Οι προσωπικές φωτογραφίες του Πικάσο από τον Ντέιβιντ Ντάγκλας Ντάνκαν

Οι ιδιωτικές φωτογραφίες του Πικάσο από τον Ντέιβιντ Ντάγκλας Ντάνκαν στο μουσείο φωτογραφίας της Λωζάνης Facebook Twitter
Ο Πάμπλο Πικάσο στο σπίτι του La Californie στις Κάννες, τον Ιούλιο του 1957. Φωτο: David Douglas Duncan/Succession Picasso 2022
0

Δεν υπάρχει φωτογράφος που να έχει έρθει πιο κοντά στον Πικάσο από τον Ντέιβιντ Ντάγκλας Ντάνκαν. Το αποδεικνύουν οι εκατό φωτογραφίες που απαθανατίζουν τον πιο σημαντικό ζωγράφο του 20ού αιώνα στο σπίτι και στο ατελιέ του περιτριγυρισμένο από έργα και αγαπημένα του αντικείμενα, να εργάζεται ακατάπαυστα. Τις φωτογραφίες αυτές απέκτησε από δωρεά της οικογένειάς του το Musée de l' Élysée, το αφιερωμένο αποκλειστικά στη φωτογραφία μουσείο της Λωζάνης στην Ελβετία.

Ο Αμερικανός φωτογράφος, που πέθανε σε νοσοκομείο του Γκρας σε ηλικία 102 ετών το 2018, είχε γίνει παγκοσμίως γνωστός για τις φωτογραφίες που τράβηξε στον πόλεμο της Κορέας (1950-53) για λογαριασμό του περιοδικού «Life». Πεζοναύτης που έλαβε μέρος από το 1942 στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, ο Ντέιβιντ Ντάγκλας Ντάνκαν έκανε τους στρατιώτες θέμα της δουλειάς του.

Στον πρόλογο του βιβλίου του με τίτλο «This is war» που εκδόθηκε το 1951, έγραψε: «Δεν υπάρχει ούτε μια αποθέωση σε αυτό το βιβλίο, ούτε ένα συμπέρασμα που κάνει πάταγο. Απλώς η επιθυμία να δείξω λίγο πώς ένας άνθρωπος πρέπει να υποφέρει όταν η χώρα του αποφασίζει να μπει στον πόλεμο». 

Γνωρίστηκαν όταν ο Ντάνκαν χτύπησε την πόρτα του σπιτιού του Πικάσο μετά από πρόταση του συναδέλφου του φωτογράφου Ρόμπερτ Κάπα. Ήθελε να φωτογραφίσει τον πιο διάσημο ζωγράφο του κόσμου και έμεινε έκπληκτος όταν η Ζακλίν Ροκ τον οδήγησε στο μπάνιο. Η πρώτη φωτογραφία του Πικάσο που τράβηξε ο Ντάνκαν ήταν με τον Πικάσο να σαπουνίζεται στο μπάνιο στη Villa La Californie, λίγες στιγμές μετά την πρώτη γνωριμία τους.

Ζούσε στην Κυανή Ακτή από τη δεκαετία του 1960 και ήταν στενός φίλος του Ισπανού ζωγράφου Πάμπλο Πικάσο και της οικογένειάς του. Μετά τον θάνατο του ζωγράφου το 1973 διατήρησε στενή σχέση με τη χήρα του Πικάσο, Ζακλίν, και την κόρη της Κατρίν.

Γνωρίστηκαν όταν ο Ντάνκαν χτύπησε την πόρτα του σπιτιού του Πικάσο μετά από πρόταση του συναδέλφου του φωτογράφου Ρόμπερτ Κάπα. Ήθελε να φωτογραφίσει τον πιο διάσημο ζωγράφο του κόσμου και έμεινε έκπληκτος όταν η Ζακλίν Ροκ τον οδήγησε στο μπάνιο. Η πρώτη φωτογραφία του Πικάσο που τράβηξε ο Ντάνκαν ήταν με τον Πικάσο να σαπουνίζεται στο μπάνιο στη Villa La Californie, λίγες στιγμές μετά την πρώτη γνωριμία τους. Οι δυο τους έγιναν φίλοι ξεπερνώντας κάθε πρόβλημα στην επικοινωνία τους. Ο Πικάσο δεν μιλούσε αγγλικά και γελούσε όταν ο Ντάνκαν έκανε πως καταλαβαίνει τα ισπανικά.

