ΚΙΝΗΣΗ

Βεβηλώνει τον Μίκη Θεοδωράκη η ερμηνεία του Σάκη;***

Βεβηλώνει τον Μίκη Θεοδωράκη η ερμηνεία του Σάκη;*** Facebook Twitter
16


Είμαι μαθήτρια της τρίτης λυκείου. Στο μάθημα της έκθεσης, ένα απο τα βασικά επιχειρήματα που μας διδάσκουν, είναι η κρίση των ηθικών αξιών που βιώνει η σύγχρονη κοινωνία.

Μέχρι σήμερα, μου φαινόταν αδύνατο να καταλάβω περί τίνος επρόκειτο το επιχείρημα αυτό. Δεν μπορούσα να σκεφτώ κάποια αξία, που να υπηρχε στις κοινωνίες που γνωρίζω αλλά να παραμελήθηκε πρόσφατα. Δεν πιστεύω για παράδειγμα ότι ζούσαμε ποτέ σε κοινωνίες δίκαιες ή ισότιμες, ώστε οι αξίες της δικαιοσύνης ή της ισότητας να βρέθηκαν τώρα ξαφνικά σε κρίση.

Σήμερα όμως ένιωσα τι ακριβως εννοούν με το επιχείρημα. Την ανατροπή κάθε σεβασμού και κάθε ηθικού στηρίγματος.

Το έργο του Ελύτη και του κ. Θεοδωράκη προκαλεί παγκόσμιο δέος και στην Ελλάδα, που δεν έχει πλέον τίποτα πέρα από τον πολιτισμό της, διαλέγουμε να το βεβηλώσουμε με τον πιο χυδαίο τρόπο.

Και η ερώτησή μου είναι: πώς είναι δυνατόν, το έργο που έγραψε ένας τιμημένος με νομπελ ποιητής, που μελοποίησε ο εμβληματικός μας συνθέτης και που τραγούδησαν συγκλονιστηκές λαϊκές φωνες, να φτάνει στην Ελλαδα του σήμερα, στο ρεπερτόριο ενός pop τραγουδιστή.

Το έργο που η παιδεία μας-αν και ελλιπέστατη- μου έμαθε να ακούω και να ανατριχιάζω.

Γνωρίζοντας ελάχιστα μουσική, είμαι σε θέση να καταλάβω ότι για να ερμηνεύσει κανείς ένα μουσικό έργο, πρέπει κατ´αρχήν να το καταλάβει και έπειτα να το νιώσει.

Πώς λοιπόν η "νεολαία" θα γνωρίσει το Άξιον Εστί, μέσα απ'την ερμηνεία ενός ανθρώπου που αφενώς δεν έχει ζήσει τα γεγονότα της χούντας ή του εμφυλίου και αφετέρου είναι ταυτισμένος με το προφίλ ενός pop τραγουδιστή;

Το έργο του Ελύτη και του κ. Θεοδωράκη προκαλεί παγκόσμιο δέος και στην Ελλάδα, που δεν έχει πλέον τίποτα πέρα από τον πολιτισμό της, διαλέγουμε να το βεβηλώσουμε με τον πιο χυδαίο τρόπο.

Φοβάμαι.

