ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

Η άλλη άποψη για το ακρωτηριασμένο άγαλμα στο κέντρο της Αθήνας

Η άλλη άποψη για το ακρωτηριασμένο άγαλμα στο κέντρο της Αθήνας Facebook Twitter
15

Το άγαλμα του Κώστα Σεφερλή ήταν όπως το βλέπουμε πάνω απ' το 1951 που δημιουργήθηκε. Λέγεται "Βόρεια Ήπειρος" και έδειχνε μία γυναίκα με δεμένα πισθάγκωνα τα χέρια.

Από χτες, όπως γράψαμε νωρίτερα, το άγαλμα άλλαξε μορφή...

 Έγιναν κατευθείαν συγκρίσεις με τους Τζιχαντιστές που καταστρέφουν έργα τέχνης, αν και κατά τη γνώμη μου η σύγκριση είναι υπερβολική. (Οι Τζιχαντιστές δεν έχουν αφήσει τίποτα όρθιο, κι επίσης έχουν δολοφονήσει και μερικές εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπους!)

Είναι γεγονός πάντως ότι είναι δύσκολο να είσαι άγαλμα στην Αθήνα. Μ' ένα σπρέι τα βάφουν ή γράφουν συνθήματα πάνω τους, ενίοτε τα αποκεφαλίζουν κιόλας. Το συγκεκριμένο άγαλμα, η Βόρεια Ήπειρος, τοποθετήθηκε στον πεζόδρομο της Τοσίτσα το 1953, και είχε υποστεί διάφορες επεμβάσεις -πριν τον τωρινό του ακρωτηριασμό- με tags και γκραφιτι.

Η άλλη άποψη για το ακρωτηριασμένο άγαλμα στο κέντρο της Αθήνας Facebook Twitter
φωτό.: akrokerama.blogspot.gr

Κάποιοι πάντως -χωρίς απαραίτητα να επικροτούν το βανδαλισμό- διαφωνούν με την ίδια την ύπαρξη του αγάλματος στο κέντρο της Αθήνας. Ο συγγραφέας και μπλόγκερ Πάνος Ζέρβας φωτίζει μια άλλη πλευρά του ζητήματος. 

Το άγαλμα πάντως είχε εμπνεύσει κι ένα ποίημα της Κικής Δημουλά. 

«Σημείο Αναγνωρίσεως»

Ὅλοι σὲ λένε κατευθείαν ἄγαλμα,
ἐγὼ σὲ προσφωνῶ γυναίκα κατευθείαν.
Στολίζεις κάποιο πάρκο.
Ἀπὸ μακριὰ ἐξαπατᾶς.
Θαρρεῖ κανεὶς πὼς ἔχεις ἐλαφρὰ ἀνακαθίσει να θυμηθεῖς ἕνα ὡραῖο ὄνειρο ποὺ εἶδες, πῶς παίρνεις φόρα νὰ τὸ ζήσεις.

Ἀπὸ κοντὰ ξεκαθαρίζει τὸ ὄνειρο:
δεμένα εἶναι πισθάγκωνα τὰ χέρια σου
μ᾿ ἕνα σκοινὶ μαρμάρινο
κι ἡ στάση σου εἶναι ἡ θέλησή σου
κάτι νὰ σὲ βοηθήσει νὰ ξεφύγεις
τὴν ἀγωνία τοῦ αἰχμαλώτου.
Ἔτσι σὲ παραγγείλανε στὸ γλύπτη:
αἰχμάλωτη.


Δὲν μπορεῖς οὔτε μία βροχὴ νὰ ζυγίσεις στὸ χέρι σου,
οὔτε μία ἐλαφριὰ μαργαρίτα.
Δεμένα εἶναι τὰ μάτια σου.
Καὶ δὲν εἶν᾿ τὸ μάρμαρο μόνο ὁ Ἄργος.
Ἂν κάτι πήγαινε ν᾿ ἀλλάξει
στὴν πορεία τῶν μαρμάρων,
ἂν ἄρχιζαν τ᾿ ἀγάλματα ἀγῶνες
γιὰ ἐλευθερίες καὶ ἰσότητες,
ὅπως οἱ δοῦλοι,
οἱ νεκροὶ
καὶ τὸ αἴσθημά μας,
ἐσὺ θὰ πορευόσουνα μὲς στὴν κοσμογονία τῶν μαρμάρων
μὲ δεμένα πάλι τὰ χέρια, αἰχμάλωτη.

