Αττικό Μετρό: Τι απαντά ο πρόεδρος για τα δέντρα που θα κοπούν στην Αθήνα

H Αττικό Μετρό απαντά στο Παρατηρητήριο Αστικού Πρασίνου για τα δέντρα που θα κοπούν Facebook Twitter
Φωτογραφία Π.Σ/ LiFO
0

Απάντηση στο Παρατηρητήριο Αστικού Πρασίνου για τα δέντρα που θα κοπούν στην Αθήνα στο πλαίσιο των νέων εργοταξίων του μετρό, επιχειρεί να δώσει ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό Νίκος Ταχιάος. 


Με αφορμή πρόσφατο ρεπορτάζ του M.Hulot στη LiFO για το πράσινο στην Αθήνα, η οικολογική σελίδα σημείωσε πως θα κοπούν υπερδιπλάσια δέντρα από όσα υπολογίζει η Αττικό Μετρό (2.500 έναντι 1.200 δέντρων), και πως «τα περισσότερα δέντρα κόβονται ουσιαστικά λόγω του κόστους, καθώς το έργο μπορεί να γίνει χωρίς να κοπούν τόσα δέντρα, αλλά επιλέγεται η οικονομική λύση

Η σύμβαση δεν επιδέχεται μεταβολές

Ο Νίκος Ταχιάος τονίζει πως ο διαγωνισμός για την Γραμμή 4 του μετρό ξεκίνησε πολύ πριν αναλάβει η σημερινή διοίκηση της Αττικό Μετρό και η μελέτη και τα συμβατικά τεύχη συντάχθηκαν πολύ νωρίτερα. «Από την ώρα της προκήρυξης του διαγωνισμού και εφόσον αυτός καρποφόρησε, συνιστούν τμήμα της σύμβασης, μη επιδεχόμενο μεταβολών», υπογραμμίζει ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό. 

Μάλιστα ο κ. Ταχιάος σχολιάζει χαρακτηριστικά πως «θα είχε ενδιαφέρον» αν το Παρατηρητήριο «δημοσίευε και την εναλλακτική λύση που θεωρεί πως οι μελετητές της Αττικό Μετρό δεν εξέτασαν ή απέρριψαν λόγω κόστους.»

Όπως επισημαίνει ο ίδιος, η κατασκευή των σταθμών και των φρεάτων στην περίπτωση των έργων της Αθήνας απαιτεί μέρος του έργου να εκτελείται με ανοικτό όρυγμα και το υπόλοιπο υπογείως. Κατά συνέπεια, στη φάση του σχεδιασμού, οι μηχανικοί της Αττικό Μετρό οριοθετούν τις εκσκαφές σε χώρους που θα δημιουργούν την μικρότερη δυνατή όχληση στις λειτουργίες της πόλης και δεσμεύουν τους κατά το δυνατόν πιο περιορισμένους χώρους για τις εργοταξιακές εγκαταστάσεις

«Η εναπόθεση υλικών μεγάλου όγκου και μεγέθους δεσμεύει αναγκαστικά χώρο, ενώ και οι οικοδομικοί γερανοί απαιτούν ελεύθερο πεδίο στη χρήση τους. Κατά συνέπεια, η απομάκρυνση και η κοπή δένδρων είναι αναπόφευκτες», σημειώνει ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό. 

Σύμφωνα πάντως με το Παρατηρητήριο, η αντικατάσταση των δένδρων προβλέπεται να γίνει αριθμητικά «ένα προς ένα και όχι σύμφωνα με περιβαλλοντικά κριτήρια, αυτό σημαίνει πως ένα μεγάλο δένδρο 50 ετών θα αντικατασταθεί από ένα δενδρύλλιο μερικών ετών και η εταιρεία θα είναι τυπικά καλυμμένη.»

Ταχιάος: Επιχειρείται μεταφύτευση όπου είναι εφικτό

Ο κ. Ταχιάος απαντά από την πλευρά του πως όσο αναπόφευκτη κι αν είναι η κοπή των δέντρων, «αυτό δεν σημαίνει ότι δεν καταβάλλεται προσπάθεια για την ελαχιστοποίηση των απωλειών.» 

Κατά τον ίδιο, ο αριθμός των δένδρων που υπολογίζεται ότι θα κοπούν, είναι μικρότερος αυτού των επηρεαζομένων γιατί εξαρχής επιχειρείται η μεταφύτευση όσων είναι εφικτό να επιβιώσουν. 

«Στο πλαίσιο των μελετών με τις οποίες δημοπρατήθηκε το έργο, η λεπτομερής αξιολόγηση αυτών ήταν αδύνατη. Με την εγκατάσταση των αναδόχων, η εικόνα γίνεται ακριβέστατη, σε απόλυτη συνεργασία με όλες τις εμπλεκόμενες αρχές. Προφανέστατα και ένα δένδρο να μπορεί να σωθεί, θα τύχει της ανάλογης μεταχείρισης με απόλυτη συμμόρφωση στις επιταγές της επιστήμης για την διατήρησή του.»

