Το αρχείο των εκπομπών της Κ. Ζαχαροπούλου για τη σύγχρονη Τέχνη, ψηφιοποιημένο και ανοιχτό στην ΑΣΚΤ

Το αρχείο των εκπομπών της Κ. Ζαχαροπούλου για τη σύγχρονη Τέχνη, ψηφιοποιημένο και ανοιχτό στην ΑΣΚΤ Facebook Twitter
Η Κατερίνα Ζαχαροπούλου με την Ναν Γκόλντιν
0

«Save the Dates – Ένα οπτικοακουστικό αρχείο για την σύγχρονη τέχνη» λέγεται ο πρόγραμμα με το οποίο ψηφιοποιήθηκαν οι εκπομπές της Κατερίνας Ζαχαροπούλου και θα παρουσιαστεί στις 3 Φεβρουαρίου από την ίδια και τον Πρύτανη της ΑΣΚΤ, Νίκο Τρανό.  

Οι εκπομπές ψηφιοποιήθηκαν, τεκμηριώθηκαν και ταξινομήθηκαν ώστε να αποτελέσουν εργαλείο έρευνας και δημιουργικής εκπαιδευτικής αξιοποίησης, έχοντας ως αρχικό προορισμό και στέγη την Βιβλιοθήκη της ΑΣΚΤ.  

Πρόκειται για το σύνολο των τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών εκπομπών που δημιούργησε, επιμελήθηκε και παρουσίασε η Κατερίνα Ζαχαροπούλου σε διάρκεια 26 χρόνων (1995-1999, SevenX και 2000-2021, ΕΡΤ).

Το πρόγραμμα «Save the dates – ένα οπτικοακουστικό αρχείο για τη σύγχρονη τέχνη» δημιουργήθηκε με σκοπό να διασωθούν τηλεοπτικές και ραδιοφωνικές εκπομπές της περιόδου 1995 - 2021 ώστε να αποτελέσουν ένα ευρύτατο πεδίο έρευνας της σύγχρονης τέχνης. Περιέχει 620 αρχεία εκπομπών πλήρως τεκμηριωμένων και κατηγοριοποιημένων ώστε να διευκολύνουν στην πρόσβαση και θέασή τους ενώ ο χώρος φιλοξενίας του προγράμματος είναι η Βιβλιοθήκη της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών. 

Το αρχείο των εκπομπών της Κ. Ζαχαροπούλου για τη σύγχρονη Τέχνη, ψηφιοποιημένο και ανοιχτό στην ΑΣΚΤ Facebook Twitter
Κατερίνα Ζαχαροπούλου και Κάρα Γουόκερ

"Μεγάλο μέρος του αρχείου διαφυλάχθηκε εκ μέρους μου επί σειρά ετών με την ελπίδα πως κάποτε θα βρει τη θέση του εκτός προσωπικού και τηλεοπτικού / ραδιοφωνικού χώρου. Ιδανικά ένα πανεπιστήμιο όπως η ΑΣΚΤ θα ήταν το καταλληλότερο περιβάλλον. Και η στιγμή αυτή έφτασε" λέει η Κατερίνα Ζαχαροπούλου..

Συμπληρώθηκαν 26 χρόνια συλλογής σκέψεων, έργων, φωνών, εκθέσεων, εμπειρίας και εμπιστοσύνης, χιλιάδων ωρών προσωπικής έρευνας, μετακινήσεων μέσα και έξω από τη χώρα, συναντήσεων που αξίζει να μνημονεύονται. Το υλικό του αρχείου δημιουργήθηκε στα πλαίσια τηλεοπτικών/ραδιοφωνικών προγραμμάτων με ό,τι αυτό σημαίνει: συγκεκριμένοι χρόνοι παράδοσης για προβολή, σχετικά χαμηλά ποσά για την παραγωγή, προσαρμογή στις σεζόν που καθορίζει ένας τηλεοπτικός σταθμός. Μέρος του αρχείου (περίοδος 1995 - 1999) δημιουργήθηκε στον τηλεοπτικό σταθμό Seven X, σπάνιο παράδειγμα ιδιωτικού καναλιού που αψηφώντας μετρήσεις τηλεθέασης και σχέσεις με την διαφημιστική αγορά έδωσε χώρο σε εκπομπές πολιτισμού.

Το αρχείο των εκπομπών της Κ. Ζαχαροπούλου για τη σύγχρονη Τέχνη, ψηφιοποιημένο και ανοιχτό στην ΑΣΚΤ Facebook Twitter
Κατερίνα Ζαχαροπούλου και Άγγελος Δεληβοριάς

Ακολούθως η μακρόχρονη συνεργασία της Κ. Ζαχαροπούλου με την ΕΡΤ (περίοδος 2000 - 2021) πιστοποίησε πως κανένας άλλος φορέας δεν θα μπορούσε να δώσει τη δυνατότητα παραγωγής εκπομπών για τη σύγχρονη τέχνη σε τόσο μεγάλο βάθος χρόνου.

