Μια έκθεση αφιερωμένη στο σάρι, το ένδυμα της ινδικής παράδοσης

Το Μουσείο Design γιορτάζει το σάρι Facebook Twitter
Η έκθεση Offbeat Sari εξερευνά την ιστορία ενός διαχρονικού ενδύματος με πολλαπλούς συμβολισμούς.
0

«Offbeat Sari» είναι ο τίτλος της έκθεσης του Design Museum στο Λονδίνο, που είναι αφιερωμένη στο σύγχρονο σάρι και θα ξετυλίξει το κουβάρι των πολυάριθμων μορφών του, αποδεικνύοντας ότι είναι μια μεταφορά για τους πολυεπίπεδους και πολύπλοκους ορισμούς της Ινδίας σήμερα. Η έκθεση που ανοίγει στις 19 Μαΐου θα συγκεντρώσει δεκάδες από τα ωραιότερα σάρι της εποχής μας από σχεδιαστές, χρήστες και τεχνίτες στην Ινδία.

Φορεμένο ως καθημερινό ένδυμα από κάποιους και θεωρούμενο από άλλους ως επίσημο ή άβολο, το σάρι έχει πολλαπλούς ορισμούς. Συμβατικά, είναι ένα μη ραμμένο ύφασμα που τυλίγεται γύρω από το σώμα και μπορεί να φορεθεί με διάφορους τρόπους. Η ευέλικτη μορφή του επέτρεψε να μεταμορφωθεί και να απορροφήσει τις πολιτιστικές επιρροές.

Η ανάπτυξη της κλωστοϋφαντουργίας στην Ινδία άρχισε να αντανακλάται στα σχέδια των σάρι που ξεκίνησαν να περιλαμβάνουν φιγούρες, μοτίβα, λουλούδια. Με την αυξανόμενη ξένη επιρροή, το σάρι έγινε το πρώτο ινδικό διεθνές ένδυμα, αλλά και σύμβολο της θηλυκότητας των Ινδών γυναικών.

Τα τελευταία χρόνια, το σάρι έχει επαναπροσδιοριστεί. Οι σχεδιαστές πειραματίζονται με υβριδικές μορφές, όπως φορέματα σάρι ή σάρι από καινοτόμα υλικά όπως το ατσάλι. Οι νέοι στις πόλεις μπορούν τώρα να φορούν σάρι και αθλητικά παπούτσια στις μετακινήσεις τους προς τη δουλειά. Το σάρι χρησιμοποιείται και ως έκφραση αντίστασης στους κοινωνικούς κανόνες και οι ακτιβιστές το ενστερνίζονται ως αντικείμενο διαμαρτυρίας.

Το Μουσείο Design γιορτάζει το σάρι Facebook Twitter
Φωτ.: Bikramjit Bose/ Holidaze, 2020, Norblack Norwhite

Το σάρι ξεκίνησε από ένα ταπεινό ύφασμα που χρησιμοποιούσαν οι γυναίκες χιλιάδες χρόνια πριν. Η προέλευση ενός παρόμοιου ενδύματος μπορεί να εντοπιστεί στον πολιτισμό της Κοιλάδας του Ινδού, έναν από τους πιο λαμπρούς πολιτισμούς της προϊστορίας μας ο οποίος δημιουργήθηκε κατά την περίοδο 2800-1800 π.Χ. στη βορειοδυτική Ινδία.

Το ένδυμα αυτό ήταν αρχικά από βαμβάκι, το οποίο καλλιεργήθηκε για πρώτη φορά στην ινδική χερσόνησο γύρω στην 5η χιλιετία π.Χ. Την καλλιέργεια ακολούθησε η ύφανση του βαμβακιού, καθώς οι υφάντρες άρχισαν να χρησιμοποιούν βαφές όπως το indigo, η κόκκινη μαδέρια και ο κουρκουμάς για να παράγουν το ύφασμα που χρησιμοποιούσαν οι γυναίκες για να κρύψουν το σώμα τους με σεμνότητα.

