«Lesvos», «Έξαλλες» και αρχαιοελληνικό κιτς: Το queer brand της Μαρκέλλας Μπγιάλα

«Lesvos», «Έξαλλες» και αρχαιοελληνικό κιτς: Το queer brand της Μαρκέλλας Μπγιάλα Facebook Twitter
Η σειρά «έξαλλες» προέκυψε από μια λέξη γραμμένη στους τοίχους της Κυψέλης με αφορμή το ελληνικό κίνημα #metoo.
0

Spätkauf στα γερμανικά είναι ένα είδος convenience store, από τις λέξεις spät (αργά) και kauf (αγορά). Έχοντας μείνει για οκτώ χρόνια στο Βερολίνο, η Μαρκέλλα Μπγιάλα συναντούσε συνέχεια spätkauf (ή späti) που έβγαζαν τραπέζια στο πεζοδρόμιο, στα οποία συγκεντρώνονταν άνθρωποι όλων των ηλικιών και των εθνικοτήτων της πόλης προκειμένου να περάσουν το βράδυ τους πίνοντας οικονομικές μπίρες. Ήταν ένα σημείο συνάντησης που της έκανε ιδιαίτερη εντύπωση και την ενέπνευσε.  

H Μαρκέλλα Μπγιάλα είναι graphic designer και μέλος της ομάδας του Εsto Association, ενός νέου και ανεξάρτητου χώρου τέχνης της Αθήνας που άνοιξε πρόσφατα τις πόρτες του στα Εξάρχεια, στον δρόμο της Ζαΐμη. Ως graphic designer, κατά τη διάρκεια της πρώτης καραντίνας βρήκε τον χρόνο να σχεδιάσει και να οργανώσει το δικό της μικρό brand που θέλει να πει κάτι παραπάνω με την αισθητική του. 

Θέλω να καταργηθεί ο διαχωρισμός στα φύλα, να φοράμε ελεύθερα ό,τι μας εκφράζει χωρίς τον φόβο του στιγματισμού, χωρίς να γινόμαστε αποδέκτες κανενός είδους bullying. Ελπίζω τα σχέδιά μου να βάλουν ένα λιθαράκι σε αυτό.

Η ονομασία Fashion Spaetkauf κάνει λογοπαίγνιο, συνδυάζοντας λέξεις που συνήθως δεν μπαίνουν στην ίδια πρόταση, τη μόδα και αυτό που εμείς λέμε ψιλικατζίδικο. Αυτοχαρακτηρίζεται ως queer, έχει έδρα το Βερολίνο, αλλά τα σχέδιά του έχουν αρχίσει να εξαπλώνονται και στους δρόμους της Αθήνας. «Στη φιλοσοφία του brand είναι να αναδεικνύει με τον τρόπο του LGBTQAI+ θέματα, θέματα που αφορούν τις θηλυκότητες, να βοηθά στην ορατότητα και στην ενδυνάμωση της queer κοινότητας. Tα ρούχα είναι genderless, οι συνεργάτες που επιλέγονται, όπως και τα μοντέλα και οι φωτογράφοι, είναι μέλη της κοινότητας. Η queer μόδα για μένα έχει μια ευρύτερη έννοια, σημαίνει ότι σπάμε τα κοινωνικά στερεότυπα και φοράμε ό,τι μας εκφράζει».

«Lesvos», «Έξαλλες» και αρχαιοελληνικό κιτς: H Μαρκέλλα Μπγιάλα έχει δημιουργήσει ένα queer brand Facebook Twitter

Η σειρά «έξαλλες» προέκυψε από μια λέξη γραμμένη στους τοίχους της Κυψέλης με αφορμή το ελληνικό κίνημα #metoo. «Για την αισθητική των ρούχων, και κυρίως για τα σχέδια, πηγή έμπνευσης αποτελούν οι εμπειρίες του αστικού τοπίου. Κάποια άλλα σχέδια έχουν τις αναφορές τους στο αρχαιοελληνικό κιτς και sex positive προσέγγιση, όπως τα μπλουζάκια Lesbos, οι κάλτσες clit και best bottom life».  

Σε συνεργασία με το Pitch Athens, που συγκεντρώνει ανεξάρτητα ελληνικά brands στην οδό Μελανθίου, στην περιοχή του Ψυρρή, έχουν δημιουργήσει τη σειρά φούτερ ΑΓΑΒ. Τα περισσότερα ρούχα της Μαρκέλλας Μπγιάλα φτιάχνονται στην Ελλάδα. «Προτιμώ να δουλεύω με μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις που βρίσκονται στην Αθήνα ή στην επαρχία. Πολλά πράγματα, όπως τα ταμπελάκια που συνοδεύουν τα ρούχα, τα φτιάχνω μόνη μου».