Αναλυτικά η δημοσίευση - απάντηση του Ν. Ταχιάου

Επειδή διαπιστώνω πως ανοίγει μία συζήτηση που παίρνει διαστάσεις και εκτός των social media (βλ. άρθρο Lifo https://bit.ly/3lFBa8l), να ξεκαθαρίσω τα εξής:

1. Ο διαγωνισμός για την Γραμμή 4 του μετρό ξεκίνησε πολύ πριν αναλάβει η σημερινή διοίκηση της Αττικό Μετρό  και η μελέτη και τα συμβατικά τεύχη -όπως είναι φυσικό- συντάχθηκαν πολύ νωρίτερα. Από την ώρα της προκήρυξης του διαγωνισμού και εφόσον αυτός καρποφόρησε, συνιστούν τμήμα της σύμβασης, μη επιδεχόμενο μεταβολών. Η Αττικό Μετρό οφείλει να καταλάβει και να παραδώσει στους αναδόχους τόσο των προδρόμων εργασιών, όσο και του κυρίως έργου, τους κοινοχρήστους χώρους που έχουν προβλεφθεί σε τακτές προθεσμίες. Άρα πρόκειται για ένα θέμα, του οποίου η δημοσιότητα έρχεται καθυστερημένα, χωρίς αυτό να σημαίνει πως δεν έχει την σημασία της. 

2. Παρόλα αυτά, το θέμα δεν είναι τυπικό, αλλά ουσιωδώς τεχνικό. Διαβάζω πως η οικολογική σελίδα του Facebook «Παρατηρητήριο Αστικού Πρασίνου», με αφορμή το πρόσφατο ρεπορτάζ της LiFO διατείνεται στην παρέμβασή της πως «το έργο μπορεί να γίνει χωρίς να κοπούν τόσα δέντρα, αλλά επιλέγεται η οικονομική λύση…». Θα είχε ενδιαφέρον να δημοσίευε και την εναλλακτική λύση που θεωρεί πως οι μελετητές της Αττικό Μετρό δεν εξέτασαν ή απέρριψαν λόγω κόστους.

Η κατασκευή των σταθμών και των φρεάτων στην περίπτωση των έργων της Αθήνας απαιτεί μέρος του έργου να εκτελείται με ανοικτό όρυγμα και το υπόλοιπο υπογείως. Κατά συνέπεια, στη φάση του σχεδιασμού, οι μηχανικοί της Αττικό Μετρό οριοθετούν τις εκσκαφές σε χώρους που θα δημιουργούν την μικρότερη δυνατή όχληση στις λειτουργίες της πόλης και δεσμεύουν τους κατά το δυνατόν πιο περιορισμένους χώρους για τις εργοταξιακές εγκαταστάσεις, που σε ένα τόσο σύνθετο έργο έχουν ιδιαίτερες απαιτήσεις. Η εναπόθεση υλικών μεγάλου όγκου και μεγέθους δεσμεύει αναγκαστικά χώρο, ενώ και οι οικοδομικοί γερανοί απαιτούν ελεύθερο πεδίο στη χρήση τους. Κατά συνέπεια, η απομάκρυνση και η κοπή δένδρων είναι αναπόφευκτες.

3. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν καταβάλλεται προσπάθεια για την ελαχιστοποίηση των απωλειών. Ο αριθμός των δένδρων που υπολογίζεται ότι θα κοπούν, είναι μικρότερος αυτού των επηρεαζομένων γιατί εξαρχής επιχειρείται η μεταφύτευση όσων είναι εφικτό να επιβιώσουν. Στο πλαίσιο των μελετών με τις οποίες δημοπρατήθηκε στο έργο, η λεπτομερής αξιολόγηση αυτών ήταν αδύνατη. Με την εγκατάσταση των αναδόχων, η εικόνα γίνεται ακριβέστατη, σε απόλυτη συνεργασία με όλες τις εμπλεκόμενες αρχές. Προφανέστατα και ένα δένδρο να μπορεί να σωθεί, θα τύχει της ανάλογης μεταχείρισης με απόλυτη συμμόρφωση στις επιταγές της επιστήμης για την διατήρησή του.

4. Σε ό,τι αφορά την αποκατάσταση των επιπέδων οδού, δεν θα ισχυριστώ ότι τα πράγματα στο παρελθόν υπήρξαν ειδυλλιακά, ούτε πως και στην ιδανικότερη περίπτωση, από την μια μέρα στην άλλη μπορεί ένας χώρος να επανέλθει στην προτέρα κατάσταση. Όμως, η συστηματική συνεργασία που έχει ξεκινήσει με τους εμπλεκόμενους δήμους από την ώρα της υπογραφής της σύμβασης, αλλά και η παράλληλη δημόσια συζήτηση που πρέπει και μπορεί να παραμείνει σε ένα λογικό και ουσιαστικό επίπεδο, απαλλαγμένη μανιχαϊστικών ακροτήτων, θα συμβάλουν ασφαλώς ώστε στα επόμενα οριστικά στάδια σύνταξης των τελικών μελετών αποκατάστασης των δημοσίων χώρων που θα έλθει πολύ αργότερα, στο δεύτερο ήμισυ της τρέχουσας δεκαετίας, η αποκατάσταση του πρασίνου όχι απλώς να αναπληρώσει τις αναπόφευκτες απώλειες αλλά και να υιοθετήσει βελτιωτικές και αειφόρες πρακτικές.

