Μια έκθεση αφιερωμένη στο σάρι, το ένδυμα της ινδικής παράδοσης

Το Μουσείο Design γιορτάζει το σάρι Facebook Twitter
Η έκθεση Offbeat Sari εξερευνά την ιστορία ενός διαχρονικού ενδύματος με πολλαπλούς συμβολισμούς.
0

«Offbeat Sari» είναι ο τίτλος της έκθεσης του Design Museum στο Λονδίνο, που είναι αφιερωμένη στο σύγχρονο σάρι και θα ξετυλίξει το κουβάρι των πολυάριθμων μορφών του, αποδεικνύοντας ότι είναι μια μεταφορά για τους πολυεπίπεδους και πολύπλοκους ορισμούς της Ινδίας σήμερα. Η έκθεση που ανοίγει στις 19 Μαΐου θα συγκεντρώσει δεκάδες από τα ωραιότερα σάρι της εποχής μας από σχεδιαστές, χρήστες και τεχνίτες στην Ινδία.

Φορεμένο ως καθημερινό ένδυμα από κάποιους και θεωρούμενο από άλλους ως επίσημο ή άβολο, το σάρι έχει πολλαπλούς ορισμούς. Συμβατικά, είναι ένα μη ραμμένο ύφασμα που τυλίγεται γύρω από το σώμα και μπορεί να φορεθεί με διάφορους τρόπους. Η ευέλικτη μορφή του επέτρεψε να μεταμορφωθεί και να απορροφήσει τις πολιτιστικές επιρροές.

Η ανάπτυξη της κλωστοϋφαντουργίας στην Ινδία άρχισε να αντανακλάται στα σχέδια των σάρι που ξεκίνησαν να περιλαμβάνουν φιγούρες, μοτίβα, λουλούδια. Με την αυξανόμενη ξένη επιρροή, το σάρι έγινε το πρώτο ινδικό διεθνές ένδυμα, αλλά και σύμβολο της θηλυκότητας των Ινδών γυναικών.

Τα τελευταία χρόνια, το σάρι έχει επαναπροσδιοριστεί. Οι σχεδιαστές πειραματίζονται με υβριδικές μορφές, όπως φορέματα σάρι ή σάρι από καινοτόμα υλικά όπως το ατσάλι. Οι νέοι στις πόλεις μπορούν τώρα να φορούν σάρι και αθλητικά παπούτσια στις μετακινήσεις τους προς τη δουλειά. Το σάρι χρησιμοποιείται και ως έκφραση αντίστασης στους κοινωνικούς κανόνες και οι ακτιβιστές το ενστερνίζονται ως αντικείμενο διαμαρτυρίας.

Το Μουσείο Design γιορτάζει το σάρι Facebook Twitter
Φωτ.: Bikramjit Bose/ Holidaze, 2020, Norblack Norwhite

Το σάρι ξεκίνησε από ένα ταπεινό ύφασμα που χρησιμοποιούσαν οι γυναίκες χιλιάδες χρόνια πριν. Η προέλευση ενός παρόμοιου ενδύματος μπορεί να εντοπιστεί στον πολιτισμό της Κοιλάδας του Ινδού, έναν από τους πιο λαμπρούς πολιτισμούς της προϊστορίας μας ο οποίος δημιουργήθηκε κατά την περίοδο 2800-1800 π.Χ. στη βορειοδυτική Ινδία.

Το ένδυμα αυτό ήταν αρχικά από βαμβάκι, το οποίο καλλιεργήθηκε για πρώτη φορά στην ινδική χερσόνησο γύρω στην 5η χιλιετία π.Χ. Την καλλιέργεια ακολούθησε η ύφανση του βαμβακιού, καθώς οι υφάντρες άρχισαν να χρησιμοποιούν βαφές όπως το indigo, η κόκκινη μαδέρια και ο κουρκουμάς για να παράγουν το ύφασμα που χρησιμοποιούσαν οι γυναίκες για να κρύψουν το σώμα τους με σεμνότητα.

