O θρυλικός φωτογράφος Ντέιβιντ Μπέιλι είναι σήμερα 84 ετών. Μέχρι τις 22 Απριλίου έξι δεκαετίες της καριέρας του ξεδιπλώνονται στον οίκο Sotheby's πριν βγουν σε δημοπρασία αυτή την άνοιξη με τίτλο «Bailey's Parade».
Δραστήριος, αποφασιστικός και ανατρεπτικός, ο «Μπέιλι», όπως τον αποκαλούν φίλοι, συνάδελφοι, οικογένεια, πρώην ερωμένες, επικριτές, αντίπαλοι, μέσα μαζικής ενημέρωσης, μοντέλα και μούσες, είναι ο άνθρωπος που έδωσε πνοή πριν από περίπου εξήντα χρόνια στη γερασμένη βρετανική μόδα, αλλάζοντας για πάντα την εικόνα της.
«Η κάμερα ποτέ δεν ψεύδεται», έχει πει, και ακόμα και σήμερα, όπως και στις αρχές της δεκαετίας του 1960, ο Μπέιλι επικεντρώνεται με εμμονή στη δουλειά του και εργάζεται σε μια σειρά από δημοσιεύσεις που θα εκδοθούν τους επόμενους μήνες. Για την έκθεση των Sotheby’s έχει διαλέξει 30 εικόνες, από τα διάσημα πορτρέτα του μέχρι μελέτες νεκρών φύσεων με λουλούδια και κρανία και φυσικά δείγματα της διαχρονικής προσωπογραφίας για την οποία είναι διάσημος. Στην έκθεση υπάρχουν φυσικά οι γυναίκες της ζωής του, η σύζυγός του και πρώην μοντέλο Κάθριν Ντάιερ, το αγαπημένο του μοντέλο και σύντροφός του για πέντε χρόνια Τζιν Σρίμπτον, ο Τζακ Νίκολσον, η Κέιτ Μος και ο Λένον με τον Μακάρτνεϊ.
Ο Μπέιλι ανήκει στη γενιά των σταρ της τέχνης, της μουσικής, του κινηματογράφου, του θεάτρου, της λογοτεχνίας και της φωτογραφίας που πυροδότησαν μια πολιτιστική επανάσταση στις αρχές της δεκαετίας του 1960. Παιδί της εργατικής τάξης του πολέμου, έφτασε στο Λονδίνο την περίοδο που η αναζήτηση του νέου και της ποπ αισθητικής ήταν επιθετική και επιτακτική. Όλα συνέβαιναν γρήγορα, τα μέσα ενημέρωσης ήταν πεινασμένα για αλλαγή και οι μεταπολεμικές γενιές πρόθυμες για νέες εικόνες.
Ο Μπέιλι ανήκει στη γενιά των σταρ της τέχνης, της μουσικής, του κινηματογράφου, του θεάτρου, της λογοτεχνίας και της φωτογραφίας που πυροδότησαν μια πολιτιστική επανάσταση στις αρχές της δεκαετίας του '60. Παιδί της εργατικής τάξης του πολέμου, έφτασε στο Λονδίνο την περίοδο που η αναζήτηση του νέου και της ποπ αισθητικής ήταν επιθετική και επιτακτική.
Το ανεπίδεκτο μάθησης ατίθασο αγόρι που εγκατέλειψε το σχολείο στα δεκαπέντε του χρόνια έκανε ένα σωρό δουλειές του ποδαριού πριν υπηρετήσει στη Βασιλική Πολεμική Αεροπορία στη Σιγκαπούρη το 1957. Όταν αγόρασε μια κάμερα Rolleiflex, η ζωή του άλλαξε για πάντα. Αποφάσισε να ακολουθήσει καριέρα στη φωτογραφία αλλά δεν μπόρεσε μπει στο London College of Printing λόγω του σχολικού του ιστορικού, έτσι έγινε δεύτερος βοηθός του David Ollins. Δούλευε σαν σκυλί, όπως έχει πει ο ίδιος, μέχρι που τον κάλεσαν σε μια συνέντευξη με τον φωτογράφο John French. τον Μάιο του 1960 προσλήφθηκε ως φωτογράφος μόδας για τη βρετανική «Vogue».