Ὅλοι σὲ λένε κατευθείαν ἄγαλμα,
ἐγὼ σὲ λέω γυναίκα ἀμέσως.
Ὄχι γιατὶ γυναίκα σὲ παρέδωσε στὸ μάρμαρο ὁ γλύπτης
κι ὑπόσχονται οἱ γοφοί σου
εὐγονία ἀγαλμάτων,
καλὴ σοδειὰ ἀκινησίας.
Γιατὶ τὰ δεμένα χέρια σου, ποὺ ἔχεις
ὅσους πολλοὺς αἰῶνες σὲ γνωρίζω,
σὲ λέω γυναίκα.

Σὲ λέω γυναίκα
γιατ᾿ εἶσ᾿ αἰχμάλωτη. 

Η άλλη άποψη για το ακρωτηριασμένο άγαλμα στο κέντρο της Αθήνας Facebook Twitter
15

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι προβληματικές, βαθιά σεξιστικές δηλώσεις του Δημήτρη Παπανώτα για την «υστερία» των γυναικών - Μικροπράγματα

Mικροπράγματα / Οι προβληματικές, βαθιά σεξιστικές δηλώσεις του Δημήτρη Παπανώτα για την «υστερία» των γυναικών

«Υστερικές» όσες μιλούν συνεχώς για τα γυναικεία δικαιώματα και «τα θέλουν» όσες είναι θύματα καταπίεσης και δεν το καταγγέλλουν, μάς ενημερώνει ο υποψήφιος ευρωβουλευτής, Δημήτρης Παπανώτας.
ΑΠΟ ΤΗ ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ

σχόλια

12 σχόλια
Ο Ιούδας φιλάει υπέροχα τους μεταμοντερνους αποδομιστές, διαβάστε το σχόλιο της Ε. Δήμου στο λίνκ του Facebook, ο πόνος δεν σταμάτησε στον χοτζα, συνεχίζεται και σήμερα από το επίσημο κράτος της Αλβανίας που τυραννά την μειονότητα
Αυτός ο Ζέρβας ποιός είναι ρε παιδιά; Πείτε του ότι το άγαλμα στήθηκε λίγα χρόνια μετά το τέλος του πολέμου. Για ποιά διεκδίκηση εδαφών γειτονικής χώρας λέει, και μάλιστα ειρωνεύεται;Τελικά αν έχεις τέτοιους Έλληνες (;) τι τους θέλεις τους εχθρούς...
Τούρκοι κόβουν βόλτες πάνω από το Αιγαίο, Σκοπιανοί νομίζουν ότι οι αρχαίοι Μακεδόνες μιλούσαν σλαβικά και τώρα καταστρέφουμε ένα ιστορικό άγαλμα για να μην προσβάλλονται οι Αλβανοί.Καληνύχτα Ελλάδα
Σχετικά με τον βανδαλισμό, αυτόν καθαυτόν, θα έπρεπε να συμφωνούμε όλοι ότι δεν υπάρχει "άλλη άποψη". Δεν υπάρχει καμία θετική ερμηνεία σε οποιαδήποτε πράξη βανδαλισμού. Ούτε πολιτική, ούτε κοινωνική, ούτε προσωπική. Η οποιαδήποτε δικαιολογία χρησιμοποιείται δεν είναι τίποτα άλλο παρά ένα ανόητο και θλιβερό άλλοθι για μια πράξη βίας, δείγμα ελλιπούς παιδείας, άγριων ενστίκτων, επιθετικότητας και τελικά αντικοινωνικής συμπεριφοράς.Σχετικά τώρα με την "άλλη άποψη" που παρουσιάζει το άρθρο, την άποψη ενός κάποιου κ. Ζέρβα, δεν είναι μια άλλη άποψη, είναι μια ανιστόρητη άποψη. Δεν θα έπρεπε καν να προβάλλεται! Δεν είναι δυνατόν μια άποψη ανεδαφική, αντιεπιστημονική, αυθαίρετη, να τοποθετείται σε ίδιο επίπεδο, ισάξια, με την επιστημονική, με την αποδεδειγμένα έγκυρα ιστορική. Το να κρατά κανείς ίσες αποστάσεις και να προσπαθεί με το ζόρι να εμφανίζει δυο ισάξιες πλευρές σε ένα θέμα, στα πλαίσια μιας κάποια "αντικειμενικότητας" και "διαλλακτικότητας", "για να σβήσει τα λάθη και τα πάθη του παρελθόντος", είναι μια ασθένεια της εποχής που πρέπει πραγματικά να καταπολεμηθεί. Είναι κρίμα να υπάρχουν γύρω μας τόσο φανερά αμόρφωτοι άνθρωποι, που πιστεύουν τόσο έντονα ότι έχουν δίκιο και ότι ο λόγος τους έχει την οποιαδήποτε βαρύτητα. Ακόμα πιο κρίμα είναι δε, ότι αρκετοί άλλοι γίνονται κοινωνοί και εν τέλει υποστηρικτές μιας τέτοιας άποψης. Κρίμα και ντροπή. Βιβλία για την ιστορία της Β. Ηπείρου υπάρχουν άπειρα, ας τα διαβάσουμε.
Δεν υπάρχει άλλη άποψη για τον βανδαλισμός.Είναι βανδαλισμός!Το ότι είναι αριστερός βανδαλισμός και ψάχνουμε κάπως να τον στρογγυλέψουμε δεν αλλάζει την πράξη και ίσως η προσπάθεια αυτή να είναι χειρότερη του βανδαλισμού.Καλώς ή κακώς το άγαλμα αποτυπώνει και ένα διπλό συναίσθημα.Πρώτον την αδικία και την πίκρα όσων πολέμησαν στην Ηπειρο και αν και νικητές δεν την απελευθέρωσαν (και το 1951 οι περισσότεροι ζούσαν και τα γεγονότα ήταν φρέσκα) και δεύτερον και σίγουρα σημαντικότερο,το δράμα όσων εγκλωβίστηκαν στην Αλβανία και γνώρισαν τους διωγμούς του Χότζα.
Κύριε Ζέρβα το άγαλμα τοποθετήθηκε στο παρόν σημείο το 1953. Το 1953! Σε κοινωνικοπολιτικές συνθήκες παντελώς διαφορετικές από το σήμερα. Αν είναι έτσι να κατεδαφίσουμε τον Παρθενώνα επειδή προωθεί τα ιδεώδη του δωδεκαθεισμού. Αποτελεί ιστορικό γλυπτό λοιπόν. Πρόσφατο μεν, αλλά αντικείμενο του παρελθόντος. Εμείς επιλέγουμε αν θα το φορτώσουμε ταξικά.
H καφρίλα στο απώγειο της !Απίστευτο δείγμα αμορφωσιάς και"επαναστατικού" μαϊμουδισμού, όπου η δήθεν ανατρεπτική...(εκ του ασφαλούς πάντα) καταστροφή σημείων του δημόσιου χώρου , εκτονώνει την μ@#@#ία που έχει ο καθένας στο κεφάλι του χωρίς συνέπειες. Είμαι σίγουρος ότι δεν είχαν ιδέα για το τι συμβολίζει το άγαλμα Αλλο ένα δείγμα μιας κοινωνίας σε απόλυτη παρακμή.
Αυτό που ο καθένας (διανοούμενος ντε) βάζει την ψευτοιδεολογια του πανω απο την τέχνη και φτανει σε τέτοιο σημείο ώστε να δικαιολογεί εναν βανδαλισμό (βανδαλισμό ντε) σε ενα μνημείο - έργο τεχνης, λες κι όσοι ακρωτήριασαν το άγαλμα γνωρίζουν στοιχειώδη ιστορία η μήπως γνωρίζουν οι υπόλοιποι είναι καταφανές δείγμα της κενοτητας που επικρατεί.. ντροπή τους...
Πες τα ποιητή της σιωπής! !!.Δε λέω κοματακι εθνοκεντρικο το άγαλμα. Αλλά δυστυχώς η ευτυχώς πολλά αγάλματα σε πολλές περιστάσεις έχουν σκοπό την τόνωση του εθνικού κ το αυτοχαιδεμα.(παλιά καταλοιπα οκ)Απ την άλλη με τρελαθούμε. ...αν ήταν αριστερό το θέμα το αγάλματος... παντιερα ροσα κ πασιοναρα( κ όχι η προτομή της Αλικης)τώρα θα είχε γίνει χαμός για φασιστοβανδαλους Ενώ τώρα που είναι δεξιό. ..ε οκ...δεν έγινε κ τιποτις κατά τους αριστερόσυριζα που βγάζουν φλυκταινες με οτιδήποτε εθνοκεντρικον..
ασε που ειναι και συκοφαντικο, οπως πληθωρα Αλβανων και Βορειοηπηρωτων θα πουν η Αλβανια της δεκαετια του 50 ηταν αθεη, αταξικη και σοσιαληστικη.Δηλ με λιγα λογια ολα τα συστατικα του παραδεισου. Χαμενος παραδεισος...
Δεν χωριζόμαστε σε ομάδες δεξιοί και αριστεροί στην Αθήνα και όπου βλέπουμε κάτι που δεν μας γεμίζει το μάτι ανάλογα με τα πολιτικά μας κριτίρια να το καταστρέφουμε. Νομίζω είναι μια πολύ ωραία λογική.