Το ένδυμα προέκυψε από τη λαϊκή λέξη «sattika» που σημαίνει γυναικεία ενδυμασία, η οποία βρίσκει την αναφορά της στα πρώιμα βουδιστικά γραπτά. Η sattika ήταν ένα σύνολο τριών τεμαχίων που περιελάμβανε το Antriya (το κάτω ένδυμα), το Uttariya (ένα πέπλο που φοριέται στον ώμο ή στο κεφάλι) και το Stanapatta που είναι μια ζώνη στο στήθος. Αυτό το σύνολο μπορεί να εντοπιστεί στη σανσκριτική και στη βουδιστική λογοτεχνία κατά τον 6ο αιώνα π.Χ. Το τριμερές σύνολο ήταν γνωστό ως Poshak, που είναι ο όρος στα χίντι για το κοστούμι.

Το Μουσείο Design γιορτάζει το σάρι Facebook Twitter
Φωτ.: Pankaj Dahalia/ HUEMN Fall 17 Collection

Οι γυναίκες παραδοσιακά φορούσαν διάφορα είδη τοπικών χειροποίητων σάρι από μετάξι, βαμβάκι, κεντήματα και υφάσματα με βαφή. Χρόνια αργότερα με την έλευση των ξένων, οι πλούσιες Ινδές γυναίκες άρχισαν να ζητούν από τους τεχνίτες να χρησιμοποιούν ακριβές πέτρες, χρυσές κλωστές για να φτιάχνουν σάρι που θα μπορούσαν να τις κάνουν να ξεχωρίζουν. Το σάρι όμως παρέμεινε θεμελιώδες ως ένδυμα και προσαρμόστηκε από κάθε κοινωνικό στρώμα με τον δικό του τρόπο. 

Με την εκβιομηχάνιση της Ινδίας από τους Βρετανούς, οι συνθετικές βαφές έκαναν την επίσημη είσοδό τους. Οι ντόπιοι έμποροι άρχισαν να εισάγουν χημικές βαφές από άλλες χώρες και μαζί τους ήρθαν οι άγνωστες τεχνικές βαφής και εκτύπωσης, οι οποίες έδωσαν στα ινδικά σάρι μια νέα αφάνταστη ποικιλία.

Η ανάπτυξη της κλωστοϋφαντουργίας στην Ινδία άρχισε να αντανακλάται στα σχέδια των σάρι που ξεκίνησαν να περιλαμβάνουν φιγούρες, μοτίβα, λουλούδια. Με την αυξανόμενη ξένη επιρροή, το σάρι έγινε το πρώτο ινδικό διεθνές ένδυμα, αλλά και σύμβολο της θηλυκότητας των Ινδών γυναικών.

Το Μουσείο Design γιορτάζει το σάρι Facebook Twitter
Φωτ.: Shubham Lodha/ Raw Mango, Other Collection 2021
Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γλυπτά Παρθενώνα: «Δεν έχω έτοιμη λύση αλλά οφείλουμε να συνεργαζόμαστε» λέει ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Πολιτισμός / Γλυπτά Παρθενώνα: «Δεν έχω έτοιμη λύση αλλά οφείλουμε να συνεργαζόμαστε» λέει ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

 «Θα ήθελα να μιλήσουμε περισσότερο για μια εταιρική σχέση παρά να συζητήσουμε για την ιδιοκτησία»: Για το αίτημα επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα μίλησε ο επικεφαλής του Βρετανικού Μουσείου
LIFO NEWSROOM
Διαμαντένιο κολιέ που συνδέεται με τη Μαρία Αντουανέτα πουλήθηκε σε δημοπρασία για $4,81 εκατ.

Πολιτισμός / Διαμαντένιο κολιέ που συνδέεται με τη Μαρία Αντουανέτα πουλήθηκε σε δημοπρασία για $4,81 εκατ.

Το κόσμημα φέρει ιστορική σημασία, καθώς θεωρείται ότι περιλαμβάνει μερικά από τα αυθεντικά διαμάντια του θρυλικού "κολιέ των διαμαντιών" που βρέθηκε στο επίκεντρο σκανδάλου τη δεκαετία του 1780
LIFO NEWSROOM
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