Μενδώνη: Δεν κλείνει η συζήτηση για τα Γλυπτά του Παρθενώνα- Τι είπε για Αρχαιολογικό Μουσείο και Τατόι

Μενδώνη: Facebook Twitter
Φωτ.: Getty Images
0

Για τα γλυπτά του Παρθενώνα, το νέο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και το Τατόι  μίλησε στην  συνέντευξη που παραχώρησε σήμερα το πρωί η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη στον Σκάι.

Γλυπτά Παρθενώνα

Με αφορμή την τελευταία δήλωση της υπ. Πολιτισμού της Μεγάλης Βρετανίας, η κα Μενδώνη σχολίασε πως «δεν κλείνει καμία συζήτηση για το θέμα».

«Ο Πρωθυπουργός στην ενημέρωση που έκανε στην Πρόεδρο της Δημοκρατίας, έθεσε το θέμα στην απολύτως σωστή του διάσταση. Υπάρχει επικοινωνία. Υπάρχουν επαφές, όπως έγραψα κι εγώ πρόσφατα. Μία διαπραγμάτευση είναι πολύ δύσκολη, δεν είναι, όμως, αδύνατη. Η Ελλάδα θα συνεχίσει να διεκδικεί την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα και την επανένωσή τους στον Παρθενώνα. Σε όλα τα επίπεδα, και στο επίπεδο της κοινής γνώμης αλλά και μέσα στις διαδικασίες της UNESCO. Μετά την απόφαση του Σεπτεμβρίου του 2021, το ελληνικό αίτημα έχει θεωρηθεί και δίκαιο και νόμιμο και ηθικό» ανέφερε.

Σύμφωνα με την κα Λίνα Μενδώνη η Ελλάδα θα συνεχίσει να πιέζει με όλα τα μέσα που της παρέχει ο διάλογος και η πολιτική διπλωματία, ελπίζοντας ότι κάποια στιγμή θα φτάσει στο στόχο.

Συμπλήρωσε πως υπάρχει γενικότερο κλίμα σε διεθνές επίπεδο της αντιμετώπισης των πολιτιστικών αγαθών που έχουν βιαίως εξαχθεί από μία χώρα, ότι αυτά θα πρέπει να επιστρέφουν στις χώρες που τα δημιούργησαν.

«Κατανοώ ότι η Βρετανίδα Υπουργός Πολιτισμού αυτή τη στιγμή μεταφέρει την πάγια θέση της χώρας της, αλλά η ελληνική πλευρά θα συνεχίσει, όπως είπα, να πιέζει χωρίς να μετακινείται από τις δικές της κόκκινες γραμμές, από τη δική της πάγια θέση» σημείωσε.

Για το Τατόι και την ταφή του τέως βασιλιά Κωνσταντίνου  

Σχετικά με το ζήτημα των ημερών μετά τον θάνατο του τέως και την ταφή του στο Τατόι, αλλά και την εικόνα της περιοχής μετά την φυσική καταστροφή η Λίνα Μενδώνη διευκρίνισε: «Κοιτάξτε, η φωτιά στο Τατόι πράγματι προκάλεσε στο φυσικό περιβάλλον μια μεγάλη καταστροφή. Το Υπουργείο Περιβάλλοντος, το οποίο κάνει μια τιτάνια προσπάθεια απομάκρυνσης των χιλιάδων καμένων κορμών, δουλεύει όλο το 2022 συστηματικά, και απομακρύνει όλη αυτή την ύλη και τους χιλιάδες κορμούς που πρέπει να απομακρυνθούν. Η διαδικασία αυτή είναι σε εξέλιξη. Βεβαίως, όταν ο τέως Βασιλέας των Ελλήνων εισήχθη στο νοσοκομείο, επαναλαμβάνω το Υπουργείο Περιβάλλοντος, σε συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού, γιατί έχουμε διακριτούς ρόλους, όπως αντιλαμβάνεστε, κινήθηκε ώστε να επισπεύσει την απομάκρυνση αυτής της ύλης από τον χώρο του κοιμητηρίου. Η εκκλησία είναι συντηρημένη, είναι απολύτως έτοιμη για να δεχθεί κόσμο, ο οποίος θέλει να προσκυνήσει, και ο περιβάλλων χώρος, όπως σας είπα, μέχρι την Κυριακή το βράδυ, τη Δευτέρα το πρωί, θα είναι σε αξιοπρεπή κατάσταση ενός βουνού, το οποίο έχει καεί, και έχουν γίνει όλες οι διαδικασίες διευθέτησης του χώρου, ώστε να μπορεί κανείς να προσεγγίσει τον χώρο της ταφής, χωρίς να υπάρχουν προβλήματα».

