Απρόσμενη ανακάλυψη τοιχογραφίας που χρονολογείται στην Εποχή του Σιδήρου κάτω από σπίτι στη νοτιοανατολική Τουρκία. Το ημιτελές έργο αποτυπώνει μια πομπή θεοτήτων και είναι αποτέλεσμα «παντρέματος» διαφορετικών πολιτισμών.
Το σημαντικό έργο εντοπίστηκε σε θάλαμο, που είναι λαξευμένος από ασβεστόλιθο και εκτείνεται σε μήκος 30 μέτρων κάτω από σπίτι στο χωριό Μπασμπούκ.
Το σημείο είχε αποκαλυφθεί από αρχαιοκάπηλους και όταν έγινε σύλληψή τους, ομάδα αρχαιολόγων επισκέφτηκε την περιοχή για να το μελετήσει. Τα ευρήματά τους δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό Antiquity.
Η τοιχογραφία φαίνεται ότι σκαλίστηκε τον 9 αιώνα π.Χ. στην περίοδο της Νεοασσυριακής Αυτοκρατορίας, που είχε ευρύ πεδίο επιρροής και μεγάλη εξουσία.
Ένας εκ τους συγγραφείς της έρευνας, ο Selim Ferruh Adali, αναπληρωτής καθηγητής ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών Επιστημών της Άγκυρας, ενημέρωσε πως οι κυβερνήτες της εποχής επέλεγαν τοιχογραφίες ως απόδειξη δύναμης.
Το εν λόγω έργο, όμως, αντικατοπτρίζει τη συνύπαρξη πολιτισμών και όχι την απόλυτη εξουσία μίας δύναμης. Τα ονόματα των παρουσιαζόμενων θεοτήτων είναι γραμμένα στην τοπική αραμαϊκή γλώσσα. Οι εικόνες απεικονίζουν θρησκευτικά θέματα από τη Συρία και την Ανατολία και το στυλ τους είναι ασσυριακό.
Αυτό δείχνει πως δημιουργήθηκε στην «αυγή» της νεοασσυριακής εξουσίας στην περιοχή και υπήρχε αρμονική συνύπαρξη της τέχνης των Ασσυρίων και των Αραμαίων, εξήγησε ο Adali.
«Το έργο τέχνης αποτυπώνει οκτώ θεότητες, όλες ημιτελείς. Η μεγαλύτερη έχει ύψος 1,1 μέτρο» ανέφερε ο καθηγητής και σημείωσε πως, μεταξύ άλλων, συμπεριλαμβάνεται ο Θεός της Σελήνης, Sin, και ο Θεός της Καταιγίδας, Hadad.
Περιγράφοντας τη στιγμή της ανακάλυψης, ο συγγραφέας της μελέτης Mehmet Onal, καθηγητής αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο Χαράν της Τουρκίας, δήλωσε πως «έτρεμα από δέος καθώς συνειδητοποίησα ότι ήμουν μπροστά στα πολύ εκφραστικά μάτια και το μεγαλοπρεπές πρόσωπο του Θεού της Καταιγίδας, Hadad».
Μυστήριο
Η ομάδα εντόπισε, επίσης, μια επιγραφή που μπορεί να αναφέρει το όνομα του Mukīn-abūa, ενός Νεοασσυριακού αξιωματούχου που υπηρέτησε κατά τη διάρκεια της βασιλείας του Adad-nirari III, μεταξύ 783 και 811 π.Χ.
Οι αρχαιολόγοι υποψιάζονται ότι διατελούσε τοπικός άρχοντας και η τοιχογραφία ήταν μία προσπάθεια να κερδίσει την εύνοια των ντόπιων.
«Ο πίνακας κατασκευάστηκε από ντόπιους καλλιτέχνες που υπηρετούσαν τις ασσυριακές αρχές και προσάρμοσαν τη νεοασσυριακή τέχνη σε επαρχιακό πλαίσιο» δήλωσε ο Adali, που είχε αναλάβει να διαβάσει και μεταφράσει τις επιγραφές.
«Σοκαρίστηκα όταν είδα αραμαϊκές επιγραφές σε τέτοιο έργο τέχνης και με συνεπήρε ο ενθουσιασμός καθώς διάβαζα για τις θεότητες» εκμυστηρεύτηκε ο ίδιος.
Οι λόγοι που παρέμεινε ημιτελές μπορεί να είναι πολλοί, από αλλαγή των επαρχιακών αρχών μέχρι και στρατιωτική σύγκρουση.
Το 2018 ο αρχαιολογικός χώρος έκλεισε, καθώς υπήρχαν φόβοι για κατάρρευση, και πλέον είναι προστατευόμενος από το υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού της Τουρκίας.
Οι αρχαιολόγοι αδημονούν να αρχίσει, πάλι, η σκαπάνη καθώς υπάρχει πιθανότητα ανακάλυψης κι άλλων θησαυρών.
Με πληροφορίες από CNN