Μετά το Dieselgate η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στην Ευρώπη, έχει κι άλλους πονοκέφαλους με σκάνδαλο ηχογραφημένων υποκλοπών κι έναν ανεξήγητο θάνατο. Ερευνάται ο ρόλος του προμηθευτή Prevent.
Όπως σχολιάζει η Deutsche Welle, με αστυνομικό μυθιστόρημα μοιάζει το σκάνδαλο ηχητικών υποκλοπών, της Volkswagen, της μεγαλύτερης βιομηχανίας αυτοκινήτων στην Ευρώπη. Ποια είναι τα συστατικά του; Καταρχάς ένα πτώμα σε ένα καμμένο αυτοκίνητο ενός φερόμενου ως κατασκόπου σε βάρος του οποίου η εισαγγελία του Μπράουνσβαϊγκν έχει ξεκινήσει έρευνες.
Μετά από ανάλυση DNA η υπηρεσία επιβεβαίωσε για τον νεκρό ότι πρόκειται για τον ιδιοκτήτη του αυτοκινήτου και κατά συνέπεια πρώην μάνατζερ της VW, τον οποίο η αυτοκινητοβιομηχανία κατηγορεί ότι παρέδωσε σε τρίτους εσωτερική πληροφόρηση της εταιρείας. Σύμφωνα με την εισαγγελία επρόκειτο για αυτοκτονία, απομένει όμως η οριστική επιβεβαίωση.
Πριν από τρεις μήνες είχε γίνει εμπρηστική επίθεση με στόχο το σπίτι του υπόπτου. Εκείνη την περίοδο είχε απαλλαγεί από τα καθήκοντά του γιατί το 2017 και 2018 ηχογράφησε συζητήσεις σε ομάδα εργασίας της VW. Θέμα ήταν ο τρόπος αντιμετώπισης του προμηθευτή του ομίλου Prevent. Η VW βρίσκεται εδώ σε μεγάλη διαμάχη με τον Prevent που ελέγχεται από τη βοσνιακή οικογενειακή επιχείρηση Χάστορ.
Από το σκάνδαλο με τη χειραγώγηση των ρύπων, η εικόνα της VW έχει πληγεί. Το ίδιο ισχύει και για τον Prevent, στην πατρίδα του επιχειρηματία. «Στη Βοσνία θεωρείται ως πρότυπο ενός παίκτη, κατάλοιπου του επιθετικού καπιταλισμού μετά το τέλος του πολέμου από το 1992 μέχρι το 1996. Η εταιρεία που ίδρυσε ο Νιγάζ Χάστορ έχει τη φήμη ενός αντικοινωνικού εργοδότη με ανίκανο μάνατζερ που προκαλεί συνεχώς απεργίες και αγωγές», σχολιάζει η Deutsche Welle.
Οι γερμανικές θυγατρικές του ομίλου Prevent, ES Automobilguss και Car Trimm, σταμάτησαν για κάποιο διάστημα, τον Αύγουστο του 2016, την προμήθεια κιβωτίων ταχυτήτων και καλυμμάτων θέσεων, κάτι που οδήγησε την VW σε πολυήμερο και κοστοβόρο «πάγωμα» της παραγωγής στο βασικό εργοστάσιο στο Βόλφσμπουργκ και σε άλλες πόλεις.
Οι εταιρείες κατηγόρησαν την VW για κατάχρηση εξουσίας, λόγω καταγγελίας, χωρίς προθεσμία και λόγο, των παραγγελιών και άρνησης να καταβάλει ανταλλάγματα. Το επιχείρημά τους ήταν η αυτοπροστασία τους στον αγώνα για ένα καλύτερο μέλλον των συνεργατών τους.
Ο ισχυρός επικεφαλής του ΔΣ της VW, Μπερντ Όστερλοχ επιτέθηκε εναντίον των δύο εταιρειών λέγοντας ότι «κατά την άποψή μας η ευθύνη βρίσκεται καθαρά στο τερέν του προμηθευτή».
Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία έκανε μια σειρά από κινήσεις που οδήγησαν μεταξύ άλλων στην προμήθεια κομματιών για το επιτυχημένο μοντέλο Golf από έναν και μόνον προμηθευτή, γνωστό ως single sourcing.
Μετά από δύσκολες διαπραγματεύσεις οι δύο αντίπαλοι κατάφεραν να τα βρουν με μια συμφωνία. Λεπτομέρειες δεν έγιναν γνωστές. Ωστόσο η εφημερίδα Hannoversche Allgemeine Zeitung, επικαλούμενη πηγές από τους διαπραγματευτές, κάνει λόγο για συμφωνία μιας μακρόχρονης συνεργασίας. Εκείνο πάντως που είναι βέβαιο είναι ότι το Μάρτιο του 2018 η VW κατήγγειλε όλες τις συμφωνίες με τον όμιλο Prevent. Από τότε οι δύο εταίροι εμφανιστήκαν πολλές φορές στα δικαστήρια ζητώντας αποζημιώσεις και εκτοξεύοντας εκατέρωθεν κατηγορίες.
Πριν συμβούν όλα αυτά η αυτοκινητοβιομηχανία εξέταζε για καιρό, αν και πώς θα βγάλει από τη μέση τον προμηθευτή Prevent. Σε αυτή τη φάση προέκυψαν οι παράνομες ηχογραφήσεις 50 ωρών και η δημοσιοποίησή τους στη διαδικτυακή πύλη Business Insider.
Ο κύριος ύποπτος για τις παράνομες ηχογραφήσεις και δημοσιοποιήσεις είναι νεκρός. Τα κίνητρα και το υπόβαθρο της υπόθεσης βρίσκονται στο σκοτάδι.
Με πληροφορίες από Deutsche Welle
σχόλια