16

ΚΙΝΗΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

σχόλια

16 σχόλια
Γενιά του Harrods συμφωνω μαζι σου,γιατι ομως να ειναι ο ρουβας ο εκλεκτος,δεν υπαρχουν καλλιτεχνες με μεγαλη δημοφιλια που η διαδρομη τους να μην ειναι τοσο "τραγουδαω οτι μου δωσουνε αρκει να τα κονομησω" οσο του ρουβα?lux aeterna αν η παιδεια μας ηταν τετοια που το φιλοθεαμον κοινο δεν θα γεμιζε μαγαζια πληρωνοντας υπερογκα ποσα για να δει "καλλιτεχνες" με το ρεπερτοριο του ρουβα,τοτε ισως να μην πειναγε σημερα τοσος κοσμος.να συλλαμβανονταν οι κουκουλοφοροι και να σπουδαζες στη σχολη σου
αναρωτιεμαι,ο κυριος θεοδωρακης γνωριζει οτι ο ρουβας στο παρελθον και στο απογειο της καριερας του,εχει ερμηνευσει τραγουδια με μηδενικη αξια απο στιχουργικης αποψεως(απο μουσικης δεν μπορω να κρινω δεν γνωριζω)?οτι ποτε δεν εχει ερμηνευσει εστω και ενα τραγουδι με κοινωνικοπολιτικο περιεχομενο,οτι στα 20βαλε χρονια καριερας του τραγουδαει μονο για ερωτες καψουρες και μακαρονια με κιμα??ο ρουβας δεν μπορει να βεβηλωσει κανεναν,ο ρουβας οτι του λενε κανει μια ζωη,τη βεβηλωση την πραγματοποιησε ο μικης που τον "νομιμοποιησε".
Βεβήλωση με τον πιο χυδαίο τρόπο των ηθικών αξιών είναι οι άνθρωποι στο δρόμο που πεινάνε, οι κουκουλοφόροι που με τραμπουκίζουν και δε με αφήνουν να μπω στη σχολή μου, να σπουδάσω. Αν εσύ θεωρείς βεβήλωση το αν θα τραγουδήσει κάποιος ή όχι ένα ποίημα, εντάξει, δικαίωμά σου.
Ψευδοηθικές αναστολές. Μπορείς να ξέρεις αν ο Ρουβάς είναι κατα βάθος καλλιεργημένος ή έχει καλλιτεχνικές ανησυχίες; Δηλαδή θα πρέπε να βάλουμε "αξιόμετρο"; Και ποιός θα έκρινε; Εγώ προσωπικά εκτιμώ τον Ρουβά που προσπαθεί συνεχώς να γίνει καλύτερος. Το αν θα είναι πατάτα η ερμηνεία του, ειλικρινά δεν έχει να κάνει. Αυτό που μερικοί δεν ξέρουν που πάνε τα 4 απο τέχνες και παρ'όλα αυτά έχουν γνώμη-θέσφατο. Αν θα πρέπε να φοβάσαι κάτι, θα πρεπε να ναι τον ρατσισμό σε άτομα που ούτε καν ξέρεις τι είναι.
Κοριτσάκι μου πολύ αξία δίνεις γενικώς."Προκαλεί παγκόσμιο δέος".Έχουμε φάει τόσα χρόνια προπαγάνδα τα έχουμε ακούσει τόσες φορές που παύεις να έχεις προσωπική άποψη.Σιγά την εποίκηση στον Άρη.Δεν γνωρίζω άλλο λαό να καταβάλει τόσο έντονα τη ζωή του η προσωπολατρεία.
Τέχνη είναι και η άρνηση στο σύστημα, και η μεταμόρφωση του κοινότοπου. Ανεξαρτήτως του αποτελέσματος, η είδηση και οι αντιδράσεις αποτελούν έργο τέχνης. Ανάμεσα στο να μένει ο Ελύτης και ο Ρίτσος κλπ στα βιβλία σαν θέμα εξετάσεων ή χόμπι για λίγους, και στο να φτάνουν στα αφτιά όσο πιο πολλών ακόμα και μέσω της Στικούδη, ξεκάθαρα το τελευταίο.