Μενδώνη: Facebook Twitter
Φωτ.: Eurokinissi

Ξεκαθαρίζει πως το Υπουργείο Περιβάλλοντος κάνει μεγάλη προσπάθεια απομάκρυνσης των δεκάδων χιλιάδων καμένων κορμών από όλο το κτήμα. «Αυτό θέλει μια διαδικασία. Έπρεπε προηγουμένως να δουν ποια δέντρα θα έπρεπε να κοπούν, διότι υπήρχαν δέντρα που φαίνονταν καμένα αλλά έχουν όλους τους χυμούς τους και δεν θα έπρεπε να κοπούν. Δουλεύουν συστηματικά όλο το 2022» ανέφερε.

Υπογράμμισε επίσης πως «το Τατόι ήταν θύμα ιδεοληψιών για δεκαετίες».

« Δεν έπρεπε, σε καμία περίπτωση, το πρώην βασιλικό κτήμα να βρεθεί στην κατάσταση στην οποία έφτασε, από βανδαλισμούς, από λεηλασίες, από προσπάθειες καταστροφής των κτηρίων του. Αυτή τη στιγμή, τουλάχιστον, από το 2019 και μετά, οι προσπάθειες συστηματοποιήθηκαν και το κτήμα βρίσκεται υπό αποκατάσταση. Έχουμε όλο το μεγάλο πρόγραμμα του Τατοΐου, το οποίο και μαζί έχουμε συζητήσει αρκετές φορές. Είναι σε πλήρη εξέλιξη οι διαδικασίες. Είναι προφανές ότι αφορούν και στο συγκεκριμένο κοιμητήριο, το οποίο έχει τύχει βανδαλισμών, πολλές φορές. Μόλις προχθές το Υπουργείο Πολιτισμού αποκατέστησε, για πολλοστή φορά, σταυρό από μνήμα, ο οποίος είχε σπάσει, μόλις προχθές! Θα είδατε, ενδεχομένως, σε φωτογραφίες, ότι ήταν με τον νάρθηκα προκειμένου ο σταυρός να στηθεί, όπως πρέπει να στηθεί. Θεωρώ ότι με την ολοκλήρωση των εργασιών στο Τατόι, είναι προφανές ότι και το κοιμητήριο θα προστατευτεί. Αλλά ήδη και η Αστυνομία έχει ενισχύσει, κατά πολύ, τον αστυνομικό σταθμό για να εμποδίσει τους βανδαλισμούς. Επαναλαμβάνω, όλη η εικόνα του κοιμητηρίου είναι υπό την αποκατάσταση όπως είναι όλο το κτήμα. Το Υπουργείο Περιβάλλοντος μεριμνά, η Ελληνική Αστυνομία μεριμνά και το Υπουργείο Πολιτισμού στην αρμοδιότητά του, για την εκκλησία και για τους τάφους αυτούς καθαυτούς» κατέληξε.

Σε άλλο σημείο υπογράμμισε πως το κτήμα Τατοϊου είναι περιουσία του ελληνικού κράτους στο σύνολό του και το κοιμητήριο είναι κυριότητα του ελληνικού κράτους. «Είναι μέρος του π. βασιλικού κτήματος Τατοϊου, το οποίο ανήκει κατ' απόλυτη κυριότητα και ιδιοκτησία στο ελληνικό κράτος».

Διευρκίνισε επίσης πως η οικογένεια, τα τέκνα του εκλιπόντος τέως βασιλέως, δεν μπορούσαν να πάνε προκειμένου να περιποιηθούν το χώρο.

«Οι τάφοι είναι χαρακτηρισμένοι μνημεία και η οποιαδήποτε μέριμνα, καθώς ανήκουν στην ιδιοκτησία του ελληνικού κράτους, είναι από το ελληνικό κράτος» σημείωσε.

Για την επέκταση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου

Σχετικά με το θέμα του Αρχαιολογικού Μουσείου η υπουργός επισήμανε πως έπρεπε να τηρηθούν κάποιες διαδικασίες.

