Η ανάγκη για ευκολία στην προετοιμασία του γεύματος ή του δείπνου εν μέσω lockdown, οδήγησε στα ύψη τη ζήτηση για έτοιμα γεύματα διεθνώς.
Η κατηγορία των προπαρασκευασμένων γευμάτων γνωρίζει «νέες δόξες» στην εποχή του κορωνοϊού. Η ζήτηση είχε αυξηθεί ήδη από την περασμένη άνοιξη και το πρώτο lockdown, το καλοκαίρι με την χαλάρωση των μέτρων οι πωλήσεις έπεσαν και τώρα, εν μέσω νέων lockdown, τα συγκεκριμένα προϊόντα «εξαφανίζονται» και πάλι πιο γρήγορα από τα ράφια των καταστημάτων.
Ενδεικτικά είναι τα αναλυτικά στοιχεία από την Ομοσπονδιακή Στατιστική Υπηρεσία στη Γερμανία που αξιολογεί στατιστικά, έτοιμα πιάτα σε διάφορες κατηγορίες - γεμιστά ή βρασμένα ζυμαρικά, σύμφωνα με το αν περιέχουν κρέας ή ψάρι.
Τα δύο πρώτα τρίμηνα του χρόνου, που υπήρχε μεγάλη κίνηση στα σούπερ μάρκετ, καταγράφηκε σαφής αύξηση των έτοιμων φαγητών σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2019.
Το συγκρότημα Nestlé στο οποίο ανήκουν εταιρείες Buitoni, Wagner και Maggi, κατέγραψε σε όλα τα προϊόντα της σημαντικό τζίρο. Οι κονσέρβες ραβιόλι για παράδειγμα ήταν περιζήτητες. Αλλά και για τον κολοσσό Unilever με μάρκες όπως οι Pfanni και Knorr, η ίδια περίοδος ήταν κερδοφόρα. Το κλασσικό σπαγγέτι μπολονέζ της εταιρείας «έσπασε» τα ταμεία. Βέβαια όταν πέρασε το κύμα επέλασης στα ράφια των σούπερ μάρκετ, οι πελάτες στράφηκαν σε πιο υγιεινό φαγητό, στα φυτικά προϊόντα.
Το Γερμανικό Ινστιτούτο Κατεψυγμένων κατέγραψε την απόλυτη πρωτιά στις κατεψυγμένες πίτσες. Ο τζίρος στο πρώτο ήμισυ του χρόνου ανέβηκε κατά 7%. Στο ίδιο επίπεδο κυμαίνονται τα προγνωστικά για όλα τα κατεψυγμένα είδη μέχρι τέλος του χρόνου. Κατά την πρώτη φάση της πανδημίας πολλοί απέφυγαν το σούπερ μάρκετ και πέρασαν με τρόφιμα μακράς διάρκειας. Άλλοι έκαναν παραγγελίες για φαγητό στο σπίτι.
Μείωση της παραγωγής, αύξηση της τιμής
Εκατομμύρια συσκευασίες με κατεψυγμένες τηγανητές πατάτες, κροκέτες και άλλα κατεψυγμένα είδη από πατάτα προτιμήθηκαν από τους καταναλωτές. «Εκατομμύρια άνθρωποι που συνήθως έτρωγαν στην καντίνα, τώρα μαγειρεύουν στο σπίτι», λέει ο εκπρόσωπος της Nestlé στη Φρανκφούρτη. «Και όπως παρατηρεί κανείς από τα είδη που αγοράζουν, το μαγείρεμα πρέπει να διαρκεί λίγο. Τα περισσότερα τα αφήνουν για το Σαββατοκύριακο».
Όμως η επιδημία δεν είναι αφορμή μόνο για καλές ειδήσεις στον κλάδο. Ναι μεν οι πωλήσεις προϊόντων από μεγαθήρια, όπως η Nestlé, φέρνουν κέρδη σε σούπερ μάρκετ αλλά γίνονται αισθητές οι απαγορεύσεις στον χώρο εστίασης με δραματική μείωση του τζίρου τους. Ένα άλλο πρόβλημα είναι η αδυναμία ανταπόκρισης στην αύξηση της ζήτησης. «Επεξεργαζόμαστε δική μας πρώτη ύλη και τους μήνες Μάρτιο, Απρίλιο και Μάϊο είχαμε κενά στην παραγωγή» λέει ο πρόεδρος της εταιρείας Oro di Parma Αντρέας Ράιμερ.
«Λόγω της εποχής δεν μπορούσαμε να καλλιεργήσουμε και να παράγουμε ώστε να αυξήσουμε την παραγωγή μας. Αλλά επειδή το δυναμικό μας από παραγωγούς εποχικών προϊόντων είναι μεγάλο, καταφέραμε να ξεπεράσουμε τα προβλήματα μέχρι τη νέα σοδειά».
Εκτός αυτού επιβλήθηκαν απαγορεύσεις εισόδου σε εποχικούς εργάτες που έρχονται από άλλες χώρες για την καλλιέργεια και τη συγκομιδή. «Το 2020 ήταν η πιο δύσκολη σεζόν για τα τουρσιά από ιδρύσεως της εταιρείας». Λόγω των υγειονομικών πρωτοκόλλων έπρεπε να σχηματιστούν μικρές ομάδες, να δημιουργηθούν βάρδιες κι όλα αυτά οδηγούν σε αύξηση του κόστους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η παραγωγή ντομάτας στη βόρεια Ιταλία που χτυπήθηκε από την πανδημία. Όλα αυτά έχουν επιπτώσεις στον καταναλωτή. Λόγω αύξησης του κόστους παραγωγής, αυξάνονται και οι τιμές που πληρώνουν οι αγοραστές.
Με πληροφορίες από Deutsche Welle