Στη διάρκεια της 17χρονης φιλίας τους πηγαινοερχόταν ελεύθερα στα διάφορα σπίτια του Πικάσο και ήταν το μόνο άτομο στο οποίο επέτρεψε ο ζωγράφος να φωτογραφίσει πολλούς από τους ιδιωτικούς πίνακές του. Ο Ντάνκαν εξέδωσε συνολικά επτά βιβλία με φωτογραφίες του Πικάσο.

Παρά το γεγονός ότι  Πικάσο ήταν ίσως ο πιο πολυφωτογραφημενος ζωγράφος, ο Ντάνκαν ισχυριζόταν ότι δεν πόζαρε, ούτε ζητούσε να φωτογραφηθεί. Του έλεγε: «Εσύ βγάζεις φωτογραφίες, εγώ ζωγραφίζω». Οι φωτογραφίες του Ντάνκαν τραβήχτηκαν με μια προσαρμοσμένη κάμερα Leica M3D,  με εξαιρετικά αθόρυβο κλείστρο, έτσι ώστε ο Πικάσο να μην ενοχλείται καθώς εργαζόταν.

Οι ιδιωτικές φωτογραφίες του Πικάσο από τον Ντέιβιντ Ντάγκλας Ντάνκαν στο μουσείο φωτογραφίας της Λωζάνης Facebook Twitter
Ο Πικάσο με τη Ζακλίν το 1960. Φωτο: David Douglas Duncan/Succession Picasso 2022

Όταν ρωτήθηκε το 2012 για τις εργασιακές συνήθειες και τον χαρακτήρα του καλλιτέχνη, ο Ντάνκαν είπε στη γαλλική εφημερίδα «Le Monde» ότι δεν μπορούσε να συμβιβάσει τους ισχυρισμούς για μισογυνισμό με τον άνθρωπο που γνώριζε και τον θεωρούσε έναν αφοσιωμένο Ισπανό κύριο.

Για τον τρόπο που δούλευε ο Πικάσο είπε: «Μπορούσε να σταματήσει και να καθίσει μπροστά σε έναν πίνακα για μισή ώρα, ακίνητος, κοιτάζοντάς τον μόνο, με το ένα χέρι στο κεφάλι. Καμία κίνηση. Σκεφτόταν».

«Μια μέρα που ήμουν εκεί, κάποιος τον ρώτησε ποια περίοδος της δουλειάς του του άρεσε περισσότερο, η μπλε περίοδος, η ροζ περίοδος, ο κυβισμός και ούτω καθεξής. Ο Πικάσο άπλωσε το χέρι του, δείχνοντας τα δάχτυλά του και απάντησε: "Λοιπόν, ποιο από αυτά τα πέντε δάχτυλα προτιμάς; Προσωπικά, τα χρειάζομαι όλα"».

Οι ιδιωτικές φωτογραφίες του Πικάσο από τον Ντέιβιντ Ντάγκλας Ντάνκαν στο μουσείο φωτογραφίας της Λωζάνης Facebook Twitter
Ο Ντέιβιντ Ντάγκλας Ντάνκαν με τον Πικάσο. Φωτο: David Douglas Duncan/Succession Picasso 2022
Οι ιδιωτικές φωτογραφίες του Πικάσο από τον Ντέιβιντ Ντάγκλας Ντάνκαν στο μουσείο φωτογραφίας της Λωζάνης Facebook Twitter
Φωτο: David Douglas Duncan/Succession Picasso 2022
Οι ιδιωτικές φωτογραφίες του Πικάσο από τον Ντέιβιντ Ντάγκλας Ντάνκαν στο μουσείο φωτογραφίας της Λωζάνης Facebook Twitter
Φωτο: David Douglas Duncan/Succession Picasso 2022
Οι ιδιωτικές φωτογραφίες του Πικάσο από τον Ντέιβιντ Ντάγκλας Ντάνκαν στο μουσείο φωτογραφίας της Λωζάνης Facebook Twitter
Φωτο: David Douglas Duncan/Succession Picasso 2022
Οι ιδιωτικές φωτογραφίες του Πικάσο από τον Ντέιβιντ Ντάγκλας Ντάνκαν στο μουσείο φωτογραφίας της Λωζάνης Facebook Twitter
Φωτο: David Douglas Duncan/Succession Picasso 2022
Οι ιδιωτικές φωτογραφίες του Πικάσο από τον Ντέιβιντ Ντάγκλας Ντάνκαν στο μουσείο φωτογραφίας της Λωζάνης Facebook Twitter
Ο Πικάσο με τη Ζακλίν το 1957. Φωτο: David Douglas Duncan/Succession Picasso 2022
Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πάμπλο Πικάσο: Ύποπτος, ξένος, διάσημος και στο στόχαστρο των αρχών στην ξενοφοβική Γαλλία