«Μιλάμε για τη μελέτη του αρχιτεκτονικού προσχεδίου για να είμαι σαφής, την οποία επέλεξε μια Διεθνής Επιτροπή Αξιολόγησης. Η Επιτροπή επέλεξε τη μελέτη των γραφείων David Chipperfield και Τομπάζη προκειμένου να προχωρήσουμε πλέον στις οριστικές μελέτες για το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Όπως κι εσείς είπατε, αυτή είναι μια προγραμματική δέσμευση της κυβέρνησης. Ο Πρωθυπουργός είχε αναφερθεί στις προγραμματικές δηλώσεις στο όραμα της επέκτασης και της αναγέννησης του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου. Έγιναν τα βήματα που έπρεπε να γίνουν και σήμερα πλέον το έργο μπαίνει σωστά, μελετητικά όπως και η υλοποίηση του, στις ράγες. Αυτό ήδη φαίνεται από τη μία και μοναδική εικόνα που δόθηκε στη δημοσιότητα. Δεδομένου ότι θα γίνει η παρουσίαση της μελέτης του αρχιτεκτονικού προσχεδίου από τους ίδιους τους αρχιτέκτονες Chipperfield και Τομπάζη, παρουσία κοινού και φυσικά του Πρωθυπουργού, μέσα στον επόμενο μήνα, ο σκοπός είναι να δούμε πώς αυτό το Μουσείο των Μουσείων, το οποίο είναι το μεγαλύτερο στον κόσμο για θέματα αρχαίας ελληνικής τέχνης και πολιτισμού, θα λειτουργήσει ως το εφαλτήριο της αναγέννησης της ευρύτερης περιοχής της Αθήνας».

Διευκρίνισε πάντως ότι δεν θα επεκταθεί υπογείως προς το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο σημειώνοντας πως «ποτέ δεν υπήρχε τέτοιος σχεδιασμός να πάει προς το Πολυτεχνείο. Θα αναπτυχθεί στο προκήπιο μέχρι την Πατησίων».

«Θα είναι μια είσοδος πολύ πιο μπροστά από τη σημερινή. Από κάτω θα είναι η επέκταση και από πάνω θα παραμείνει ο κήπος. Το βλέπετε και στο φωτορεαλιστικό που δώσαμε στη δημοσιότητα. Θέλουμε να παραμείνει ο κήπος. Είναι συστατικό στοιχείο του Μουσείου και του ίδιου του ελληνικού πολιτισμού να συνδιαλέγεται η φύση με τα τεχνουργήματα και με τα έργα των ανθρώπων. Θα υπάρχει, βεβαίως, και η αναμονή της συλλειτουργίας με το Πολυτεχνείο. Το Πολυτεχνείο αυτή τη στιγμή ,με τις δικές του διαδικασίες, προχωρεί στην αποκατάσταση των κτηρίων του. Έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες. Οι μελέτες, για παράδειγμα, για το κτήριο Γκίνη, εγκρίθηκαν από το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων τον περασμένο Απρίλιο, προκειμένου να προχωρήσει μέσου ευρωπαϊκού χρηματοδοτικού προγράμματος η αποκατάσταση πρώτα του Κτηρίου Γκίνη. Επομένως, και το Πολυτεχνείο κάνει τις δικές του διαδικασίες για να μπορέσουμε να έρθουμε παράλληλα σε μία ευρύτερη αποκατάσταση της περιοχής από την εικόνα την οποία έχουμε σήμερα» αναφέρει η κα Μενδώνη.

Επιπροσθέτως ανέφερε πως τα έργα τέχνης που δεν βλέπουμε στον εκθεσιακό χώρο στον νέο χώρο που θα κατασκευαστεί θα εκτεθούν πλήρως. «Θα εκτεθούν περισσότερα και με τέτοιο τρόπο που να αναδεικνύει την αξία αυτών των έργων. Θα αλλάξει ο τρόπος παρουσίασης και βεβαίως η νέα μορφή του μουσείου δεν θα αφορά μόνο το τμήμα της επέκτασης αλλά και την έκθεση, στο υπάρχον, κλασικό κτήριο του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, στο οποίο θα γίνει πλήρης αποκατάσταση. Το κτήριο θα ανακαινιστεί με εντελώς νέα έκθεση. Για να σας δώσω ένα παράδειγμα, το χάλκινο άγαλμα του τζόκεϊ που βρίσκεται στη μεγάλη αίθουσα του Αρχαιολογικού Μουσείου είναι ένα αριστούργημα, ένα μοναδικό έργο τέχνης, το οποίο πνίγεται, όπως είναι σήμερα εκτεθειμένο, γιατί ο χώρος δεν επιτρέπει να εκτεθεί καλύτερα» είπε.