Το ένδυμα προέκυψε από τη λαϊκή λέξη «sattika» που σημαίνει γυναικεία ενδυμασία, η οποία βρίσκει την αναφορά της στα πρώιμα βουδιστικά γραπτά. Η sattika ήταν ένα σύνολο τριών τεμαχίων που περιελάμβανε το Antriya (το κάτω ένδυμα), το Uttariya (ένα πέπλο που φοριέται στον ώμο ή στο κεφάλι) και το Stanapatta που είναι μια ζώνη στο στήθος. Αυτό το σύνολο μπορεί να εντοπιστεί στη σανσκριτική και στη βουδιστική λογοτεχνία κατά τον 6ο αιώνα π.Χ. Το τριμερές σύνολο ήταν γνωστό ως Poshak, που είναι ο όρος στα χίντι για το κοστούμι.

Το Μουσείο Design γιορτάζει το σάρι Facebook Twitter
Φωτ.: Pankaj Dahalia/ HUEMN Fall 17 Collection

Οι γυναίκες παραδοσιακά φορούσαν διάφορα είδη τοπικών χειροποίητων σάρι από μετάξι, βαμβάκι, κεντήματα και υφάσματα με βαφή. Χρόνια αργότερα με την έλευση των ξένων, οι πλούσιες Ινδές γυναίκες άρχισαν να ζητούν από τους τεχνίτες να χρησιμοποιούν ακριβές πέτρες, χρυσές κλωστές για να φτιάχνουν σάρι που θα μπορούσαν να τις κάνουν να ξεχωρίζουν. Το σάρι όμως παρέμεινε θεμελιώδες ως ένδυμα και προσαρμόστηκε από κάθε κοινωνικό στρώμα με τον δικό του τρόπο. 

Με την εκβιομηχάνιση της Ινδίας από τους Βρετανούς, οι συνθετικές βαφές έκαναν την επίσημη είσοδό τους. Οι ντόπιοι έμποροι άρχισαν να εισάγουν χημικές βαφές από άλλες χώρες και μαζί τους ήρθαν οι άγνωστες τεχνικές βαφής και εκτύπωσης, οι οποίες έδωσαν στα ινδικά σάρι μια νέα αφάνταστη ποικιλία.

Η ανάπτυξη της κλωστοϋφαντουργίας στην Ινδία άρχισε να αντανακλάται στα σχέδια των σάρι που ξεκίνησαν να περιλαμβάνουν φιγούρες, μοτίβα, λουλούδια. Με την αυξανόμενη ξένη επιρροή, το σάρι έγινε το πρώτο ινδικό διεθνές ένδυμα, αλλά και σύμβολο της θηλυκότητας των Ινδών γυναικών.

Το Μουσείο Design γιορτάζει το σάρι Facebook Twitter
Φωτ.: Shubham Lodha/ Raw Mango, Other Collection 2021
Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Τα Όσκαρ δεν φτιάχτηκαν για εμάς»: Η Χάλι Μπέρι λέει στις μαύρες ηθοποιούς να σταματήσουν να «ποθούν» τα χρυσά αγαλματίδια

Πολιτισμός / «Το σύστημα δεν φτιάχτηκε για εμάς»: Η Χάλι Μπέρι λέει στις μαύρες ηθοποιούς να σταματήσουν να «ποθούν» τα Όσκαρ

Η μόνη μαύρη γυναίκα που έχει κερδίσει Όσκαρ 'Α γυναικείου ρόλου δήλωσε ότι η ιστορική νίκη της τελικά επρόκειτο για ανωμαλία και όχι αλλαγή κατεύθυνσης από την Ακαδημία
LIFO NEWSROOM
Το Υπουργείο Πολιτισμού και η Εθνική Λυρική Σκηνή παρουσιάζουν: 3ο Φεστιβάλ Λατρευτικής Μουσικής

Πολιτισμός / 3ο Φεστιβάλ Λατρευτικής Μουσικής: Μια κατανυκτική εμπειρία στους δρόμους και στα τοπόσημα της Αθήνας

Σε καλλιτεχνική διεύθυνση Γιώργου Κουμεντάκη, το φεστιβάλ θα παρουσιάσει περισσότερες από 40 συναυλίες και καλλιτεχνικές δράσεις σε εκκλησίες, μουσεία, αρχαιολογικούς και συναυλιακούς χώρους, καλωσορίζοντας για πρώτη φορά στο πρόγραμμά του και την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης.
LIFO NEWSROOM
Μουσείο Πράδο: Πλαστός ο «χαμένος πίνακας» του Καραβάτζιο – Στο στόχαστρο έμπορος τέχνης για απάτη