Αναλυτικά η ανάρτηση του Ν. Ταχιάου

Περιβάλλον
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

2024: Το πιο θερμό έτος στην ιστορία- Έξι επιπλέον εβδομάδες επικίνδυνης ζέστης λόγω κλιματικής κρίσης

Περιβάλλον / 2024: Το πιο θερμό έτος στην ιστορία- Έξι επιπλέον εβδομάδες επικίνδυνης ζέστης λόγω κλιματικής κρίσης

Σύμφωνα με την ανάλυση, σχεδόν οι μισές χώρες του κόσμου αντιμετώπισαν τουλάχιστον δύο μήνες υψηλών θερμοκρασιών που εγκυμονούσαν κινδύνους για την υγεία
LIFO NEWSROOM
Η όρκα που κουβαλούσε το νεκρό μικρό της για 17 ημέρες, έφερε στον κόσμο νέο μωρό

Περιβάλλον / Η όρκα που κουβαλούσε το νεκρό μικρό της για 17 ημέρες, έφερε στον κόσμο νέο μωρό

Η ιστορία της Ταχλίκουα έγινε γνωστή το 2018 όταν η φάλαινα ταξίδεψε περίπου 1.000 μίλια με το σώμα του νεκρού μικρού της, εμποδίζοντάς το να βυθιστεί στη θάλασσα για περισσότερες από δύο εβδομάδες
LIFO NEWSROOM
Νέα είδη ανακαλύφθηκαν στο Περού: Από αμφίβια ποντίκια μέχρι ψάρια με μεγάλες κεφαλές

Περιβάλλον / Νέα είδη ανακαλύφθηκαν στο Περού: Από αμφίβια ποντίκια μέχρι ψάρια με μεγάλες κεφαλές

Εκτός από τα ήδη επιβεβαιωμένα, οι ερευνητές πιστεύουν ότι μπορεί να έχουν εντοπίσει έως και 48 ακόμη νέα είδη, τα οποία θα πρέπει να μελετηθούν περαιτέρω για την επίσημη αναγνώρισή τους
LIFO NEWSROOM
Συγκινητική ιστορία: Δύο ορφανές τίγρεις της Σιβηρίας επανενώθηκαν μετά από ταξίδι 200 χλμ. στα ρωσικά δάση

Περιβάλλον / Συγκινητική ιστορία: Δύο ορφανές τίγρεις της Σιβηρίας επανενώθηκαν μετά από ταξίδι 200 χλμ. στα ρωσικά δάση

Η ρομαντική ιστορία του Μπόρις και της Σβετλάγια δημιουργεί ελπίδες για τον απειλούμενο πληθυσμό των τίγρεων στα σύνορα της Ρωσίας με την Κίνα
ΕΥΑ ΠΑΥΛΑΤΟΥ
Κλιματική αλλαγή, βιοποικιλότητα και επισιτιστική ανασφάλεια απαιτούν ολιστική προσέγγιση, προειδοποιεί μελέτη

Περιβάλλον / Κλιματική αλλαγή, βιοποικιλότητα και επισιτιστική ανασφάλεια απαιτούν ολιστική προσέγγιση, προειδοποιεί μελέτη

Βιοποικιλότητα, νερό, τρόφιμα, υγεία και κλιματική αλλαγή, είναι οι πέντε βασικοί τομείς που επηρεάζουν ο ένας τον άλλο και γι' αυτό απαιτείται ολιστική λύση
LIFO NEWSROOM
«Σαν ένα γιγάντιο σπιτάκι για πουλιά»: Οι εθελοντές που σώζουν τις έγκυες φώκιες της Φινλανδίας

Περιβάλλον / «Σαν ένα γιγάντιο σπιτάκι για πουλιά»: Οι εθελοντές που σώζουν τις έγκυες φώκιες της Φινλανδίας

Για να αντιμετωπίσουν την κρίση, εθελοντές συγκεντρώνουν χιόνι και δημιουργούν σωρούς μήκους 7 μέτρων και ύψους 1,5 μέτρου κατά μήκος της παγωμένης λίμνης
LIFO NEWSROOM
Πλαστική ρύπανση: Κανένας περιορισμός, απογοητευτική η εφαρμογή του νόμου

Περιβάλλον / Πλαστική ρύπανση: Κανένας περιορισμός, απογοητευτική η εφαρμογή του νόμου

Γιατί δεν περιορίζεται η πλαστική ρύπανση στην Ελλάδα; Μια αποκαλυπτική έκθεση του WWF η οποία δίνει απαντήσεις για τις αλλαγές που δεν έγιναν στην καθημερινότητά μας, τις ευθύνες της πολιτείας αλλά και τη συμπεριφορά των πολιτών.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