Ενδιαφέρον το γεγονός του οτι ασχολείσαι με ένα τόσο pop θέμα ωστόσο θέλω να σταθώ σε δύο πράγματα. Ένα, είναι το περι χούντας και εμφυλίου και δύο για το πως θα γνωρίσουμε οι νέοι το έργο αυτό.Ιστορικά τα γεγονότα αυτά, τα μαύρα για την ελληνική κοινωνία όπου άνθρωπος σκότωνε άνθρωπο και αδελφός, αδελφό έχουν πλέον περάσει και οι ήρωες που έχουν επιβιώσει αυτές τις κακοτοπιές ίσως δεν είναι σε θέση να κάνουν τέτοιου είδους εμφανίσεις. Η φωνή τους και η κορμοστασιά τους δεν μπορούν να υποστηρίξουν ένα τέτοιο πολιτιστικό και τραγουδιστικό βάρος. Επίσης, απο γεγονότα σαν και αυτά πρέπει να κρατάμε τα καλά. Το διαμάντι αυτό για παράδειγμα που δημιουργήθηκε απο την ασχήμια και τον πόνο εκείνων των καιρών. Η γνώση είναι δύναμη.Τώρα το πως οι νέοι θα γνωρίσουν το έργο είναι θέμα παιδείας. Ο κόσμος θέλει αυτό που θέλει και ο κόσμος θέλει αυτό που του προσφέρουν. Δεν θα αρχίσουν όλοι οι κάτοικοι της Νέας Σμύρνης να ακούνε και να μελετάνε τα έργα αυτά. Θα πάνε για το κοινωνικό γίγνεσθαι, να δουν και να τους δουν. Όχι όλοι βέβαια αλλά παντού, σε κομματικές συνελεύσεις, σε εκθέσεις τέχνης, σε εγκαίνια κέντρων πολιτισμού και πολλά άλλα εάν υπάρχει και ένα πρόσωπο που μαγνητίζει την προσοχή του πόπολου πάνε για να πάνε. Εδώ όμως είναι και το παιχνίδι, το ζουμερό ενδιαφέρον. Εάν ένας στους 2000 παρευρισκόμενους καταλάβει δυο πράγματα απο το εργο αυτό ή τουλάχιστον ασχοληθεί έπειτα τότε είναι νίκη. Όσο άσχημο και αν είναι αυτό είναι και η λυπηρή αλήθεια. Οι δήμαρχοι απλά θέλουν να έχουν επιτυχία τα event που οργανώνουν και να έχει κάτι να συζητά ο κόσμος την επόμενη μέρα(υστεροφημία).Τέλος, η παιδεία είναι καθαρά προσωπική ευθύνη απο μία ηλικία και μετά. Ακόμα και για τον ρυθμό με τον οποίο κάποιος δέχεται προσλαμβάνουσες απο το περιβάλλον του. Το Άξιον Εστί δεν είναι ένα έργο που πρέπει να διαφημιστεί, δεν έχει ανάγκη απο διαφήμιση, αγγίζει άλλα μεγέθη διαχρονικότητας και επιτυχίας. Οι άνθρωποι δεν έχουμε αλλάξει τόσο πολλοί απλά λόγω της τεχνολογίας ίσως προβάλλουμε με μεγαλύτερο βαθμό αυτό που πραγματικά είμαστε. Ελπίζω να βοήθησα.
Χωρίς να θέλω να πάρω θέση σε αυτό -μιας και δεν έχω αποφασίσει άμα αυτό βεβυλώνει το έργο του Οδυσσέα Ελύτη και του Μίκη Θεοδωράκη- δεν κάθεται καλά όλο αυτό. Όπως αναφέρεται στο κείμενο το Σάκη Ρουβά τον έχουμε συνηθίσει πολύ διαφορετικό (το είδωλο της pop της ελληνικής μουσικής ο Σάκης, που όλες οι φαν του περιμένουν να σκίσει το μπλουζάκι στη σκηνή και λατρεύουν το έδαφος που περπατά),οπότε μάλλον θα πρέπει να περιμένει κανείς για να δει την κατάληξη του. Πάντως αν μη τι άλλο αυτό ήταν κάτι που προσωπικά το'δα να έρχεται.