Πώς φαντάζεται μελλοντικά τη μόδα μια νέα Ελληνίδα designer, πώς θέλει να συμβάλει με το brand της στην εξέλιξή της; «Θέλω να καταργηθεί ο διαχωρισμός στα φύλα, να φοράμε ελεύθερα ό,τι μας εκφράζει χωρίς τον φόβο του στιγματισμού, χωρίς να γινόμαστε αποδέκτες κανενός είδους bullying. Ελπίζω τα σχέδιά μου να βάλουν ένα λιθαράκι σε αυτό. Θα ήθελα να δω περισσότερα genderless ρούχα και πρότζεκτ αλλά και να αγκαλιαστούν σχέδια σαν τα δικά μου από ανθρώπους της κοινότητας και μη». 

www.fashionspaetkauf.shop

«Lesvos», «Έξαλλες» και αρχαιοελληνικό κιτς: H Μαρκέλλα Μπγιάλα έχει δημιουργήσει ένα queer brand Facebook Twitter
«Lesvos», «Έξαλλες» και αρχαιοελληνικό κιτς: H Μαρκέλλα Μπγιάλα έχει δημιουργήσει ένα queer brand Facebook Twitter
«Lesvos», «Έξαλλες» και αρχαιοελληνικό κιτς: H Μαρκέλλα Μπγιάλα έχει δημιουργήσει ένα queer brand Facebook Twitter
«Lesvos», «Έξαλλες» και αρχαιοελληνικό κιτς: H Μαρκέλλα Μπγιάλα έχει δημιουργήσει ένα queer brand Facebook Twitter
Μόδα & Στυλ
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Fan bourgeois για νέο κοινό στη νέα Chanel του Matthieu Blazy 

Εβδομάδα Μόδας / Chanel: Ήσυχα αλλά τολμηρά, ο Matthieu Blazy αφυπνίζει το επαναστατικό πνεύμα της Coco

Καταργώντας (ή κάνοντας αγνώριστα) τα κλισέ που είχαν κουράσει ακόμα και το πιο πιστό κοινό της Chanel, o νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του ιστορικού οίκου μοιάζει να πέρασε το πρώτο τεστ.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
CHECK Τρυφερή είναι η νύχτα

Εβδομάδα Μόδας / Τρυφερή είναι η νύχτα για τον Haider Ackermann

Με τι λόγια να περιγράψει κανείς τη συλλογή του Οίκου Tom Ford που είδαμε μόλις; Μαγνητική, αισθησιακή, υπαινικτική, θανατηφόρα κομψή, θεατρική; Ποιητικές λέξεις για εικόνες που στην πραγματικότητα ήταν αβάσταχτα σέξι.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Saint Laurent: Αγάπη από νάιλον και δέρμα

Μόδα & Στυλ / Saint Laurent: Αγάπη από νάιλον και δέρμα

Με σχεδιαστές και corporate στελέχη να αισθάνονται πάνω τους το εξαιρετικό ειδικό βάρος αυτής της παρισινής σεζόν, και τις επιδείξεις να μοιάζουν με διαγωνισμό εντυπώσεων, η εβδομάδα μόδας για την άνοιξη του 2026 εγκαινιάστηκε με μια σαγηνευτική επίδειξη του Anthony Vaccarello για τον οίκο Saint Laurent.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Rachel Scott: Η ωμή ενέργεια των Τροπικών στη Νέα Υόρκη

Μόδα & Στυλ / Rachel Scott: Η ωμή ενέργεια των Τροπικών στη Νέα Υόρκη

Η πολυβραβευμένη σχεδιάστρια του cult brand Diotima μόλις ανέλαβε τα καλλιτεχνικά ηνία στους Proenza Schouler, φέρνοντας ανάγλυφες υφές, χειροποίητες λεπτομέρειες και ένα διάχυτο sexiness, και παράλληλα μια ιδέα για το τι περιμένουμε από τη μόδα σήμερα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Collection D: H νέα συλλογή της Phoebe Philo προοιωνίζεται τη μεγάλη επιστροφή της Couture στη μόδα

Μόδα & Στυλ / Phoebe Philo: H ιέρεια της ήσυχης πολυτέλειας ανεβάζει την ένταση

​Με γλυπτικά τζάκετ, φραμπαλάδες και παντελόνια που σέρνονται, η σχεδιάστρια που ξέρει πώς να δίνει στις γυναίκες κάτι κομψό και συνάμα στραπατσαρισμένο ξαναδείχνει τον παλιό της ατρόμητο ’90s εαυτό και ανοίγει τον δρόμο για τη μεγάλη επιστροφή της couture στη μόδα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