Το χειρόγραφο του Ντε Σαντ "120 μέρες στα Σόδομα" αποκτήθηκε για 4,55 εκατ. ευρώ από το γαλλικό έθνος

Το χειρόγραφο του Ντε Σαντ "120 μέρες στα Σόδομα" αποκτήθηκε για 4,55 εκατ. ευρώ από το γαλλικό έθνος Facebook Twitter
Το χειρόγραφο του έργου «120 μέρες στα Σόδομα». Φωτο: EPA
0

Το χειρόγραφο του διαβόητου έργου του Μαρκήσιου ντε Σαντ «120 μέρες στα Σόδομα», αποκτήθηκε από τη γαλλική κυβέρνηση για 4,55 εκατομμύρια ευρώ, μετά από μια εκστρατεία για να μπορέσει να παραμείνει στη χώρα.

Ο πρωτότυπος κύλινδρος στον οποίο ο συγγραφέας έγραψε το έργο κατά τη διάρκεια της φυλάκισής του στις περιώνυμες φυλακές της Βαστίλης έως τις 2 Ιουλίου 1789 αγοράστηκε ως «έμβλημα της καλλιτεχνικής ελευθερίας».

Από το 2017 η γαλλική κυβέρνηση απαγόρευσε την πώληση, σε δημοπρασία, του χειρόγραφου χαρακτηρίζοντάς το «εθνικό θησαυρό».

Οι αξιωματούχοι διέταξαν την απομάκρυνση του ερωτικού αριστουργηματικού έργου του 19ου αιώνα από την πώληση, απαγορεύοντας την εξαγωγή του από τη Γαλλία, όπως ανέφερε τότε σε ανακοίνωσή του ο Οίκος δημοπρασιών Aguttes.

Το χειρόγραφο ήταν μέρος μιας τεράστιας πώλησης ιστορικών εγγράφων ιδιοκτησίας της γαλλικής εταιρείας επενδύσεων Aristophil, που έκλεισε έπειτα από σκάνδαλο που ξέσπασε το 2015 όταν απέσπασε δολίως τουλάχιστον ένα δισεκατομμύριο ευρώ από επενδυτές.

Το «120 Ημέρες στα Σόδομα» αναμενόταν να πιάσει μέχρι και έξι εκατομμύρια ευρώ, και ήταν γραμμένο σε ένα ρολό από κομμάτια περγαμηνής που είχε στην κατοχή του λαθραία, στο κελί του στη Βαστίλη, ο Ντε Σαντ.

Το χειρόγραφο του Ντε Σαντ "120 μέρες στα Σόδομα" αποκτήθηκε για 4,55 εκατ. ευρώ από το γαλλικό έθνος Facebook Twitter
O Μαρκήσιος ντε Σαντ. Φωτο: Britannica

Στις αρχές της Γαλλικής επανάστασης, στις 14 Ιουλίου 1789, ο διάσημος αριστοκράτης απελευθερώθηκε αλλά έφυγε από τη φυλακή χωρίς το χειρόγραφό του. Ο Μαρκήσιος ντε Σαντ πίστευε ότι του το είχαν κλέψει και ξέσπασε σε κλάματα, αλλά το ημιτελές χειρόγραφό του εμφανίστηκε μερικές δεκαετίες αργότερα. Ωστόσο, το βιβλίο έμεινε αδημοσίευτο για περισσότερο από έναν αιώνα, δημοσιεύθηκε πρώτη φορά το 1904 από τον σεξολόγο Iwan Bloch και ήταν απαγορευμένο στη Βρετανία μέχρι τη δεκαετία του 1950.

Ο Ντε Σαντ, περιέγραψε το έργο ως «την πιο ακάθαρτη ιστορία που γράφτηκε ποτέ από τότε που ξεκίνησε ο κόσμος» ενώ το υπουργείο Πολιτισμού της Γαλλίας, χαρακτήρισε το χειρόγραφο ως «αληθινό μνημείο» που «έχει σημαδέψει βαθιά πολλούς συγγραφείς», από τον Αντρέ Μπρετόν μέχρι τον Ζορζ Μπατάιγ. Θα ανήκει στη συλλογή της βιβλιοθήκης του Arsenal στο Παρίσι, η οποία είναι υποκατάστημα της Bibliothèque nationale de France.