Εικαστικά / Πάμπλο Πικάσο: Ύποπτος, διάσημος και στο στόχαστρο των αρχών στην ξενοφοβική Γαλλία

Τα «μάτια» της αστυνομίας ήταν στραμμένα στον εικοσάχρονο νεαρό που δεν μιλούσε γαλλικά, γύριζε ξημερώματα στο σπίτι του, διάβαζε ξένες εφημερίδες και ζωγράφιζε φτωχές γυναίκες που ζητιανεύουν στους δρόμους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
picasso painting

Τι διαβάζουμε σήμερα / Ένας Πικάσο σε ντουλάπα

Σήμερα: Έσπασε ρεκόρ 29 ετών • • • η ξενοδοχία αναστατώνει • • • Euro 2020 και κρούσματα • • • μειωμένες οι αιτήσεις για άσυλο • • • ένας Πικάσο σε ντουλάπα • • • δικέφαλο ον ηλικίας 120-145 εκατομμυρίων ετών • • • η εικόνα της εβδομάδας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Πικάσο-Ντόρα Μάαρ μια μοιραία σχέση και μια διαμαρτυρία στο Μουσείο Πικάσο

Εικαστικά / «Πικάσο, κακοποιητής γυναικών»: Μια διαμαρτυρία υπενθυμίζει την τοξική σχέση του με την Ντόρα Μάαρ

Μια διαμαρτυρία στο Μουσείο Πικάσο ξαναρίχνει φως στην μοιραία σχέση του ζωγράφου με την Ντόρα Μάαρ, της καλλιτέχνιδος που μόνο μετά το θάνατό της ανακαλύφθηκε το έργο της και βγήκε από τη σκιά του Πικάσο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
100 χρόνια από τη γέννηση του Ρόμπερτ Φρανκ

Φωτογραφία / 100 χρόνια από τη γέννηση του Ρόμπερτ Φρανκ

Κατέγραψε την πραγματική Αμερική, έβρισκε τους πιο συναρπαστικούς χαρακτήρες ανάμεσα στους λιγότερο προνομιούχους, κατάφερε να αλλάξει για πάντα την πορεία της φωτογραφίας και του κινηματογράφου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Μάρτιν Παρ επιστρέφει για να φωτογραφίσει το ελληνικό καλοκαίρι

Φωτογραφία / Ο Μάρτιν Παρ ετοιμάζεται να φωτογραφίσει ξανά το ελληνικό καλοκαίρι

Ένας από τους πιο σημαντικούς Βρετανούς φωτογράφους θα εκθέσει έργα του στο Hyper Hypo και θα υπογράψει βιβλία και αναμνηστικά που θα είναι διαθέσιμα για όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού.
M. HULOT
Η φωτογραφική γλώσσα της Erieta Attali για το εφήμερο των τοπίων

ADM 2024: New Vision / Η φωτογραφική γλώσσα της Erieta Attali για το εφήμερο των τοπίων

Έχει αφιερώσει πάνω από δύο δεκαετίες στην εξερεύνηση της σχέσης ανάμεσα στην αρχιτεκτονική και το τοπίο και το πρωτοποριακό καλλιτεχνικό της έργο έχει χαράξει μια νέα πορεία στην αρχιτεκτονική φωτογραφία.
ERIETA ATTALI