Μαζί με τον Τέρενς Ντόνοβαν και τον Μπράιαν Μπάφι ονομάστηκαν «Μαύρη τριάδα» και βοήθησαν στη δημιουργία του «Swinging London» της δεκαετίας του 1960. Οι τρεις φωτογράφοι συναναστράφηκαν με ηθοποιούς, μουσικούς και μέλη της βασιλικής οικογένειας και έγιναν διάσημοι.
Ατίθασος, με ζωηρή προσωπικότητα, πρωτοποριακό έργο και μια ασεβή στάση απέναντι στο κατεστημένο της φωτογραφίας, συνδέθηκε με τα πρόσωπα που φωτογράφιζε, τα οποία ανταποκρίθηκαν στον φακό του με άνευ προηγουμένου αποτελέσματα.
Επαναστατικός, σέξι και λυρικός, δημιούργησε μοναδικές στιγμές και δυναμικές καταστάσεις όπως οι φωτογραφίες που τράβηξε το 1960 με τη 19χρονη Τζιν Σρίμπτον στη Νέα Υόρκη. Το εντιτόριαλ «Young Ideas Goes West» άφησε εποχή για τις αυθόρμητες, ιδιόρρυθμες ιδέες του Μπέιλι. Όταν δημοσιεύθηκαν, κατέπληξαν τον κόσμο της μόδας. Κανείς δεν είχε βγάλει τέτοιες φωτογραφίες πριν από εκείνον. Το κομψό, casual στυλ του Μπέιλι προανήγγειλε μια νέα εποχή στη φωτογραφία μόδας. «Δεν ξέρω τι συνέβη, αλλά νομίζω πως πριν πίστευαν ότι οι άνθρωποι της εργατικής τάξης δεν μπορούσαν να κάνουν τέτοια πράγματα». Η φωτογράφιση του Μπέιλι στη Νέα Υόρκη «άλλαξε τα πάντα στη φωτογραφία μόδας», όπως γράφει στην αυτοβιογραφία του.
Και όχι μόνο τον κόσμο της μόδας. Με τη μινιμαλιστική αισθητική του πλαισίωσε διάσημα και διαβόητα πρόσωπα της δεκαετίας του '60. «Μπορώ να γνωρίσω κάποιον και να ξέρω αμέσως πώς θα ήθελα να τον φωτογραφίσω», λέει.
«Ο Μάικλ Κέιν μου είπε ότι πριν τον φωτογραφίσω, ήταν ηθοποιός», χαμογελάει ο Μπέιλι, κοιτάζοντας την εμβληματική φωτογραφία ενός Κέιν με γυαλιά, που κοιτάζει απειλητικά τον φακό. «Αλλά μετά από αυτήν τη φωτογραφία ήταν σταρ του σινεμά».
Δημοσίευσε την αυτοβιογραφία του «Look Again» το 2021 ενώ ετοιμάζεται να εκδώσει πέντε νέα βιβλία και η έκθεση στον οίκο Sotheby's αποκαλύπτει και μια λιγότερο γνωστή πλευρά του: η επέμβασή του στις παλιές φωτογραφίες του με εξπρεσιονιστικές πινελιές αποτελεί ένα ζωντανό σχόλιο του σήμερα πάνω σε πρόσωπα από το παρελθόν. Ο Μπέιλι είναι δεινός ζωγράφος και γλύπτης και εφαρμόζει την αίσθηση της δομής και τα χρώματα στα διάσημα πορτρέτα του τα ακίνητα και παγωμένα στον χρόνο και την αιωνιότητα.