Ποιος είναι τελικά αυτός ο καλλιτέχνης που έχει τέτοια βιώματα και την πνευματικότητα για να τραγουδήσει το αξιον εστί; Και γιατί ένας pop star θεωρείται υποκουλτούρα; Ο κάθε καλλιτέχνης έχει το δικό του τρόπο έκφρασης, σίγουρα η πορεία του Ρουβά έχει ελάχιστη ποιότητα και αξία, αλλά στο χώρου του είναι πετυχημένος. Κανείς δεν μπορεί να του απαγορεύσει, αλλά σίγουρα θα κριθεί από το κοινό του που όπως και να το κάνουμε δεν είναι του...ποιοτικού. Οπότε, όταν θα χρειαστεί να βιοποριστεί από τη δουλειά του θα επιστρέψει σε αυτό που κάνει χρόνια τώρα. (εκτός αν κερδίσει τους άλλους και τρέχουν στα αρχαία θέατρα τα καλοκαίρια για να το δουν)
"Πώς λοιπόν η "νεολαία" θα γνωρίσει το Άξιον Εστί, μέσα απ'την ερμηνεία ενός ανθρώπου που αφενώς δεν έχει ζήσει τα γεγονότα της χούντας ή του εμφυλίου και αφετέρου είναι ταυτισμένος με το προφίλ ενός pop τραγουδιστή;"Τα έργα αυτά δηλαδή θα σταματήσουν να ερμηνεύονται όταν πεθάνει και ο τελευταίος που έχει ζήσει επί χούντας κατά τα λεγόμενά σου.
"Πώς λοιπόν η "νεολαία" θα γνωρίσει το Άξιον Εστί, μέσα απ'την ερμηνεία ενός ανθρώπου που αφενώς δεν έχει ζήσει τα γεγονότα της χούντας ή του εμφυλίου"Ο Ντον Τζιοβαννι επρεπε να εχει ανεβει για τελευταια φορα πριν καμια 200αρια χρονια.Για την ιστορια, ο Μπιθικωτσης δεν ηταν ακριβως ταυτισμενος με το κλασσικο τραγουδι. Και οπως ο ιδιος ελεγε, τους ειχαν δωσει με τον Χιωτη (νομιζω) τον Επιταφιο του Ριτσου και φοβοντουσαν οτι θα γινουν ρεζιλι επειδη ελεγε για μαναδες που κλαινε.Χειροτερα επιχειρηματα δυσκολα βρισκεις, με λιγα λογια, ακομα και δικιο να εχεις.
Θεωρώ ότι η τέχνη είναι κτήμα όλων. Μου φαίνεται εντελώς ψευτοκουλτούρα το επιχείρημα ότι βεβηλώνεται το έργο επειδή θα το τραγουδήσει ο Σάκης. Γίναμε ξαφνικά όλοι κριτές. Με την ίδια αντίληψη, μόνο όσοι διαθέτουν βαθιά πνευματική καλλιέργεια επιτρέπεται να ακούν/ διαβάζουν το άσμα/ ποίημα, καθώς μόνο αυτοί βρίσκονται σε θέση να το εκτιμήσουν. Μεσαίωνας.
Ότι να'ναι. Άν πεθάνουν δηλαδή όσοι "δεν έχουν ζήσει τα γεγονότα της χούντας ή του εμφυλίου", να μην τραγουδιέται;Εγώ με την παρέα μου; Επιτρέπεται να το τραγουδάμε; Χρειαζόμαστε κάποια πιστοποίηση; Όχι οτι θέλουμε - κανένα ενδιαφέρον δεν έχουμε για τον Θεοδωράκη και τη μουσική του, βασικά τα blues και οι απαρχές της jazz μας συγκινούν.Ουπς, διάολε! Είμαστε λευκοί, Έλληνες και 40άρηδες! Σκατά, δεν γίνεται να παίζουμε κιθάρες / τραγουδάμε τέτοια, κοβόμαστε..