ΤΣΕΚ ΦΩΤΟ Τα μοναδικό αστρονομικά παρατηρητήρια στην Ινδία κι τα μυστήριά τους Facebook Twitter
Jantar Mantares

Τα μοναδικά αστρονομικά παρατηρητήρια της Ινδίας και τα μυστήριά τους

0

Στο κέντρο του Νέου Δελχί υπάρχει μια τεράστια κυκλική κατασκευή με κενά ανάμεσα στους μεγάλους τοίχους της. Το κόκκινο χρώμα την κάνει να ξεχωρίζει από όλα τα άλλα κτίρια.

Θα μπορούσε να είναι η περιγραφή μιας παιδικής χαράς ή ενός πάρκου για σκέιτ αλλά πρόκειται για ένα από τα πέντε αστεροσκοπεία που χτίστηκαν στην Ινδία μεταξύ 1724 και 1738.

Αυτοί οι δαιδαλώδεις όγκοι, οι οποίοι μοιάζουν περισσότερο με υλοποίηση των σχεδίων του Escher, σχεδιάστηκαν από τον Ινδό πρίγκιπα Jai Singh στο πλαίσιο ενός φιλόδοξου σχεδίου που επεδίωκε να θέσει την αρχιτεκτονική στην υπηρεσία της επιστήμης. Τα σχήματά τους καθιστούν δυνατή την πολύπλοκη αστρονομική ανάλυση, όπως η πρόβλεψη εκλείψεων, ο εντοπισμός της θέσης των άστρων και ο ακριβής προσδιορισμός της τροχιάς της Γης γύρω από τον Ήλιο.

Η μεγαλοπρέπεια του έργου γοητεύει τους επισκέπτες εδώ και αιώνες, τονίζοντας την ακρίβεια στις αστρονομικές μετρήσεις, η οποία κατέστη δυνατή χάρη στην ίδια την αρχιτεκτονική, σε μια εποχή που το τηλεσκόπιο χρησιμοποιούνταν ήδη στην Ευρώπη.

Τα πρώτα αστεροσκοπεία, που χτίστηκαν από τους Έλληνες και τους Πέρσες, περιείχαν στοιχεία που ενσωματώθηκαν σε αυτό το έργο, ωστόσο, κανένα δεν είναι τόσο πολύπλοκο και σε τόσο μεγάλη κλίμακα όσο εκείνα του Jai Singh.

Τα πέντε αστεροσκοπεία του χτίστηκαν σε διαφορετικές πόλεις της Ινδίας, αρκετά μακριά το ένα από το άλλο, γεγονός που υποδηλώνει την αναζήτηση της ακρίβειας, την οποία τόσο εκτιμούσε ο δημιουργός τους, καθώς, με αυτόν τον τρόπο θα ήταν δυνατή η σύγκριση μετρήσεων από διαφορετικές συντεταγμένες. Ωστόσο, ορισμένοι λένε ότι η προσπάθεια αυτή χρησίμευσε επίσης για να ενισχύσει την πολιτική θέση του Jai Singh, αυξάνοντας τη φήμη του. Οι πέντε κατασκευές έγιναν γνωστές ως «Jantar Mantar».

ΤΣΕΚ ΦΩΤΟ Τα μοναδικό αστρονομικά παρατηρητήρια στην Ινδία κι τα μυστήριά τους Facebook Twitter
Εσωτερικό του αστεροσκοπείου | courtesy Jantar Mantares

Η μεγαλοπρέπεια του έργου γοητεύει τους επισκέπτες εδώ και αιώνες, τονίζοντας την ακρίβεια στις αστρονομικές μετρήσεις, η οποία κατέστη δυνατή χάρη στην ίδια την αρχιτεκτονική, σε μια εποχή που το τηλεσκόπιο χρησιμοποιούνταν ήδη στην Ευρώπη.

Πρόκειται για μία από τις μεγάλες διαμάχες της ιστορίας των αστεροσκοπείων: γιατί ο Ινδός πρίγκιπας κατασκεύασε ένα τόσο μεγαλοπρεπές έργο και ταυτόχρονα τόσο ξεπερασμένο από πλευράς τεχνολογίας;

Μία από τις απαντήσεις αναφέρει ότι η επικοινωνία μεταξύ Δύσης και Ανατολής τον 18ο αιώνα ήταν πολύ περιορισμένη, ορισμένοι μάλιστα υποστηρίζουν ότι ο πρίγκιπας δεν θα είχε γνώση αυτής της τεχνολογίας λόγω μιας απόφασης των συνομιλητών του που διαφωνούσαν με τις ηλιοκεντρικές θεωρίες και έκρυβαν την ύπαρξη τηλεσκοπίων.

Ωστόσο, η στάση του μπορεί να δικαιολογηθεί από μια απλή διαφορά οπτικής γωνίας, καθώς τα αστεροσκοπεία σχεδιάστηκαν υπό την επίδραση της ισλαμικής αστρονομίας, η οποία, σε αντίθεση με τη Δύση, αντιλαμβανόταν την επιστήμη σε σχέση με ότι θεωρούνταν ιερό.