Πολιτισμός / Μουσείο Πράδο: Πλαστός ο «χαμένος πίνακας» του Καραβάτζιο – Στο στόχαστρο έμπορος τέχνης για απάτη

Η έκθεση του Πράδο ήταν καταπέλτης: το έργο δεν είναι αυθεντικός Καραβάτζιο, αλλά δημιούργημα αγνώστου καλλιτέχνη με «μέτρια τεχνική αρτιότητα», εκτιμώντας την πραγματική αξία του σε μόλις 22.000 ευρώ
LIFO NEWSROOM
Βραβεία GLAAD - Σίνθια Ερίβο: «Οι αντωνυμίες they/them υπάρχουν από τις απαρχές του κόσμου»

Πολιτισμός / Βραβεία GLAAD - Σίνθια Ερίβο: «Οι αντωνυμίες they/them υπάρχουν από τις απαρχές του κόσμου»

Η ηθοποιός τιμήθηκε με το βραβείο Stephen F. Kolzak, το οποίο απονέμεται σε «ανοιχτά queer μέλη της κοινότητας του θεάματος ή των MME για το έργο τους προς την εξάλειψη της ομοφοβίας»
LIFO NEWSROOM
Η Ακαδημία ζητά συγγνώμη για τη μη στήριξη στον Παλαιστίνιο νικητή των Όσκαρ, Χαμντάν Μπαλάλ

Πολιτισμός / Η Ακαδημία ζητά συγγνώμη για τη μη στήριξη στον Παλαιστίνιο νικητή των Όσκαρ, Χαμντάν Μπαλάλ

«Ζητάμε ειλικρινά συγγνώμη από τον κ. Μπαλάλ και όλους τους καλλιτέχνες που αισθάνθηκαν ότι δεν υποστηρίχθηκαν από την προηγούμενη δήλωσή μας» αναφέρει η σχετική ανακοίνωση
LIFO NEWSROOM
Η Coca-Cola Hellenic ακύρωσε την εκδήλωσή της στο Καλλιμάρμαρο

Πολιτισμός / Η Coca-Cola Hellenic ακύρωσε την εκδήλωσή της στο Καλλιμάρμαρο

Σύμφωνα με την εταιρεία «κατά τη διάρκεια των εργασιών ακολουθήθηκαν όλες οι προβλεπόμενες διαδικασίες, τηρώντας απόλυτα τα αρχιτεκτονικά σχέδια και τις μελέτες, όπως είχαν υποβληθεί και εγκριθεί»
LIFO NEWSROOM
Όσκαρ: Πάνω από 500 διάσημοι ηθοποιοί και σκηνοθέτες επικρίνουν την Ακαδημία για τη μη υποστήριξη του Χαμντάν Μπαλάλ

Πολιτισμός / Όσκαρ: Πάνω από 500 διάσημοι ηθοποιοί και σκηνοθέτες επικρίνουν την Ακαδημία για τη μη υποστήριξη του Χαμντάν Μπαλάλ

Οι ηθοποιοί Μαρκ Ράφαλο και Πενέλοπε Κρουζ, ο βραβευμένος με Όσκαρ σκηνοθέτης Αλφόνσο Κουαρόν συμπεριλαμβάνονται στα ονόματα που έχουν υπογράψει ανοιχτή επιστολή που καταδικάζει την έλλειψη δημόσιας υποστήριξης της Ακαδημίας προς τον Παλαιστίνιο κινηματογραφιστή
LIFO NEWSROOM
Αθωώθηκε η Dua Lipa για το «Levitating» – Το δικαστήριο απέρριψε αγωγή για λογοκλοπή

Πολιτισμός / Αθωώθηκε η Dua Lipa για το «Levitating» – Το δικαστήριο απέρριψε αγωγή για λογοκλοπή

Ο δικαστής είχε αποφανθεί τότε πως δεν υπήρχε καμία ένδειξη πως η Lipa ή οι συνδημιουργοί της είχαν ποτέ «πρόσβαση» στο τραγούδι του συγκροτήματος – βασικό προαπαιτούμενο για τη στοιχειοθέτηση περί λογοκλοπής
LIFO NEWSROOM