Μενδώνη: Facebook Twitter
Φωτ.: Eurokinissi

Σχετικά με το χρόνο αποπεράτωση η κα. Μενδώνη τόνισε πως στόχος είναι οι πλήρεις μελέτες, αρχιτεκτονική, στατική, ηλεκτρομηχανική, μουσειολογική- μουσειογραφική, να ολοκληρωθούν σε περίπου ενάμιση χρόνο. Κι από εκεί και πέρα να ξεκινήσει η υλοποίηση.

Για τις χορηγίες

«Όπως έχουμε πει ξανά, οι μελέτες θα εκπονηθούν με χορηγία. Όπως με χορηγία έγινε και όλη η διαδικασία του διαγωνισμού του αρχιτεκτονικού προσχεδίου» υπογράμμισε και συμπλήρωσε:

«Υπήρξε η χορηγία της Οικογένειας Νικολάου και Ειρήνης Λαιμού. Επίσης, τα μέλη της διεθνούς επιτροπής, όλοι καταξιωμένες προσωπικότητες, υπό την προεδρία του καθηγητή Ανδρέα Κούρκουλα, δούλεψαν για έναν περίπου χρόνο χωρίς αμοιβή. Δούλεψαν γιατί πιστεύουν στο μουσείο, αγαπούν την Ελλάδα. Είναι μια ισχυρή ένδειξη φιλελληνισμού η προσφορά όλων αυτών των ανθρώπων. Την επόμενη εβδομάδα θα κάνουμε μία παρουσίαση με τον κ. Κούρκουλα, τον πρόεδρο της διεθνούς επιτροπής αξιολόγησης, θα δώσουμε  μία συνέντευξη για να πούμε τα βήματα που έγιναν και αυτά που θα γίνουν, πολύ συγκεκριμένα».

Πολιτισμός
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» εγκαινιάστηκε στο Πεκίνο

Πολιτισμός / Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» εγκαινιάστηκε στο Πεκίνο

«Οι επισκέπτες θα κατανοήσουν καλύτερα γιατί ο ελληνικός πολιτισμός δεν είναι μόνο η κοιτίδα του Δυτικού Πολιτισμού, αλλά έχει τεράστιο αποτύπωμα και στην Ασία» τόνισε ο πρέσβης της Ελλάδας στην Κίνα
LIFO NEWSROOM
Μουσείο Prado: Tα αληθινά χρώματα της γλυπτικής φωτίζουν την «χρυσή εποχή» της Ισπανίας

Πολιτισμός / Μουσείο Prado: Tα αληθινά χρώματα της γλυπτικής φωτίζουν την «χρυσή εποχή» της Ισπανίας

Η έκθεση «Χέρι με χέρι: Γλυπτική και Χρώμα στην Ισπανική Χρυσή Εποχή», καταδεικνύει ότι ο δυτικός καλλιτεχνικός κανόνας δεν έκανε διακρίσεις σε βάρος ορισμένων καλλιτεχνών μόνο λόγω γεωγραφίας και φύλου, αλλά και λόγω των υλικών που χρησιμοποιούσαν
LIFO NEWSROOM
Κίλιαν Μέρφι

Πολιτισμός / Ο Κίλιαν Μέρφι, ο Νόμος του Μέρφι και η Μαριόν Κοτιγιάρ από αύριο στους κινηματογράφους

Η κινηματογραφική μεταφορά των «Μικρών Πραγμάτων σαν κι Αυτά», ένα εγχώριο εμπορικό στοίχημα από τον σκηνοθέτη της «Ευτυχίας» και τρεις ακόμα επιλογές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Αλέν Ντελόν: Νέα βιογραφία υποστηρίζει πως ο μύθος του γαλλικού σινεμά ήταν αμφιφυλόφιλος

Πολιτισμός / Αλέν Ντελόν: Νέα βιογραφία υποστηρίζει πως ο μύθος του γαλλικού σινεμά ήταν αμφιφυλόφιλος

Ο βιογράφος του Αλέν Ντελόν, δήλωσε πως ο μεγάλος Γάλλος ηθοποιός «από σεξουαλική άποψη είχε εξερευνήσει τα πάντα, με άνδρες, με γυναίκες και κάνοντας τρίο»
ΕΥΑ ΠΑΥΛΑΤΟΥ