ΤΣΕΚ ΦΩΤΟ Τα μοναδικό αστρονομικά παρατηρητήρια στην Ινδία κι τα μυστήριά τους Facebook Twitter
Ο εξωτερικός χώρος μοιάζει με παιδική χαρά | courtesy Jantar Mantares

Η τελευταία εκδοχή είναι μέρος του σκεπτικού της απόφασης να συμπεριληφθεί το Jantar Mantar στην Τζαϊπούρ στον κατάλογο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO, αναφέροντας ότι η συμπερίληψή του οφείλεται στο γεγονός ότι το αστεροσκοπείο «μαρτυρεί αρχαίες κοσμολογικές, αστρονομικές και επιστημονικές παραδόσεις, τις οποίες μοιράζεται ένα μεγάλο σώμα δυτικών, μεσανατολικών, ασιατικών και αφρικανικών θρησκειών σε μια περίοδο άνω των δεκαπέντε αιώνων».

Με αυτόν τον τρόπο, περπατώντας μέσα σε αυτές τις κατασκευές, καταλαβαίνει κανείς την «άρνηση» της τεχνολογίας εις βάρος μιας αρχιτεκτονικής η οποία αντιπροσωπεύει έναν ιστορικό πολιτισμό που αγκαλιάζει τον πλούτο της αισθητηριακής εμπειρίας στις τέχνες και τις επιστήμες του.

Πρόκειται για την υλοποίηση ενός τρόπου ζωής στον οποίο η παρατήρηση των φυσικών φαινομένων, συμπεριλαμβανομένης της κίνησης των άστρων και των πλανητών, αποτελεί μέρος της κοσμοθεωρίας και οριοθετεί μια σειρά από πρακτικές, όπως οι θρησκευτικές τελετουργίες, οι γεωργικές εργασίες, ακόμη και οι προσωπικές αποφάσεις για το πότε ή ποιον θα παντρευτεί κανείς.

ΤΣΕΚ ΦΩΤΟ Τα μοναδικό αστρονομικά παρατηρητήρια στην Ινδία κι τα μυστήριά τους Facebook Twitter
Οι κοίλες κατασκευές του αστεροσκοπείου | courtesy Jantar Mantares

Προκειμένου να εκπέμπουν σταθερότητα και μονιμότητα, οι ασυνήθιστοι όγκοι και τα εντυπωσιακά σχήματα κατασκευάστηκαν από πέτρα και λιθοδομή, αποστασιοποιούμενα από την έλλειψη ακρίβειας των μεταλλικών οργάνων που χρησιμοποιούνταν εκείνη την εποχή, όπως ο αστρολάβος.

Σύμφωνα με έρευνα που ανέθεσε ο Jai Singh, τα όργανα αυτά θα έχαναν την ακρίβεια λόγω της φθοράς των κινούμενων μερών τους, οπότε αποφάσισε να δημιουργήσει συμπαγείς και μεγάλης κλίμακας όγκους, αυξάνοντας επίσης την ακρίβεια λόγω του μεγέθους τους. Μεταξύ των δεκάδων κατασκευών, ίσως η πιο εντυπωσιακή είναι η κατασκευή ύψους 27 μέτρων, η σκιά της οποίας κινείται με ταχύτητα τεσσάρων μέτρων την ώρα.

Από τα πέντε αστεροσκοπεία, όλα, εκτός από ένα, εξακολουθούν να υπάρχουν και να είναι ανοιχτά στο κοινό. Οι στατικές και μεγαλοπρεπείς μορφές τους βρίσκονται σε έναν χώρο που τόσο αισθητική όσο και μαθηματική αξία, γοητεύοντας τους τουρίστες αλλά και προσφέροντας στους κατοίκους της πόλης ένα μέρος για περισυλλογή και χαλάρωση.

Όπως ακριβώς έγραψε ο διάσημος Αργεντινός συγγραφέας Χούλιο Κορτάσαρ, όταν τα επισκέφθηκε κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του στην Ινδία τη δεκαετία του 1950, τα Jantar Mantares είναι χώροι όπου συνειδητοποιούμε την «τρύπα στον ιστό του χρόνου, αυτόν τον τρόπο ύπαρξης στο ανάμεσα, αυτό το άνοιγμα της ώρας με το οποίο αποκτούμε πρόσβαση στον άνεμο των άλλων ωρών».

