Παρακολουθώντας την πρόβα του "Βόυτσεκ"

Facebook Twitter
0

«Φεύγω. Όλα είναι πιθανά. Ο άνθρωπος. Όλα είναι πιθανά. Έχουμε ωραίο καιρό, κύριε Λοχαγέ. Κοιτάξτε τι όμορφος πηχτός, γκρίζος ουρανός, σου ‘ρχεται να του καρφώσεις ένα μπαστούνι και να κρεμαστείς από ‘κει πάνω, μόνο και μόνο επειδή υπάρχει η παύλα ανάμεσα στο ναι και ξανά πάλι ναι – και όχι, κύριε Λοχαγέ, ναι και όχι; Φταίει το όχι για το ναι ή το ναι για το όχι; Πρέπει να το σκεφτώ»

Georg Büchner, «Βόυτσεκ»

Μακρύς ξύλινος διάδρομος, ένα μαχαίρι δεμένο σε σχοινί – θηλιά, μια πέτρα, ένα παράξενο μουσικό όργανο, τέσσερα φλεγόμενα πρόσωπα.

Στον «Βόυτσεκ», το ημιτελές, ωστόσο πλήρες σε ό,τι αφορά τη χαρτογράφηση των σκοταδιών της ανθρώπινης ψυχής, οτιδήποτε περισσότερο θα ήταν πλεονασμός και φθορά. Ασέβεια, σχεδόν.

Η ευφυής και ταυτόχρονα ευαίσθητη σκηνοθετική αποκωδικοποίηση του Σάββα Στρούμπου και της θεατρικής ομάδας «Σημείο Μηδέν» δεν επιτρέπει τέτοια λάθη.

Μπαίνει κατ’ ευθείαν στο παραληρηματικό σύμπαν του κακόμοιρου στρατιώτη Βόυτσεκ – με όχημα τη σαρωτική ερμηνεία του Μελέτη Ηλία – και αφηγείται μία σκληρή, επίκαιρη ιστορία, γραμμένη το 1837: το πώς αποθηριώνεται ο άνθρωπος, όταν ζει σε καθεστώς βίας, σωματικής και ψυχολογικής, όταν η αδικία οδηγεί στην παραφροσύνη, όταν ο κόσμος αρχίζει να μοιάζει με στρατόπεδο συγκέντρωσης, όταν το κακό ενδύεται τον μανδύα της ηθικής, ξεριζώνοντας κάθε ελπίδα αλλαγής.

Και μετά, το δωρικό σκηνικό θυμίζει όλο και περισσότερο το σήμερα, οι αναγωγές «φωνάζουν», τα πρόσωπα εξηγούν σε διπλό πίνακα ανάγνωσης ό,τι συμβαίνει στο μυαλό του Βόυτσεκ και στον κοινωνικό ιστό.

Ο μεφιστοφελικός Λοχαγός (Δαυίδ Μαλτέζε) είναι μεταμορφωμένη η ζωώδης τυραννία που τρώει την αξιοπρέπεια, τη γυναίκα, την ανθρώπινη υπόσταση και στο τέλος τα λογικά του στρατιώτη – πειραματόζωου.

Το γεωμετρικό οικοδόμημα της παραίσθησης που λαμβάνει χώρα κατά μήκος της σκηνής - και εκπέμπει αδρεναλίνη και πυρετό – συμπληρώνει η γκροτέσκα φυσιογνωμία του γιατρού (Δέσποινα Χατζηπαυλίδου) και «κλειδώνει» η Ελεάνα Γεωργούλη, ως Μαρία, άπιστη σύντροφος του Βόυτσεκ, αιτία της ψυχωσικής έξαρσης και εν τέλει θύμα του παραφρονημένου παρία.

Η αίσθηση που κάνει τον θεατή μέρος του παραληρήματος του Βόυτσεκ εντείνεται από τη στακάτη, καθαρή μετάφραση της Ιωάννας Μεϊτάνη – αποκλειστικά για το συγκεκριμένο εγχείρημα – κι από τη σκηνοθετική προσέγγιση του Στρούμπου που ειδικά την εφιαλτική συνύπαρξη «Μαρίας – Βόυτσεκ – Λοχαγού», την αποδίδει με όρους αρχαίας τραγωδίας.

Εντυπώσεις από την πρόβα; Αν το ζητούμενο είναι θέατρο κινηματογραφικών προδιαγραφών, αποχωρείς με την καρδιά στα δόντια, ελαφρύ λαχάνιασμα και αποστομωτικές απαντήσεις (δοσμένες πριν από 178 χρόνια), για όσα συμβαίνουν σήμερα, για τις σκιές που παραληρούν δίπλα σου στον δρόμο.

Αν πάλι το ζητούμενο είναι η εναργέστερη, η πιο πιστή απόδοση, αυτού που αποσπασματικά πρόλαβε να χαρτογραφήσει ο πρόδρομος του ρεαλισμού, με ευθείες αναφορές στο σήμερα, τότε μιλάμε για την πιο ολοκληρωμένη θεατρική προσέγγιση απ’ όσες έχουν ανέβει σε αθηναϊκή σκηνή μέχρι τώρα.

Info:

Ο «Βόυτσεκ» ανεβαίνει για 2η χρονιά στον Νέο Χώρο του Θεάτρου Άττις, από τις 17 Οκτωβρίου, από την ομάδα «Σημείο Μηδέν». Αποτελεί μέρος της «Τριλογίας της Απο-ανθρωποποίησης», της έρευνας της θεατρικής ομάδας, δομημένης πάνω στον «Βόυτσεκ», τη «Σωφρονιστική Αποικία» του Φραντς Κάφκα και το «Εμείς» του Γεβγκένι Ζαμιάτιν (σε 1η πανευρωπαϊκή παρουσίαση).

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