για ποιόν λόγο να τους αποζημιώσουν οι Zeppelin όλους αυτούς; Για δύο νότες που μοιάζουν μεταξύ τους;