ΤΣΕΚ ΦΩΤΟ Τα μοναδικό αστρονομικά παρατηρητήρια στην Ινδία κι τα μυστήριά τους Facebook Twitter
Εσωτερικό του αστεροσκοπείου | courtesy Jantar Mantares
ΤΣΕΚ ΦΩΤΟ Τα μοναδικό αστρονομικά παρατηρητήρια στην Ινδία κι τα μυστήριά τους Facebook Twitter
Το κόκκινο χρώμα κάνει την κατασκευή να ξεχωρίζει από όλα τα άλλα κτίρια | courtesy Jantar Mantares
ΤΣΕΚ ΦΩΤΟ Τα μοναδικό αστρονομικά παρατηρητήρια στην Ινδία κι τα μυστήριά τους Facebook Twitter
Παράξενα σχέδια σε κόκκινο χρώμα στέκονται με μεγαλοπρέπεια | courtesy Jantar Mantares
ΤΣΕΚ ΦΩΤΟ Τα μοναδικό αστρονομικά παρατηρητήρια στην Ινδία κι τα μυστήριά τους Facebook Twitter
Δαιδαλώδεις όγκοι, οι οποίοι μοιάζουν περισσότερο με υλοποίηση των σχεδίων του Escher | courtesy Jantar Mantares
ΤΣΕΚ ΦΩΤΟ Τα μοναδικό αστρονομικά παρατηρητήρια στην Ινδία κι τα μυστήριά τους Facebook Twitter
Το κυκλικό κεντρικό αστεροσκοπείο | courtesy Jantar Mantares
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η μυστική ζωή της Όντρεϊ Χέπμπορν

Design / Τι σχέση είχαν οι γονείς της Όντρεϊ Χέπμπορν με τον ναζισμό;

Η διάσημη ηθοποιός του Χόλιγουντ βίωσε με πολλούς τρόπους τη φρίκη του Β’ Παγκοσμίου πολέμου. Ένα νέο ισπανικό graphic novel αποκαλύπτει το κεφάλαιο της ζωής της που η ίδια επιθυμούσε να παραμείνει κρυφό.
THE LIFO TEAM
milan_design_week

Design / Milan Design Week: Η εβδομάδα-υπερπαραγωγή δείχνει το μέλλον

Τεχνικές και τεχνολογία, ιστορικό design και πειραματισμοί, αρχιτεκτονική και διακόσμηση, υλικότητα και πνευματικοί στοχασμοί: αυτά είναι τα highlights της εβδομάδας design του Μιλάνου, που προτείνει τη σκηνογραφία της ζωής μας.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Τα νέα ελβετικά διαβατήρια έχουν άψογο ντιζάιν

Design / Τα νέα ελβετικά διαβατήρια έχουν άψογο ντιζάιν

Ο σχεδιασμός της RETINAA στα νέα ελβετικά διαβατήρια συνδυάζει το υψηλό επίπεδο ασφαλείας με το graphic design ενώ είναι και μία αναφορά στα γεωγραφικά χαρακτηριστικά της Ελβετίας, δημιουργώντας «κάτι παραπάνω από ένα επίσημο διοικητικό έγγραφο».
LIFO NEWSROOM
Ειρήνη Φρεζάδου: «Είμαστε οι αρχιτέκτονες της ζωής μας»

Ειρήνη Φρεζάδου / Ειρήνη Φρεζάδου: «Ό,τι κλείνει στο κέντρο, ανοίγει στη θέση του ένα μπαρ ή ένα εστιατόριο»

Αγωνίζεται ενάντια «στην απληστία που ξοδεύει τον αρχιτεκτονικό, φυσικό και πολιτιστικό μας πλούτο». Βγήκε μπροστά για το κτίριο «που ντροπιάζει την Ακρόπολη». Και τώρα, το νέο της σχέδιο είναι η αναβίωση του ιστορικού σιδηροδρομικού δικτύου της Πελοποννήσου. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Kεραμικά Mutina: Εκεί που τα όρια του τι είναι τέχνη και τι ένα απλό αντικείμενο συγχέονται

Design / Mutina: Εκεί που τα όρια του τι είναι τέχνη και τι ένα απλό αντικείμενο συγχέονται

Μια σημαντική έκθεση στο χωριό Φιοράνο της Εμίλια-Ρομάνα, όπου εδώ και είκοσι χρόνια τα κεραμικά Mutina παράγουν αισθητικό πολιτισμό με μια ομάδα σπουδαίων σύγχρονων σχεδιαστών.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Η αρχιτέκτονας Μαρία Δέδα εξηγεί πώς δημιουργείς μια ανθρώπινη γειτονιά σήμερα

Design / Η αρχιτέκτονας Μαρία Δέδα εξηγεί πώς δημιουργείς μια ανθρώπινη γειτονιά σήμερα

Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Δύο πόλεις που προχωρούν προς μία επόμενη μέρα, μέσα από αστικές αναπλάσεις και αναπτύξεις. Δύο πόλεις που αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις της ανοδικής πορείας του τουρισμού, της εκτόξευσης των ενοικίων και της ασύμμετρης ανάπτυξης των επιμέρους περιοχών τους. Σε αυτό το τοπίο, η δημιουργία νέων γειτονιών μοιάζει να είναι η λύση που τοποθετεί ξανά τον πολίτη στο ρόλο του πρωταγωνιστή, σύμφωνα με την Μαρία Δέδα, επικεφαλής των Deda Architects.
ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