Δεν υπάρχει φωτογράφος που να έχει έρθει πιο κοντά στον Πικάσο από τον Ντέιβιντ Ντάγκλας Ντάνκαν. Το αποδεικνύουν οι εκατό φωτογραφίες που απαθανατίζουν τον πιο σημαντικό ζωγράφο του 20ού αιώνα στο σπίτι και στο ατελιέ του περιτριγυρισμένο από έργα και αγαπημένα του αντικείμενα, να εργάζεται ακατάπαυστα. Τις φωτογραφίες αυτές απέκτησε από δωρεά της οικογένειάς του το Musée de l' Élysée, το αφιερωμένο αποκλειστικά στη φωτογραφία μουσείο της Λωζάνης στην Ελβετία.
Ο Αμερικανός φωτογράφος, που πέθανε σε νοσοκομείο του Γκρας σε ηλικία 102 ετών το 2018, είχε γίνει παγκοσμίως γνωστός για τις φωτογραφίες που τράβηξε στον πόλεμο της Κορέας (1950-53) για λογαριασμό του περιοδικού «Life». Πεζοναύτης που έλαβε μέρος από το 1942 στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, ο Ντέιβιντ Ντάγκλας Ντάνκαν έκανε τους στρατιώτες θέμα της δουλειάς του.
Στον πρόλογο του βιβλίου του με τίτλο «This is war» που εκδόθηκε το 1951, έγραψε: «Δεν υπάρχει ούτε μια αποθέωση σε αυτό το βιβλίο, ούτε ένα συμπέρασμα που κάνει πάταγο. Απλώς η επιθυμία να δείξω λίγο πώς ένας άνθρωπος πρέπει να υποφέρει όταν η χώρα του αποφασίζει να μπει στον πόλεμο».
Γνωρίστηκαν όταν ο Ντάνκαν χτύπησε την πόρτα του σπιτιού του Πικάσο μετά από πρόταση του συναδέλφου του φωτογράφου Ρόμπερτ Κάπα. Ήθελε να φωτογραφίσει τον πιο διάσημο ζωγράφο του κόσμου και έμεινε έκπληκτος όταν η Ζακλίν Ροκ τον οδήγησε στο μπάνιο. Η πρώτη φωτογραφία του Πικάσο που τράβηξε ο Ντάνκαν ήταν με τον Πικάσο να σαπουνίζεται στο μπάνιο στη Villa La Californie, λίγες στιγμές μετά την πρώτη γνωριμία τους.
Ζούσε στην Κυανή Ακτή από τη δεκαετία του 1960 και ήταν στενός φίλος του Ισπανού ζωγράφου Πάμπλο Πικάσο και της οικογένειάς του. Μετά τον θάνατο του ζωγράφου το 1973 διατήρησε στενή σχέση με τη χήρα του Πικάσο, Ζακλίν, και την κόρη της Κατρίν.
Γνωρίστηκαν όταν ο Ντάνκαν χτύπησε την πόρτα του σπιτιού του Πικάσο μετά από πρόταση του συναδέλφου του φωτογράφου Ρόμπερτ Κάπα. Ήθελε να φωτογραφίσει τον πιο διάσημο ζωγράφο του κόσμου και έμεινε έκπληκτος όταν η Ζακλίν Ροκ τον οδήγησε στο μπάνιο. Η πρώτη φωτογραφία του Πικάσο που τράβηξε ο Ντάνκαν ήταν με τον Πικάσο να σαπουνίζεται στο μπάνιο στη Villa La Californie, λίγες στιγμές μετά την πρώτη γνωριμία τους. Οι δυο τους έγιναν φίλοι ξεπερνώντας κάθε πρόβλημα στην επικοινωνία τους. Ο Πικάσο δεν μιλούσε αγγλικά και γελούσε όταν ο Ντάνκαν έκανε πως καταλαβαίνει τα ισπανικά.
Στη διάρκεια της 17χρονης φιλίας τους πηγαινοερχόταν ελεύθερα στα διάφορα σπίτια του Πικάσο και ήταν το μόνο άτομο στο οποίο επέτρεψε ο ζωγράφος να φωτογραφίσει πολλούς από τους ιδιωτικούς πίνακές του. Ο Ντάνκαν εξέδωσε συνολικά επτά βιβλία με φωτογραφίες του Πικάσο.
Παρά το γεγονός ότι Πικάσο ήταν ίσως ο πιο πολυφωτογραφημενος ζωγράφος, ο Ντάνκαν ισχυριζόταν ότι δεν πόζαρε, ούτε ζητούσε να φωτογραφηθεί. Του έλεγε: «Εσύ βγάζεις φωτογραφίες, εγώ ζωγραφίζω». Οι φωτογραφίες του Ντάνκαν τραβήχτηκαν με μια προσαρμοσμένη κάμερα Leica M3D, με εξαιρετικά αθόρυβο κλείστρο, έτσι ώστε ο Πικάσο να μην ενοχλείται καθώς εργαζόταν.
Όταν ρωτήθηκε το 2012 για τις εργασιακές συνήθειες και τον χαρακτήρα του καλλιτέχνη, ο Ντάνκαν είπε στη γαλλική εφημερίδα «Le Monde» ότι δεν μπορούσε να συμβιβάσει τους ισχυρισμούς για μισογυνισμό με τον άνθρωπο που γνώριζε και τον θεωρούσε έναν αφοσιωμένο Ισπανό κύριο.
Για τον τρόπο που δούλευε ο Πικάσο είπε: «Μπορούσε να σταματήσει και να καθίσει μπροστά σε έναν πίνακα για μισή ώρα, ακίνητος, κοιτάζοντάς τον μόνο, με το ένα χέρι στο κεφάλι. Καμία κίνηση. Σκεφτόταν».
«Μια μέρα που ήμουν εκεί, κάποιος τον ρώτησε ποια περίοδος της δουλειάς του του άρεσε περισσότερο, η μπλε περίοδος, η ροζ περίοδος, ο κυβισμός και ούτω καθεξής. Ο Πικάσο άπλωσε το χέρι του, δείχνοντας τα δάχτυλά του και απάντησε: "Λοιπόν, ποιο από αυτά τα πέντε δάχτυλα προτιμάς; Προσωπικά, τα χρειάζομαι όλα"».