«Αυτό το χειρόγραφο, που είναι ένα έμβλημα της λογοτεχνικής και καλλιτεχνικής ελευθερίας, με μια ταραγμένη πορεία, επανασυνδέεται με τις δημόσιες συλλογές και τα αρχεία του φυλακισμένου Σαντ που φυλάσσονται στα αρχεία της Βαστίλης στη βιβλιοθήκη του Άρσεναλ», δήλωσε η BNF.

Το χειρόγραφο του Ντε Σαντ "120 μέρες στα Σόδομα" αποκτήθηκε για 4,55 εκατ. ευρώ από το γαλλικό έθνος Facebook Twitter
Σκηνή από την ομώνυμη ταινία του Παζολίνι.

Η κινηματογραφική μεταφορά του έργου του Ντε Σαντ από τον Παζολίνι ήταν εξίσου περιπετειώδης. Η ταινία ήταν η τελευταία του Ιταλού σκηνοθέτη που λίγο καιρό αργότερα δολοφονήθηκε. Το 120 μέρες στα Σόδομα, γνωστό και ως Σαλό, με δομή που θυμίζει τη Θεία Κωμωδία του Δάντη, διαδραματίζεται στην Δημοκρατία του Σαλό, ένα εικονικό κρατίδιο που είχαν ιδρύσει οι φασίστες του Μουσολίνι κατά την διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Οι φασίστες ανακοινώνουν ότι θα αναλάβουν την διαπαιδαγώγηση 9 κοριτσιών και 9 αγοριών, και αφού τους παραλαμβάνουν με την συγκατάθεση των οικογενειών τους, τους μεταμορφώνουν σε δούλους. Οι σκηνές βίας, οργίων, σεξουαλικής υποταγής, βιασμού, ψυχρών βασανιστηρίων και δολοφονίας, οδήγησαν στην απαγόρευση της διανομής και προβολής της ταινίας σε πολλές χώρες.

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» εγκαινιάστηκε στο Πεκίνο

Πολιτισμός / Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» εγκαινιάστηκε στο Πεκίνο

«Οι επισκέπτες θα κατανοήσουν καλύτερα γιατί ο ελληνικός πολιτισμός δεν είναι μόνο η κοιτίδα του Δυτικού Πολιτισμού, αλλά έχει τεράστιο αποτύπωμα και στην Ασία» τόνισε ο πρέσβης της Ελλάδας στην Κίνα
LIFO NEWSROOM
Μουσείο Prado: Tα αληθινά χρώματα της γλυπτικής φωτίζουν την «χρυσή εποχή» της Ισπανίας

Πολιτισμός / Μουσείο Prado: Tα αληθινά χρώματα της γλυπτικής φωτίζουν την «χρυσή εποχή» της Ισπανίας

Η έκθεση «Χέρι με χέρι: Γλυπτική και Χρώμα στην Ισπανική Χρυσή Εποχή», καταδεικνύει ότι ο δυτικός καλλιτεχνικός κανόνας δεν έκανε διακρίσεις σε βάρος ορισμένων καλλιτεχνών μόνο λόγω γεωγραφίας και φύλου, αλλά και λόγω των υλικών που χρησιμοποιούσαν
LIFO NEWSROOM
Κίλιαν Μέρφι

Πολιτισμός / Ο Κίλιαν Μέρφι, ο Νόμος του Μέρφι και η Μαριόν Κοτιγιάρ από αύριο στους κινηματογράφους

Η κινηματογραφική μεταφορά των «Μικρών Πραγμάτων σαν κι Αυτά», ένα εγχώριο εμπορικό στοίχημα από τον σκηνοθέτη της «Ευτυχίας» και τρεις ακόμα επιλογές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Αλέν Ντελόν: Νέα βιογραφία υποστηρίζει πως ο μύθος του γαλλικού σινεμά ήταν αμφιφυλόφιλος

Πολιτισμός / Αλέν Ντελόν: Νέα βιογραφία υποστηρίζει πως ο μύθος του γαλλικού σινεμά ήταν αμφιφυλόφιλος

Ο βιογράφος του Αλέν Ντελόν, δήλωσε πως ο μεγάλος Γάλλος ηθοποιός «από σεξουαλική άποψη είχε εξερευνήσει τα πάντα, με άνδρες, με γυναίκες και κάνοντας τρίο»
ΕΥΑ ΠΑΥΛΑΤΟΥ