"Υπό αυτή την έννοια είμαι ευγνώμων τόσο για τη δυνατότητα που μου δόθηκε όσο και για το γεγονός ότι ο δημόσιος ραδιοτηλεοπτικός φορέας, κατόπιν αιτήματός μου σε συνεργασία με την ΑΣΚΤ, παραχώρησε το δικαίωμα χρήσης του συνόλου των αρχείων των εκπομπών για αποκλειστικά εκπαιδευτική χρήση και επιστημονική έρευνα. Είναι η πρώτη φορά που η ΕΡΤ παραχωρεί το δικαίωμα χρήσης ενός τόσο μεγάλου αρχείου σε ελληνικό πανεπιστήμιο, αντιλαμβανόμενη την τεράστια σημασία της πρωτοβουλίας.

Το αρχείο των εκπομπών της Κ. Ζαχαροπούλου για τη σύγχρονη Τέχνη, ψηφιοποιημένο και ανοιχτό στην ΑΣΚΤ Facebook Twitter
Κατερίνα Ζαχαροπούλου και Βλάσης Κανιάρης

Εκ μέρους μου αυτή η παρακαταθήκη φωνών, έργων, εκθέσεων, χρονικών περιόδων, παρακολούθησης της σύγχρονης εικαστικής σκηνής μέσα και έξω από τη χώρα, υπήρξε συγκλονιστική εμπειρία. Η συνολική καταγραφή αυτού του πνευματικού ταξιδιού ήταν ανάγκη και υποχρέωση να διασωθεί. Πρόκειται για τεκμήρια τα οποία στο μέλλον θα αποτελούν ένα ημερολόγιο 26 χρόνων ζώσας δημιουργίας και παρουσίας της εικαστικής σκηνής με πλήθος αποχρώσεων, ιδεών, μαρτυριών και συγκυριών που επιτρέπουν να αναδειχθεί το πλαίσιο αξιολόγησης της τέχνης στη χώρα, παράλληλα με το τι συνέβαινε στο εξωτερικό. Το αρχείο και το πρόγραμμα «Save the dates – ένα οπτικοακουστικό αρχείο για τη σύγχρονη τέχνη» διασώζει ημερομηνίες, χρονολογίες, στιγμές που θα μείνουν ως ιστορικά τεκμήρια" λέει η Κατερίνα Ζαχαροπούλου.

Είναι ανοιχτό σε όσους επιθυμούν να εργαστούν, να ερευνήσουν, να εμπνευστούν, να εκπαιδευτούν, να θυμηθούν, να ανακαλύψουν και να μεταπλάσουν το περιεχόμενό του δημιουργικά. Μια  παρακαταθήκη  ως κληρονομιά των παλαιότερων προς τους νεότερους που και αυτοί με τη σειρά τους, θα κληθούν να παραδώσουν τη δική τους εμπειρία μέσα στον συναρπαστικό κόσμο της τέχνης του καιρού τους.

Το αρχείο των εκπομπών της Κ. Ζαχαροπούλου για τη σύγχρονη Τέχνη, ψηφιοποιημένο και ανοιχτό στην ΑΣΚΤ Facebook Twitter
Κατερίνα Ζαχαροπούλου και Μπιλ Βαϊόλα
Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΛΕΞ: Έβγαλε το νέο άλμπουμ και αποθεώθηκε - «Παπαλουκάς, Διαμαντίδης και Σπανούλης μαζί» γράφουν

Πολιτισμός / ΛΕΞ: Έβγαλε νέο άλμπουμ και αποθεώθηκε - «Παπαλουκάς, Διαμαντίδης και Σπανούλης μαζί» γράφουν

Τα χρόνια έχουν περάσει, οι καιροί έχουν αλλάξει και ο καλλιτέχνης της ραπ σκηνής με τα γεμάτα γήπεδα «σα να παίρνουμε πρωτάθλημα» φροντίζει να εξελίσσεται και να μην μένει στα παλιά
LIFO NEWSROOM
Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» εγκαινιάστηκε στο Πεκίνο

Πολιτισμός / Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» εγκαινιάστηκε στο Πεκίνο

«Οι επισκέπτες θα κατανοήσουν καλύτερα γιατί ο ελληνικός πολιτισμός δεν είναι μόνο η κοιτίδα του Δυτικού Πολιτισμού, αλλά έχει τεράστιο αποτύπωμα και στην Ασία» τόνισε ο πρέσβης της Ελλάδας στην Κίνα
LIFO NEWSROOM
Μουσείο Prado: Tα αληθινά χρώματα της γλυπτικής φωτίζουν την «χρυσή εποχή» της Ισπανίας

Πολιτισμός / Μουσείο Prado: Tα αληθινά χρώματα της γλυπτικής φωτίζουν την «χρυσή εποχή» της Ισπανίας

Η έκθεση «Χέρι με χέρι: Γλυπτική και Χρώμα στην Ισπανική Χρυσή Εποχή», καταδεικνύει ότι ο δυτικός καλλιτεχνικός κανόνας δεν έκανε διακρίσεις σε βάρος ορισμένων καλλιτεχνών μόνο λόγω γεωγραφίας και φύλου, αλλά και λόγω των υλικών που χρησιμοποιούσαν
LIFO NEWSROOM