Από τα μπούστα με τους κορσέδες στις αρχές του 20ού αιώνα έως τα εξαιρετικά δημοφιλή μπλογκ streetstyle μόδας του Instagram, η μόδα παραμένει σε μία διαρκή κατάσταση εξέλιξης.
Από τις 26 Ιουνίου έως τις 21 Οκτωβρίου το Μουσείο J. Paul Getty φιλοξενεί την έκθεση Icons of Style: A Century of Fashion Photography from 1911-2011, η οποία περιλαμβάνει πάνω από εκατόν εξήντα φωτογραφίες και μία εκτεταμένη συλλογή από κοστούμια, εικονογραφήσεις, εξώφυλλα περιοδικών, βίντεο και διαφημίσεις, αποτυπώνοντας την πορεία της μόδας σε όλο τον κόσμο.
Σχεδιασμένη έτσι ώστε να καταστήσει την μόδα μία μορφή τέχνης άξια να εκτεθεί σε μουσείο, αυτή η έκθεση ενισχύει «την ικανότητα κάποιων φωτογραφιών μόδας να υπερβαίνουν την αρχική τους εμπορική λειτουργία και να θεωρούνται πραγματικά έργα τέχνης», λέει ο επιμελητής της έκθεσης Paul Martineau.
Η φωτογραφία μόδας έχει δημιουργήσει κάποια από τα πιο ενδιαφέροντα έργα του 20ού αιώνα, υπερβαίνοντας την επεξηγηματική της λειτουργία για να δώσει εικόνες υψηλής καλλιτεχνικής ποιότητας και φινέτσας.
Κάποτε η φωτογραφία μόδας θεωρούνταν υποδεέστερη λόγω της εμπορικότητας της, τώρα όμως έχει επιτέλους ανέλθει στο στάτους έργου τέχνης μουσείου.
Ο Timothy Potts, διευθυντής του Μουσείου Getty, εξηγεί το νέο τους ενδιαφέρον γι' αυτή τη σύγχρονη μορφή τέχνης: «Η φωτογραφία μόδας έχει δημιουργήσει κάποια από τα πιο ενδιαφέροντα έργα του 20ού αιώνα, υπερβαίνοντας την επεξηγηματική της λειτουργία για να δώσει εικόνες υψηλής καλλιτεχνικής ποιότητας και φινέτσας».
Η έκθεση αποτυπώνει τις αλλαγές ανά γενιές στη μόδα, αναγνωρίζοντας ότι η αισθητική και το στυλ έχουν μία ευδιάκριτη ιστορία και μία σαφή πορεία, με βάση πολιτικές και οικονομικές αλλαγές στην κοινωνία.
Η έκθεση ξεκινάει από το 1911, όταν η γυναικεία μόδα άρχισε να αλλάζει, αντικαθιστώντας τα στενά φορέματα με τους κορσέδες με πιο άνετα και πρακτικά ρούχα. Ο Potts σημειώνει ότι η γυναικεία μόδα άλλαξε σημαντικά κατά τη μεγάλη οικονομική ύφεση της δεκαετίας του '20 και κατά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, λόγω της πολιτικής και οικονομικής αναταραχής: καθώς οι γυναίκες εντάσσονταν στο εργατικό δυναμικό, μεγάλωνε και η ανάγκη για πιο πρακτικό ρουχισμό.
Ειρωνικά, τα περιοδικά μόδας απάντησαν αυξάνοντας την πολυτέλεια των ρούχων που φωτογράφιζαν. Ήταν μια προσωρινή ανακούφιση για τις φορτωμένες με δουλειά γυναίκες, μία διαφυγή από την πραγματικότητα της οικονομικής ύφεσης και του πολέμου.
Αντιθέτως η ανδρική μόδα μπήκε στο προσκήνιο πολύ αργότερα, στην δεκαετία του '80 και του '90. Ο Gianni Versace και ο Giorgio Armani ενσωμάτωσαν την ανδρική σεξουαλικότητα στα σχέδιά τους με όμορφα και καλοσχηματισμένα μοντέλα, αλλάζοντας για πάντα την ιστορία της ανδρικής φωτογραφίας μόδας.
Ο πρωταρχικός στόχος της Icons of Style είναι να αναγνωριστεί η φωτογραφία μόδας ως μία αποδεκτή μορφή τέχνης μέσω της αισθητικής, της εξέλιξης και της οικονομικής της σημασίας.
Ο Paul Martineau, επιμελητής της έκθεσης, λέει: «Ελπίδα μου είναι ότι αυτή η σαρωτική εισαγωγή στη φωτογραφία μόδας δεν θα επιμορφώσει και ευχαριστήσει μόνο τους επισκέπτες μας, αλλά θα εμπνεύσει και μια νέα ακαδημαϊκή έρευνα. Η σταδιακή ενσωμάτωση των φωτογραφιών μόδας σε συλλογές μουσείων θα το κάνει ευκολότερο γι' αυτές τις εικόνες να εκτιμηθούν με διαφορετικούς όρους».